Gå til innhold

Hvorfor er du "kristen"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"I pledge allegiance to the Flag of the United States of America,

And to the Republic for which it stands.

One Nation, Under God,

Indivisible, with Liberty and Justice for All." lærdom alle skulle kunne. (rett meg om jeg hsuker løftet galt, jeg var aldri gjennom samme pugging av det)

UNDER GOD skal fjernes fra the pledge..

Lenke til kommentar
Jeg tror på vitenskapen ;)

Blir med der ja;)

 

btw:

de Norske statsmisjonærene:

http://dyn.tv2.no/webtv/main.do?treeId=33&&progId=44806

Hvorfor skal vi betale for det?.... :ermm:

 

og så har vi jo denne "småsyke" dokumentaren her om barnemisjonærene som fikk meg til å småhumre litt

http://dyn.tv2.no/webtv/main.do?treeId=33&...ue&progId=41836

 

svarer kansje på en del av spørsmålene og som har blitt diskutert her ;)

 

 

*kun mine personlige meninger* ;)

Lenke til kommentar

Misjonærer er en bra ting. Eller, det fins jo folk som misbruker det og skal påtvinge kristendommen på andre. Kristendommen er 100% frivillig og skal absolutt ikke påtvinges. Da har noen misforstått kristendommen kraftig... <--- Mener JEG. Men gode gjerninger trenger verden og da gjør misjonærer en flott jobb :green:

 

Det er vel og bra, men det faktum at religion faktisk ER innblandet gjør at jeg stiller meg svært skptisk til det hele.

Hvis du stiller deg sånn til ting og blokker ut alt som har med noe å gjøre da blir det bare teit..

Endret av Buddah
Lenke til kommentar

Er helt ateist og tror ikke på en dritt...

 

Eller... jeg tror på fremgang ved vitenskap, og at vitenskap kan finne svar på mye. Vitenskapen har jo kommet så nærmt som 1 liten brøkdel av et sekund til Big Bang nå på tidslinjen, men de kan aldri komme helt tilbake til Big Bang, og kan slik det ser ut nå aldri forklare hva som var før.

 

Når det gjelder overnaturlige vesener og annet okkult (hekser, ######, gud(er) o.l.), så har jeg ikke så mye til overs for det... Kan vel være greit hvis du lever et liv i fattigdom, ikke har det så greit og trenger et holdepunkt i livet. Utenom det synes jeg det blir overflødig... Har ingen problemer å forholde meg til livet og eksistensielle spørsmål uten å komme drassende med trollmenn, guder og annet.

 

Blir alltid like lei av folk som maser om "hvor kom universet fra hvis gud ikke skapte det bla bla bla?", hvor i alle dager kom da denne "gud" fra da?

 

Tid og rom begynte først og eksistere når universet ble til, så å diskutere hva som var før blir ganske nyttesløst... like teit som å diskutere hva som er utenfor hehe

 

Ok... nok pjatt fra min side, hvis noe anngående min meninger var uklart så er det bare å spørre :p

Lenke til kommentar

Min mening er at man i de eldre dager trengte noe for å forklare verden, og hvordan alt henger sammen. Vitenskapsmennene kunne ikke finne ut mye med datidens teknologi. Derfor diktet man opp små historien til å fylle inn for det man ikke visste. Det var nok grunnlaget for bibelen. Bibelen ble sikkert skrevet ned av en eller annen leder som måtte få folket til å følge ham, så han brukte historier som hadde gått på vandring gjennom folkeslag i århundrer. Og etter det har jo hver generasjon blitt programmert av de eldre til å tro det samme helt fra fødselen. Slik har relgioner sakte endret, blandet, undergruppert og holdt seg i århundrer. Noe lignende har sikkert skjedd i de fleste verdensdeler og sammfunn, derfor har man fått forskjellig vri på relgionene. Men uansett, nå har vi funnet ut så mye om hvordan verden henger sammen, at guder og slike ting (kanskje med unntak av gjennferd?) er overflødige for folk flest. Men selvfølgelig må jo alle som velger å tro på en relgion kunne gjøre det. Det som blir idiotisk derimot, er når de skal prøve å overtale (og overkrige :p) andre til å tro at deres relgion er den beste. Det blir det fort krig av. Og når man manipulerer lett påvirkelige folk som er i en vansklig situasjon til å tro at relgionen sin er best. Det som også blir idiotisk er hvis man ekskluderer folk som tror på en relgion fra å være med i et trosammfunn med samme relgion, som f.eks. homosexuelle og folk med en annen hudfarge. Eller hvis man nekter homosexuelle å gifte seg "fordi det ikke er riktig ifølge Guds ord(eller noe sånt)". Det blir jo på grensen til nazisme, synes jeg da. Og å bruke relgion som en unskyldning for å gå til krig blir jo tydlig manipulasjon. Man velger da og se bortifra at "fienden" også har en relgion eller en ideologi, som de mener er den beste.

 

BTW: Er det noen som mener noe om gjennferd? Kjenner vel to forskjellige folk som mener de har sett rare ting. Og at ting har skjedd i huset.

 

Just_blank26

 

Edit: Skriveleif

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Eller hvis man nekter homosexuelle å gifte seg "fordi det ikke er riktig ifølge Guds ord(eller noe sånt)". Det blir jo på grensen til nazisme, synes jeg da.

 

Det er ikke det som sies. Det jeg mener er at de ikke skal kalle det "giftemål". De kan bo sammen, men om de "gifter seg" eller inngår partnerskap så ødelegger dette ekteskapets stilling, som både ette rbibelen og det meste annet, skal være en pakt mellom en mann og en kvinne.

Lenke til kommentar
Det er ikke det som sies. Det jeg mener er at de ikke skal kalle det "giftemål". De kan bo sammen, men om de "gifter seg" eller inngår partnerskap så ødelegger dette ekteskapets stilling, som både ette rbibelen og det meste annet, skal være en pakt mellom en mann og en kvinne.

Her er jeg faktisk helt enig med deg JoachimR. Hvorfor skal de absolutt gifte seg??

 

Ekteskapet ble opprettet først og fremst for å sikre at barn fikk en god oppvekst, med en mor og en far som holdt sammen i tykt og tynt.

Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 12/03/2004 : 16:19

 

QUOTE (JoachimR @ 12/03/2004 : 16:17)

Det er ikke det som sies. Det jeg mener er at de ikke skal kalle det "giftemål". De kan bo sammen, men om de "gifter seg" eller inngår partnerskap så ødelegger dette ekteskapets stilling, som både ette rbibelen og det meste annet, skal være en pakt mellom en mann og en kvinne. 

 

Her er jeg faktisk helt enig med deg JoachimR. Hvorfor skal de absolutt gifte seg??

 

Ekteskapet ble opprettet først og fremst for å sikre at barn fikk en god oppvekst, med en mor og en far som holdt sammen i tykt og tynt.

 

Hvis to homosexuelle adopterer et barn, skal ikke de ha retten til å gifte seg, slik at de sikrer barnet en god og trygg oppvekst da? (Nei, jeg er ikke homofil)

 

Edit: adda to ord

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Bibelen ble sikkert skrevet ned av en eller annen leder som måtte få folket til å følge ham, så han brukte historier som hadde gått på vandring gjennom folkeslag i århundrer. Og etter det har jo hver generasjon blitt programmert av de eldre til å tro det samme helt fra fødselen.

Eh.. eller ikke..? Tror du bibelen ble skrevet av EN mann? :roll:

Lenke til kommentar
Det er ikke det som sies. Det jeg mener er at de ikke skal kalle det "giftemål". De kan bo sammen, men om de "gifter seg" eller inngår partnerskap så ødelegger dette ekteskapets stilling, som både ette rbibelen og det meste annet, skal være en pakt mellom en mann og en kvinne.

Her er jeg faktisk helt enig med deg JoachimR. Hvorfor skal de absolutt gifte seg??

 

Ekteskapet ble opprettet først og fremst for å sikre at barn fikk en god oppvekst, med en mor og en far som holdt sammen i tykt og tynt.

Så hva er det egentlig som blir ødelagt hvis homofile får "gifte seg"?

Er det slik at "vanlige" folk da kommer til å si: "Nei, jeg vil ikke gifte meg med deg fordi det er noe homofile gjør!" ? :roll:

Tror ikke det. Det er bare snakk om et ORD, og jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre om man kalte det for giftemål, partnerskap, suivakkeåaåaksaølk eller noe annet...De bør i allefall ha de samme rettighetene.

 

Men var ikke dette en diskusjon om kristendom?

Endret av lodott
Lenke til kommentar
JoachimR Skrevet 12/03/2004 : 16:35

  Ja, men homofile skal jo ikke få adoptere barn heller. Det er tross alt en grunn til at to kvinner eller to menn ikke kan få barn sammen...

 

Hadde vært morsomt å finne ut av at man er homofil hvis alle tenkte sånn, "åh, jeg er homofil, ****** så kjipt, da har jeg ikke de samme rettighetene som heterofile folk".

Hvis man synes det er ekkelt eller noe hvis homofile gifter seg så hvorfor se? Hvilken skade tar en "vanlig" dude av at to folk som liker hverandre gifter seg?

 

Edit: adda no greier igjen

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Bibelen ble sikkert skrevet ned av en eller annen leder som måtte få folket til å følge ham, så han brukte historier som hadde gått på vandring gjennom folkeslag i århundrer. Og etter det har jo hver generasjon blitt programmert av de eldre til å tro det samme helt fra fødselen.

Eh.. eller ikke..? Tror du bibelen ble skrevet av EN mann? :roll:

Bibelen ble skrevet av mange menn oppgjennom åra, men de gjorde det bare for å bli kjent og penger (tror nå jeg da)

Lenke til kommentar

Penger? Slutt å kom med masse uvitende kommentarer da..

 

Uansett.. Jeg er faktisk i mot at homofile skulle fått GIFTE seg. Det får holde med partnerskap. Jeg ser ikke hvorfor de skulle gifte seg.. Gifte seg har med kristendom å gjøre, og skal gjøres i kirken (etter min mening). Det blir helt feil at de skal gifte seg i kirken. Det er et hån mot kristendommen. Kristne bør akseptere homofile, men homofile bør også forstå hva kristendom innebærer. Jeg tror forresten ikke at noen homofile har lyst til å "trenge seg på" i kirken heller (i giftemål-sammenheng). Jeg må bare legge til at homofile kan også være kristne.. men det forandrer ikke det faktumet at det står i bibelen at ekteskap skal inngås mellom en mann og en kvinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...