Gå til innhold

Powercolor radeon 9800SE, kan det moddes?


Anbefalte innlegg

nå har jeg sett på hjemmesiden til powercolor, og på komplett sin produktside at disse kortene har 256bits minnebuss!

er det da mulig å modde disse?

ser at sapphire kommer med 128bits.

har jo klart det selv før, men lurer på om "dagens" kort funker til dette?

håper på snarlig svar.

har en kompis som skal ha nytt gfx, og maks 1500.

PowerColor R9800SE er da perfekt?

eller..?

på forhånd takk for all hjelp!

og legg gjerne ved noen erfaringer!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

For å quote en som har dette kortet:

 

Powercolor Radeon9800se can be upgraded to Radeon9800PRO, but you need to buy the right version.The right part number from Powercolor's website is R98SE-C3, not XR98SE-C3L. They are differrent. Be careful!!!

 

Dvs at det er mulig, men man må ha det rette kortet. Det kortet som feks www.komplett.no har tilbud på denne uken er av typen XR98SE-C3L ELLER R98SE-C3. Har sendt mail og håper jeg får svar.

 

Personlig tror jeg det er R98SE-C3 de selger, altså det som KAN moddes til pro utgave. Regner med jeg går til innkjøp da ja! :)

 

Noen som vil avkrefte meg i tillfelle jeg tar feil?

 

- Jan Ivar -

Lenke til kommentar

Dvs at det er mulig, men man må ha det rette kortet. Det kortet som feks www.komplett.no har tilbud på denne uken er av typen XR98SE-C3L ELLER R98SE-C3. Har sendt mail og håper jeg får svar.

 

 

- Jan Ivar -

Sier du hva de svarer i såfall? :) Jeg står klar til å bestille :D

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Det står jo på produktsiden på komplett da... Hadde kanskje vært litt lurt av dere å lese kanskje? Det er kortet som kan moddes.Produsentens varenummer: R98SE-C3

Snodig...

 

Jeg leste gjennom alt 4 eller 5 ganger før jeg sendte mail til komplett. Pleier og være veldig striks med meg selv på den måten.

 

Fant absolutt ingenting om det serienummeret der. Fanken! Mulig jeg begynner og bli gammel??

 

Uansett, bestiller et nå jeg. Har brukt den siste timen til og sjekke ut mulighetene med og modde kortet.

 

Det kan både softmoddes og hardmoddes. MEN, muligheter for artifacts kan forekomme. Bare ha det litt i bakhodet liksom.. :)

 

Ramsinks og bedre kjøling er heller ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Må man flashe biosen til PRO-kortet ?

Hvis man hardmodder så må man det ja. Men det kan også softmoddes gjennom feks driverene til Omega.

 

Jeg kommer nok til å gå for å hardmodde det. Kan da bruke de offisielle driverene til Ati. Tror og den hardmoddinga er samme fremgangsmåten som gjøres for 9500->9700

Lenke til kommentar

Support fra komplett:

 

Hei.

 

Desverre det har vi ikke muligheten til å sjekke, regner med at det helt sikkert er vanlig 128bits kort, og er det e.v.t noen 256bits kort så ligger disse i samme eske som de andre.

 

--

Kenneth G

Salgsavd.

Komplett.no

 

 

Hmm...

Lenke til kommentar

Ikke bry dere om den siste posten min over her. Tror meg og han derre support mannen misforstod hverandre litt.. :) Det ER 256bit minne. Altså man kan modde dette kortet til 9800PRO.

 

Har allerede bestilt et kort jeg. Venter spent! :) Har allerede en AMD Mobile XP2400 @ 2500 mhz så dette blir vel det man kaller en budget pc :p

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg finne guide til å flashe kortet? event hvordan finne ut om det er ett 256bit eller ei.. (Gjelder ett sapphire r9800se)

Muligens bruke Aida32??

 

http://www.aida32.hu/aida32.php

 

Ellers kanskje det står på emballasjen? :)

 

Har igrunn ikke så mye tid til overs nå i dag. Skal snart på jobb også. Jeg skal LOVE og sjekke mer ut når jeg kommer hjem i morgen tidlig. Skal finne en del guider og bioser + annet stash! :) Både for Powercolor og Sapphire! Eventuelle andre.

 

Ellers er jo www.google.com en fin plass og begynne! ;)

 

EDIT: Se hvilken form minnebrikkene er lagt på kortet. Er det "I" formet skal det være 128bit. Er det derimot "L" formet er det 256bit.

Vet ikke hvor mye hold det er i disse påstandene da men.. Har hørt snakk om dette før så.

Endret av SinIC
Lenke til kommentar
Hvor kan jeg finne guide til å flashe kortet? event hvordan finne ut om det er ett 256bit eller ei.. (Gjelder ett sapphire r9800se)

Muligens bruke Aida32??

 

http://www.aida32.hu/aida32.php

 

Ellers kanskje det står på emballasjen? :)

 

Har igrunn ikke så mye tid til overs nå i dag. Skal snart på jobb også. Jeg skal LOVE og sjekke mer ut når jeg kommer hjem i morgen tidlig. Skal finne en del guider og bioser + annet stash! :) Både for Powercolor og Sapphire! Eventuelle andre.

 

Ellers er jo www.google.com en fin plass og begynne! ;)

 

EDIT: Se hvilken form minnebrikkene er lagt på kortet. Er det "I" formet skal det være 128bit. Er det derimot "L" formet er det 256bit.

Vet ikke hvor mye hold det er i disse påstandene da men.. Har hørt snakk om dette før så.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg finne guide til å flashe kortet? event hvordan finne ut om det er ett 256bit eller ei.. (Gjelder ett sapphire r9800se)

Har funnet ut at Sapphire leverer 2 kort:

 

Dette: http://www.newegg.com/app/ViewProductDesc....-102-303&depa=1

 

sapphire128.jpg

 

Her ser du den typiske "I" formen på plasseringen av minnebrikkene. Dette er da etter hva jeg forstår 128bits minne. Kortet kan da IKKE moddes til 9800, men kan visstnok softmoddes til et 9500PRO kort. Er vel litt ytelse og hente der.

 

 

Det andre kortet: http://www.newegg.com/app/ViewProductDesc....-102-348&depa=1

 

sapphire256.jpg

 

Her ser du "L" formen på brikkene. Kortet har da 256bits minne, og som sagt 8 pipeliner. Dette skal da kunne softmoddes til et 9800/9800PRO kort.

 

Softmoddinga gjøres enkelt med moddet Catalyst drivere som åpner opp de siste 4 pipelinene på kortet. Drivere finner du HER!

 

 

Og en liten ting til. Lurer du fremdeles på om du har 256 eller 128bit, KAN du faktisk bruke Aida32!

Display->GPU->Memory Bus Properties->Bus Width

 

Håper du finner ut av det!

 

 

 

EDIT:

 

Gud bedre og mye lettere jeg hadde gjort det for meg selv hadde jeg sett DETTE før jeg starta posten.. :) På den siden finner du vel alt du trenger og vite. Bare ta deg god tid og kikk rundt litt der inne. Gjerne søk litt i forumet også. Er MANGE som modder kortene sine ja!

 

 

Enda litt:

 

Fant en guide når det gjelder hardmodding. Det er visst nøyaktig samme måten man gjør et 9500 kort til et 9700 kort. Altså man lodder sammen 2 transistorer på kortet. Herligheten med dette er da at man kan bruke originale drivere fra ATI.

Guiden finner dere her!

Endret av SinIC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...