Gå til innhold

Powercolor radeon 9800SE, kan det moddes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har lykkes med denne flashina enda? se>xt

Litt optimistisk å få et radeon 9800se (r350) til å bli et 9800XT kort (r360). Trenger vel ikke gå mer inn på det, når det er to forskjellige kjerner.

 

Når det gjelder bios oppgradering av disse kortene, krever det at man lodder litt på kortet sitt, ikke alltid like gøy.

 

Helt til slutt et softmodded kort vil yte 5-10 % dårligere enn et biosmodifisert kort.

Lenke til kommentar
Noen som har lykkes med denne flashina enda? se>xt

Litt optimistisk å få et radeon 9800se (r350) til å bli et 9800XT kort (r360). Trenger vel ikke gå mer inn på det, når det er to forskjellige kjerner.

 

Når det gjelder bios oppgradering av disse kortene, krever det at man lodder litt på kortet sitt, ikke alltid like gøy.

 

Helt til slutt et softmodded kort vil yte 5-10 % dårligere enn et biosmodifisert kort.

Er det?

Det visst ikke jeg altså...

Fordi det er det faktisk IKKE!

Lenke til kommentar

Jeg har også kjøpt et Powercolor radeon 9800SE, men jeg får artifacts uten overklokking og med orginal driveren til ATI (Catalyst 4.4).

 

Det må vel være noen feil med kortet? :angry:

 

Har testet det med Colin McRae Rally Demo og Race Driver Demo som fulgte med skjermkortet. MASSE artifacts.

 

Bør vel kontakte Komplett?

Endret av Kuppern
Lenke til kommentar
Har du softmoddet det?

Ellers kan du bare sende det tilbake og få et nytt. ;)

 

 

 

Har ikke softmoddet det.

Snakket med Komplett i dag og skal sende det tilbake.

 

Blir disse skjermkortene veldig varme?

Mitt virket som det var veldig varmt. Kanskje det er noe feil med viften.

Hadde koblet til ekstra strømforsyningen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Begynner å bli en litt gammel tråd, men jeg fikk kortet mitt først i dag. Ventet på noen andre greier, så "ukens tilbud PowerColor 9800se kort til 1249,-" ble først satt inn i dag.

 

Var veldig spent på hvilket kort jeg skulle få. Heldigvis. var det det ekte 9800 PCB kortet. Stor molex kontakt, og kondensatorene sitter på samme sted som 9800 pro kortene. Minnebrikkene skal være de samme som sitter på XT kortene, Hynix 2.5ns. Soo far, so good.

 

La inn de siste omega driverene med en gang. Flyttet opp klokkehastighetene til XT (412/365) og alt så greit ut. Artifact tester gav 0 artifacts og:

 

No aritfacts detected! Please overclock some more!

DirectX flip buffers initialized

You recieved 0 DXArtifactMarks.

No aritfacts detected! Please overclock some more!

 

Vel vel, RivaTuner og 3Dmark 03 oppgav begge at 8 Pipelines var åpne:

 

Max Texture Height 2048 px

Max User Clipping Planes 6

Max Active Hardware Lights 8

Max Texture Blending Stages 8

Fixed Function Textures In Single Pass 8

Vertex Shader Version 2.0

Pixel Shader Version 2.0

Max Vertex Blend Matrices 37

Max Texture Coordinates 8

VGA Memory Clock 364.5 MHz

VGA Core Clock 411.8 MHz

 

Bare å sette igang. Etterhvert kom det opp artifatcs. De mest krevende testene hadde hvite prikkker og svarte felt som kom og gikk. Klokket ned til 405/340. Alt gikk som smurt. Resultatet ble 5100 i score.

 

Resultatet var ikke all verden. Begrensningene ligger nok andre steder i systemet. Gammelt MSI hovedkort med 266Mhz og AGP 4x bremser jo litt, det samme gjør nok også 1gen AMD XP 1700+ m/256MB 2100 ram.

 

Løsningen for å nærme seg det magiske 6k tallet, betyr dyre oppgraderinger av maskinvare. Bedre kjøling, både på GPU og minnebrikkene, bør kunne få kortet opp på XT hastighet, men vil nok ikke utgjøre mange prosent økning med resten av maskina hengene etter.

 

 

Oppsummering: Min nå 2+ år gamle AMD maskin trengte litt mer fart. Skjermkortet som satt i maskina var et Creative Annhilator PRO (Noen som husker det? GeForce 256 m/32 MB DDR) Et konge kort til 2.500,- - 3.000,- for fire og et halvt år siden, men som fikk puslete 198 poeng i 3d mark 03

 

En bedre oppgradering til 1249,- skal en vel lete lenge etter, i allefall om en skal handle lovlig fra Norsk nettbutikk. For å få 1500 poeng til i 3D mark, må jeg ut med nærmere 10.000,- Jeg kommer nok til å sitte på gjerde til Socket 939 og fx53 med 8 pipes blir hyllevare på "el-kjøp". Blir vel neste vår en gang....

 

 

PS. noen som lurte på de 2 dip-switchene som sitter på 9800 pro kortene. Er en bryter som bytter mellom PAL - NTSC. (Sitter på mitt "simple" SE kort også)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

:thumbup:

 

Har lest denne tråden et par ganger, og byttet ut mitt 9600 256MB, med PowerColor Radeon 9800SE. Hvilket nå er et PRO....

 

Med softmod fra occafe gikk det som smurt. 8 pipelines enabled, og 5600 3dmarks i 3dmark03.

 

Det er veldig mye skjermkort for 1350,- kroner det!

 

Supert rett og slett. :)

 

Jim

Lenke til kommentar

Er fremdeles rasende fornøyd jeg også.

 

Kjørte 418 på core og 411 på memory når jeg benchmarka sist. Fikk litt artifacts mot slutten under siste 3dmark test, men legger skylden på at det var gruelig varmt på rommet. Tror det var 30+.. Sola sto rett inn i vinduet. Hehe. Varme sommerdager er fremdeles velkommne! :)

 

Uansett, ved disse hastighetene ligger det en Arctic Cooling VGA Silencer og ruger på coren, og på minnet er det noen hjemmelagde kjølere jeg kappa til fra en gammal Pentium 2 kjøleribbe.

En Xp 2400 mobile (811 kroner :love: ) som kjørte på 2300 mhz og 2 TwinMos 3200 512mb brikker. Fsb 200.

 

 

Resultat: 6118 i 3dmark.

 

Slår meg forløpig til ro med det.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...