Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

Sorry, hadde glemt innlegget ditt!

 

Tror ikke det burde vli noe problem å sette det opp i independent, men kan ikke helt garantere at ditt skjermkort støtter det.

 

Hvis det ikke støtter det så trenger du ikke et likt kort, du kan kjøpe så godt som hvilket som helst.

 

Burde ikke bli noe problem for minne å kjøre flere programmer, med mindre du har en utrolig treig maskin....

 

Du kan velge i kontrollpanelet ditt om du vil automatisk bli varslet om nye inlegg i alle tråder du svarer i...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oooh, fantastiske greier!

 

 

Har et spm. Er det mulig å skjerme skjermene for hverandre (crt)? Slik at de ikke forstyrrer hverandre. Intereferens, eller hva det nå heter, bli kvitt det? Tenkte det kanskje var mulig med en metallplate mellom skjermene i midta, men har desverre ingen plater å teste med.

 

Noen som vet?

 

 

 

EDIT: Hvor har du fått tak i det bakgrunsbildet ditt? Det store fjellet, vil gjerne ha det!

Endret av flowerpower
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Da har jeg et spørsmål angående PCI-delen. HVordan går det med et skjermkort fra ATI(9700pro agp) og et fra nvidia (mx440) Blir det tull med driverene da, eller skal det gå fint?

Burde ikke bli noe problem, rent driver messig, men hvilke oppsett du vil kunne kjøre er heller usikkert! Ved nærmere ettertanke så er det vel egentlig ikke særlig usikkert. Du burde kunne kjøre de fleste unntatt Span/Strech mode...

 

Eirikhm: din har 850ANSI, min har 1250, din har widescreen, jeg har 4:3 (smakssak). Du er svær i kjeften, det er jeg også, hehe... Men dere får kjøpe lerret til den. Får komme opp på en filmkveld. Kjører du dual oppsett, eller bruker du den som primary?

 

EDIT: hyggelig å høre Merlin!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Eirikhm: din har 850ANSI, min har 1250, din har widescreen, jeg har 4:3 (smakssak). Du er svær i kjeften, det er jeg også, hehe... Men dere får kjøpe lerret til den. Får komme opp på en filmkveld. Kjører du dual oppsett, eller bruker du den som primary?

 

850 er greit, men kan fint ha både widescreen, 4:3 osv:p kjører den alene atm. En switchingbox med scart fra de forskjellige maskinene. Blir sikkert satt opp en PC også etterhvert.

Lenke til kommentar
det er en veldig fin guide du har laget.

men ati har vel kort med dual dvi, kanskje svin dyre men de har vel

ATi kortene i Firegl serien har Dual DVI, men siden disse er ganske spesielle kort (samme med 3dlabs sine) så valgte jeg å ikke ta dem med, da jeg tenkte at det bare ville skape forvirring. De som trenger FireGL, 3dlabs osv, de vet generellt hva de driver med så denne guiden er kanskje ikke så nyttige for dem...

 

men takk for innspillet!

Lenke til kommentar
Så ikke et ord her om openGL og ATi i vindu, men så er jeg ikke helt våken nå akkurat heller :) Mulig dette vil hjelpe ATi brukere?

Direct3D går ofte fryktelig galt i vindu over flere skjermer, og senker framerate ned til ~2 dersom en så mye som drar vinduet delvis over på skjerm #2.

openGL i vindu derimot går ofte knirkefritt.

Noen spill tillater endring av renderer, f.eks. D3D, openGL, software. Deus Ex for eksempel tillater en å endre til openGL. Og da får man noe slikt med et 9700PRO.
[url="http://home.online.no/~gsboye/ati/deusex_dualhead.jpg"]Deus Ex, openGL vindu dualhead[/url]

Et populært spill er Neverwinter Nights, og addon pakkene som alle var glimrende i mine øyne. Rundt omkring sist jul begynte jeg å eksperimentere, og oppdaget at NWN ignorerte custom oppløsninger dersom denne ikke var ~1 horisontal piksel under Windows desktop oppløsning. Litt avansert det hele, men [b]NWN dualhead på ATi fungerer[/b].
[url="http://home.online.no/~gsboye/ati/nwn_dualhead_comparison_hir.jpg"]Neverwinter Nights dualhead VS single[/url]
Er som sagt litt søvnig, men kan legge ut instrukser imorgen om ønskelig (laget en tråd på rage3d.com).

NB: Fungerer ikke for KOTOR. Spillet går i vindu, og i openGL, men vil tilsynelatende ikke akseptere andre løsninger enn "hardcoded".
Lenke til kommentar

lurer litt på dete med feature display,

harselv et ATI radeon 9600 XT.

men kan ikke finne innstillingen feature display noen steder... noe jeg overser? :scared:

 

kanskje noe Ati brukere her som kan fortelle meg hvordan man setter opp dette?

 

bruker pr idag UltraMon og trekker bare filmen over i tv bildet og maksimerer det til fullskjerm der. Funker fint det, men hadde nå vært arti med å få til feature display og.. :hmm:

Lenke til kommentar

"Feature" i ATi sammenheng betyr Theater mode, og fungerer bedre på TV-ut enn vanlig "fullscreen i mediaplayer" ettersom oppløsningen på TV-ut endres (såvidt jeg har forstått også 640x480 om nødvendig, som kan være litt vrient å endre manuelt i WinXP). Theater-mode kan benyttes dersom man kjører i clone-mode. Bruk monitor som hovedskjerm, og TV i clone.

 

Når man kjører i Clone, gå inn i Display Properties->Settings->dobbelklikk på hovedskjermen(primary)->Overlay->Clone Mode options, og velg Overlay display mode = Theater Mode

 

Alt av video overlay føres rett på TV-skjerm i fullscreen, og man kan faktisk minimere en film på monitor og jobbe videre som vanlig uten av TV blir påvirket.

 

Trenger du steg-for-steg, hyl ut så plastrer jeg opp noen enkle bilder :) Men det er ganske enkelt, så lenge man kjører i Clone.

 

PS: En artig side-effekt av Clone dersom man har to monitorer ved siden av hverandre, er at man kan manuelt redusere maksimum oppløsning på sekundære skjerm til f.eks. 640x480, slik at denne skjermen blir et slags forstørrelsesglass i sanntid ;) Bildet panoreres, men følger alltid musepil. Artig i spill, med små kart som blir blåst opp tydelige på sekundære skjerm. Krever litt tweaking.

Edit: Dårlig bilde demonstrasjon av clone-"magnify", hardware støtte selvsagt ulikt Windows magnifier ;>

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Hvordan sette Clone mode. Dersom man kjører i Extended mode (se Display Properties, "Extend my Windows desktop onto this monitor"), må Extended mode skrus av først. Extended mode er IKKE lik clone :yes:

 

Når dette er gjort, får man tilgang til Theater mode i Clone Mode properties.

 

Kan også anbefale Overscan mens jeg er igang! Vil nok løse en hel del problemer for mange angående TV-ut, sorte kanter og liknende :) Denne funksjonen var tidligere skjult, og er absolutt å anbefale til filmtitting/Theater mode.

Overscan 640x480, Overscan 800x600

 

EDIT: Extended VS clone.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Kansje noen kan gi meg en forklaring på et lite irriterende moment...

Sitter her med en pc med et Geforce Quadro2Pro kort som har VGA og DVI utgang, men får ikke kjørt DualView eller 2 skjermer som 1 skjerm (horisontal stretch), bare kloning (samme bilde på begge skjermene...)

Har prøvd forskjellige drivere men det funker fortsatt ikke...

Tips tas hjertelig imot !

Lenke til kommentar
Kansje noen kan gi meg en forklaring på et lite irriterende moment...

Sitter her med en pc med et Geforce Quadro2Pro kort som har VGA og DVI utgang, men får ikke kjørt DualView eller 2 skjermer som 1 skjerm (horisontal stretch), bare kloning (samme bilde på begge skjermene...)

Har prøvd forskjellige drivere men det funker fortsatt ikke...

Tips tas hjertelig imot !

Søkte litt på google etter det kortet, men fikk ikke så mange nyttige treff, men fant noe her: http://www.softimage.com/community/xsi/dis...01/msg00010.htm

 

Det virker som om konklusjonen ble at Quadropro2 kortene ikke støtter dual, ihvertfall ikke noe bra støtte for det!

 

Den siden var jo litt gammel (kanskje utadtert info), men det er jo kortet også, så det kan godt være at et nytt skjermkort vil være på sin plass! Koster ikke mye for et kort som støtter dual nå da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...