Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

Takker schmelck for et forrykende raskt svar! :thumbup:

Kjører pc'en med et ekstra PCI kort slik at jeg får kjørt DualScreen, men det tar litt av prosessorkrafta og det er ikke helt bra...

Men det er tydeligvis ingenting å gjøre med det...

Endret av Empty
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har anskaffet meg (i første omgang) 2stk 17" LCD skjermer og alt er bare vellstand. Men jeg får ikke kjørt film over 2 skjermer?! Viser bare bildet på den ene om gangen (halve bildet). Kjører et Nvidia Geforce 4ti4200 128mb med nyeste drivere. Noen tips?

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har anskaffet meg (i første omgang) 2stk 17" LCD skjermer og alt er bare vellstand. Men jeg får ikke kjørt film over 2 skjermer?! Viser bare bildet på den ene om gangen (halve bildet). Kjører et Nvidia Geforce 4ti4200 128mb med nyeste drivere. Noen tips?

Hm... Hva slags oppsett kjører du? Span eller independent?

 

Prøv å spill av filmen med Viplay, den skrur av video overlay hvis det ikke funker...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har først nå blitt klar over denne guiden, som var helt super og gav svar på det meste av det jeg lurte på om multi-skjermer.

 

Har likevel fortsatt ett spørsmål:

 

Spiller det noen rolle for multi-skjerm mulighetene om man kjører Windows2000 (som jeg har tenkt å fortsette med) eller XP?

Lenke til kommentar

For ATi, muligens. Så en person her på forumet som fikk SPAN mode til å fungere med et ATi kort. Han postet et bilde også, som bevis. Windows oppgaverad/taskbar var strukket over begge skjermer, med START på venstre skjerm og klokke på høyre. For dem som skjønner litt, forstår man kanskje at dette ikke er normalt :) Han kjørte W2K, og måtte oppgradere til XP for å få "normal" dualhead for sitt kort.

 

Merkelig situasjon!

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har anskaffet meg (i første omgang) 2stk 17" LCD skjermer og alt er bare vellstand. Men jeg får ikke kjørt film over 2 skjermer?! Viser bare bildet på den ene om gangen (halve bildet). Kjører et Nvidia Geforce 4ti4200 128mb med nyeste drivere. Noen tips?

Hm... Hva slags oppsett kjører du? Span eller independent?

 

Prøv å spill av filmen med Viplay, den skrur av video overlay hvis det ikke funker...

Hei ja, jeg kjører span. Eller, spanning av vinduer er tillatt, riktig? Andre ting enn video kan vises over flere skjermer, det er poenget.. puh, pez... jaja. Det programmet ditt fungerte heller ikke forresten. den vil ikke spille av på noen andre skjermer enn midterste i det hele tatt. hmm.. takker for svar forresten, konge tråd! :w00t:

Lenke til kommentar

heisann

nå har jeg drevet med dual og trippel oppsett en stund, men har møtt veggen nå da jeg skal sette opp quatro system på jobben til far, i linux.

 

det er alle forskjellige skjermer og configurasjon på skjermene, den ene skal vise clon til den andre, men s den tredje viser prosjektor og den fjerde står det kontroller på.

 

den ene pc har et matrox -450 kort med 4 dvi ut...

det andre er det to pci matrox g400 kort...

 

noen som har tips om hvordan oppsettet i x86 v4 skal se ut?

 

 

ps for de som lurer hvasøren han trenger dette til: øyelege program.

Lenke til kommentar

Nemmen i alle dager da.... Detta var jo bare heelt psycko fet! Eneste tingen som er å klage på er at du skulle ha lagt dette ut for et år siden sånn at jeg hadde kjøpt Matrox eller Nvidia i stedefor ATI..... :p

 

Dette gav meg masse idéer, for jeg hadde tenkt meg en ny skjerm (eller 2 :D) (LCD) nå i den nærmeste fremtid. Hvordan er du fornøyd med ghostinga/ms'n på skjermene dine? Funker det fett i NSFU og CS og sånn, eller er det bare det å bli vandt til det?

 

:thumbup: Grattis med et nydelig pc annlegg! :dribble:

Lenke til kommentar

Kjempeflott Guide!

Nå har jeg lest igjennom denne tråden og ett par til om dette emnet men har likevel to spørsmål:

 

1. Jeg har ett PowerColor ATI Radeon 9800 AIW Pro skjermkort (for tiden med mye problemer så det er tatt ut av PC'en). Der blir det installert drivere som vistnok skal støtte 2 skjermer. Ser "VGA card" og "VGA card secondary" eller.no sånnt. Men hvordan kobler man til 2 skjermer fysisk? Er jo bare EN DVI plugg bakpå kortet, forutenom S-video inn/ut, composit og slikt.

 

2. Dere har til nå diskutert hvordan få delt skjermbilde på 2 eller fler skjermer fra ett eller flere skjermkort på EN pc. Men hva med å dele opp ett bilde på to skjermer på to FORSKJELLIGE pc'er som står i nettverk?

Med PcAnywhere eller lignende program kan jeg jo se skjermbildet på den andre pc'en om jeg vil. Men hva med å få delt skjermbildet på midten og så vise den ene halvparten på hver av skjermene?

Til nå har jeg brukt PcAnywhere slik at jeg kan browse filer, surfe på internet og slikt fra den andre pc'en samtidig som jeg spiller av en film for eksempel. Men hadde vært morro å få SKIKKELIG widescreen visning av filmer og sett den på to fine like LCD-skjermer :)

Må sikkert ett spesialprogram til slikt... og ett godt kjapt lokalnettverk...

Lenke til kommentar

Powercolor 9800 AIW PRO - Link til kortet regner jeg med?

 

Her er det mulig jeg tar feil, men mener å huske at man mister en ekstra VGA-utgang som følger av alt det andre snadderet de har pakket på baksiden! Man får enten DVI eller DSUB (med konverter), og mulighet for TV-ut som secondary. AIW 9600XT for eksempel har dualhead "ut av boksen".

 

MEN...jeg har lest på Rage3D.com at man kan få tak i en DVI-> DVI+DSUB splitter kabel, dog at dette ikke offisielt blir støttet av ATi.

Link

 

Informasjon om AIW og DVi-splitter

 

Og til slutt - ATi lytter til kundemassen og utgir AIW med dualhead

Håper det hjelper!

Lenke til kommentar

Hoisann, takk for flott guide!

 

Stemmer det at de nye 6800-kortene fra Nvidia støtter surround-gaming, dvs. 3 skjermer? ... :)

 

Og er det muligheter for å bruke span mode i de fleste spill? Liten vits om det eneste spillet jeg kan spille er FS2004.. Og se noen filmer..

 

:/

Endret av djorgen
Lenke til kommentar
Hoisann, takk for flott guide!

 

Stemmer det at de nye 6800-kortene fra Nvidia støtter surround-gaming, dvs. 3 skjermer? ... :)

 

Og er det muligheter for å bruke span mode i de fleste spill? Liten vits om det eneste spillet jeg kan spille er FS2004.. Og se noen filmer..

 

:/

Jeg snakket med en kamerat som har kontakter i nvidia og de har sagt at 6800 ved hjelp av SLI (koble sammen to skjermkort slik som i "gamledager"), vil kunne kjøre spill/video/ol. over opptil fire skjermer! Men å kjøpe to 6800 kort er jo ikke direkte billig, og man må ha et HK som har 2 stk. PCIe (eller evt 2 AGP). Så vanlige 6800 kort støtter "kun" 2 skjermer, så vidt jeg vet. Det er mange spill som du kan dra over flere skjermer, og til de som ikke funker i span mode så finnes det folk som modifiserer .exe filene slik at det funker uansett (ikke alle spill vel å merke)!

 

---

 

Angående 9800AIW: Har ikke prøvd dette kortet, men hvis det installeres som 2 skjermkort så høres det jo ut som om det burde gå, ihvertfall hvis du gjør som boye sier :-)

 

---

 

Har først nå blitt klar over denne guiden, som var helt super og gav svar på det meste av det jeg lurte på om multi-skjermer.

 

Har likevel fortsatt ett spørsmål:

 

Spiller det noen rolle for multi-skjerm mulighetene om man kjører Windows2000 (som jeg har tenkt å fortsette med) eller XP?

 

Med tanke på at boye skrev dette:

For ATi, muligens. Så en person her på forumet som fikk SPAN mode til å fungere med et ATi kort. Han postet et bilde også, som bevis. Windows oppgaverad/taskbar var strukket over begge skjermer, med START på venstre skjerm og klokke på høyre. For dem som skjønner litt, forstår man kanskje at dette ikke er normalt  Han kjørte W2K, og måtte oppgradere til XP for å få "normal" dualhead for sitt kort.

 

Merkelig situasjon!

Så ble jeg litt usikker. Har en kamerat med nvidia og 2000, det funker som det skal ihvertfall. Hvis boye kan sende link til tråden/stedet han leste om dette så hadde det vært veldig fint!

 

---

 

Hei ja, jeg kjører span. Eller, spanning av vinduer er tillatt, riktig? Andre ting enn video kan vises over flere skjermer, det er poenget.. puh, pez... jaja. Det programmet ditt fungerte heller ikke forresten. den vil ikke spille av på noen andre skjermer enn midterste i det hele tatt. hmm.. takker for svar forresten, konge tråd!

Har du startmenyen strukket over begge skjermene?

 

---

 

]Nemmen i alle dager da.... Detta var jo bare heelt psycko fet! Eneste tingen som er å klage på er at du skulle ha lagt dette ut for et år siden sånn at jeg hadde kjøpt Matrox eller Nvidia i stedefor ATI..... 

 

Dette gav meg masse idéer, for jeg hadde tenkt meg en ny skjerm (eller 2 ) (LCD) nå i den nærmeste fremtid. Hvordan er du fornøyd med ghostinga/ms'n på skjermene dine? Funker det fett i NSFU og CS og sånn, eller er det bare det å bli vandt til det?

 

Grattis med et nydelig pc annlegg!

Nå skal det sies at jeg ikke er den mest kresne gamer, så jeg merker ikke noe ghosting, men jeg regner med at "hardcore gamere" sikkert gjør det. Uansett så kan du sikkert venne deg til den lille ghostingen som oppstår, evt kjøp deg en skjerm med 12ms.

 

---

 

Jan-Inge: Konge oppsett :cool:

Husk at når du får deg LCD så må du modde dem for minst mulig avstand!

 

 

---

Lenge siden jeg har vært innom her ja!

 

IKKE quote denne posten hvis det er noe mer du lurer på...

Lenke til kommentar

Selvsagt, her er linken.

Problemer med Ati Radeon og dualscreen

 

Vi endte opp med å kommunisere over det interne meldings systemet her på hardware, så tråden har en merkelig slutt :)

 

Artig med ~"SLI" forresten, ser enormt fram til PCIe ankommer for fullt! Det går noen rykter om at nVidia skulle være tidlig ute med 2stk PCIe 16x for AMD platformen, så da blir det ekte DVI quad head :yes: Men må vel nesten bare vente å se?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg snakket med en kamerat som har kontakter i nvidia og de har sagt at 6800 ved hjelp av SLI (koble sammen to skjermkort slik som i "gamledager"), vil kunne kjøre spill/video/ol. over opptil fire skjermer! Men å kjøpe to 6800 kort er jo ikke direkte billig, og man må ha et HK som har 2 stk. PCIe (eller evt 2 AGP). Så vanlige 6800 kort støtter "kun" 2 skjermer, så vidt jeg vet. Det er mange spill som du kan dra over flere skjermer, og til de som ikke funker i span mode så finnes det folk som modifiserer .exe filene slik at det funker uansett (ikke alle spill vel å merke)!

 

6600gt kommer også til å støtte SLI ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...