Gå til innhold

Sendte CD'er i brev - ble smeltet i posten


Anbefalte innlegg

Jeg referer til mine manglende kunnskaper om dusjing her. :p

0K (Kelvin sant?), hvis jeg ikke husker feil så er det -273,8 grader og jeg har problemer med å forstå hvordan vann skal holde seg i form av gass ved den temperaturen. Uansett trykk. Men det kan hende at jeg er langt ute på viddene, med forbehold om mye feil. :blush:

 

btw: naturfag ved GK vgs er vel ikke noe å skryte av. :laugh:

Endret av Basus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Knutern: CD'enes ytre lag er laget av polykarbonat som er et ikke-vannløselig plastmateriale. Hva selve "etikettene" er laget av kan sikkert variere, men at etiketten er vannløselig er også svært tvilsomt. Dersom mot formoding to CD'er har limt seg sammen på etikettsiden kan man enkelt få disse fra hverandre ved å bruke vann. Selve CD'n vil holde seg helt fin.

Har opplevd dette selv med noen cd plater som ble liggende i bagsjeromet i bilen en gang og bilen var fuktig inni, ødela decd platene da jeg forsøkte å løsne dem.

Så det var grunnlaget for mitt svar på denne posten.

 

Brukte ikke vann for å løsne de jeg...

Lenke til kommentar
Jeg referer til mine manglende kunnskaper om dusjing her. :p

0K (Kelvin sant?), hvis jeg ikke husker feil så er det -273,8 grader og jeg har problemer med å forstå hvordan vann skal holde seg i form av gass ved den temperaturen. Uansett trykk. Men det kan hende at jeg er langt ute på viddene, med forbehold om mye feil. :blush:

 

btw: naturfag ved GK vgs er vel ikke noe å skryte av.  :laugh:

umm, nei det er vel ingen som påstår at det finnes vanndamp ved 0 kelvin...

Lenke til kommentar
Jeg referer til mine manglende kunnskaper om dusjing her. :p

0K (Kelvin sant?), hvis jeg ikke husker feil så er det -273,8 grader og jeg har problemer med å forstå hvordan vann skal holde seg i form av gass ved den temperaturen. Uansett trykk. Men det kan hende at jeg er langt ute på viddene, med forbehold om mye feil. :blush:

 

btw: naturfag ved GK vgs er vel ikke noe å skryte av.  :laugh:

umm, nei det er vel ingen som påstår at det finnes vanndamp ved 0 kelvin...

Skjønte heller ikke den :dontgetit:

Lenke til kommentar
Det er jo strengt tatt ikke noe å ta opp med posten dette da 2 og 2 cder ikke liker seg oppå hverandre, de må pakkes separat.

 

Jeg pakket dem i en fodral (heter det sånn?) som jeg fikk fra en foto butikk da jeg bestilte bilder.

 

Futural du tenker på?

Futteral kanskje :yes:

 

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Konge Norskordbok dette da :thumbs:

 

Ble rette på av lysbryter i sted, skal rette skrivefeil i forutgående post nå

Lenke til kommentar
Jeg referer til mine manglende kunnskaper om dusjing her. :p

0K (Kelvin sant?), hvis jeg ikke husker feil så er det -273,8 grader og jeg har problemer med å forstå hvordan vann skal holde seg i form av gass ved den temperaturen. Uansett trykk. Men det kan hende at jeg er langt ute på viddene, med forbehold om mye feil. :blush:

 

btw: naturfag ved GK vgs er vel ikke noe å skryte av.  :laugh:

umm, nei det er vel ingen som påstår at det finnes vanndamp ved 0 kelvin...

det finnes det!

 

hørt om frostrøyk, tåke, dis og andre greier opptrer ofte rundt 0 grader.

 

Hvis du så på hopprenn eller skiskyting i dag, så så du en hel del vanndamp i mange minus.

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Kondens og vanndamp er to forskjellige ting:

 

*Vanndamp oppstår når vann når over 100°C (ved omtrent 0 moh)

 

*Kondens oppstår ved fuktigheten i luften blir kjølt ned enten ved at den "kommer borti" noe eller rask nedkjøling (som når du puster ut på kalde dager).

 

Så hvis det ble dannet kondens inni konvolutten mellom de to cd'ene gjør kanskje vannet at de to begynner å irre sammen (to HELT jevne flater vet du).

Lenke til kommentar
hmm er ikke kokepunktet 73 C? etter det jeg husker iaff. Hvor får dere at det må være 100 grader at vann går til vanndamp? tror dere blander noe her... uansett så høres det rart at en slik prosess skjer ved akkurat 100 C?...

På skolen gjorde vi et forsøk der vi målte temperatuern mens vi kokte opp vann på en brenner og lagde en graf etterpå. Konklusjonen var at det steg jevnt og trutt opp til ca. 96°C, der fikk vi et lite opphold før det gikk helt opp til 100°C.

Vi fikk vite av læreren etterpå at det som skjedde var at all energien ikke ble brukt til å varme opp vannet men å gjøre slik at det gikk over i en annen form.

 

Dessuten går det ikke an å koke vann opp til over 100°C i fri luft, dvs at det er da det virkelig koker.

 

Kokepunktet henger også sammen med lufttrykk (indirekte høyde over havet).

 

Edit: Celcius skalaen ble laget slik at 0°C var frysepunkt for vann og 100°C var kokepunkt.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
hmm er ikke kokepunktet 73 C? etter det jeg husker iaff. Hvor får dere at det må være 100 grader at vann går til vanndamp? tror dere blander noe her... uansett så høres det rart at en slik prosess skjer ved akkurat 100 C?...

kokepunktet er til vann er rundt 100 grader celsius men vanndamp blir vel dannet før det koker...

 

celsius ble laget fra utgangspunkt i vannets koke-og frysepunkt

Lenke til kommentar
Jeg referer til mine manglende kunnskaper om dusjing her. :p

0K (Kelvin sant?), hvis jeg ikke husker feil så er det -273,8 grader og jeg har problemer med å forstå hvordan vann skal holde seg i form av gass ved den temperaturen. Uansett trykk. Men det kan hende at jeg er langt ute på viddene, med forbehold om mye feil. :blush:

 

btw: naturfag ved GK vgs er vel ikke noe å skryte av. :laugh:

Men dette er jo enkel grunnskole kunnskaper.

Vann fordamper uansett temperatur, men det går bare endel tregere ved lavere temp i motsetning til høy.

Kokepunket varierer også, som nevnt tidligere, avhengig av trykket rundt. F.eks så vil kokepunket på mount everest være et sted mellom 70-80 grader C mens den ved hav nivå vil ligge på ca.96 grader C.

 

Dette ble veldig off topic til slutt :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
hmm er ikke kokepunktet 73 C? etter det jeg husker iaff. Hvor får dere at det må være 100 grader at vann går til vanndamp? tror dere blander noe her... uansett så høres det rart at en slik prosess skjer ved akkurat 100 C?...

Det er da ikke merkelig at en slik prossess inntreffer ved 100 grader.

 

Skalaen ble laget etter hvordan vann oppførte seg ved forskjellige temperaturer.

Lenke til kommentar
Det er vitenskapelig bevist at vann ikke går over til gass før det har gått over 100 grader celcius, glemt det du lærte i naturfagtimene? ;)

Dette er direkte feil. Har du aldri hørt ordet "luftfuktighet"? Altså at det er vanndamp i luft som er langt lavere enn 100 °C? Uansett om du ikke har det? Hvor tror du regnet kommer fra? Skyene ja, og hvor kommer de fra? Fordampet vann ja, men tror du det er særlig mange områder av verden det er over 100 °C?

 

Men tilbake til emnet: Platene kan godt klistre seg sammen av flere grunner:

 

* Fukt er nevnt. F.eks mykner det plasten slik som vann mykner fotblad-huden din i badekaret, og da kan plasten finne på å limes fast i hverandre.

* Trykk. Dersom brevet har ligget under en haug med postsekker så kan platene fint ha blitt presset hardt mot hverandre.

* Diffusjon. Platene kan faktisk smelte sammen selv om de er i fast tilstand hele tiden og ikke påvirkes av hverken trykk eller andre kjemiske stoffer som vann. Nesten som om du legger en klump smør på et A4-ark i kjøleskapet. Selv om smøret er i fast form så kan det "smelte sammen med" A4-arket ved at smøret trekker inn i papiret. Kanskje litt dårlig forklart, men du forstår sikkert at jeg vil frem til at plast kan blande seg med plast selv om det ikke er flytende eller gass. Hmm.. Jeg kom akkurat på et eksempel: Legg to isbiter oppå hverandre i fryseboksen og la de ligge der noen dager. Selv om de har vært i fast tilstand hele tiden så har de "smeltet sammen" og henger fast i hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...