Gå til innhold

Hjemmelaget Vannkjøling [Diablito2k style] [26.12]


Anbefalte innlegg

Bare en tanke som slo meg...vindusspylervæske motorer til biler, de drives jo av 12V/24V og de gir bra trykk, vet ikke hvordan det går å kjøre en sånn motor lenge, men er en sånn kraftig nokk til vannkjøling kanskje?

har du hørt den "tøffe" lyden som kommer når du spyler vinduene? den motoren bråker no inni ***** + at den er beregnet til å kjøre litt av og til.

 

jeg var på en lokal dyrebutikk og så litt på pumper. de hadde selvfølgelig de 2k dyre pumpene, men bakerst i hyllen fant jeg en liten akvarie pumpe :) til 209kr. men.. (alltid et men) den pumper bare 400liter i timen, det holder jo til å ha flow i systemet men det er ikke no å skryte av.

 

Jeg tror jeg hadde kjøpt den hadde jeg vist om den litt tidligere..

husker desverre ikke hva pumpen heter.

 

 

-diablito-

Var en dude på modellfly banen som hadde en spylerveseke motor for å fylle tanken på flyet fort, den lagde ikke en lyd, skal sjekke hvilken motor det var for hvis du vil ha helt hjemmelaget vannkjøling så får du ikke kjøpe eheim eller no :D :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

duger ikke hydor pumpa eller? Den koster jo bare 195 kr

 

Hvis den maxi pumpa er bedre kanskje jeg kjøper den.....

 

Hva slags nippel må jeg bruker for å få en dyse funksjon?

 

 

Hvilket nippler må man ha på den maxi pumpa du bestilte Xell?

Endret av andrekr
Lenke til kommentar

ULTIMATE UPDATE

 

etter masse om og men er jeg blitt ferdig med modding av kabinett og vannkjøling av cpu.

 

jeg har overklokket min trofaste p4 litt. [email protected] (skal klokke mer siden)

 

testoppsett:

testoppsettp4%20(Custom).JPG

 

bilde av min primitive feste metode:

 

siden jeg ikke skal bruke den til vanlig, fant jeg bare no for å presse den ned.

 

festep4%20(Custom).JPG

 

 

gjennomsnitt temp på p4 med "kjøtthammeren" er:

 

prog used: 3dmark01se, sisoftsandra burnin, super pi og hot cpu tester.

 

idle: 27grader

load: 38grader

vanntemp: ~26grader

 

jeg ville si at det er et bra resultat med tanke på at den lå med viftekjøling på 33idle og 50+load

 

btw, blokken måler 6.9x6.9cm

 

 

 

Ok. til kobber blokken.

 

kobber bunn som er 10mm tykk kobber. 8mm plexi (clas). og 4 stk skruer som går igjennom alt. :)

 

toppplexi%20(2)%20(Custom).JPG

 

toppplexi%20(Custom).JPG

 

 

gummipakkning for å gjøre det 101% tett ;)

 

gummipaknig%20(Custom).jpg

gummipaknig%20(2)%20(Custom).JPG

 

 

og så til lapping.. :tumbup:

 

halv veis. (de dype ripene plagde meg, holdt på i ca 3 timer.. )

lapping%20half%20there%20(1)%20(Custom).JPG

 

 

etter ca 4 timer. groveste jeg brukte va 320 og fineste var 1000 grit :) (nei jeg brukte ikke teak olje, det er bare for å vise "speil" effekten ;)

 

speil%3b)%20(1)%20(Custom).JPG

speil%3b)%20(Custom).jpg

 

 

dette er da tanken min :) det er en såpe flaske som jeg kjøpte på europris for 12 kr.

 

tank2%20(1)%20(Custom).JPG

 

etter borring og liming av nipler.

tank2%20(Custom).jpg

 

radiator trakt laget av gaffa teip..

 

raddistrakt%20(1)%20(Custom).JPG

 

 

så, før vi fortsetter, sammenligning av min to home made blokker..

 

 

sammenlignign%20(1)%20(Custom).JPG

 

sammenlignign%20(2)%20(Custom).JPG

 

sammenlignign%20(4)%20(Custom).JPG

 

sammenlignign%20(5)%20(Custom).JPG

 

sammenlignign%20(6)%20(Custom).JPG

 

 

kabinettet mitt (cheftech)

 

tomt:

kabissmvann%20(1)%20(Custom).JPG

 

custom PSU:

kabissmvann%20(2)%20(Custom).JPG

 

 

med det meste inne:

kabissmvann%20(4)%20(Custom).JPG

 

 

feste metoden min på kobberblokken. bruker den orginale feste klipsen til p4.

kabissmvann%20(Custom).jpg

 

 

and thats it for now.. :thumbs: resultat med kobber blokken(som står i nå) vil komme senere etter en del testing. forbehold om skrivefeil.

 

og er det noe du lurer på, SPØRR :thumbup:

 

 

-diablito-

Lenke til kommentar
Pent, pent :). Er det forresten et patentbånd-oppheng til HD jeg ser under der, og er det isåfall med noe vibrasjonsisolering?

de er ikke vibrasjons dempet hvis du vil kalle det det. pga av at jeg har satt det båndet så hardt fast i kabinettet, klarer den ikke å vibrere :) den er faktisk stillere nå enn før. før hadde jeg pakket inn diskene i dempe materiale. :thumbup: it works :)

 

-diablito-

Lenke til kommentar

Utrolig nice!!! Gode temperaturer og!! :thumbup:

Begynte på min egen blokk i går, men klarte å ødelegge den :blush: Så nå må jeg ut på jakt etter litt tykk kobber. Fikk fatt i en Honda radiator, men den var über enorm, så jeg må skaffe meg en annen raddis og :cry:

Lenke til kommentar
Utrolig nice!!! Gode temperaturer og!! :thumbup:

Begynte på min egen blokk i går, men klarte å ødelegge den :blush: Så nå må jeg ut på jakt etter litt tykk kobber. Fikk fatt i en Honda radiator, men den var über enorm, så jeg må skaffe meg en annen raddis og :cry:

ikke radiatoren på bilen du skal ha... det er varme agregatet (tror jeg det heter) den sitter iallfall midt i bilen og er JÆVLIG vanskelig å få ut.

 

-diablito-

Lenke til kommentar
Noen som vet om det går ann å lodde aluminium til aluminium eller om jeg må skru?
Spurte Skrue om dette, tar meg den frihet til å sitere:
Men, om du tenker på å lage blokkene av aluminium, og lodde disse sammen, så anbefaler jeg deg å finne noe kobber i stedet.

Aluminium er nemlig ikke så enkelt å lodde sammen, samtidig må du også ha en spesiell loddelegering for aluminium, og antakelig også et spesielt flussmiddel for rengjøring av flatene.

Endret av Jvla Halvsame
Lenke til kommentar
Det er forskjell på et varmeregister og en radiator når det gjelder bil. Radiatoren skal kjøle vannet. Varmeregisteret skal varme luften inne i cupéen.

. . . og forskjellen på dei to tinga er egentlig ingenting.

 

Det som er litt pussig er at med bilradiatoren kan kjøre uten vifter, noko som kan bli billigare enn varmeapparatradiator med vifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...