Gå til innhold

Hva mener du om abort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men hva er egentlig forskjellen i praksis? Det går vel like mye ut over ufødte barn med abort som om man fjernet handikappede fostere? Og det attpåtil friske barn som kunne fått en fin fremtid og liv.. :hmm:

 

Det er forskjell på å fjerne foster som fjernes fordi man ikke ønsker barn overhodet, og å fjerne foster som er uønskede fordi de ikke er perfekte. Da får man designerbarn-dillemmaet.

Lenke til kommentar

Men dette med grunn til å fjerne barn er vel svært individueklt? Jeg mener, hva som for en kvinne kan være en god grunn kan for en annen kvinne ikke være en god grunn. Derfor er det ingen som bør kunne si at man får lov hvis det er sånn og sånn grunn, men hvis det derimot er sånn og sånn grunn får man ikke lov.

Lenke til kommentar
*kremt*

Er ikke abort lovlig i Norge? :dontgetit:

 

Isåfall må det da bli det, NU!

 

Kan jeg få et svar?

 

I 1978 ble det vedtatt en ny abortlov, den tillot fra dens ikrafttredelse 1. desember 1978 abort på sosiale indikasjoner. I både Odelstinget (22. mai) og Lagtinget (29. mai 1975) ble lovforslaget bifalt med én stemmes overvekt, i Odelstinget gjorde presidentens dobbeltstemme utslaget.

 

Abortloven ble endret i 1978 slik at det er selvbestemt abort innen utgangen av 12. svangerskapsuke (Lov av 13. juni 1975 nr. 50 om svangerskapsavbrudd[2]).

 

Abortlovens kjerne er § 2. Her står det hvilke vilkår som må være oppfylt for at et abortinngrep skal være lovlig: Før 12. svangerskapsuke kan kvinnen ta avgjørelsen selv. Etter 12. uke kan abort innvilges av en nemnd, hvis ett av disse kriteriene er oppfylt:

 

a) det er fare for kvinnens fysiske eller psykiske helse

b) kvinnen har en vanskelig livssituasjon

c) det er stor fare for sykdom hos barnet (også kalt "eugenisk indikasjon")

d) graviditeten er et resultat av voldtekt eller incest

e) mor har psykisk sykdom eller psykisk utviklingshemming

 

Loven sier videre at «det skal legges vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer sin situasjon».

 

Punktene a–e kan tolkes ganske vidt. Loven og forskriftene antyder at mer og mer skal til for at disse kriteriene er oppfylt når graviditetens lengde øker fra 12 opp mot 18 uker. Etter 18 uker er abort ikke tillatt, «med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det». Hvis graviditeten har gått så langt at fosteret kan være levedyktig (i dag ca. 23 uker), kan ikke abort innvilges på noe grunnlag. Det er riktignok ett unntak – hvis moren står i fare for å dø som følge av svangerskapet, kan abort utføres på hvilket som helst stadium i graviditeten.

 

Abortloven har hele tiden vært omstridt. En spørreundersøkelse utført februar 2005 viste at 77% er tilhengere av prinsippet om selvbestemt abort.

Lenke til kommentar

Uønsket barn pleier å bli ganske mislykket, så jeg ser ingenting galt i å fjerne dem tidlig. Jeg støtter abort frem til 50. uke, etter det er det litt i grenseland.

 

Btw, det har ingenting med kvinners rettigheter å gjøre. Man dreper et potensielt barn som kunne levd i 70 år, da blir ikke de 9 månedene med svangerskap noe argument imot. Fjern gjerne barnet, men ikke fortell meg at det er det tunge svangerskapet som er grunnen til at kvinnen skal bestemme og ikke alle årene etterpå som begge foreldrene deler.

Lenke til kommentar
Påstand etterfulgt av "CASE CLOSED"? Hva ville Carl Sagan sagt om denne måten å tenke på? ^^

 

For min del er saken avsluttet. Kvinnen bestemmer selv hva hun vil gjøre med sitt ufødte barn og det må vi bare respektere.

Enda saken er avsluttet betyr ikke det at den ikke kan åpnes igjen, men det tviler jeg på kommer til å skje. :)

Lenke til kommentar

Du gjør vel en del antagelser der? Barnet er kvinnens frem til det blir født, og da og kun da blir det begge foreldrenes? Kvinnen har full råderett i forhold til avgjørelser som skal tas frem til fødselen, og da er ansvaret på begge to? I tillegg kan man spørre hva som er en del av kvinnens kropp. Er penisen min en del av kvinnens kropp hvis den er i kvinnen? Eller er den bare på besøk, og den tilhører fortsatt meg? Er det i samme fødselsøyeblikk at barnet overtar sin egen identitet, og før det bare var en del av kvinnen (akkurat som albuen og øynene)?

 

Jeg er enig i at kvinnen burde få lov til å ta abort, jeg synes bare "det er hennes kropp" er en tåpelig grunn til å la henne gjøre det. Man skal kunne ta slike avgjørelser fordi det er det riktige å gjøre eller det smarteste valget å ta, ikke fordi fosteret bare er en del av kvinnekroppen og ikke egen identitet som kan forsvares. Jeg er for abort, men jeg ser fortsatt på det som et aktivt valg om å ta livet av noe som er et eget og selvstendig vesen som kan skilles fra moren. Deigen er tross alt ikke en del av ovnen frem til den blir en bolle.

Lenke til kommentar
Uønsket barn pleier å bli ganske mislykket, så jeg ser ingenting galt i å fjerne dem tidlig. Jeg støtter abort frem til 50. uke, etter det er det litt i grenseland.

 

Dette mener jeg er å dra strikken for langt. Jeg mener man bør tillate abort frem til det stadiet der fosteret har sjangs til å overleve om det skulle ha blitt født for tidlig. Det finnes helt sikkert noen grenser i medisinfaget som sier at før den og den uken så er det ikke sjamgs, etter den og den uken så er det sjangs.

Lenke til kommentar

Et barn lever ikke før det har nådd uke 16, om jeg husker rett?

 

Jeg er for at kvinner skal kunne ta abort, men selv ser jeg på det som uetisk og ville aldri rådet noen til det eller gjort det selv. Men nå er jeg ikke kvinne da, så jeg vil sannsynligvis aldri komme til å måtte ta det valget. Men det er da bedre at abort er lovlig hos fagpersonell enn at kvinner blir nødt til å ta strikkepinne metoden hjemme? Man ødelegger et liv uansett når man tar abort, men det bør være lovlig inntill 12 uker, før barnet lever.

Lenke til kommentar
Oki, et barn i uke 50.

Hva skal de gjøre? forgifte barnet ? drepe barnet etter det kommer ut -levende??

 

At MANNFOLK skal bestemme over abortgrense syns jeg er hårreisende. Dere går ikke gravide, og dere har INGENTING med fostreret disse ni mnd å gjøre.

Man trenger noen uker med et levende barn for å vite om det er egentlig det valget man ville. 90 dagers returrett, om du vil.

 

Mannen tar vare på barnet hele livet, kvinnen tar vare på barnet hele livet. Kvinnen måtte til for å skape barnet, mannen måtte til for å skape barnet. Barnet er 50% morens DNA og 50% farens DNA. Og du mener at de ni månedene skal bestemme hvem sitt barn det er? Not buying it, sister. Det er sikkert trasig å være gravid, men å late som de ni månedene nuller ut alt annet som mannen har gjort for å være en del av barnets liv synes jeg er direkte tåpelig.

 

Det er på tide at man ser på fosteret som et barn i kvinnens kropp, ikke en del av kvinnekroppen som hun kan gjøre hva hun vil med uten å måtte forholde seg til barnefaren. Jeg er for abort, men da synes jeg man skal kunne innrømme hva man gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...