Gå til innhold

Norske K-FOR soldater og hundedrap


Anbefalte innlegg

Saken har virkelig blitt blåst ut av proposjoner. Dyrene var en stor plage i lokalsamfunnet, og det var nødvendig å kvitte seg med dem. Når det her nevnes at man bør lete etter krigsforbrytere i stedet, så viser det hvor lite man har satt seg inn og forstår om denne saken (og ikke minst om jakt på krigsforbrytere).

 

I stedet for å bruke hagle så tok de i bruk 9mm Glock og MP5, og så lo de litt og hadde det gøy. Kanskje brudd på instruks, men dette er virkelig ikke en big deal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Saken har virkelig blitt blåst ut av proposjoner. Dyrene var en stor plage i lokalsamfunnet, og det var nødvendig å kvitte seg med dem. Når det her nevnes at man bør lete etter krigsforbrytere i stedet, så viser det hvor lite man har satt seg inn og forstår om denne saken (og ikke minst om jakt på krigsforbrytere).

 

I stedet for å bruke hagle så tok de i bruk 9mm Glock og MP5, og så lo de litt og hadde det gøy. Kanskje brudd på instruks, men dette er virkelig ikke en big deal.

Helt enig, skjønner at noen har kvaler med å drepe dyr, spesiellt hunder. Men vi dreper nå de fleste dyr her i samfunnet på langt mer sadistiske måter enn det soldatene holdt på med. Man trenger ikke å være syk i hodet for å drepe dyr.

Endret av stigen1
Lenke til kommentar
Vente lenge? Ingen som ventet lenge med å avlive dyret på videoen, og jeg har aldri opplevd at noen har ventet med å avlive et dyr. Du nevner antall skudd; Som sagt, det trengs noen kuler for å avlive målet, og en kule ekstra for å være sikker på at det er dødt, er bedre en å la det ligge å blø ihel.

Du har tydeligvis ikke sett videoen med hvalpen som skriker og skriker.

Den soldaten hadde jaggu med god tid til å sette dødsskuddet.

 

Jeg blir så PROVOSERT av dette.

Hadde jeg hatt en av disse soldatene foran meg skulle jeg gledelig slått vedkommende i trynet til fingrene mine falt av.

Slik føler jeg det.

 

Og når det gjelder ammunisjon som går rett gjennom.

Hvis det er som noen nevner at dette er vanlig arbeide i tjeneste, å avlive hunder som bærer sykdom og smitte, så er det bare å få rett ammo til oppgaven. Gå ut med hulspiss eller annet som minimerer lidelsen.

 

Nei, jeg har i alle fall fått et helt annet syn på folk som tjenestegjør i Kosovo, og de har null og niks respekt hos meg.

Lenke til kommentar

 

Nei, jeg har i alle fall fått et helt annet syn på folk som tjenestegjør i Kosovo, og de har null og niks respekt hos meg.

Nå må du gi deg!

 

Det går ikke ann å ta alle som var der nede under en kam.

Har flere kompiser som var der nede og de var ikke med på dette.

 

Skal inrømme at jeg ikke har sett filmen, men regner med at det dere skriver om ikke er representativt for all avliving som har tatt sted der nede.

Lenke til kommentar

Hvis det var ulver/kuer/sauer/geiter/fisker som var blitt drept... så hadde ingen sagt et ord... ikke løftet en finger. VG får publisitet over saken fordi det er... hunder... "menneskets beste venn" :roll:

 

Synes som sagt det er latterlig og forkastelig at de later til å ha det gøy når de dreper dyr. Dette burde vært håndtert på en mer proffesjonell måte, men det at alle går helt mann av huse for å slenge drit om soldatene er helt bak mål.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke forsvare noen, da jeg selv bare har sett "musikkvideoen". Men én ting er ikke å komme bort fra, og det var at hundene skulle drepes.

Da er det én ting som er viktig, og det er at de føler så lite smerte som mulig, og de drapene jeg så der var ikke gale. Selvsagt å skyte en hund i gallopp, eller hva det heter, med mp5 (var det ikke?) er rimelig risikofylt hvis man skal avlive de, men... Stakkars soldater, da.

 

Denne saken er blitt blåst opp av dyreelskere og av forsvarsfolk som er redd for pes. Avliving skal visst ikke være morsomt.

Lenke til kommentar

Jeg ser Libanon blir nevnt i denne tråden,nå har jeg ikke 6 kontigenter der nede men har tjenestegjort der.

Det er en uofisiell greie det med den hundeskytingen,det handler mest om gutter lei av å gå patruljer og veiklarering og kribler i triggerfingrene etter litt action.

 

Personlig så var jeg med 1 patrulje som skjøt en hund,det bisarre her er at jeg gikk som ener i veiklareringspatruljen og hunden ble skutt av nr.2,dette fordi han så den var på vei til a angripe meg......merkelige at jeg hadde full kontroll over situasjonen og hunden var langt fra på vei mot meg.

Enden på den visen var en famillie med gråtende unger.

 

Episode 2 klarte en valp og forville seg inn i leiren våres,troppsjef lyser opp for så å dra glocken skyte stakkars kreket 2 ganger før den kreperer.

 

Som sagt gutter blir og er gutter,etter noen månedere med rutinearbeid og skarpladde våpen skapes det en forståelse for at dette er akseptabel oppførsel.

 

At Forsvaret hevder at de ikke var klar over problematikken er BS,vi fikk faktisk bataljonsordre i min tid der det ironisk sto at ALL jakt innenfor Norbatts grenser er forbudt for FN personell.

Lenke til kommentar
Saken har virkelig blitt blåst ut av proposjoner. Dyrene var en stor plage i lokalsamfunnet, og det var nødvendig å kvitte seg med dem. Når det her nevnes at man bør lete etter krigsforbrytere i stedet, så viser det hvor lite man har satt seg inn og forstår om denne saken (og ikke minst om jakt på krigsforbrytere).

 

I stedet for å bruke hagle så tok de i bruk 9mm Glock og MP5, og så lo de litt og hadde det gøy. Kanskje brudd på instruks, men dette er virkelig ikke en big deal.

Nå er det slik at alle styrker har en sanitetsavdeling med underliggende hygiene avdeling som skal ta seg av slike ting.

 

Hvis hunder i en landsby etc. er til fare så skal som sagt denne avdelingen ta seg av dette.

 

At man derimot dreper i selvforsvar skjønner jeg og støtter jeg,men jeg kjenner igjen mentaliteten her,man pakker det inn i en helligjøring for å få tillatelse til å fyre av et par skudd......å så det verker å ha alle de skuddene og ingenting å skyte på ;)

Lenke til kommentar
Hvis det var ulver/kuer/sauer/geiter/fisker som var blitt drept... så hadde ingen sagt et ord... ikke løftet en finger. VG får publisitet over saken fordi det er... hunder... "menneskets beste venn"  :roll:

I denne settingen tro jeg vi hadde reagert likt med kuer også.

 

Den delen av klippet som har provosert meg mest er den valpen som skriker og er den værste.

Hadde jeg sett en ku eller en geit på samme måte tro jeg reaksjonen min hadde blitt noe lunde samme.

Etter hvert som dyret skrek virket sekundene som minutter for meg.

 

Jeg har full forståelse for denne delen av tjenesten, og kjenner noen som har vært i Kosovo. Vet om dette med å være behjelpelig med å drepe løshunder og familiehunder med smitte og sykdommer.

Vet også at familier ringer til soldatene og ber om at de skal komme å avlive dyre.

 

Men når denne avlivingen blir en "lang" lidelse for dyrene i et smertesammensurium, da rabler det for meg.

Jeg vet at et skudd med korrekt ammo i bryst eller hodet som regel skal være nok, men når jeg ser folk skyte med pistol og i tillegg er så dårlig til å sikte at deler av hundens labber blir truffet og rundt om kring, da er det tydelig at det står en giddalaus, dårlig siktende, idiot av en norsk soldat å ikke har empati for dyrene han avliver.

 

Grunnen til at jeg har forandret syn på norske soldater i kosovo er i hovedsak fordi jeg trodde norske soldater var "de beste". De rettferdige, de beskyttende, modne og ryddige.

Dette framstår nå som en russetur sponset av forsvaret.

Jeg er klar over at vi ikke kan belaste forsvaret som helhet, eller styrken der nede som helhet, men de har nå i alle fall bevist for meg at vi overhodet ikke er så prektige som vi trodde.

 

Igjen, så vil jeg få presisere at jeg er hovedsaklig provosert at det klippet med valpen som det virker for meg som nesten ingen har sett.

Jeg tenker ikke på den klippede versjonen med musikk, men mer råtapen med norskspråklige soldater som ler og synger over hunder og skryter over det de har gjort.

Denne ble vist på TV-Norge sine nyheter kokken 18:00 19.feb 04

Endret av Tor Rasmussen
Lenke til kommentar
Jeg skal ikke forsvare noen, da jeg selv bare har sett "musikkvideoen". Men én ting er ikke å komme bort fra, og det var at hundene skulle drepes.

Da er det én ting som er viktig, og det er at de føler så lite smerte som mulig, og de drapene jeg så der var ikke gale. Selvsagt å skyte en hund i gallopp, eller hva det heter, med mp5 (var det ikke?) er rimelig risikofylt hvis man skal avlive de, men... Stakkars soldater, da.

 

Denne saken er blitt blåst opp av dyreelskere og av forsvarsfolk som er redd for pes. Avliving skal visst ikke være morsomt.

Helt enig med deg der.

 

Den debatten som har gått i Norske medier tegner ikke et riktig bilde av saken. Dette er villhunder som utgjør et problem for lokalbefolkningen. Jeg så debattprogram på både NRK og TV2 i går. Det kom ikke frem, eller dårlig frem at dette var villhunder i noen av programmene. Hunder som ikke har kontakt med mennesker. Prøv å ikke gi hunden din mat over lenger tid, se hvor hyggelig den blir da. Når folk tenker på hunder i Norge tenker de på kjeledyr, ikke rovdyr på jakt etter mat.

 

Når det gjelder videoen, synes jeg det er forkastelig å lage underholdning av det. Lurer forresten på om det er mange jaktvideoer i de tusen hjem. Ingen som reagerer når en jeger sier "yess" etter å ha felt en elg.

 

Det er alltid flere sider av en sak. Jeg synes de fleste overreagerer veldig på denne saken. Jeg har hund selv. Han ligger faktisk å varmer beine mine as we speak :thumbup:

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet ble det aldri arrangert jakt på løshunder, men soldatene fikk ordre om å drepe løshunder de kom over. At enkelte flipper ut og raller rundt og skyter bikjer, løshunder og kjæledyr for teh phun of it med glock og MP5 byr meg imot, og jeg blir flau på soldatenes vegne.

Lenke til kommentar
Og når det gjelder ammunisjon som går rett gjennom.

Hvis det er som noen nevner at dette er vanlig arbeide i tjeneste, å avlive hunder som bærer sykdom og smitte, så er det bare å få rett ammo til oppgaven. Gå ut med hulspiss eller annet som minimerer lidelsen.

Det bryter med geneve konvensjonen for en soldat å bære hulspiss. Uansett formål.

 

Nå er det slik at alle styrker har en sanitetsavdeling med underliggende hygiene avdeling som skal ta seg av slike ting.

 

Hvis hunder i en landsby etc. er til fare så skal som sagt denne avdelingen ta seg av dette.

Tror du har litt feil oppfattning av hvilke ressurser det norske forsvaret har.

Lenke til kommentar
Saken har virkelig blitt blåst ut av proposjoner. Dyrene var en stor plage i lokalsamfunnet, og det var nødvendig å kvitte seg med dem. Når det her nevnes at man bør lete etter krigsforbrytere i stedet, så viser det hvor lite man har satt seg inn og forstår om denne saken (og ikke minst om jakt på krigsforbrytere).

 

I stedet for å bruke hagle så tok de i bruk 9mm Glock og MP5, og så lo de litt og hadde det gøy. Kanskje brudd på instruks, men dette er virkelig ikke en big deal.

Nå er det slik at alle styrker har en sanitetsavdeling med underliggende hygiene avdeling som skal ta seg av slike ting.

 

Hvis hunder i en landsby etc. er til fare så skal som sagt denne avdelingen ta seg av dette.

 

At man derimot dreper i selvforsvar skjønner jeg og støtter jeg,men jeg kjenner igjen mentaliteten her,man pakker det inn i en helligjøring for å få tillatelse til å fyre av et par skudd......å så det verker å ha alle de skuddene og ingenting å skyte på ;)

1. Soldatene med jakterfaring har fått ordre om å drepe disse hundene. som det også kommer frem blir hundene skutt, for så å bli puttet i søplesekker for at det ikke skal spres smitte.

 

2. Dette _er_ selvforsvar, eller forsvar av befolkningen. Sultne villhunder med sykdommer utgjør en seriøs trussel.

 

I Kina spiser de hund, i India er kua hellig. Denne saken har ingenting med brutalitet å gjøre, men det har med føelslser som blir vekket frem av folk som er glad i hunder. Hvis man virkelig har problemer med hunder som blir misshandlet så kan man heller bry seg om ting som faktisk betyr noe, nemlig pelsindustrien i Asia. Vet ikke om noen så dokumentaren som gikk på TV for en stund tilbake, der var det noe som betydde noe.

 

Synes denne saken er like tåplig som når dyrebeskyttelsen klaget på jakt og fiskerforbundet fordi de gav ut gratis fiskestenger til barn i barneskolen, fordi sportsfiske var dyreplaging.

Lenke til kommentar

Dere skriver at dette er blåst ut av proporsjoner, som det kanskje er. Men det viser seg gang på gang at hver gang journalister blåser noe op, så ligger det som regel noe bak. Ingen røk uten ild.

 

Forøvrig er det jo interessant å se hvor mange kilder journalistene får blant andre som har tjenestegjort, så det er nok folk som har vært der nede som sitter med samme følelse som jeg sitter med nå.

 

Nå har vi i alle fall begynt å skrape litt i overflaten, så får vi se om det dukker opp mere, eller om saken bare blåser over.

 

Sitat dagens VG-nett:

"Kilder sier at skyting av hunder ble sett på som rent tidsfordriv for de norske soldatene i Kosovo. Dette skal ikke bare ha vært noe menige holdt på med, men også kjent blant befal.

 

Skytingen hadde også et konkurransepreg over seg ved at det ble hengt opp lister over hvem som hadde drept flest hunder."

Lenke til kommentar
Dere skriver at dette er blåst ut av proporsjoner, som det kanskje er. Men det viser seg gang på gang at hver gang journalister blåser noe op, så ligger det som regel noe bak. Ingen røk uten ild.

 

Forøvrig er det jo interessant å se hvor mange kilder journalistene får blant andre som har tjenestegjort, så det er nok folk som har vært der nede som sitter med samme følelse som jeg sitter med nå.

 

Nå har vi i alle fall begynt å skrape litt i overflaten, så får vi se om det dukker opp mere, eller om saken bare blåser over.

 

Sitat dagens VG-nett:

"Kilder sier at skyting av hunder ble sett på som rent tidsfordriv for de norske soldatene i Kosovo. Dette skal ikke bare ha vært noe menige holdt på med, men også kjent blant befal.

 

Skytingen hadde også et konkurransepreg over seg ved at det ble hengt opp lister over hvem som hadde drept flest hunder."

Som sagt: Dette handler om følelser, og ikke om fornuft. Dyrene måtte dø uansett, og det folk reagerer på er at de får se folk dø og at soldater har det gøy. Hadde trolig gjort det samme der ned hvis jeg hadde vært der. Hadde dette vært andre typer dyr så hadde ingen reagert.

Lenke til kommentar
Sitat dagens VG-nett:

"Kilder sier at skyting av hunder ble sett på som rent tidsfordriv for de norske soldatene i Kosovo. Dette skal ikke bare ha vært noe menige holdt på med, men også kjent blant befal.

 

Skytingen hadde også et konkurransepreg over seg ved at det ble hengt opp lister over hvem som hadde drept flest hunder."

Om det var rent tidsfordriv spiller vel ingen rolle så lenge det ble gjort på en fornuftig måte. Støtter selfølgelig ikke tortur eller noen som helst plaging av dyr.

 

Det at det var konkurransepreget er vel noe som er helt naturlig. Det gjelder jo alltid å få mest fisk på en fisktur f.eks.

Endret av Aeternus
Lenke til kommentar
2. Dette _er_ selvforsvar, eller forsvar av befolkningen. Sultne villhunder med sykdommer utgjør en seriøs trussel.

 

Desert Glow, dette er jo tull, du kan jo ikke si at de små nyfødte valpene som ble vist på 19.30 i går kveld utgjør noe som helst trussel på noen måter?

 

Forstår at hunder som har rabies blir henrettet, men å drepe valper og hunder i bånd er det lite mening med.

 

Ellers er saken litt oppblåst, tenk på alle folk som dør i krig, de får nok ikke sine store øyeblikk i VG, Dagbladet / TV2 og annet crap.

Lenke til kommentar
2. Dette _er_ selvforsvar, eller forsvar av befolkningen. Sultne villhunder med sykdommer utgjør en seriøs trussel.

 

Desert Glow, dette er jo tull, du kan jo ikke si at de små nyfødte valpene som ble vist på 19.30 i går kveld utgjør noe som helst trussel på noen måter?

 

Forstår at hunder som har rabies blir henrettet, men å drepe valper og hunder i bånd er det lite mening med.

 

Ellers er saken litt oppblåst, tenk på alle folk som dør i krig, de får nok ikke sine store øyeblikk i VG, Dagbladet / TV2 og annet crap.

Hvorvidt de er nyfødte eller ikke har fint lite med saken å gjøre. Hundene skulle avlives, det var alt for mange av dem og de hadde ingen eier. Vet ikke hvordan det var med den ene jeg så som stod i bånd, men med tanke på at det stod folk og så på, så regner jeg med at det var en grunn til at den ble drept også. Mulig den var fanget på forhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...