Gå til innhold

Hvorfor er du "kristen"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å diskutere om det var Adam og Eva som startet det hele eller om det var the big bang er håpløst ingen kan bevise noe som helst.

Eg er ganske sikker på at det kan bevisast at dinosaurene er eldre en 3-4000 år ;)

bibelen sier at allt levende er hans skpninger og vitenskapen sier noe anet -> evolusjon

Lenke til kommentar
Nei, jeg tror ikke direkte på Eva og Adam. Bibelen inneholder, slik jeg ser det, en form for lignelser, et forsøk på å forklare ting.

Der sa du det. I gamle dager fant dem på ting for å forklare hendelser dem ikke kunne forklare. Og så var det noen som fant ut at de ville samle alle fakta (vandrehistoriene). 1 fjær ble til 10 høns, tada ! Resultatet : bibelen

 

Jeg provoserer kanskje litt, men bibelen er jo faktisk en lappskaus med historiske hendelser og myter/skrøner/vandrehistorier.

Lenke til kommentar
Nei, jeg tror ikke direkte på Eva og Adam. Bibelen inneholder, slik jeg ser det, en form for lignelser, et forsøk på å forklare ting. Jeg tviler ikke på at Big Bang har skjedd, og at menneskene er utviklet fra aper. Men jeg vet at Gud har hatt en mening med det som alt annet.

Du har faktisk akkurat samme troen om ting som meg :)

 

Godt å vite at det er andre ute i pc/gaming verden som har samme standpunkt ;)

Lenke til kommentar
Hva mener du om mormoner da, JoachiR. Det er jo en del av dem i USA

Jo da, mormonens hovedstad: SLC

 

Joachims første bosted i US: SLC!

 

Ja, jeg mener litt av vert. Da jeg bodde i SLC, forsåvidt, det er jo det fortsatt, er alle gatenummere beregnet ut i fra tempelet. Alt dreier seg om tempelet. July 4, alt handler om dem. Forsåvidt er det greit å leve side om side med mormonere, men noen av dem er jo mer konservative iforhold til religionen enn andre. Det som kanskje er mest irriterende, hvis man kan kalle det det, er jo at de ikke vil drikke te kaffe, brus ol. Men det finnes jo unntak, hehehe, kom til å tenke på en venn av meg, type mormon, og da er cherry-coke'n delvis unntatt, de skuler seg bak at det liksom er fruktbasert... Men ja, de venter jo på dommedag, og alle mormonske huys har et eget rom for matlager og annet lagring frem til dommedag. Litt vel hysterisk, men greit for meg.

 

Mormonene må gjerne tro på "sin" kristendom, men jeg ønsker ikke det. Jeg er ikke så begeistrert for det vi kan kalle "lukkete, religiøse organisasjoner".

Lenke til kommentar
Mormonene må gjerne tro på "sin" kristendom, men jeg ønsker ikke det. Jeg er ikke så begeistrert for det vi kan kalle "lukkete, religiøse organisasjoner".

Det blir brått litt feil ja, for hvordan skal da flere høre om kristendommen?

En sentral sak i bibelen er jo å gi budskapet videre til andre.

Endret av Apsis
Lenke til kommentar

Ikke helt sånn, de vil jo gjerne vise frem sin religion, men kun deler av den! Gudstjenestene (høymessene) er lukket, men du kan få komme inn i et spesielt kapell uten å være mormon. Store visitorcenters har de også. Men i det store kapellet sitt slipper de deg ikke inn.

 

Men hvis noen her skal fly via SLC og har en tre-fire timer på seg på flyplassen, og er, ikke minst, opplagte, kan det være interresant å dra inn å titte litt. Mormonene har egne biler på flyplassen og arrangere guided tours til tempelet for transit-passasjerer.

Lenke til kommentar

De mest "innbitte" moromonene forsvarer jo vold med at det er galt å røyke, nyte alkohol og ha sex utenfor ekteskap. Leste en gang en artikkel om en gjeng unge mormoner som bevisst gikk etter folk som drev med slike "ulumksheter". Foreldrene synes det var greit at de utøvet vold mot andre så lenge de holdt seg borte fra røyking, drikking og sex utenfor ekteskap. Å være voldelig mot andre i guds navn.. YEah baby! Og da er det ikke bare snakk om å slå med knytteneve eller lignende.. de går rundt med slåsshansker, tåregass, balltrær og skytevåpen. Takke meg til religion..

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Mormonene må gjerne tro på "sin" kristendom, men jeg ønsker ikke det. Jeg er ikke så begeistrert for det vi kan kalle "lukkete, religiøse organisasjoner".

Det blir brått litt feil ja, for hvordan skal da flere høre om kristendommen?

En sentral sak i bibelen er jo å gi budskapet videre til andre.

Å gi budskapet videre er en måte å si det på. Men kristne drar jo avgårde i avsideliggende steder å prøver å overbevise folk. Populært kalt misjonering. Og det har ikke jeg mye til overs for :thumbdown:

Lenke til kommentar
De mest "innbitte" moromonene forsvarer jo vold med at det er galt å røyke, nyte alkohol og ha sex utenfor ekteskap. Leste en gang en artikkel om en gjeng unge mormoner som bevisst gikk etter folk som drev med slike "ulumksheter". Foreldrene synes det var greit at de utøvet vold mot andre så lenge de holdt seg borte fra røyking, drikking og sex utenfor ekteskap. Å være voldelig mot andre i guds navn.. YEah baby! Og da er det ikke bare snakk om å slå med knytteneve eller lignende.. de går rundt med slåsshansker, tåregass, balltrær og skytevåpen. Takke meg til religion..

Aldri opplevd dette i Salt Lake. De vil jo gjerne omvende deg til stadighet, men du får da kjøpe drikkevarer akkurat som andre steder i US, og røke må du gjerne. Men de liker det nok ikke. Vet om et bryllup der det ble servert vann å drikke til...

Lenke til kommentar

Min mening er at alle tror på et eller annet. Det må man bare da det ligger i folks gener. Enten man tro på vitenskap, Gud eller Islam osv.

 

Mitt problem er bare at alle skal overbevise meg om at deres tro er best. Dette synes jeg blir slitsomt i lengda.

 

Dette er ment som et nøytralt innlegg i forhold til trosretning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...