Gå til innhold

TEST: 120 GB S-ATA "roundup"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
406639EF-E014-884C-5FEF34372EAEED94.jpg

 

Bildet er fra PCWN sin test av s-ata disker. Angående støynivået på Maxtor så skyldes nok det at den disken har et variabelt turtall. Når disken idler så senker den turtallet og dermed reduseres støyen.

 

Forøvrig synd dere ikke tar med Hitachi 7K250 ja.

Synes ikke du det ogsaa er rart at diskene har faatt saa lavt resultat i hdtach? HDtach er det programmet jeg kjoerer mest (saaklart ikke det eneste ,men det er den ytelsen jeg legger mest vekt paa... alle er jo forskjellige og prioriterer forskjellig) men.. hvorfor saa lavt paa samsung diskene? Mine 160gig 5400rpm disker klarer jo 13.1 i HDtach og 39MBs Read. Write fikk jeg ikke testet singledrive.

 

7200diskene tikker inn paa 48MBs read. Saa hvorfor faar hwn saa mye mindre? Jeg har testet med et VIA KT333 chipsett og det har jo en saa fael IDE kontroller at jeg burde jo ha faatt mye lavere resultat. Hvorfor? Jeg har jo tilogmed Pata

 

Har selv Samsung disker og er meget fornoyd med dem ,men ser ut som mine neste disker blir Hitachi. Hadde noen 180gxp disker og de var jeg MEGET fornoyd med. 12.1ms i HDtach og 49MBs. Det var ogsaa Pata.

 

Beklager dobbeltpost. Feil bruker var logget inn

Lenke til kommentar
406639EF-E014-884C-5FEF34372EAEED94.jpg

 

Bildet er fra PCWN sin test av s-ata disker. Angående støynivået på Maxtor så skyldes nok det at den disken har et variabelt turtall. Når disken idler så senker den turtallet og dermed reduseres støyen.

 

Forøvrig synd dere ikke tar med Hitachi 7K250 ja.

Synes ikke du det ogsaa er rart at diskene har faatt saa lavt resultat i hdtach? HDtach er det programmet jeg kjoerer mest (saaklart ikke det eneste ,men det er den ytelsen jeg legger mest vekt paa... alle er jo forskjellige og prioriterer forskjellig) men.. hvorfor saa lavt paa samsung diskene? Mine 160gig 5400rpm disker klarer jo 13.1 i HDtach og 39MBs Read. Write fikk jeg ikke testet singledrive.

 

7200diskene tikker inn paa 48MBs read. Saa hvorfor faar hwn saa mye mindre? Jeg har testet med et VIA KT333 chipsett og det har jo en saa fael IDE kontroller at jeg burde jo ha faatt mye lavere resultat. Hvorfor? Jeg har jo tilogmed Pata

 

Har selv Samsung disker og er meget fornoyd med dem ,men ser ut som mine neste disker blir Hitachi. Hadde noen 180gxp disker og de var jeg MEGET fornoyd med. 12.1ms i HDtach og 49MBs. Det var ogsaa Pata.

 

Beklager dobbeltpost. Feil bruker var logget inn

Her er det testet 120 GB, og ikke 160 GB. Det er i grunn den eneste forklaringen jeg kan finne. To forskjellige disker med forskjellige spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Her er det testet 120 GB, og ikke 160 GB. Det er i grunn den eneste forklaringen jeg kan finne. To forskjellige disker med forskjellige spesifikasjoner.

Nei.. jeg er ikke begge brukerene.. Det er bare 2 brukere paa samme datamaskin noen ganger og da kan det bli litt kluss.

 

Det med hastigheten har sikker noe med stoerrelsen og tettheten paa platene. Resten av mekanikken skal jo i teorien vaere lik. Begynte bare og stusse litt over resultatene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Grei test - men savner som de fleste andre hitachi 7k250 som visstnok er blant de raskeste.

 

har selv 2 slike i RAID 0

 

Kommentarer: meget raske, relativt stillegående men knitrer en del ved skriving. vil plassere den som bedre enn maxtor og WD, men en del dårligere en seagate støymessig.

 

Ja har alle disse disktypene selv ( 160Gb P-ATA maxtor, 250Gb S-ATA WD med oljelager (modell PD), 160Gb hitachi 7k250 og 200Gb P-ATA seagate).

Lenke til kommentar
(...)Når det gjelder lese- og skrivehastighet er det liten tvil om at Maxtor er kongen på haugen når det gjelder skrivehastighet, mens de andre tre ligger relativt likt. Når det gjelder lesing havner Samsung relativt langt bak, mens Maxtor og Western Digital praktisk talt har dødt løp, med Seagate rett bak. (...) Legg her særlig merke til hvordan skrivehastigheten på Maxtor-disken faktisk i stor grad øker etter hvert, mens de andre diskene har en synkende tendens (...)

 

å du, hvor mye pepper jeg har måttet tåle for å anbefale Maxtor som et utmerket diskvalg. Jeg har sett meg lei på disse utsagnene: "WD hvis du vil ha ytelse, og Seagate hvis du vil ha en stillegående disk".... Ingen trenger vel kompromisset i midten?

 

Vel, jeg håper dette endrer litt av oppfatningen folk har på disse diskprodusentene. Alle virker som gode valg, men det kommer tydelig frem at WD ikke er en enslig hersker lengre.

 

Jeg har 2stk Maxtor serial ata 120GB disker, og kan bekrefte at det er litt vibrasjonsstøy på de (ikke værre enn at de blir overdøvet av 9800pro vifta) , men det som overrasket meg var den utrolige varmen de utviklet. Hadde de montert helt tett intil hverandre i et trangt kabinett, og jeg brente meg faktisk på fingertuppen når jeg tok på de...

Nå har jeg én vifte som blåser luft inn i mellom dem, og forskjellen er utrolig, nå er de litt over lunken å ta på.. Anbefales med en vifte over diskene til alle... Ikke minst for å forbedre levetiden.

 

Flott test :thumbup:

Lenke til kommentar
Grei test - men savner som de fleste andre hitachi 7k250 som visstnok er blant de raskeste.

 

har selv 2 slike i RAID 0

 

Kommentarer: meget raske, relativt stillegående men knitrer en del ved skriving. vil plassere den som bedre enn maxtor og WD, men en del dårligere en seagate støymessig.

 

Ja har alle disse disktypene selv ( 160Gb P-ATA maxtor, 250Gb S-ATA WD med oljelager (modell PD), 160Gb hitachi 7k250 og 200Gb P-ATA seagate).

Har du opplevd dette problemet("mjauende" hd) på de hitachi diskene dine? Jeg har selv lurt på og prøve ut en av disse diskene, men er litt i tvil.

Lenke til kommentar

for noen få dager siden så kjøpte jeg en samsung 160gb disk, men er det normalt at den ikke viser mer enn 124gb etter formatering i ntfs, og 132gb i fat32?

 

syntes det var litt merkelig.. gjorde det samme med en wd 160gb disk og hadde igjen 140-150gb ledig etter formatering..

Lenke til kommentar
for noen få dager siden så kjøpte jeg en samsung 160gb disk, men er det normalt at den ikke viser mer enn 124gb etter formatering i ntfs, og 132gb i fat32?

 

syntes det var litt merkelig.. gjorde det samme med en wd 160gb disk og hadde igjen 140-150gb ledig etter formatering..

Har du lest denne?

Manglende harddiskplass, Typiske spørsmål om harddiskplass [win]

 

PS. Skill gjerne på GB og GiB. Da blir det lettere å skjønne hvor mye plass du mener.

Lenke til kommentar
Grei test - men savner som de fleste andre hitachi 7k250 som visstnok er blant de raskeste.

 

har selv 2 slike i RAID 0

 

Kommentarer: meget raske, relativt stillegående men knitrer en del ved skriving. vil plassere den som bedre enn maxtor og WD, men en del  dårligere en seagate støymessig.

 

Ja har alle disse disktypene selv ( 160Gb P-ATA maxtor, 250Gb S-ATA WD med oljelager (modell PD), 160Gb hitachi 7k250 og 200Gb P-ATA seagate).

Har du opplevd dette problemet("mjauende" hd) på de hitachi diskene dine? Jeg har selv lurt på og prøve ut en av disse diskene, men er litt i tvil.

Bare FUD.

Hitatchi har gjeninnført 3 års garanti, de fleste deathstarene kom fra en nedlagt fabrikk i ungarn,

ble det sagt.

TechReport har tatt en titt på Deskstar 7K250 Serial ATA =>

http://techreport.com/reviews/2004q1/desks...50/index.x?pg=1

Den henger bra med på ytelse og lager .5 db mindre bråk en barracuda 7200,7 ved idle

og 5.5 mindre ved Load!

 

'venter bare på review fra storagereview.com'

Lenke til kommentar
Bare FUD.

Hitatchi har gjeninnført 3 års garanti, de fleste deathstarene kom fra en nedlagt fabrikk i ungarn,

ble det sagt.

TechReport har tatt en titt på Deskstar 7K250 Serial ATA =>

http://techreport.com/reviews/2004q1/desks...50/index.x?pg=1

Den henger bra med på ytelse og lager .5 db mindre bråk en barracuda 7200,7 ved idle

og 5.5 mindre ved Load!

 

'venter bare på review fra storagereview.com'

I've had one of these drives since December and I've been very happy with the speedy performance.

 

On the noise front, it's been a little different story. While it is quiet while in use, the drive makes a fairly annoying 2-4 second squeal every 10 minutes. This is something that occurs automatically and the timing is very consistent.

 

I investigated it online after I noticed it (on day one) and found this not unheard of with this model -- at least there were a couple of user forums talking about it. The noise does not match any of the typical drive failure sounds and, in fact, the drive has run just fine in all other respects.

 

I discussed the noise with the company I purchased the computer from and they had not run across it before and did not feel it was a reason to replace the drive.

 

tatt fra komentarene i den artikkelen du posta.

 

http://www.envynews.com/forums/?showtopic=5999 <--her snakkes det også om den såkalte "mjauinga"

 

Som sagt det er ikke stabiliteten jeg er bekymra for, men den lyden som visst kommer hvert 10.minutt. Ser ut som om det er en stor del av diskene som lager denne lyden, og Hitachi selv har bekrefta at det er en "feature".

 

Men ytelsen ser lovende ut, så derfor har jeg litt lyst på disken og...

Lenke til kommentar
for noen få dager siden så kjøpte jeg en samsung 160gb disk, men er det normalt at den ikke viser mer enn 124gb etter formatering i ntfs, og 132gb i fat32?

 

syntes det var litt merkelig.. gjorde det samme med en wd 160gb disk og hadde igjen 140-150gb ledig etter formatering..

Har du lest denne?

Manglende harddiskplass, Typiske spørsmål om harddiskplass [win]

 

PS. Skill gjerne på GB og GiB. Da blir det lettere å skjønne hvor mye plass du mener.

forklarte meg kanskje litt rart, men det jeg kjøpte var en 160 gb samsung (8mb cache ol.) formaterte den og den viste bare 128mb totalt i windows.

 

har lest den guiden og lastet ned reg patchen, lagt inn den, oppg hvd kort drivere, ol., men alikavel så viser den kun 128gb tot i disk mng og partition magic. skjønner ikke helt hva som kan være galt!

 

noen som har noe forslag hva jeg bør gjøre for å få det til å fungere?

 

har begynt å flytte over data til den nye disken (sams160gb), men man mister vel ikke data hvist man bruker pa når man fikser på disken! stemmer ikke det?

Lenke til kommentar
for noen få dager siden så kjøpte jeg en samsung 160gb disk, men er det normalt at den ikke viser mer enn 124gb etter formatering i ntfs, og 132gb i fat32?

 

syntes det var litt merkelig.. gjorde det samme med en wd 160gb disk og hadde igjen 140-150gb ledig etter formatering..

Har du lest denne?

Manglende harddiskplass, Typiske spørsmål om harddiskplass [win]

 

PS. Skill gjerne på GB og GiB. Da blir det lettere å skjønne hvor mye plass du mener.

forklarte meg kanskje litt rart, men det jeg kjøpte var en 160 gb samsung (8mb cache ol.) formaterte den og den viste bare 128mb totalt i windows.

 

har lest den guiden og lastet ned reg patchen, lagt inn den, oppg hvd kort drivere, ol., men alikavel så viser den kun 128gb tot i disk mng og partition magic. skjønner ikke helt hva som kan være galt!

 

noen som har noe forslag hva jeg bør gjøre for å få det til å fungere?

 

har begynt å flytte over data til den nye disken (sams160gb), men man mister vel ikke data hvist man bruker pa når man fikser på disken! stemmer ikke det?

Hvis du ikke har lagt inn SP1 så er det i aller høyeste grad å anbefale. Sjekk også at du har nyeste BIOS-versjon.

Lenke til kommentar

Man må også aktivt ta i bruk det frigjorte området på disken. Det gjør man ved å utvide partisjonene eller å opprette en ny partisjon i det frigjorte området.

 

Forslag til verktøy: Windows' egen Disk management eller Partition magic 8 (eller 9 hvis den har kommet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...