Gå til innhold

Hobbiten, norsk utgave


-kga-

Anbefalte innlegg

Åndemaneren = The Necromancer = The Witch King of Angmar, som holdt til i Dol Guldor til stedet ble trasha av Galadriel og typen hennes, det er nevnt at Sauron er i Dol Guldor, men det var bare Witch King som forberedte Saurons atterkomst til Midgard...

Nei neineinei.

 

Åndemaneren, altså the Necromancer, var et alias Sauron himself tok seg etter at han i hemmelighet etablerte seg i Dol Guldur ca. III 1100. På denne tiden trodde riktignok det Hvite Råd at det var Heksekongen, eller i det minste én av Nazgûl, som holdt til der, men de var for tiden i Mordor og forberedte sin herres ankomst dit, noe som skjedde i III 2941.

 

Uruk er en rase skapt av sauromann..Kryssning mellom orkene og ett eller annet slag av menn..(correct me if im wrong) Kommer jo helt an på om du leser den moderniserte versjonen engelsk eller om du leser den orginale slik den kom ut. Er nok litt forkjell, ikke så betydelig tho...

 

El wrongo bongo (ser ut som om noen har sett for mye film): I Tillegg A (iv) av Ringenes Herre, i avsnittet som tar for seg Riksforstandernes historie, finner vi beretningen om de første urukers opptreden: "In the last years of Denethor I the race of uruks, black orcs of great strength, first appeared out of Mordor, and in 2475 they swept across Ithilien and took Osgiliath." Dette var til og med 300 år før Saruman tok tårnet Orthanc i Jarnagard som sin bolig (III 2759).

Endret av farke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Now theres tha geek!

 

Spør ham!

 

Ikke meg, jeg bare henter det jeg husker av tull fra diverse bøker, jada, uruker nevnes i bøkene og...

 

Du har selvsagt rett om åndemanern, jeg har en tendens til å blande de tingene som det oppgis at de i boka anntar, med det som er facts...

Endret av Den Røde Tsar
Lenke til kommentar

Lord of the rings er bare helt elendlig på norsk, leste den først på norsk, og la allerede merke til en del rare ting der, før jeg leste den på engelsk. Etter det har jeg bare lest bøker på orginal språket, er de på andre språk en norsk eller engelsk driter jeg i de. HATER dårlige oversettelse.

 

Driver nå å leser silmarillion.. bli litt klokere på hva som har skjedd før Ringene herre. :) tongt lesestoff... :roll:

Lenke til kommentar

Offtopic:

SERRIØST lenge siden du har væer her SoW.. Mista nettet elns?

Husker du var i so3 en periode :))

Kjekkt det er noen som husker meg :thumbup:

Jeg måtte flytte pga. skole, så jeg tok med meg pc`n..

Har ikke fått nett før nå, tråløst 256 :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...