Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

Jeg har CP Radeon 9800 pro og 2 skjermer.

 

Har det seg slik at jeg ikke kan ha span, med med mindre jeg har en skjerm/tv til?

Hvis du leser hele guiden så finner du ut at du ikke kan kjøre span i det hele tatt sien du har ATi.

Dette er Feature mode på den skjermen til høyre, og span på de to andre.

 

Støttes av: Matrox, nVidia, ATI.

 

span på to av de går vel, men jeg ha den siste skjermen/tv'n?

Endret av zorm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har CP Radeon 9800 pro og 2 skjermer.

 

Har det seg slik at jeg ikke kan ha span, med med mindre jeg har en skjerm/tv til?

Hvis du leser hele guiden så finner du ut at du ikke kan kjøre span i det hele tatt sien du har ATi.

Dette er Feature mode på den skjermen til høyre, og span på de to andre.

 

Støttes av: Matrox, nVidia, ATI.

 

span på to av de går vel, men jeg ha den siste skjermen/tv'n?

Du har misforstått (jeg gjorde om guiden). ATi støtter ikke span under noen omstendigheter. Og heller ikke tre skjermer.

 

En gang til. Ati støtter ikke span.

Lenke til kommentar

Takk for en rå guide schmelck.. du har forresten gjort at det ble et enormt innhogg i lommeboka mi pga innkjøp av 3x17" lcd... sitter her med et ubrukelig 9800XT nå så må vel finne et parhelia i en fei :)

 

Vet du hvordan ytelsen på et 128 mb er kontra et 256 mb kort?

 

Jeg spiller ikke fps spill.skal brukes til flightsim osv. må jeg spille fps spill så får jeg dytte i 9800XT kortet heller.

 

Noen som forresten har et brukt parhelia? :love:

Lenke til kommentar
Takk for en rå guide schmelck.. du har forresten gjort at det ble et enormt innhogg i lommeboka mi pga innkjøp av 3x17" lcd... sitter her med et ubrukelig 9800XT nå så må vel finne et parhelia i en fei :)

 

Vet du hvordan ytelsen på et 128 mb er kontra et 256 mb kort?

 

Jeg spiller ikke fps spill.skal brukes til flightsim osv. må jeg spille fps spill så får jeg dytte i 9800XT kortet heller.

 

Noen som forresten har et brukt parhelia?  :love:

Gratulerer! Bilder må vi ha!

 

Ytelsen på Parhelia kortene ja... Hvis du tar en titt på denne, så kan du se at Parhelia finnes i fire utgaver, jeg rangerer de etter ytelse, kjappest først:

1. Parhelia-512R 128MB RAM, 220/550MHz

2. Parhelia-512R 256MB RAM, 220/500MHz

2. Parhelia-512O 128MB RAM, 200MHz 500 MHz

3. ParheliaLX 128MB RAM, 250MHz 500MHz (finnes vel svært få av dette).

 

Det er ikke mye forskjell i ytelse på disse kortene (ihvertfall ikke de tre øverste), så jeg ville prøvd å fått tak i et brukt kort og kjøpt det. Legg inn en annonse her: http://bruktmarked.hardware.no/

 

Et lite tips, Doom3 kan kjøres i surround gaming!!!

 

Lurer du på hvordan?

 

Doom 3

 

1 - Start the game ones so it creates the DoomConfig.cfg.

 

2 - Add/Edit the following lines in DoomConfig.cfg:

 

seta r_mode "-1"

seta r_customwidth "2400"

seta r_customheight "600"

seta developer "1"

 

3 - Launch the game.

 

---Edit 08/04/2004---

 

Thanks to RUS007

 

For flere triks på hvordan man kan få SG (surroung gaming) til å funke, se her: http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=4640

 

EDIT: Leste noen benchmarks om dette, så _litt_ skuffende ut, sjekke selv...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Problemet med Doom3 er vel det faste 4:3 formatet spillet bruker?

Forsøkte dualhead selv på ATi kortet, og det går ganske bra faktisk.

Men helt tydelig at grafikken fullstendig blir strukket i bredden, og at endringer med g_fov stort sett forsterker fiskebolle effekten (hint: "bilsyk").

 

Fungerer dette annerledes på Parhelia?

Lenke til kommentar

ATi støtter nå offisielt full span mode

Gårsdagens utgivelse av Catalyst Control Center har medført støtte for SPAN mode for ATi kort. Skjermkortet vil tilsynelatende bruke samme framebuffer for primary og secondary, slik at OS tror man kjører en enkel skjerm. Dette fungerer horisontalt og vertikalt. I tillegg har man som vanlig extended mode. Med mitt 9700PRO betyr dette dualhead med span mode, fullscreen i f.eks. D3D og utstrekt taskbar.

 

Dersom man ønsker å forsøke dette, last ned følgende:

o ATi Catalyst 4.8 og Control Center (40MB)

o Microsoft .NET v1.1 framework

 

1) Installer.NET v1.1 framework

2) Uninstaller ATi drivere og ATi control panel ifra Windows Control Panel->Add/remove.

3) Reboot.

4) Installer Catalyst v4.8 (som inkluderer Control Center).

 

NB! Control Center er -ikke- helt stabilt. Min dualrig restarter uten advarsel ved høyreklikk på desktop->properties-->advanced.

 

Demonstrasjoner

C&C Generals - vindu, Direct3D

- ren tech-demo, merk at vinduet er plassert midt imellom skjermene noe som vanligvis resulterer i <5FPS for Direct3D. Bare openGL har vært støttet.

X2 - dualhead og span, direkte støtte i spillet

- merk, dette er fullscreen Direct3D...

LIVE Trackmania demonstrasjon, bevis

- elendig kamera, men er lagt ved som bevis for trådstarter ;)

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Takk for utrolig oppklarende guide schmelck :yes:
Endelig kan jeg slutte å prøve å finne frem skjermkort-jungelen!
Bruk av to (eller flere) skjermer er et tema som stort sett ikke har kommet særlig frem i lyset i de endeløse "hva er best" diskusjonene i forhold til skjermkort.
Jeg er ganske teknisk anlagt, men forholdsvis fersk med data, så denne typen guider er GULL!

keep up the good work!
Lenke til kommentar

Hvor irriterende blir skjøten i midten når man har to skjermer? Tenker på med fps spill og film. På fps spill får man vel siktet delt i to akkurat ved skjøten. Noen som har noen erfaringer/meninger med dette?

 

Skal ha meg 17/19 LCD skjerm, og lurer på muligheten for to stk ved siden av hverandre for å få en slags widescreen skjerm.

Endret av BlackH
Lenke til kommentar
Hvor irriterende blir skjøten i midten når man har to skjermer? Tenker på med fps spill og film. På fps spill får man vel siktet delt i to akkurat ved skjøten. Noen som har noen erfaringer/meninger med dette?

 

Skal ha meg 17/19 LCD skjerm, og lurer på muligheten for to stk ved siden av hverandre for å få en slags widescreen skjerm.

Jeg synes personlig at det er svært irriterende, så jeg kjøpte en skjerm til (seriøst). Det sier vel det meste. Men hvis du skal spille de nyeste spillene og du ikke har råd til å kjøpe eks 2*nVidia 6800 så har du egentlig ikke noe valg, da blir det kun to skjermer.

 

Regner med at det er flere som har en bedre evne til å venne seg til streken i midten enn meg, så det kommer vel helt ann på hvordan person du er.

Lenke til kommentar
Hvor irriterende blir skjøten i midten når man har to skjermer? Tenker på med fps spill og film. På fps spill får man vel siktet delt i to akkurat ved skjøten. Noen som har noen erfaringer/meninger med dette?

 

Skal ha meg 17/19 LCD skjerm, og lurer på muligheten for to stk ved siden av hverandre for å få en slags widescreen skjerm.

Jeg vil si umulig å spille FPS med 2 skjermer....

 

1 eller 3 skjermer går bra, men ikke 2 nettopp pga delingen av skjermen skjer akkurat der du fokuserer.

 

Testa litt med Enemy Territory, men bruker sniper mode ble litt vanskelig... :)

Lenke til kommentar

Det jeg også tenkte på.... men hva med film da? Der skjer ikke alt i midten uansett. Men den svarte stripa blir nok litt irriterende likevel. På en annen side får man et sinnsykt mye større bilde med to skjermer enn bare en skjerm. Hm... :hmm:

 

Tenkte å få meg to stk Eizo 17" LCD L568K nemlig :dribble:

Bare så synd jeg sikkert må vente en stund før de kommer inn. :(

Lenke til kommentar
Det jeg også tenkte på.... men hva med film da? Der skjer ikke alt i midten uansett. Men den svarte stripa blir nok litt irriterende likevel. På en annen side får man et sinnsykt mye større bilde med to skjermer enn bare en skjerm. Hm...  :hmm:

 

Tenkte å få meg to stk Eizo 17" LCD L568K nemlig :dribble:

Bare så synd jeg sikkert må vente en stund før de kommer inn.  :(

Samme irritasjonen ved filmvisning ja...

Personlig så er jeg veldig glad i stort skjermområde, vil selvfølgelig anbefale deg to skjermer, men det kommer jo ann på hva du skal bruke det til. Er ikke så vanskelig å gjøre slik at du ser film/spiller spill på kun en skjerm...

 

Btw, eizo, godt valg.

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Egentlig ville jeg helst hatt en widescreen skjerm, men de er griseprisa i forhold til skjermflaten man får. Titta litt på Apple sin 20". Men 13000 er mye penger for en skjerm som fremdeles ikke er veldig stor. Med to 17" får man større skjermflate og betaler mindre, men får den dumme stripa i midten. Er vel kun dum i spill og film.

 

Har hatt to skjermer før en gang, og digga det. Men hadde vært greit å fått utnytta det til spill og film også. Så usikker der om jeg skal gå for EN stor skjerm eller f.eks. to 17"... :roll:

 

Ps. Ser mye film :love:

(har sofa strategisk plassert rett bak der jeg vanligvis sitter)

Lenke til kommentar
Egentlig ville jeg helst hatt en widescreen skjerm, men de er griseprisa i forhold til skjermflaten man får. Titta litt på Apple sin 20". Men 13000 er mye penger for en skjerm som fremdeles ikke er veldig stor. Med to 17" får man større skjermflate og betaler mindre, men får den dumme stripa i midten. Er vel kun dum i spill og film.

 

Har hatt to skjermer før en gang, og digga det. Men hadde vært greit å fått utnytta det til spill og film også. Så usikker der om jeg skal gå for EN stor skjerm eller f.eks. to 17"... :roll:

 

Ps. Ser mye film :love:

(har sofa strategisk plassert rett bak der jeg vanligvis sitter)

Kanskje litt drøyt, men hva med å kjøpe to 17" og en billig projektor?

 

Og bare for å ikke bevege meg for off topic her, som sagt anbefaler deg å kjøpe to 17".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...