Gå til innhold

Hva mener du om abort?


Anbefalte innlegg

Det du skriver at du ønsker er at mannen skal slippe alt ansvar, men få samværsrett og ha det gøy ilag med ungen, mens moren skal ha alt ansvar og betale alt for ungen. Fordi hun ikke fortalte mannen hun nylig hadde slått opp med at hun var gravid?

 

Du ønsker ikke det du kaller likestilling, men kontroll.

Det du tydeligvis ønsker er jo full kontroll over kvinnen.

 

Da har du ikke forstått noe jeg har skrevet. Jeg krever bare lik ansvarlighet ovenfor loven. At det skal være så ufattelig urimelig sier vel noe om hvor f***'ed up systemet er i dag.

 

Selvmotsigende?

 

Nei. Jeg sa kirurgisk. Staten har faktisk lov til å medisinere folk mot sin vilje hvis det er i pårørendes interesse.

 

Det du skriver at du ønsker er at mannen skal slippe alt ansvar

 

Overhodet ikke. Jeg ønsker likestilling. At mannen skal måtte ha et barn han ikke ønsker er galt. At han skal måtte betale for kvinnens ensidige beslutning i all fremtid er et groteskt eksempel på hvordan feministene og moralistene har fått hele samfunnet med på å tro at mannen er grunnleggende ond.

 

men få samværsrett og ha det gøy ilag med ungen, mens moren skal ha alt ansvar og betale alt for ungen. Fordi hun ikke fortalte mannen hun nylig hadde slått opp med at hun var gravid?

 

Bare om hun alene ønsker barnet, og ikke faren. Så synes jeg det er fair at moren betaler for barnet.

 

Det du ønsker er kontroll

 

Det jeg beskriver er ganske enkelt likestilling. Vil mannen ha barnet betaler han. Vil kvinnen ha barnet betaler hun. Hvilken del av ordet LIKHET er det du ikke forstår?

Endret av Runinho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...Som jeg skrev over så heller jeg nok også til at hvis den ene absolutt ikke vil ha noe barn, så bør man ty til abort. Et barn mener jeg bør være ønsket av begge foreldre.

Problemet her er at en abort her stor effekt på kvinnens kropp.

 

Skuldkjensle:

Den mest vanlege reaksjonen er skuldkjensle. Kjensla av å ha tatt eit lite liv, og av å ha gjort noko fælt. Mange ser på seg sjølv som grusomme personar, og skjønnar nesten ikkje sjølv korleis dei har vore i stand til å gjennomføre inngrepet.

 

Depresjon:

Dei fleste opplever små depresjonar i tida etter aborten, men for enkelte utviklar det seg til ein alvorleg depresjon. Det er då ofte naudsynt med profesjonell hjelp (samtale hos helsesøster, lege, psykolog) for å bearbeide kjenslene. Enkelte har store problem med å takle kvardagen, og tåler knapt å sjå ei barnevogn - for ikkje å snakke om gravide damer. Men også små depresjonar kan vere alvorlege nok, og det er viktig å kontakte hjelp om ein føler at ein ikkje er i stand til å takle situasjonen aleine.

 

Sorg:

Sorg er også ein vanleg reaksjon etter ein abort. Følelsen av eit tap etter fosteret er slettes ikkje uvanleg, ofte til tross for at du framleis ikkje ynskjer barnet.

 

Eventuelle komplikasjoner ved abort:

 

Her er dei mest vanlege komplikasjonane (5-10% av alle inngrep):

 

Blødning:

Etter inngrepet vil ein blø nokre dagar, men det vil avta i løpet av eit par veker. Menstruasjonen vil komme tilbake iløpet av 5-6 veker. Dersom ein blør meir enn ein vanleg menstruasjon dei fyrste dagane, bør ein kontakte lege. Dette kan bety at livmora ikkje er fullstendig tømt.

 

Underlivsbetennelse:

Symptom som illeluktande utflod, feber og underlivssmerter kan bety at ein har fått underlivsbetennelse. Dette kan kome av at livmora ikkje er tømt skikkelig eller at det er innført bakteriar i livmorhola i forbindelse med inngrepet. Det er viktig å kontakte lege! Betennelsen blir behandla med antibiotika, og evt ei ny utskraping om det er naudsynt.

 

Smerter:

Det er vanleg å ha lette smerter over skambeinet dei fyrste dagane. Dersom smertene ikkje gjer seg ved hjelp av smertestillande, reseptfri medisin, skal du kontakte lege.

 

 

Sjeldnare komplikasjonar (ca 0,5% av alle inngrep):

 

Punktering av livmora:

I samband med inngrepet, kan legen komme til å stikke hol på livmora. Dersom legen får mistanke om dette, blir inngrepet avbrote og ein må ligge til observasjon på sjukehuset i inntil eit døgn.

 

Inngrepet:

 

Kirurgisk inngrep:

Du vil få full bedøvelse under inngrepet. Bedøvelsen er eit hurtigverkande preparat, og du vil derfor vakne fort etterpå. Dei fleste kan og reise heim eit par timar etter inngrepet. Når du er sovna, vil legen etter å ha vaska skjeden langsomt utvide livmormunnen med metallstiftar av aukande storleik. Deretter utførast det eit abortsug i livmora. Når livmora er sugd tom, vil den skrapast heilt tom med eit stumpt instrument. Under inngrepet vert det og gjett eit middel som får livmora til å trekke seg saman. Inngrepet tek cirka ein halv time.

 

Medisinsk abort (abortpilla):

Fyrst får du to tablettar på sjukehuset som skal stanse fosteret si utvikling. Deretter reiser du heim, for så å returnere til sjukehuset etter to dagar. Merk at det er for seint å angre etter at du har tatt dei to fyrste tablettane. Det blir då sett ei stikkpille i skjeden, og innhaldet i livmora blir støytt ut etter 3-6 timar. I denne perioden må du opphalde deg på sjukehuset. Metoden er smertefull, og du vil få smertestillande middel. Medisinsk abort kan utførast til og med 9. svangerskapsveke.

 

Står det noe om mannen her? Nei. Basert på dette er det jeg sier at kvinnen har det avgjørende ordet.. 1 prosent mer enn mannen, pga alt hun må igjennom. 51/49 fordel kvinnen.

 

Dvs. at mannen har så å si like mye å si som kvinnen, men kvinnen har avgjørende ordet, så hun må samtykke i evt abort om mannen ønsker det. Dette kan ikke påtvinges kvinnen. Og er foreldrene uenig, så mener jeg det er galt at det automatisk betyr abort, den ene eller andre veien (mannen vil og kvinnen ikke, og omvendt). Det må åpnes for at den ene av foreldrene kan ta seg av barnet alene.

 

Det blir selvfølgelig veldig vanskelig for kvinnen å føde barnet, for så å overlevere det til faren, enn det er om hun beholder det selv. I slike saker må kvinnen få siste ordet.

 

Det er kanskje ikke rettferdig, men slik er naturen. Kvinnen bærer barnet.

Lenke til kommentar
Da har du ikke forstått noe jeg har skrevet. Jeg krever bare lik ansvarlighet ovenfor loven. At det skal være så ufattelig urimelig sier vel noe om hvor f***'ed up systemet er i dag.

 

Det du sier er jo at du vil tvinge kvinnen til å ta abort om mannen ønsker det. Om det er medisinsk eller kirurgisk er da rævnende likegyldig.

 

Overhodet ikke. Jeg ønsker likestilling. At mannen skal måtte ha et barn han ikke ønsker er galt. At han skal måtte betale for kvinnens ensidige beslutning i all fremtid er et groteskt eksempel på hvordan feministene og moralistene har fått hele samfunnet med på å tro at mannen er grunnleggende ond.

 

1. Jeg har jo sagt jeg er enig i at barnebiddrag er en dårlig løsning. men på den annen side er det bare rett og rimlig at faren betaler barnebiddrag om han har jevnlig kontakt med barnet.

2. Du har tydeligvis ikke peiling på hverken feminisme eller feminister, ingen feminist mener mannen er grunnleggende ond, om du har fått det inntrykket har du miforstått mer enn hva jeg trodde var mulig.

 

Bare om hun alene ønsker barnet, og ikke faren. Så synes jeg det er fair at moren betaler for barnet.

På en måte enig, men da skal heller ikke mannen få ha jevnlig kontakt med barnet. Om han ønsker kontakt med barnet, så skal han pokker meg få betale barnebiddrag. Og denne loven du prater om her er jo som skapt for misbrukes. (nei, asså, jeg ville ikke ha barnet lissom å hun bare ville ikke ta abort assa, å øøh, jeg vil ikke betale bidrag ikke sant vel?)

 

Det jeg beskriver er ganske enkelt likestilling. Vil mannen ha barnet betaler han. Vil kvinnen ha barnet betaler hun. Hvilken del av ordet LIKHET er det du ikke forstår?

 

Er det likestilling at mannen skal kunne bestemme over kvinnens kropp?

Lenke til kommentar

Olsen, du må ha misforstått meg. Det jeg mente med overbelastende for mannen, og når jeg sier mannen snakker jeg om han 19 år gamle lærlingen fra Karls Auto som lever på lærlinglønn og såvidt har råd til å bo alene fordi foreldrene kasta han ut. Overbelastende er det ikke når kvinnen KREVER barnebidrag.

 

Flere venner jeg har (damer) som har ungen alene har krevd barnebidrag og ei av de sa til og med : "Bare fordi jæævln fortjener det". Da ble jeg sur, men hun satt med to venninner, og de fleste gutter vet hvordan det er å diskutere med kvinner. (Som å sette en nazi og jøde i debatt)

 

Når loven sier at det tar to for å lage et barn, så er det 50/50, selv om det er kvinnens kropp, er det like mye mannens ansvar hva han vil gjøre.

 

Måten det fungerer i dag, dette er ikke min mening, det er sånn det er :

 

Kvinnen kan si at hun vil ta abort, uten at mannen skal kunne blande seg inn.

 

Mannen kan IKKE si at kvinnen skal ta abort dersom han ikke ønsker barnet, da blir det galt fordi det er kvinnens kropp. Selv om situasjonen egentlig "krever" det.

 

Det er for meg 60/40 her i kvinnens favør, og det funker ikke.

 

Hvis jeg leier en TV på Thorn fordi jeg har lyst på den der og da, og finner ut om en måned, nei dette har jeg ikke råd til, så leverer jeg den tilbake. Og hvis de da KREVER at jeg skal fortsette å betale 3500kr for tven hver måned, som jeg ikke har, OG i tillegg, som jeg ikke ønsker, så blir det et hævlete for meg.

Lenke til kommentar
Er det likestilling at mannen skal kunne bestemme over kvinnens kropp?

 

Han bestemmer jo ikke over kvinnens kropp hvis situasjonen er så forbanna skrudd andre verdenskrig. Jeg sier det : At mannen skal ikke bestemme over kvinnen HVIS HUN VIL HA UNGEN ALENE, ta vare på ungen alene og at han ikke skal betale fem øre for den, dersom han ikke ønsker den. Og selvsagt vice versa.

Lenke til kommentar
Dere hyler om likestilling, men vil helst at mannen skal få bestemme. Vil han ha ungen, så skal han bestemme det. Vil han ikke så skal han bestemme det også. Likestilling my ass.

Herregudd da, mannen bestemmer jo ikke hvis situasjonen krever det. Dere er jo like sta som Bush....

 

Dette hander om abort, ansvar og likestilling. Du må da kunne forstå, hvordan si det simpelt...

 

You play, you pay. Tooth for tooth, eye for eye ?

 

Det er femti / femti i slike situasjoner, og hvis enten DAMEN eller MANNEN har ett godt grunnlag for abort så må det lov å formidle uten å bli hakket ned på (spesielt mannen, da han er undertrykt i denne sak). Faans Bondevik regjering ass...

Lenke til kommentar
Dere hyler om likestilling, men vil helst at mannen skal få bestemme. Vil han ha ungen, så skal han bestemme det. Vil han ikke så skal han bestemme det også. Likestilling my ass.

Er det noe mer likestilling i at kvinnen alltid skal ha det siste ordet? "Likestilling my ass" right back at ya.

Selvom dere kanskje vil at kvinnen skal ha siste ordet i en slik sak, så blir det teit å bruke likestilling som et argument for deres syn. Hvorfor? Jo, fordi det IKKE blir likestilling av dette.

Lenke til kommentar
Minn meg på å aldri ****** deg, DesertGlow! :p I hvert fall ikke inngå et forhold med deg. Jeg tror du er en svært irriterende person å være sammen med :p Mest fordi du sikkert er like sta som meg.

Hehe, det er greit. Har hatt samme kjæreste i over 2,5 år nå, så jeg er ikke på utkikk etter noe nytt heller :thumbup:

 

Når det gjelder at jeg er en irriterende person å være sammen med, så kan nok det stemme tidvis. At et menneske har holdt ut så lenge med meg forstår jeg ikke :wow:

 

Jeg kan trøste deg med at jeg er vanskligere å diskutere med i virkligheten :green:

Lenke til kommentar
Minn meg på å aldri ****** deg, DesertGlow! :p I hvert fall ikke inngå et forhold med deg. Jeg tror du er en svært irriterende person å være sammen med :p Mest fordi du sikkert er like sta som meg.

Hehe, det er greit. Har hatt samme kjæreste i over 2,5 år nå, så jeg er ikke på utkikk etter noe nytt heller :thumbup:

 

Når det gjelder at jeg er en irriterende person å være sammen med, så kan nok det stemme tidvis. At et menneske har holdt ut så lenge med meg forstår jeg ikke :wow:

Samme her ;)

Lenke til kommentar
Dere hyler om likestilling, men vil helst at mannen skal få bestemme. Vil han ha ungen, så skal han bestemme det. Vil han ikke så skal han bestemme det også. Likestilling my ass.

Er det noe mer likestilling i at kvinnen alltid skal ha det siste ordet? "Likestilling my ass" right back at ya.

Selvom dere kanskje vil at kvinnen skal ha siste ordet i en slik sak, så blir det teit å bruke likestilling som et argument for deres syn. Hvorfor? Jo, fordi det IKKE blir likestilling av dette.

Det er kvinnens kropp ffs.

Lenke til kommentar

Jeg er jo enig i at om mannen ikke har kontakt eller ønsker kontakt med ungen så skal han slippe barnebiddrag og staten skal betale. Men mannen skal ikke kunne kreve at kvinnen skal ta abort, og heller ikke kreve at kvinnen skal gjennomføre ett svangerskap. Det er helt og fullt kvinnens valg.

 

BTW: Bondevik er abortmotstander ;)

 

Mannen kan IKKE si at kvinnen skal ta abort dersom han ikke ønsker barnet, da blir det galt fordi det er kvinnens kropp. Selv om situasjonen egentlig "krever" det.

 

Skulle da ****** meg bare mangle.

Lenke til kommentar

Tror man like godt kan konkludere med at det ikke er noe vits i å fortsette denne diskusjonen. Noen legger vekt på noen argumenter, mens andre synes det er lite betydningsfullt i forhold til andre argumenter.

 

Personlig har jeg et godt gjennomtenkt standpunk som jeg står for 100%, og det er et standpunkt som ikke kommer til å forandres om dette diskuteres over 100 sider. darkness| og jeg har nok egentlig ganske likt syn på de store linjene her så vidt jeg har forstått, men er litt uenig i smådetaljer. Forøvrig mener jeg å huske at du egentlig gav f i denne diskusjonen, men ville kverrulere, og da vet man at man aldri kommer noe sted ;)

Lenke til kommentar
Det er begges unge.

:yes:

 

Sirkelressonement er vi ikke glad i. Uansett om det er kvinnens kropp, burde ikke det ha noe å si for likestillingsaspektet her. Skal det være likestilling, så skal det være LIKEstilling. Som de sier på Netcomreklamen, "ingen vits i å gjøre forskjell". Stiller meg bak DesertGlows forslag om 50-50 bestemmelsesrett når det gjelder abort og kvinner inn i militæret :)

Lenke til kommentar
Det er begges unge.

Fremdeles hennes kropp.

 

La oss si det slik:

 

Mann: 1/2 del av ungen (50%)

Kvinne: 1/2 del av ungen + eieren av kroppen 1/4 (75%)

 

Dette utgjør selvfølgelig til sammen mer enn 100%, men illustrerer at kvinnen bør ha 25% mer hun skulle ha sagt.

 

Hvem sin unge det er eller ikke er urelevant - det er kvinnens kropp det går ut over.

Lenke til kommentar

Da begynner vi å bli enige, ja, dersom staten betaler så er jeg med på at kvinnen skal beholde ungen, men (sorry ladies for the language) noen kjerringer krever penger bare for javlskap, og det blir sinnsykt galt mot mannen, og både hun og han vet at alt går i kvinnens favør.

 

Grunnen til at jeg argumenterer hardt her er pga jeg har et par damevenner som har snylta ræva på sine menn, jeg hadde ikke noe imot det mens de var mine venner og jeg ikke kjente mannen, helt til jeg ble kompis med han ene, stakkars fyr sier jeg bare.

 

BTW: Bondevik er abortmotstander

 

Som sagt, det er alltid noe galt med Bondevik :)

Lenke til kommentar
Da begynner vi å bli enige, ja, dersom staten betaler så er jeg med på at kvinnen skal beholde ungen, men (sorry ladies for the language) noen kjerringer krever penger bare for javlskap, og det blir sinnsykt galt mot mannen, og både hun og han vet at alt går i kvinnens favør.

 

Grunnen til at jeg argumenterer hardt her er pga jeg har et par damevenner som har snylta ræva på sine menn, jeg hadde ikke noe imot det mens de var mine venner og jeg ikke kjente mannen, helt til jeg ble kompis med han ene, stakkars fyr sier jeg bare.

 

BTW: Bondevik er abortmotstander

 

Som sagt, det er alltid noe galt med Bondevik :)

Hvor mye kan egentlig en KJERRING få ut av en fyr i barnebidrag? Aner du hvor mye det koster å ha en unge? At noen jenter er slik er selvfølgelig kjipt, men om du lar dette påvirke synet ditt på abort/hvem som skal bestemme angående det, så kan jeg ikke akkurat si at det styrker din sak.

 

"noen kjerringer er jævlige, la oss tvinge dem til å gjøre som vi vil" :no:

Lenke til kommentar
Det er begges unge.

Fremdeles hennes kropp.

 

La oss si det slik:

 

Mann: 1/2 del av ungen (50%)

Kvinne: 1/2 del av ungen + eieren av kroppen 1/4 (75%)

 

Dette utgjør selvfølgelig til sammen mer enn 100%, men illustrerer at kvinnen bør ha 25% mer hun skulle ha sagt.

 

Hvem sin unge det er eller ikke er urelevant - det er kvinnens kropp det går ut over.

Det er her den dype uenigheten står. Poenget er at dette i særdeles liten grad går ut over kvinnens kropp å ta en abort. Det er et relativt lite inngrep som er svært fort gjort. Blir som et litt utvidet besøk hos gynekolog.

 

Inngrepet er en så vanvittig lite den av regnestykket at det kan strykes. Et barn er noe som vil være en del av foreldrenes liv så lenge de lever, og da må man begynne å se på de viktige tingene.

 

For meg fremstår det som helt uforståelig at en kvinne ønsker å bære fram et barn uten en mann som ønsker barnet, på samme måten som det er ganske uforståelig at en mann skal tvinge en kvinne til å bære fram et barn hun ikke vil ha. Som sagt tidligere så heller jeg mot at den personen som ikke ønsker barnet blir den sterkeste parten. Jeg mener man som foreldre er pliktet til å gi barnet sitt en så god oppvekst som mulig, og det gjør man ikke ved at den ene av foreldrene ikke ønsker barnet, eller eventuelt at faren stikker fra ansvaret for barnet.

Lenke til kommentar

Lol darkness, du er DØNN lik i standpunktet som ei jeg gikk i klasse med, feminist i høyeste grad.

 

Det er ikke bare ei jente, men brukte henne som tilfelle pga jeg ble kjent med "andre siden". ;)

 

Dine setninger er alltid med at "mannen bestemmer over damen".

 

Ei KJERRING får oppimot 5000 i barnebidrag, avhengig av mannens inntekt. Ei dame krever vel omlag 3000kr.

Endret av VeXx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...