Gå til innhold

Sendte CD'er i brev - ble smeltet i posten


Anbefalte innlegg

Hmmm. Dette burde jeg vite, men kan vann gå direkte fra is til dampform? Hvis ikke vil det nødvendigvis være en nedre grense for når vann kan fordampe, som ligger godt over det absolutte nullpunkt (0K). Noen som husker fysikkpensum bedre enn meg her?

Is kan godt gå direkte over til damp uten å ha vært flytende.

 

Det er kanskje enklere å forklare andre veien først: Luftfuktighet (H2O-gass) kan fint kondensere i minusgrader og lage snø-krystaller. Hvis det hadde vært over frysepunktet der fuktigheten kondenserer ville de fine krystallene ikke blitt til, men det hadde blitt vanndråper som hadde blitt fryst ned til haggel senere.

 

Så: Is kan godt fordampe direkte. det ser man særlig hvis det er mange minusgrader og vind ute. Is på veier, osv kan se ut som det "tørker opp" av seg selv.

 

I kjemien er det aldri noe som er 100%. Det vil alltid finnes en "likevekt" mellom is, vann og luftfuktighet. Kun ved 0 Kelvin vil likevekten være 100% skjøvet mot is, men 0 kelvin er jo kun et teoretisk referansepunkt og kommer aldri til å eksistere noen plasser. (Da tenker jeg på absolutt null kelvin og ikke en milliondels grad over det.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når fast stoff går rett over i gassform heter det "Sublimering". Det kan skje ned til det absolutte nullpunkt. Is kan sublimere, men det går veldig sakte. Alt vann fordammper, men fordampningen øker med høyere temperatur.

 

Cd'er er ikke laget bare av polycarbonat. Det er bare det innerste laget, utenfor ligger et lag organisk blekk hvis det er CD-R (Cd-RW har enda flere ulike lag). Så kommer det et lag metall: Vanligvis er det aluminium eller sølv, men kan også være gull eller kobber. Helt ytterst ligger det et lag akrylplast eller nitrocellulose, begge deler er vannbasert... Det betyr likevel ikke at jeg har noen som helst peiling om hva som skjedde med hans CD'er...

 

:p Utrolig hva man kan diskutere ut i fra 4 CD'er verdt noen få kroner + porto... Mer folkens, mer!! :D

Lenke til kommentar
På skolen gjorde vi et forsøk der vi målte temperatuern mens vi kokte opp vann på en brenner og lagde en graf etterpå. Konklusjonen var at det steg jevnt og trutt opp til ca. 96°C, der fikk vi et lite opphold før det gikk helt opp til 100°C.

Vi fikk vite av læreren etterpå at det som skjedde var at all energien ikke ble brukt til å varme opp vannet men å gjøre slik at det gikk over i en annen form.

Overgangene mellom aggregattilstandene, smelting og fordamping, kalles faseoverganger. Hvis du smelter en liter is med et varmeelemt på 3kW, vil du se at vannet aldri blir varmere enn 0 grader Celsius, FØR all isen er smeltet. Først når hver eneste isbit er borte, vil temperaturen fortsette å øke..

Lenke til kommentar

hehe moro for en gammel kjemiker dette her..

 

så kan vi jo snakke om vannets mange is faser, tror det var 9 forskjellig is-typer vi kan ha der kun fase2 (?) is er lettere enn vann, resten er tyngre og ene er is til godt ca 40 grader celsius.

 

eller når vi får varmer og trykker så godt av vi får en supertilstnad på vannmolekylene slik at de hverken er fast stoff, væske eller gass! :)

 

eller at vi kan få underkjølt vann helt ned til -40 grader celsius ved STP og dersom du slipper et lite støvkorn ned i det flytende vannet vil du se og høre at det dannes is på null komma null (temmlig festlig har forsøkt det selv).

 

 

litt enda mer off topic her,, de fleste har vel hørt om van der waalske krefter i forbindelse med vannmolekyler, (og andre molekyler) nå viser det seg at dette også eksisterer i dyreverden, Geckoen som kan gå nesten hvor som helst har hørsmå hår under beina og hvert hårstrå er igen delt opp i tusener av små "hår" disse danner feste ved hjelp av van der waalske krefter med underlaget og årsaken til at geckoen kan gå hvorsomhelst.

 

var stor spredning i kunnskaper her, ser jo hvem som har lest litt kjemi og de som ikke har, trenger ikke nevne navn her men moro å se noen som til de grader er på bærtur utaler seg så skråsikkert og i tilegg "disser" andre som ikke vet bedre :green:

 

veldig moro post,, og ja den teorien om vann og cd-plater høres veldig plausibel ut-

Lenke til kommentar
Det er jo strengt tatt ikke noe å ta opp med posten dette da 2 og 2 cder ikke liker seg oppå hverandre, de må pakkes separat.

 

Jeg pakket dem i en fodral (heter det sånn?) som jeg fikk fra en foto butikk da jeg bestilte bilder.

 

Futteral du tenker på?

futural :)

Lenke til kommentar
Men tilbake til emnet: Platene kan godt klistre seg sammen av flere grunner:

 

* Fukt er nevnt. F.eks mykner det plasten slik som vann mykner fotblad-huden din i badekaret, og da kan plasten finne på å limes fast i hverandre.

* Trykk. Dersom brevet har ligget under en haug med postsekker så kan platene fint ha blitt presset hardt mot hverandre.

* Diffusjon. Platene kan faktisk smelte sammen selv om de er i fast tilstand hele tiden og ikke påvirkes av hverken trykk eller andre kjemiske stoffer som vann. Nesten som om du legger en klump smør på et A4-ark i kjøleskapet. Selv om smøret er i fast form så kan det "smelte sammen med" A4-arket ved at smøret trekker inn i papiret. Kanskje litt dårlig forklart, men du forstår sikkert at jeg vil frem til at plast kan blande seg med plast selv om det ikke er flytende eller gass. Hmm.. Jeg kom akkurat på et eksempel: Legg to isbiter oppå hverandre i fryseboksen og la de ligge der noen dager. Selv om de har vært i fast tilstand hele tiden så har de "smeltet sammen" og henger fast i hverandre.

Mulige årsaker, tja. Men i dette tilfellet? Nei!

1. CD platene består av en plast som er svært motstandsdyktig mot vann. Kan absolutt ikke sammenlignes med feks. hud. Og dersom hele konvolutten hadde vært nedsenket i vann ville nok dette vært mulig å se på papiret.

Nå skal det jo også sies at dersom to helt flate og jevne overflater får vann mellom seg, vil disse klistre seg sammen med stor kraft. Men dersom vannet forvinner vil CD'ene falle fra hverandre igjen, like hele og absolutt uten "smelteskader".

2. For at to flate CD plater skal bli klemt fast inni hverandre vil det kreves et enormt stort trykk. Uansett vil de sprette lett fra hverandre ved litt bøying.

3. At platene har diffundert inni hverandre høres også helt usannsynelig ut. Her er det snakk om vanlig postgang på 2-3 dager og ikke 20-30 år. :)

 

Som enda et forslag kan det nevnes at noen plasttyper ikke er "kompatible" med hverandre, slik at dersom man legger disse plastbitene oppå hverandre vil de smelte sammen på kort tid(dager,uker). I dette tilfellet må også denne teorien forkastes da det er snakk om to like medium, av samme type plast.

 

Uansett er det nok nærmest umulig å finne ut hva som faktisk har skjedd i dette tilfellet da kun én person har sett det virkelige resultatet og i tillegg har kvittet seg med det. :shrug:

Lenke til kommentar

Har selv opplevd dette ( kjipt igrunn ) og det kan være flere ukjente variabler som cdene har opplevd på sin ferd som tilsammen har forårsaket fenomenet, trenger ikke være noe så ekstremt som at posten har dynket eller kokt konvolutten, folk med kjennskap til no-name cdplater ( med et syltynt lag av noe stoff jeg ikke skal uttalte meg om ) vet hvor lite som skal til før det detter av, og at de klistrer seg sammen ved flere dagers kontinuerlig behandling, kalde flyturer, varme postkontorer kan føre til slike snodige hendelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...