Gå til innhold

Powercolor radeon 9800SE, kan det moddes?


Anbefalte innlegg

For å komme med flere erfaringer:

 

Jeg bestilte en R98-C3 fra komplett på mandag, og fikk kortet i dag. Jeg hadde på forhånd kjøpt en Arctic Cooling VGA Silencer, så jeg var klar for både softmodding og overklokking.

 

Installasjonen av både kort og drivere (softmoddede, med de siste fire pipelines enabled) gikk bra. Jeg sjekket først for artifacts i ATITool, og det fant ingen. Deretter prøvde jeg å finne maksfrekvens på core, og det viste seg at jeg bare kunne få core opp til ca. 405, ikke nok til XT-bios-flashing.

 

Jeg byttet deretter ut viften som fulgte med kortet med VGA Silencer, men dette ga merkelige artifacts/bugs i Windows. Jeg byttet tilbake til den vanlige vifta, og så at alt gikk som før. Jeg hadde i hvert fall ikke ødelagt kortet under Silencer-installasjonen. Jeg bestemte meg for å teste kortet i 3DMark, og det var da jeg oppdaget artifactsene. Det viser seg nemlig at de fire siste pipelinene er defecte, og hele skjermen hadde røde og gjennomsiktige firkanter. Da jeg skiftet tilbake til vanlige drivere og fire pipelines, fungerte alt som før.

 

Min plan er å bruke angreretten og sende tilbake kortet til Komplett. Jeg skal stikke innom en PC-butikk i byen (Krøllalfa, Trondheim) og høre med han som jobber der hva han syns om hvordan kortet ser ut. Jeg er ikke helt sikker på om Komplett vil ta tilbake kortet eller om de vil synes jeg har ødelagt det.

 

Forhåpentligvis tar de tilbake kortet, og forhåpentligvis blir det neste 9800SE-kortet et som kan softmoddes.

Dette synnes jeg er veldig uetisk av deg, du vet at du tar en sjangse når du bestiller et skjermkort og at det er en mulighet at du ikke har mulighet til at det går bra med moddinga. Du har deretter demontert den orginale kjøleløsningen som fulgte med kortet og muligens feilmonter en annen kjøler, for å så bytte tilbake til orginalkjøler. Selv om kortet fungerer 100% og det ikke vises det du har gjort, er det fortsatt uetisk av deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, detta var moro! Kjøpte ett Powercolor hos Datakjeden i Trondheim tirsdag 01.09, det klokka til 393/335 med stock kjøling. Av med originalkjøleren, på med en Swiftech vannblokk, og jeg kjørte på 430/352 uten artifacts men med 8 fungerende pipelines (med omega-drivere). Har nok nådd grensen for hva GPU takler her.

 

Monterte (hjemmesnekra) ramsinks i dag, men dessverre så fikk jeg ikke plass til to av ribbene pga. vannslangene til kjøleblokka. Skal justere de to siste ribbene i morra og prøve igjen. Prøvekjørte med 6 ramsinks, og ligger på 430/366 (=XT-ramhastighet) med små artifacts i 3Dmark. 79MHz overklokk på GPU må vel sies å være godkjent? 6137 3Dmarks med ett 9800SE... :love:

Endret av teq
Lenke til kommentar
Dette synnes jeg er veldig uetisk av deg, du vet at du tar en sjangse når du bestiller et skjermkort og at det er en mulighet at du ikke har mulighet til at det går bra med moddinga. Du har deretter demontert den orginale kjøleløsningen som fulgte med kortet og muligens feilmonter en annen kjøler, for å så bytte tilbake til orginalkjøler. Selv om kortet fungerer 100% og det ikke vises det du har gjort, er det fortsatt uetisk av deg.

Hvordan kan det være uetisk hvis kortet fungerer 100%? Da får jo komplett tilbake det samme kortet som de sendte, og den eneste personen som må betale er meg, for sendingen av kortet.

 

Hva om jeg ikke hadde skiftet ut kjøler på kortet, men bare softmoddet, sett at det ikke funker, og sendt kortet tilbake? Hadde det vært uetisk? Hvis problemet bare ligger i vifteutskiftinga, må man jo se på hvor mye kortet har blitt påvirket av det. I dette tilfellet er kortet tilbake i sin originale stand, og den eneste forandringen er at det har vært i en AGP-slot i tretti minutter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei hei...

 

Back in the game... bokstavelig talt..!

 

Fikk nytt PC 9800se 256 bit fra pcutstyr etter at det forrige kortet ikke tålte

vanlig bruk...

 

Installerte de siste omegadriverene og låste opp de siste 4 pipelines,

og så var det inn i 3dmark for teste. Fikk 5300p uten noen som helst form

for overklokking.

 

Testet raskt med noen overklokkede instillinger (380/340) og da var vi

oppe i 5696 poeng. Og dette med orginal kjøler.

 

Skal overklokke litt mer på cpu for å se hva maks er, mens minnebrikkene

vil ikke noe særlig mer en 342 før jeg begynner å merke artifacts i

3dmark. :tease:

Lenke til kommentar
Last ned denne biosen (som jeg brukte):

http://www.redxrad.nl/GoT/9800XT/bios/128%...msung.E-Die.bin

På mitt PowerColor 9800SE er det montert Hynix 2,8ns Ram, er ikke biosen du linker til beregnet for Samsung-Ram? Har du Samsung-ram på ditt?

Nei jeg hadde Hynix 2.8 jeg også. Går fint an og bruke alle bioser, men det har litt og si hvis du overklokker mye. Jeg fant ut at den biosen passet best til mitt kort! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann!

 

Jeg har et powercolor radeon 9800SE 128 mb ram 256 bit bus kort, som jeg flasha til xt. Testa at kortet greide hastighetene xt krever, og det gjorde den. (har bytta kjøling til zalman heatpipe med vifte ;) ).

 

Alt gikk bra under flashinga, men når jeg restarta pc'en så gikk det utrolig treingt og ting fra tidligere skjermbilder hang igjen på skjermen! (under oppstart).

Når pc'en skulle kontrolere minnet tok det kansje et halvt minutt, før var det over på 5 sek!

 

Når pc'en starta å laste xp så gikk alt bra. Logga inn i xp og la inn omega driverne, og enabla de 4 siste pipelinene (de var disabla selv om kortet ble gjenkjent som radeon 9800 XT ). Kjørte så ati tool for å scanne etter artifacts, der fant jeg ingen. Kjørte så 3dmark 03 og fikk 6417 3dmarks! :love:

 

Fikk 3707 før, så dette var en stor økning!

 

Men, jeg er temmelig bekrymret av at det går så sinnsykt treigt i oppstarten.

 

Noen som vet hva det kan skyldes?

 

PS! Jeg kjørte pcmark 02 også, og da fikk jeg samme score på alt som det jeg fikk før jeg flasha så sys er ikke treigt i xp :p

 

Mvh

 

Bjørn-Olav

 

 

EDIT: Jeg følgte metoden din SinIc og jeg brukte samme bios som du brukte.

Endret av Sh4d3y
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har betillt et PowerColor Radeon 9800SE AIW 128MB DDR, AGP, ATI All in Wonder 9800SE, Retail.

Det viste seg at kortet er av typen XRW98-C3L.

Dette kortet har 256 bus og L-form (i følge PowerColor).

Jeg vil helst BIOS modde kortet til PRO eller XT.

Er det noe håp for modding av dette kortet, eller må jeg bare sende det tilbake?

.. venter i spenning

Endret av aceton
Lenke til kommentar

Har også et PowerColor 9800SE med 2.8 Hynix minne. Skifta til pro bios og enabla de siste 4 pipelines'a. Med standard kjøling gikk det opp til 415/367 stabilt, noe som ga 6100p i 3d mark.

 

er det slik at en XT bios vil det gi kortet høyere spenning, og at man derfor kan klokke mer, eller har jeg misforstått?

 

Kan legge til at jeg har brukt kortet i snart ett år nå, og har ikke opplevd noe slags ustabilitet som følge av softmoddingen :dribble:

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Har også et PowerColor 9800SE med 2.8 Hynix minne. Skifta til pro bios og enabla de siste 4 pipelines'a. Med standard kjøling gikk det opp til 415/367 stabilt, noe som ga 6100p i 3d mark.

 

er det slik at en XT bios vil det gi kortet høyere spenning, og at man derfor kan klokke mer, eller har jeg misforstått?

 

Kan legge til at jeg har brukt kortet i snart ett år nå, og har ikke opplevd noe slags ustabilitet som følge av softmoddingen :dribble:

Jo, det høres jo koselig ut.

Men mitt kort er C3L.

jeg har hørt noe om at C3L korta absolutt ikke kan moddes.

Dette bristet mitt hjerte i to..:cry: jeg søker etter et svar på om jeg kan modde mitt kort,, eventuellt BIOS modde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har lagt merke til ar Powercolor Radeon 9800SE-versjonen med 256 bit plutselig ble utsolgt fra Komplett, og hvis jeg må bestille før de får inn flere, kunne Sapphire 9800SE 256bit være en erstatning? Den har ihvertfall 256 bit.

tror ikke at sapphire er 256bits, har bare sett komplett som påstår det.

designet på kortet tyder på at det er 128bits.

Sitter med ett Sapphire 9800SE 256bit fra komplett her:)

 

Bruker Omegadriverne til å åpne de siste 4 pipelines, og alt funker fint:)

Har forløpig klokket det til 410 på gpu og 350/700 på minne.

 

Er det forresten mulig for meg å flashe til xt? eller pro for den saks skyld.

Kortet er forresten kjøpt i slutten av oktober. :thumbup:

 

Edit: Får 5714 3dmark03

Endret av Elwiz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har et Power Color 9800 se 256 bit som jeg har prøvd å modde litt lett.

Bruker Omega driver med 8x pipelines åpnet.

Det fungerer helt topp.

Så vil jeg høyne core og minnehastighet, men...

Arteffects kom med en gang jeg rørte på minne så jeg satte i gang ATI Tool for å se hva kortet egentlig tålte. (bruker høyeste spenning tillatt i min bios, Asus A7N8x) Resultatet blir 376.20/327.60. Ati tool sier default er 351/324 så minnet tålte ikke mye. Som kjøling bruker jeg Power color Heatpipe cooler med ramsinks installert.

Må jeg ha enda bedre kjøling, eller er kan jeg bruke en Pro/xt kort bios og oppnå bedre resultat den veien.

(Har satt alle 3D innstillinger på max)

 

Noen som vet hva som er galt med kortet mitt/hva jeg kan gjøre ?

 

Hilsen papabear :)

Lenke til kommentar
Hvordan kan det være uetisk hvis kortet fungerer 100%? Da får jo komplett tilbake det samme kortet som de sendte, og den eneste personen som må betale er meg, for sendingen av kortet.

 

Hva om jeg ikke hadde skiftet ut kjøler på kortet, men bare softmoddet, sett at det ikke funker, og sendt kortet tilbake? Hadde det vært uetisk? Hvis problemet bare ligger i vifteutskiftinga, må man jo se på hvor mye kortet har blitt påvirket av det. I dette tilfellet er kortet tilbake i sin originale stand, og den eneste forandringen er at det har vært i en AGP-slot i tretti minutter.

 

Selv om kortet fungerer 100% så leverer du kortet tilbake fordi du ikke greide å softmodde det og eller overklokkingsegenskapene ikke var bra nok for deg. Selvsagt er dette uetisk, la oss si at jeg kjøper meg en xp-m 2400 35w og forventer å kunne klokke den opp til 2600mhz på 1.65Vcore, dette går selvsagt ikke og jeg leverer tilbake cpu'en på angreretten og kjøper så en ny en og gjør det samme med denne om den ikke lever opp til forventingene.

 

Når man gjør slikt så utnytter man systemet på en ganske sleip måte til egen vinning noe som går utover alle andre brukere, blir det sånn at mange nok utnytter systemet så kolapser det og dermed så går det utover alle de ærlige brukerne.

 

Det du har gjort er faktisk følgende :

 

Modifisert kortet ved bruk av annen kjøleløsning, ergo du har brutt garantien.

Muligens utsatt kortet for statisk elektrisitet (om du da ikke brukte antistatisk armlenke og jobbet på riktig måte).

Overklokket kortet og grisekjørt det så høyt som mulig.

 

Så du leverer en godt brukt vare tilbake til butikken og håper på det beste, vil nesten påstå at du prøver deg på en liten svindel her.

 

Personlig så biter jeg i det sure eplet om et produkt ikke overklokker til forventingene mine, er man med på leken så må man tåle steken.

 

Edit : Ps du har også påført komplett tapt inntekt pga at de må sannsynligvis selge produktet som B-vare og pga arbeidstiden saksbehandlingen din kommer til å påføre dem.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvordan kan det være uetisk hvis kortet fungerer 100%? Da får jo komplett tilbake det samme kortet som de sendte, og den eneste personen som må betale er meg, for sendingen av kortet.

 

Hva om jeg ikke hadde skiftet ut kjøler på kortet, men bare softmoddet, sett at det ikke funker, og sendt kortet tilbake? Hadde det vært uetisk? Hvis problemet bare ligger i vifteutskiftinga, må man jo se på hvor mye kortet har blitt påvirket av det. I dette tilfellet er kortet tilbake i sin originale stand, og den eneste forandringen er at det har vært i en AGP-slot i tretti minutter.

 

Selv om kortet fungerer 100% så leverer du kortet tilbake fordi du ikke greide å softmodde det og eller overklokkingsegenskapene ikke var bra nok for deg. Selvsagt er dette uetisk, la oss si at jeg kjøper meg en xp-m 2400 35w og forventer å kunne klokke den opp til 2600mhz på 1.65Vcore, dette går selvsagt ikke og jeg leverer tilbake cpu'en på angreretten og kjøper så en ny en og gjør det samme med denne om den ikke lever opp til forventingene.

 

Når man gjør slikt så utnytter man systemet på en ganske sleip måte til egen vinning noe som går utover alle andre brukere, blir det sånn at mange nok utnytter systemet så kolapser det og dermed så går det utover alle de ærlige brukerne.

 

Det du har gjort er faktisk følgende :

 

Modifisert kortet ved bruk av annen kjøleløsning, ergo du har brutt garantien.

Muligens utsatt kortet for statisk elektrisitet (om du da ikke brukte antistatisk armlenke og jobbet på riktig måte).

Overklokket kortet og grisekjørt det så høyt som mulig.

 

Så du leverer en godt brukt vare tilbake til butikken og håper på det beste, vil nesten påstå at du prøver deg på en liten svindel her.

 

Personlig så biter jeg i det sure eplet om et produkt ikke overklokker til forventingene mine, er man med på leken så må man tåle steken.

 

Edit : Ps du har også påført komplett tapt inntekt pga at de må sannsynligvis selge produktet som B-vare og pga arbeidstiden saksbehandlingen din kommer til å påføre dem.

helt rett, men jeg biter også i det sure eplet og sier; slik er verden og systemet i dag. Folk bruker de mulighetene de har. slik er det bare :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...