Gå til innhold

Hjemmelaget Vannkjøling [Diablito2k style] [26.12]


Anbefalte innlegg

For å dra det litt lenger så kan vi sei at i løpet av ein time vil ein bit av vannet (kontrollmengden) være f eks 5 minutt i cpu blokka, 3 min i gpu, 10 min i slangene og pumpa, 20 min i tanken og 22 min i radiatoren. Dette gjeld så lenge vannet er i bevegelse.

 

Men eg skjønner fremdeles ikkje heilt problemet. Er det motstanden i gpu-blokka du tenker på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette her inspirerer veldig diablo :)

 

får lyst til å lage selv når jeg leser det her ass..men hvor får jeg kjøpt kobber? :dontgetit:

 

venter spent på resultatene fra den alu blokken!

 

stå på! :thumbup:

 

bare lurte på en liten ting... hvor stor er selve blokken?

 

da tenker jeg på den i kobber..

Lenke til kommentar
For å dra det litt lenger så kan vi sei at i løpet av ein time vil ein bit av vannet (kontrollmengden) være f eks 5 minutt i cpu blokka, 3 min i gpu, 10 min i slangene og pumpa, 20 min i tanken og 22 min i radiatoren. Dette gjeld så lenge vannet er i bevegelse.

 

Men eg skjønner fremdeles ikkje heilt problemet. Er det motstanden i gpu-blokka du tenker på?

han tenker slik at han har stor cpu blokk..

så da får han masse vann i den..

og så lurer han på om det da kan fortsette å være like mye vann når det kommer til gpu blokken, og om det da kan bli litt for mye vann for gpu blokken.

 

ble litt mye det der, men jeg tror ikke det vil være tilfelle..

Lenke til kommentar
Diablito2k, Hvis du får no kobber til overs kunne du prøve deg på denne eller?Vil bare vite om det lar seg gjøre å lage noe sånnt, har ikke noe verktøy her så jeg får ikke testet det selv... http://home.no.net/icexcool/images/CPUblokk.JPG

jeg forstår dessverre ikke designet ditt..

- De svarte strekene er kanaler inni en egnet plate, de er borret opp i blokken fra tynnsiden av f.eks kobber plate 1 cm tykk borret med 7mm borr.

 

- Alle hullene etter borringen av kanaler skal selvfølgelig ikke være åpne, de gjenges opp og blokkeres med korte skruer som ikke tetter for kanalene. De tre kanalene merket med grønn linje skal gjenges opp og få montert passende nippler.

 

- Der det står Inn og Ut er de kanalene det skal stå nippler på for slange tilkobling.

 

- Blokken kan festes hvordan du vil, bare finn passende klips eller klemme.

 

 

Litt klarere nå kanskje? Hvis jeg hadde alt som trengtes så skulle jeg definitivt lagd den.

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål om nippler jeg... :wow:

 

3/8"ID (10mmID)

1/8" BSP.

 

Hva er forskjellen på disse to?

 

I Biltema kataklogen står det dette:

Gjenge 1/2" For slange innvendig 10mm eller 12mm (det er 2 typer)

 

Hva vil det si "for slange innvendig"? og at det er 2 størrelser?

 

Tenkte jeg skulle kjøpe hydor pumpa og den har 1/2" tilkobling, hvilke nippler skal jeg da velge?

 

Noen som kan forklare meg litt mer om dette?

Lenke til kommentar
Har noen spørsmål om nippler jeg... :wow:

 

3/8"ID (10mmID)

Dette er invendig slange dimensjon.

1/8" BSP.

dette er gjenge dimensjon og type.

 

Hva er forskjellen på disse to?

 

I Biltema kataklogen står det dette:

Gjenge 1/2" For slange innvendig 10mm eller 12mm (det er 2 typer)

 

Hva vil det si "for slange innvendig"? og at det er 2 størrelser?

slange innvendig betyr at nipelen passer til slanger som har denne invendige dimensjonen. Og ja, det er 2 forskjellig enipler dette; en som til 10mm slange og en til 12mm.

 

Tenkte jeg skulle kjøpe hydor pumpa og den har 1/2" tilkobling, hvilke nippler skal jeg da velge?

Hydor pumpa har 1/2" BSP både på trykk og sugeside. Er usikker på hva slags gjengetype det er på biltema niplene, men det er mulig at 1/2", 12mm passer på gjengene. (varenummer 15-431)

 

Noen som kan forklare meg litt mer om dette?

Håper det hjalp litt :)

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Takker det hjalp litt det vettu...

 

Har tenkt å lage egen vannblokk og tank, så da ser det ut til at jeg går for 1/2" 12mm.

 

Men jeg tenker jeg skal gå for designet til kvakksalveren (se noen sider tilbake). Og da skal jeg ha 5 nipler, og da kan de bli liten plass. For det står her:

1/2" rørgjenge

ytre Ø = 19,5mm

 

Vil det si at jeg må borre et 19,5mm hull for å feste de?

 

 

På en blokk på microplex står dette:

Tilgjengelig gjengedimater 1/2" og 3/8" (12,5mm og 9mm)

 

Men på biltema er jo 3/8" 10mm og 12mm og 1/2" 10mm og 12mm

 

Hvis jeg bruker nipler fra biltema, vil det da oppstå problmer med slanger (fra microplex) hvis slangene også er den "skalaen" til blokken på micrplex. (altså 12,5 og 9)

Endret av andrekr
Lenke til kommentar

behøver ikke ha 1/2" gjenge på 12mm. Usikker på hvor langt ned du kan gå før du får "struping" i nippelen, men jeg mener at i hvertfall 3/8", 12mm ikke har struping.

 

Det som står i parantesen er bare ca millimeter mål på de gjengene.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

For å feste nippelen i blokka må du bruke ein gjengetapp for å lage gjenger i blokka.

 

HD3_306832_hi_N.jpg

 

Men trådstarteren brukte vel aralditt og det funkar sikkert fint om du ikkje har gjengetapp. Det fleste metallborene stopper ved 13 mm i det fleste garasjer rundtom i Norge + at å bore i større dimensjonar kan bli litt problematisk.

 

Om du skal ha inntak av vann rett over kjernen så kan du bruke ein nippel med struping for å få ei slags dyse, dette kan skape ein midlertidig høg hastighet som er gunstig om du er heldig, kanskje muligens.

 

Slangene blir veldig fleksible under oppvarming, eg har pressa ein 12 mm slange over ein nippel som er 16 mm . . .

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

du må ikke bruke en gjenge tap. jeg vurderte å kjøpe et slikt sett, men syns det var for dyrt. så jeg gjør det på den "enkle" måten. borrer et passe hull, og tvinger nipplen ned i hullet sammen med araldit :) ser ikke vitsen i å gjenge noe som skal stå der for evig ..

 

ps. moddingen av kabinettet mitt tar litt lengre tid enn forventet.. :( updates kommer så fort som mulig...

 

 

-diablito-

Lenke til kommentar
Bare en tanke som slo meg...vindusspylervæske motorer til biler, de drives jo av 12V/24V og de gir bra trykk, vet ikke hvordan det går å kjøre en sånn motor lenge, men er en sånn kraftig nokk til vannkjøling kanskje?

har du hørt den "tøffe" lyden som kommer når du spyler vinduene? den motoren bråker no inni ***** + at den er beregnet til å kjøre litt av og til.

 

jeg var på en lokal dyrebutikk og så litt på pumper. de hadde selvfølgelig de 2k dyre pumpene, men bakerst i hyllen fant jeg en liten akvarie pumpe :) til 209kr. men.. (alltid et men) den pumper bare 400liter i timen, det holder jo til å ha flow i systemet men det er ikke no å skryte av.

 

Jeg tror jeg hadde kjøpt den hadde jeg vist om den litt tidligere..

husker desverre ikke hva pumpen heter.

 

 

-diablito-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...