Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

Oj det var litt feil av meg ja, det jeg egentlig mente å skrive var vel at de ikke støtter span mode, noe som er essentiellt hvis du skal spille/se film (over flere skjermer) ihvertfall, så egentlig mente jeg at det ikke vil gi noe særlig 3D ytelse, flott at du tok opp dette!

 

*Oppdatert*

 

Var det bedre nå, eller er det noe annet du savner?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med span mode så tror windows at det kun er koblet til en stor/bred skjerm og lar oppgavelinjen (startmenyen), skrivebordsbakgrunnen og vinduer bli strukket over skjermene.

Stusset litt på denne og at PCI kort ikke støtter det, men husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, så jeg regner med at du har rett. Men en ting jeg hvertfall har gjort er å kjøre 3x dobbelspan. :)

Tre skjermkort som alle støttet dualhead/twinview og to skjermer til hvert kort og span over de to. Så det ble 3x 2048 x 768 plasert som en "L".

Ergo PCI kort støtter span, men bare med seg selv. (om det er dualhead, twinview)

 

(Når det gjelder de seks skjermene så er det umulig å bruke et slikt monster. Vondt i nakken får du og)

Lenke til kommentar

Altså... Bukkake on Schmelck's face!!! :devil:

 

Erik, visste du var forumh**e, men dette tar kaka! Imponert! Du rettferdiggjør virkelig klengnavnet Mr. Hardware! :yes::thumbup:

 

Gleder meg til å se flere prosjekter til uka ;)

 

Edit: Er glad jeg ikke har penger nok til å bli fristet av Schmelck's ville påfunn! :p

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Fin guide.

 

Jeg måtte teste ultramon programmet det var snakk om.

 

Tidligere har jeg brukt Clone Mode, og har ikke merket noe til ytelsestap, selv i Far Cry etc. Men Ultramon påstår at video/3d akksellerasjon ikke fungerer i clone mode. Og da jeg skulle prøve "mirroring" (som det heter i programmet) så fikk jeg bare opp en dialogboks som sa at jeg måtte restarte for at mirror driveren skulle fungere. (Hadde nettop installert programmet)

 

Er det noe jeg ikke har fått med meg siden jeg ikke trengte noen mirror driver før jeg installerte dette programmet?

Lenke til kommentar

pain: Takk!

 

magnum44: for å være helt ærlig så har jeg kun brukt UltraMon å få oppgavelinjen på den ekstraskjermen i independent mode. Send PM til ATWindsor, han kan mer om dette! Skjønner ikke hvordan clone mode kan føre til ytelses tap da...

 

EDIT: latterlig skrivefeil

 

EDIT2: Det var siste post for meg i kveld, kommer tilbake imorgen!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer på. Har en Radeon 9800 Pro og to skjermer. Lurer på om det er mulig å ha to mus og tastatur, at hver skjerm bruker hver sin mus og tastatur. Vil gjerne kunne bruke msn og snakke med andre mens broren min gjør noe annet med den andre skjermen.

 

Går dette ann, eller er det ønsketenkning?

Lenke til kommentar

Skjermkortet må jo tegne dobbelt så mange pixler som ved kjøring av spill på en skjerm. Hvis spiller hakker (for mye) så kan du velge lavere oppløsning men fortsatt ha et strukket bilde.

 

Eksempel:

 

Et skjermkort kjører et spill i 1280*1024 = 1310720 punkter (pixler).

Et skjermkort kjører et spill i span mode 2560*1024 = 2621440 punkter.

 

Du kan f.eks velge å kjøre et spill i span mode med 1280*512 = 655360 punkter.

 

Da vil du få mye lavere kvalitet, men kjappere grafikk (over to skjermer). Hvilken oppløsning du kan kjøre et spill i kommer jo selvfølgelig ann på spillet.

 

EDIT: Jan-Inge: har du noen tips/triks eller noen andre ideer om hva som burde være med i guiden?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

hm, er ikke mange spill som støtter dette er det?

Spiller mye rtcw, og innstillinger i spillet er jo standar 4-3 oppløsning eks 1024X768.

 

Er det noen skjermprodusenter som tenker på dette ang. small kant osv.,

skrev du hvordan skjermer du bruker btw.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Når du har Matrox Parhelia så følger det med (eller du kan laste den ned), et program som er utviklet av Matrox som gjør slik at flere spill støtter dette, som jeg har linket til i guiden så kan du se listen av spill som støttes av Matrox her: http://matrox.com/mga/3d_gaming/surrgame.cfm der står det også hvordan du evt skal få til spillene, eksempel: (hentet fra matrox sine sider, Return to castle wolfenstein):

 

How to configure Surround Gaming for Return to Castle Wolfenstein

 

1) Run game 1st time (required to create configuration file)

2) Go to Wolfenstein installed directory

3) Go to \Main subdirectory

4) Edit file 'wolfconfig_mp.cfg' (for multiplayer gameplay)

5) Find line 'seta r_customwidth', set to "2400" (if not present, add 'seta r_customwidth "2400"')

6) Find line 'seta r_customheight', set to "600" (if not present, add 'seta r_customheight "600"')

7) Find the line 'seta r_mode' set to "-1"

8) Find line 'seta cg_fov', set to "143" (if not present, add 'seta cg_fov "138"')

9) Edit the Wolfenstein Multiplayer shortcut (Right-click on shortcut --> Properties)

10) Add '+set sv_cheats 1' to the end of the 'Target' line.

11) Run multiplayer game (HUD should now be only displaying on central screen).

 

Note: Do not change resolution in-game, or these changes will have to be repeated.

 

Dette er EN måte å få spillet til å funke i "rare" oppløsninger. Noen andre spill skjønner selv hvilken oppløsning du trenger, mens andre spill trenger en ny .exe fil.

 

Det finnes også folk som har Parhelia som selv har modifisert .exe filen slik at spillet skal støtte "Surround Gaming".

 

Har visst glemt mitt oppsett, jeg har Acer AL1711b, fikk ikke så bra i testen fordi skjermen ikke har DVI inngang, men siden jeg skulle ha 3 skjermer (ingen skjermkort, ennå, som støtter 3x DVI uansett) så gikk jeg for de. De var billige, bra skjerm med god analog/digital konverterog kjapp nok til spill fordi det er et TN basert panel.

 

EDIT: ta gjerne en titt på skjermmod linken i signaturen min, skal snart komme med en "del 3" etter at jeg får gjennomført mitt største skjermmodde prosjekt i nærmeste fremtid! Vil også legge dette i guiden så folk kan få en ide til hvordan få tynnest kanter (som er det mest irriterende med multiple oppsett).

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Ingenting å tilføye her. Er desverre litt lite pc teknisk. :laugh:

 

Kjører 5 skjerms oppsett. Mest for flightsim.

 

http://home.smartcall.no/fje084/images/cockpit2.JPG

 

Ellers så går det seff på 3 for bilspill noe jeg aldri skal kvitte meg med. :thumbs:

 

Live For Speed:

http://home.smartcall.no/fje084/images/lx6southcity.JPG

 

Eller Nascar 2003:

http://home.smartcall.no/fje084/images/nascar2003.JPG

 

Har vist disse bildene her mang en gang tror jeg.

 

Lurte på å investere i 3 x 24" Sony Widescreen CRT. Hvordan ville de funke? Veldig strukket? Jeg er veldig lei av de to 17" på siden.

Endret av Jan-Inge
Lenke til kommentar

Jan-Inge: kult oppsett! Bruker du to PCI kort til de to ekstra skjermene? Hvordan går det? regner med at du kun bruker de til cockpit bilder og ikke noe 3d, har du prøvd hvor bra 3d ytelse du evt vil få på dem?

 

Parhelia takler max 3x1280x1024 (3840x1024), jeg har jo 3x17" som tilsvarer ca. 3x19" CRT, det er ihvertfall ikke noe problem, men siden du vurderer widescreen tror jeg at det vil bli litt veldig strukket. Uansett så må du jo få vondt i nakken av å snu hodet så langt! Med mindre du sitter vedig langt unna skjermene da.

 

EDIT: hadde kanskje gått med 19"/20" widescreen, men 24" hørtes litt for vilt ut!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...