Gå til innhold

Hva mener du om abort?


Anbefalte innlegg

Det er begges unge.

Fremdeles hennes kropp.

 

La oss si det slik:

 

Mann: 1/2 del av ungen (50%)

Kvinne: 1/2 del av ungen + eieren av kroppen 1/4 (75%)

 

Dette utgjør selvfølgelig til sammen mer enn 100%, men illustrerer at kvinnen bør ha 25% mer hun skulle ha sagt.

 

Hvem sin unge det er eller ikke er urelevant - det er kvinnens kropp det går ut over.

Det er her den dype uenigheten står. Poenget er at dette i særdeles liten grad går ut over kvinnens kropp å ta en abort. Det er et relativt lite inngrep som er svært fort gjort. Blir som et litt utvidet besøk hos gynekolog.

 

Inngrepet er en så vanvittig lite den av regnestykket at det kan strykes. Et barn er noe som vil være en del av foreldrenes liv så lenge de lever, og da må man begynne å se på de viktige tingene.

 

For meg fremstår det som helt uforståelig at en kvinne ønsker å bære fram et barn uten en mann som ønsker barnet, på samme måten som det er ganske uforståelig at en mann skal tvinge en kvinne til å bære fram et barn hun ikke vil ha. Som sagt tidligere så heller jeg mot at den personen som ikke ønsker barnet blir den sterkeste parten. Jeg mener man som foreldre er pliktet til å gi barnet sitt en så god oppvekst som mulig, og det gjør man ikke ved at den ene av foreldrene ikke ønsker barnet, eller eventuelt at faren stikker fra ansvaret for barnet.

En ting til. Etter at faren såsagt "stikker av fra farsansvaret" blir han sett på som en drittsekk av de utenfor. Selv om han sier før fødselen at han ikke ønsker noe med barnet å gjøre, og kvinnen fortsetter og får ungen alene. De fleste mødre benytter seg av barnebidraget når de finner ut at det er litt trangt økonomisk med en liten unge.

 

Minner meg om utlendinger som snylter her i Norge (jeg er utenlansk selv, og mine foreldre har jobbet ærlig siden de kom til Norge i 93 og står sterkt imot disse snylterene). De tar seg i bruk av alle form for lover og barnebidrag, noen går så langt som å daske ut 10-15 unger, men det er som oftest vietnamesere og somalere. Kjenner fire familier i Kristiansand som har over 10 unger, som de har fått siden de kom til Norge, to av de har ikke far i huset en gang. Den ene familien bor i huset ved siden av oss.

Endret av VeXx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå synst jeg denne diskusjonen har gått fram ogtilbake over de samme tingene sikkert 10 ganger her.. :dontgetit: ..noen få punkter blir det aldri likestilling på og dette er nok ett av de områdene, take it or leave it..

 

Ellers henger jeg meg stort sett på darkness| i denne saken..

Det er bare fordi du er jente... :roll:

Lenke til kommentar
Ja sikkert...

 

Kan jeg bemerke at jeg er en jente som ikke ønsker seg barn?

Mener folk her inne jeg skulle bøyd meg for en kjæreste bare fordi han ville ha en liten bleie klump?

Nei. Det burde du ikke, da er du ikke undertrykt, men dum.

 

Jeg sier 50/50, og angående abort, er NEI sterkest, samme sier jeg om å få ungen.

Lenke til kommentar
Ja sikkert...

 

Kan jeg bemerke at jeg er en jente som ikke ønsker seg barn?

Mener folk her inne jeg skulle bøyd meg for en kjæreste bare fordi han ville ha en liten bleie klump?

Jente som ikke ønsker barn? Deg har jeg lett etter lenge! Skal vi gifte oss? :p

 

Som sagt i et tidligere innlegg så mener jeg at den som ikke ønsker barnet står sterkest.

Lenke til kommentar
Ja sikkert...

 

Kan jeg bemerke at jeg er en jente som ikke ønsker seg barn?

Mener folk her inne jeg skulle bøyd meg for en kjæreste bare fordi han ville ha en liten bleie klump?

Nei. Det burde du ikke, da er du ikke undertrykt, men dum.

 

Jeg sier 50/50, og angående abort, er NEI sterkest, samme sier jeg om å få ungen.

deg er jeg enig i..

men skjønte ikke helt hva du mente med er nei sterkest osv...

Lenke til kommentar
Ja sikkert...

 

Kan jeg bemerke at jeg er en jente som ikke ønsker seg barn?

Mener folk her inne jeg skulle bøyd meg for en kjæreste bare fordi han ville ha en liten bleie klump?

Jente som ikke ønsker barn? Deg har jeg lett etter lenge! Skal vi gifte oss? :p

 

Som sagt i et tidligere innlegg så mener jeg at den som ikke ønsker barnet står sterkest.

Enig på begge de punktene, damer vil som oftest ikke ha en mann som ikke er "fremtidsbasert" nå for tiden.

 

En unge er jo en giganitsk roadblock som lukter bæsj av og til.

Lenke til kommentar
Nope. Jeg sier at kvinnen skal få bestemme over sin egen kropp. Det har ingen ting med at jeg vil at kvinner skal få bestemme over menn eller what ever.

Sure Mr. Adolf :p Var litt førkrigs-adolfpolitikk der :)

 

"Vi skal bare hjelpe dere å få jobb igjen, ingen skal lide for det" :fun:

 

EDIT : Darkness| ; ikke noe frekt altså, men er du feminist?

Endret av VeXx
Lenke til kommentar
Nope. Jeg sier at kvinnen skal få bestemme over sin egen kropp. Det har ingen ting med at jeg vil at kvinner skal få bestemme over menn eller what ever.

Sure Mr. Adolf :p Var litt førkrigs-adolfpolitikk der :)

 

"Vi skal bare hjelpe dere å få jobb igjen, ingen skal lide for det" :fun:

 

EDIT : Darkness| ; ikke noe frekt altså, men er du feminist?

Jeg er feminist! scary, huh?

Lenke til kommentar
Nope. Jeg sier at kvinnen skal få bestemme over sin egen kropp. Det har ingen ting med at jeg vil at kvinner skal få bestemme over menn eller what ever.

Sure Mr. Adolf :p Var litt førkrigs-adolfpolitikk der :)

 

"Vi skal bare hjelpe dere å få jobb igjen, ingen skal lide for det" :fun:

 

EDIT : Darkness| ; ikke noe frekt altså, men er du feminist?

Jeg er feminist! scary, huh?

Jeg er utenlandsk, worse, huh ?

 

Nei, er ikke min politikk om du er feminist, kommunist, sosialist eller hva du måtte være, jeg bare spurte henne for å få litt mer "bakgrunnsinformajson" så jeg vet hva slags standpunkter hun hadde ellers.

Lenke til kommentar
Ja sikkert...

 

Kan jeg bemerke at jeg er en jente som ikke ønsker seg barn?

Mener folk her inne jeg skulle bøyd meg for en kjæreste bare fordi han ville ha en liten bleie klump?

Jente som ikke ønsker barn? Deg har jeg lett etter lenge! Skal vi gifte oss? :p

 

Som sagt i et tidligere innlegg så mener jeg at den som ikke ønsker barnet står sterkest.

Hehe.. nei jeg har ikke lyst på barn..

 

Derfor synst jeg det er tragisk at alle prøver og overbevise meg om at jeg tar feil og at jeg en dag er dømt til og sitte deg med en siklende lodott på armen.. :mad:

Men det er nå bare meg og mitt forhold til unger!

Jeg takler ikke unger..! Og ser dermed ikke meg selv skikket til og ta meg av en liten en... men nok om det... :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg er utenlandsk, worse, huh ?

 

For å rette på noe:

 

Du er en kar av utenlandsk opprinnelse som skriver (og sannsynligvis snakker) flytende norsk, du engasjerer deg også i debatter om norsk politikk og samfunnet. Jeg tror ikke at jeg ville regnet deg som en utlending... norsk statsborger og greier, vel?

Lenke til kommentar
Jeg er utenlandsk, worse, huh ?

 

For å rette på noe:

 

Du er en kar av utenlandsk opprinnelse som skriver (og sannsynligvis snakker) flytende norsk, du engasjerer deg også i debatter om norsk politikk og samfunnet. Jeg tror ikke at jeg ville regnet deg som en utlending... norsk statsborger og greier, vel?

[offtopic2k]Stemmer, og de fleste vennene mine er norske og visse sier at jeg er mer norsk enn de :p

 

Ser ikke på meg selv som "utlending", men av utenlandsk opprinnelse. Er rimelig engasjert i norsk politikk og har mine faste meninger som jeg har sikkert spredd over halve forumet.

Endret av VeXx
Lenke til kommentar
Er det likestilling at mannen skal kunne bestemme over kvinnens kropp?

Om det er medisinsk eller kirurgisk er da rævnende likegyldig.

 

Overhodet ikke. Et kirurgisk inngrep mot ens vilje er et brudd på menneskerettighetene. Det finnes dog presedens for å medisinere folk mot deres vilje.

 

1. Jeg har jo sagt jeg er enig i at barnebiddrag er en dårlig løsning. men på den annen side er det bare rett og rimlig at faren betaler barnebiddrag om han har jevnlig kontakt med barnet.

 

Ikke om han ikke ønsket barnet. Da skal moren betale ham for tort og svie.

 

På en måte enig, men da skal heller ikke mannen få ha jevnlig kontakt med barnet. Om han ønsker kontakt med barnet, så skal han pokker meg få betale barnebiddrag.

 

Hvorfor det? Om moren ville ha barnet, og ikke han, er alternativene enten at hun tar hele den økonomiske byrden, eller abort. Samtidig som faren skal ha rett til å velge om han vil ha samvær eller ikke. Det er ikke mer enn rettferdig. Får han ikke samvar vil det bli en ennå større psykisk belastning på ham å ikke få se barnet sitt. Om han ikke ville ha det med denne kvinnen til å begynne med er likegyldig.

 

denne loven du prater om her er jo som skapt for misbrukes. (nei, asså, jeg ville ikke ha barnet lissom å hun bare ville ikke ta abort assa, å øøh, jeg vil ikke betale bidrag ikke sant vel?)

 

Langt ifra. Det er slikt man har fødselsbevis til. Der skriver man hvem faren er. Også kunne man lagt til en paragraf om han ville ha barnet eller ikke.

 

Er det likestilling at mannen skal kunne bestemme over kvinnens kropp?

 

Det er ikke dèt det er snakk om. Barnet tilhører begge to. Det er ikke lov å ta folks gener for å klone dem. Da burde det heller ikke være lov å ta dem uten samtykke for å genspleise dem med sine egne.

 

At barnet ligger inni kvinnens kropp er 99% likegyldig. Barnet er bare 50% del av henne, genetisk.

 

Mannen skal ha lov til å kreve at svangerskapet aborteres innen den gitte medisinske tidsrammen. Dermed basta. Unngår kvinnen å fortelle mannen at hun er gravid, bryter hun loven, med de konsekvensene det medfører.

Lenke til kommentar
Dere hyler om likestilling, men vil helst at mannen skal få bestemme. Vil han ha ungen, så skal han bestemme det. Vil han ikke så skal han bestemme det også. Likestilling my ass.

Du får lære deg å lese da.

 

Det eneste vi sier er vel igrunn at begge to må samtykke. Og det er vel ikke så jævlig mye å forlange? Dere kvinner er vant til å bestemme hele biffen, og vil ikke gi fra dere den makten. Er dere redd for å marginaliseres? Alt vi egentlig snakker om her er rettigheter: mannens rettigheter til å føre kontroll over sitt eget liv.

 

Er du for eller mot abort? Er du mot at staten skal bestemme over kvinnen? Hvorfor er du da mot at mannen, som har like mye del av barnet som kvinnen, skal ha rett til å bestemme også?

 

Du er en femi-sjåvinist. Du skal ha i pose og sekk. Alt vi har krevd er like rettigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...