Gå til innhold

Hvorfor er du "kristen"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
La meg si det slik da.. Gud er urealistisk. Men det er alt annet som kan nevnes i diskusjonen "Hvordan ble jorden til?"

Dette er da ganske off-topic, men vi vet godt hvordan jorden ble til... hvis det er universet du snakker om så må du huske at begreper som tid, rom og materie kom samtidig som universet... altså dette fantes ikke før universet ble til, og det finnes heller ikke utenfor universets grenser (nei, det er ikke "uendelig").

 

De vet sånn generelt hva som skjedde fra et par brøkdeler av et sekund etter big bang og frem til i dag...

TEORI, tenkte jeg skulle si d :) (selv om jeg tror på den selv)

Lenke til kommentar
hehe, ja men hva utløste big bang, hva var før, hvordan kan noe komme av intet?

Hvordan kan lite bli til mye?

Det kan ha vært et annet univers som kollapset som utløste big bang... men vi har på en måte problemer med å se bak vårt eget univers sin opprinnelse.. Det er alt vi kjenner til, det er vår verden. Vi kan ikke forstå noe annet enn vårt eget univers og derfor ikke se hva som er utenfor eller hva som var før (ekstrem synsing fra min side ;)).

 

Det med lite til stort er jo ikke så veldig stress å forklare... Tenk deg at du har masse fjær som du presser sammen til en liten ball, da har du liten ting, så etter å ha presset den hardt sammen så slipper du og får fjærene fordelt utover et mye større område, stor ting.

 

Det hele handler om massetetthet, det skjedde ikke noe automagisk, det ble bare mer "tomrom" mellom partiklene.

Lenke til kommentar
jeg var under det intrykket av at mer masse ble skapt elns (vet hva massetetthet er).

Men som et svart hull, hvis det er ekstrem stor massetetthet så tiltrekkes alt rundt, og det utvider seg jo ikke?

Nei, det er bare så så mye masse i universet... blir verken mer eller mindre.

 

Jeg vet ikke hvordan big bang startet, men det er sikkert teorier på det planet der og, sjekk om du finner noe mer info videre fra den linken jeg skrev lenger oppe.

Lenke til kommentar
Nei, det er bare så så mye masse i universet... blir verken mer eller mindre.

 

Jeg vet ikke hvordan big bang startet, men det er sikkert teorier på det planet der og, sjekk om du finner noe mer info videre fra den linken jeg skrev lenger oppe.

Bare lufter ut tanker nå, får heller studere det nærmere senere. Akkuratt nå er vel mine kunnskaper innen vitenskap litt begrenset, skal da ha 2fy neste år :D

Lenke til kommentar

eg vet ikke hvorfor folk tror på forskjelige ting...

Men eg mener det at relegion har en funksjon, noen trenger en grunn for å være snille og ikke drepe folk. Og som psilocybe sier så kan fks. kristendom være en "pute". Men eg mener det er vigtig å forstå at noen trenger denne...

Lenke til kommentar
Når dere her henviser til videnskapen: Jeg er av den oppfatning at Gud skapte universet, og at vitenskapen avdekker stadig mer av Guds fantastiske skaperverk.

Jaja, det er jo også en oppfatning, og en oppfatning som jeg liker mye bedre enn folk som benekter evolusjonsteorien og sier at jorden er 6000 år gammel :)

 

Btw... du har ikke vurdert å flytte til danmark?

Lenke til kommentar

Jeg er ikketroende, og er ikke patriotisk og klarer meg da fint... føler ikke at det er ett tomrom (der) for det...

 

Synes egentlig patriotisme er litt for dumt, og komme å si "We are the greatest whatever, bullshit svada", syns jeg er idiotisk, da det nesten alltid fins ett bedre sted å være...

Lenke til kommentar
>' date='17/03/2004 : 18:56'] Et annet ord for "religion" er "HJERNEVASKING" :mad:

Og det holder jeg ved. Dere som tror på Gud sier jeg bare "jaja kvær si løst" til, skjønner ikke hvordan det går an å tro på noe så urealistiskt og usansynlig som det :angry:

har du en god forklaring på "alt" da. Hvem som skapte alt?

 

Hjernevasking? Hvis man frivillig tror på en Gud, er det da hjernevasking?

Lenke til kommentar
La meg si det slik da.. Gud er urealistisk. Men det er alt annet som kan nevnes i diskusjonen "Hvordan ble jorden til?"

Dette er da ganske off-topic, men vi vet godt hvordan jorden ble til... hvis det er universet du snakker om så må du huske at begreper som tid, rom og materie kom samtidig som universet... altså dette fantes ikke før universet ble til, og det finnes heller ikke utenfor universets grenser (nei, det er ikke "uendelig").

 

De vet sånn generelt hva som skjedde fra et par brøkdeler av et sekund etter big bang og frem til i dag...

"Vi" vet ikke godt hvordan jorden/universet ble til. Det finnes mange forskere som har funnet bevis for at big bang teorien ikke stemmer. Husker ikke i farten hva teorien het som viste at big bang ikke stemte, men det gikk vel forrige lørdag i "Fakta på lørdag" på nrk.

 

Faktum er at forskere vet svært lite om universet og dets opprinnelse...

 

Btw, on topic:

Jeg tror ikke på kristendommen, eller noen som helst religion. Kristendommen er bare tøv, men bibelen inneholder veldig mange bra moralske poenger. Jeg har ikke noe imot kristne, bare så lenge de ikke prøver å overbevise meg om at Gud er alt, og at kristendommen er veien å gå... :ermm:

 

Hva er poenget med å be? Ingen hører deg uansett, ihvertfall ikke en Gud som ikke finnes. Den eneste grunnen til at kristne ber er vel for å få trøst? Mange "hardcore" kristne klarer jo å få alt som skjer rundt dem til å virke som Guds vilje, noe jeg synes er helt sykt :dontgetit:

 

Jeg går faktisk på en kristen privatskole, KVT, men det fordi den blir regnet som en av de beste skolene i byen (Trondheim), og fordi jeg bor 5 minutter unna... Jeg tror at kanskje 3-5% av elevene der er kristen, og resten synes at det er bare sprøyt. Om det fortsetter slik, blir det jo snart ikke flere kristne igjen, noe som jeg personlig ikke synes er en dårlig ting :roll:

 

Gud og kristendommen er noe tull, og det som skjer etter døden er at du råtner bort og blir glemt etter en/to generasjoner. Mange kristne nekter kanskje å innse at det ikke er noe etter døden, men slik er det, og det finnes ingen bevis for det motsatte. (Om du ser bort fra eventyrboken, aka. bibelen) :yes:

 

Et annet ord for "religion" er "HJERNEVASKING" 

Og det holder jeg ved. Dere som tror på Gud sier jeg bare "jaja kvær si løst" til, skjønner ikke hvordan det går an å tro på noe så urealistiskt og usansynlig som det 

har du en god forklaring på "alt" da. Hvem som skapte alt?

 

Hjernevasking? Hvis man frivillig tror på en Gud, er det da hjernevasking?

Tror frivillig på Gud? Et godt eksempel nevnt tidligere er misjonsarbeidet i U-land.

"Kan jeg får litt mat?"

"Joda, bare om du leser denne boken fra perm til perm"

 

Et annet eksempel er jo de som blir født inn i en helkristen familie. Hvilke "frivillige" valg ang. tro har du da? Det finnes jo mennesker som omtrent har blitt skremt til å tro på kristendommen, aka.

"Om du ikke tror på Gud kommer du til helv*te, og Sat*n tar deg"

 

Om du sier slikt til en 6-åring, hva tror du 6-åringen vil tro? :thumbdown:

 

Det er heldigvis ikke mange som driver slik "dømmende-gud", eller "sat*n-tar-deg" kristendom, men det finnes sikkert fortsatt. :(

Endret av Pug
Lenke til kommentar
Et annet eksempel er jo de som blir født inn i en helkristen familie. Hvilke "frivillige" valg ang. tro har du da? Det finnes jo mennesker som omtrent har blitt skremt til å tro på kristendommen, aka.

"Om du ikke tror på Gud kommer du til helv*te, og Sat*n tar deg"

Min mor er bekjent av en ungjente som vokste opp med dette. Hun har vært psykiatrisk pasient siden tenårene, og frykten for helv*te gjennomsyrer alt i tilværelsen hennes.

---

 

 

Jeg for min del er ikke kristen, og min sønn lærer litt om alle religioner. Om han bestemmer seg for å følge en av disse, så er det hans valg. Det respekterer jeg.

Endret av salvi
Lenke til kommentar
Et annet eksempel er jo de som blir født inn i en helkristen familie. Hvilke "frivillige" valg ang. tro har du da? Det finnes jo mennesker som omtrent har blitt skremt til å tro på kristendommen, aka.

"Om du ikke tror på Gud kommer du til helv*te, og Sat*n tar deg"

Min mor er bekjent av en ungjente som vokste opp med dette. Hun har vært psykiatrisk pasient siden tenårene, og frykten for helv*te gjennomsyrer alt i tilværelsen hennes.

Jeg tror det er en god del flere som har opplevd det gjennom barndommen. Hyperkristne besteforeldre osv... :-/

Lenke til kommentar
Når dere her henviser til videnskapen: Jeg er av den oppfatning at Gud skapte universet, og at vitenskapen avdekker stadig mer av Guds fantastiske skaperverk.

:no: Gud suger! Om gud er så ******* mektig, hvorfor har han ikke send ned en "Jesus II" da. Er ikke så veldig lett for meg å tro på no dritt som står i en fattig liten bok som ble skrevet av personer med uendelig mye mindre kunnskap enn vi sitter innabords med den dag i dag! De hadde jo IQ på størrelse med en kaldtvannspenis. :thumbdown: Slett ikke bra! Religion ble funnet opp grunnet uvitenhet, ingen ting annet! Jeg forholder meg til det som er bevist, og intet annet! Amen!

 

Beklager bruk av skjelds- og kjønnsord i innlegget over! :blush:

Lenke til kommentar

Min oppfatning er at religion er skapt av menneskene, og ikke motsatt --ofte på grunn av frykt. Kan godt skjønne at frykten for at dette livet er det eneste vi får oppleve --noen gang --gjør en desperat.

 

Jeg tror på vitenskapen, kunnskapen på det området har gått dramatisk opp det siste århundret, når vi tenker på universet. Og ja, fysikk er jo også mye mer logisk enn at en Gud står bak alt.

 

Å henvise til en religion når det oppstår ting som ennå ikke kan forklares, blir for enkelt. Det er ikke mulig får menneskeheten å finne ut -alt- på én gang. Ting som virker utenomjordiske i dag, vil kanskje være like naturlig å vite om 100 år, som at jorda er rund. Apropos jorda, det var jo folkegrupper som trodde at den var flat tidligere, inntil det ble bevist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...