Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg prøver å sette opp en CRT monitor + TV (S-video TV-ut) i independent mode med et geforce2MX. Guiden din var fin med å beskrive hva independent mode var for noe, men kan du forklare hvordan jeg faktisk aktiverer independent mode?

 

Jeg lastet ned ultramon, men det virker ikke det programmer har noen independent-mode funksjon. Jeg anntar at jeg dessuten å må ordne litt i windows siden det må inn 2 sett med drivere osv.

 

help..?

 

Hvis det er relevant, så er grunnen til at jeg trenger dual-setup det at jeg gjerne vl kunne bruke PC'en til å surfe, snakke på irc ect. selv om familien sitter og ser en film (fra maskinen) i bakgrunnen. skjermkortet er kanskje ikke så supert, men resten av maskinen er ganske beefy, og skal kunne takle det.

 

Takker på forhånd for all assistanse =)

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal vise film på den andre skjermen (Tv'en) så er det bedre om du velger "Feature mode"/"Feature display", men er ikke sikker på om dette skjermkortet støtter "Feature", ultramon er ikke et program for å gjøre om på skjermoppsettet, men er et program som gjøre livet enklere med Dual.

 

Slik som ATWindsor skrev: "Bra du drar fram ultramon, er ett must for den seriøse flerskjermbruker, muligheten til å lage shortcuts som åpner på en spesiell koordinat på en valgfri skjerm er veldig nyttig, spesielt for de som jobber for meg (jobbing på den ene skjermen, mail, dc, winamp, trillian, irc osv på den andre)."

 

Du trenger ikke to sett drivere.

 

Finner du noe som heter "feature-ett-eller-annet" under egenskaper for skjerm/nVidia sitt kontroll panel?

 

EDIT: Stigma: hvordan ser skjermbildet ut på Tv'en? Fortsetter oppgavelinjen "fra pc skjermen og over til TV'en", slik at du ser klokka og evt MSN osv på TV'en eller er det bare et bakgrunnsbilde?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Jeg har funnet en måte å få bilder på begge samtidig via TVtool (siste versjon). Det er vel ikke independent mode, men heller extended desktop. Dette fungerer forsovidt fint, bortsett fra en liten ting:

 

Alle avspiller-winduene åpnes automatisk på primary skjermen, og mange spillere mister overlay-bildet når de flyttes over. Velger jeg TVen som primary for å unng dette, så mister jeg taskbaren min, som er litt viktig til å kunen gjøre ting rundtom i windows.

 

Dine spørsmål:

 

- Jeg har ingen feature options ikontrol-panelene. Tviler dette kortet støtter det.

- Jeg har ingen taskbar i det hele tatt på sekundær-monitoren nå. Ved mindre jeg flytter over noe der, så er det bare svart skjerm (har svart bakgrunn da ;) )

 

noen forslag?

-Stigma

Lenke til kommentar

OK, for å oppsummere, du kjører nå independent mode, som burde funke helt fint til dette formålet, selv om feature hadde vært best.

 

Hvis du tar en reboot, så åpner mediaplayer, drar den over på den andre skjermen, så åpner du filmen du skal se, funker det da?

 

Prøv denne video avspilleren: http://viplay.tripod.com/english/pages/download.htm

 

EDIT: Tv'en skal ikke være main display

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Jeg bruker nå altså TVtool (et glimrende program forsovidt) til å få bilde på begge skjermene, og kjører TVen som sekundær. Da kan jeg bare slippe over filmer og annet innhold til TVen. Fungerer fint til at noen ser på film mens jeg arbeider. Husk vel og merke at det er en ting som kan forstyrre bildet på TVen, å bruke "show desktop" knappen. Utenom det er det ingen vanlige ting som forstyrrer bildet, så det fungerer greit til mitt bruk

 

Jeg bruker primært BSplayer og Zoomplayer som sekundær-spiller.

 

Zoomplayer taklet å bli flyttet fra skjerm til skjerm uten å miste overlay.

 

BSplayer hadde en innebygde workaround i options som lot deg velge hvilken skjerm overlay skulle fungere på. Jeg bruker vel og merke ikke nyeste versjon av BSplayer pga. av diverse grunner. Mulig at nyere versjoner har mer elegante løsninger.

 

Windows media palyer takler også å bli flyttet på, men den bruker jeg aldri. Tenkte jeg skulle ta det med her siden mange sikkert bruker den (dritten) ^_^

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har snakket med en blikkenslager som skal lage en metallplate til meg som jeg skal feste alle tre skjermene i (i VESA veggfestet), og så feste den midterste skjermen til et bordfeste som jeg skrur fast i pulten og fjerne alle tre føttene på skjermene, får se hvordan det vil fungere. Tror at det vil bli veldig bra, så kanskje du har en god ide der VeXx!

 

Mer detaljer kommer etterhvert som jeg får tak i platen, skal også vinkle den slik at de to ytterskjermene blir vinklet mot brukeren.

 

Nei nå har jeg sagt alt for mye, skulle liksom være en hemmelighet...

 

EDIT: tror det blir kult når alle tre skjermene liksom "flyr" i luften, her har jeg den ene skjermen montert på bordfestet: http://home.broadpark.no/~eschm/bilder/preview.jpg

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

nydelig guide :D

er selv iherdig Matrox fan, og vil ALDRI gå tilbake til single monitor oppsett. Jobber med video, og da MÅ man ha dualhead + feature, ellers nytter det ikke.

 

Her erennå ett desktop snapshot å understreke hvor nice det er med multi monitor oppsett (klikk på thumbnailen under):

 

Desktop_02_Feb_2004.jpg

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar
de ekstra PCI vil kun støtte independent mode og ikke ha noe som helst bra 3D ytelse

Hmm... disser du PCI kort? :)

Har selv kjørt 4x skjermer med clone på alle. En skjerm i GF3 og tre skjermer i hvert sitt G450 PCI. (Skulle se film, og alle fikk sin egen skjerm slik at det var bedre plass å sitte)

Du kan gjøre det meste med PCI kortene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...