Gå til innhold

Sendte CD'er i brev - ble smeltet i posten


Anbefalte innlegg

I går sendte jeg 4 CD'er (2 og 2 pakket sammen) i en konvolut og da de i dag ble mottat, viste det seg at de ble SMELTET sammen. Så, istedenfor 4, fikk mine venner 2 CD'er. :roll: (de virker ikke, selvfølgelig)

Ja, jeg vet at dette høres utrolig ut, men det er sant. Posten greide å smelte dem på en eller annen måte.

Det ses ingenting på selve konvolutt.

 

Har noen av dere opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo strengt tatt ikke noe å ta opp med posten dette da 2 og 2 cder ikke liker seg oppå hverandre, de må pakkes separat.

 

Jeg pakket dem i en fodral (heter det sånn?) som jeg fikk fra en foto butikk da jeg bestilte bilder.

 

Futteral du tenker på?

Endret av knutern_
Lenke til kommentar
Jeg pakket dem i en fodral (heter det sånn?) som jeg fikk fra en foto butikk da jeg bestilte bilder.

 

Futural du tenker på?

Futteral heter det. ;)

Du har så evig rett, litt slapp på rettskrivingen i går ser det ut som :no:

 

Det er nokk med litt fukt/kondens og at de jevne flatene ligger presset mot hverandre, trenger ikke serlig mye varme.

 

cd`er er skrøpelige greier

Lenke til kommentar
Det er nokk med litt fukt/kondens og at de jevne flatene ligger presset mot hverandre, trenger ikke serlig mye varme.

 

cd`er er skrøpelige greier

Haha, så du påstår at CD'er smelter når de får vann på seg :lol:

Fukt og kondens er vann i en annen form, for at vann skal bli om til gass må det være høyere temperaturer enn f.eks 100 celcius som er kokepunktet.

 

Masse feilinformasjon: *fikse* :blush:

Endret av Basus
Lenke til kommentar
Det er nokk med litt fukt/kondens og at de jevne flatene ligger presset mot hverandre, trenger ikke serlig mye varme.

 

cd`er er skrøpelige greier

Haha, så du påstår at CD'er smelter når de får vann på seg :lol:

Jupp, stemmer det.

 

Se for deg to cd plater som ligger klemt mot hverandre med en tynn vannhinne imellom... og så utsettes de for en yttre påvirkning som presser dem godt sammen... Hva tror du skjer da? (etter en stund, og post gangen tar jo minst en dag)

 

Da blir det så at belegget som finnes på platene hefter seg sammen og platene blir "limt"

 

Men bare rett meg hvis du har noen som helst mening om hva det kan være.

Lenke til kommentar
Fukt og kondens er vann i en annen form, for at vann skal bli om til fukt må det være betydelig høyretemperaturer enn f.eks 100 celcius som er kokepunktet. Fukt i seg selv må være over 100 grader celcius for at det skal forbli fukt, hvis ikke blir det om til vann.

Trenger nødvendig vis ikke å stemme det, hvis man slår av vifta på badet og du tar en god dusj så blir det damp, og fukt på speil osv.

 

Og du dusjer jo ikke i kokende vann?

Lenke til kommentar

Det er vitenskapelig bevist at vann ikke går over til gass før det har gått over 100 grader celcius, glemt det du lærte i naturfagtimene? ;)

Altså MÅ det være over 100 grader, men det er noe annet når det kommer til dusjing kontra koking, men det er noe ikke jeg kan forklare. Men vann må være over 100 grader celcius for at det går over til gass, men det finns såklart andre væsker som går over til gasser ved lavere temperaturer.

Lenke til kommentar
Fukt og kondens er vann i en annen form, for at vann skal bli om til fukt må det være betydelig høyretemperaturer enn f.eks 100 celcius som er kokepunktet. Fukt i seg selv må være over 100 grader celcius for at det skal forbli fukt, hvis ikke blir det om til vann.

Dette er feil. Vanndamptrykket fører til at det kan være fukt så lenge temperaturen er over 0K.

 

EDIT: For å teste dette, gjør følgende: Sett vann i et glass i noen dager, og man vil se at det er borte. Har det da vært over 100 grader i huset?

Endret av anderlin
Lenke til kommentar
Det er vitenskapelig bevist at vann ikke går over til gass før det har gått over 100 grader celcius, glemt det du lærte i naturfagtimene? ;)

Altså MÅ det være over 100 grader, men det er noe annet når det kommer til dusjing kontra koking, men det er noe ikke jeg kan forklare. Men vann må være over 100 grader celcius for at det går over til gass, men det finns såklart andre væsker som går over til gasser ved lavere temperaturer.

Det er en fordel å vite sikkert hva du snakker om før du uttrykker deg så skråsikkert. "anderlin" har så rett, så rett.

Lenke til kommentar
Det er nokk med litt fukt/kondens og at de jevne flatene ligger presset mot hverandre, trenger ikke serlig mye varme.

 

cd`er er skrøpelige greier

Haha, så du påstår at CD'er smelter når de får vann på seg :lol:

Fukt og kondens er vann i en annen form, for at vann skal bli om til fukt må det være betydelig høyretemperaturer enn f.eks 100 celcius som er kokepunktet. Fukt i seg selv må være over 100 grader celcius for at det skal forbli fukt, hvis ikke blir det om til vann.

Oi, her var det mye rart!

For det første: Fuktiget er ikke det samme som vanndamp. Fuktighet kan være damp, men absolutt ikke nødvendigvis.

For det andre: 100grader C er ingen absolutt nødvendighet for at vanndamp skal kunne oppstå.

 

Knutern: CD'enes ytre lag er laget av polykarbonat som er et ikke-vannløselig plastmateriale. Hva selve "etikettene" er laget av kan sikkert variere, men at etiketten er vannløselig er også svært tvilsomt. Dersom mot formoding to CD'er har limt seg sammen på etikettsiden(pga. vann) kan man enkelt få disse fra hverandre ved å bruke vann. Selve CD'n vil holde seg helt fin.

Ed:spello..

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...