Gå til innhold

SATA Guide


Anbefalte innlegg

PATA = IDE

 

SATA = Serial ATA

 

Riktig?

Ja

 

* IDE og ATA er det samme, det er bare snakk om to forskjellige navn. IDE er et beskyttet merkenavn av Compaq og Western Digital. Derfor ble ATA innført som betegnelse for ikke å komme i konflikt med IDE navnet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et ic7-max3 kort med en sata wdraptor og en sata seagate koblet på. Idag skulle jeg sette på en ny sata disk lik seagaten jeg hadde fra før. Problemet mitt er at bios ikke finner disken.

Jeg har lest meg fram til at intel brikkesettet ordner opp i satadisk 1 og 2 og en silicon chip tar seg av satadisk 3-8 hvis jeg har skjønt det rett.

Jeg har enablet satakontroller i bios som det står at man skal (denne var enablet som default da), men alikevel skjer det ingenting. Jeg har lest sataguiden og søkt rundt på forumet uten å finne noe som løser mitt problem.

 

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Etter du har trykket F6 følger du instruksene på skjermen.

 

Må man trykke f6 bare hvis man skal ha RAID?

Du må trykke F6 for å legge inn 3. parts drivere som ikke finnes på WindowsXP CD fra før. Slike 3. parts drivere er bl.a drivere for s-ata, raid, ...

Lenke til kommentar
Jeg fikk heller ikke med diskett når jeg kjøpte en 80 GB Seagate disk!

 

Dårlige greier... :no:

Diskett med drivere skal følge med hovedkortet, eller de ligger på driver cd som også følger hovedkortet.

 

Harddisk produsenten kan jo ikke vite hvilken S-ATA controller du har...

Lenke til kommentar
Da har jeg lagt inn windows på en sata disk på asus A7N8X-E deluxe uten problemer......

 

Lurer dog på hvordan jeg får disablet raid funksjonen. Er utrolig irriterende at maskinen stopper opp i oppstarten pga raid spørsmål. Finner ingen sted i bios hvor jeg kan disable raid, heller ikke noen jumpere på hovedkortet som lar meg disable raid funksjonen. Tåpelig dersom dette ikke er mulig.

Er det noen der ute som kan svar på dette spørsmålet til svortevik?

 

Jeg sliter med det samme problemet. Har et ASUS A7N8X deluxe HK.

 

Irriterende å få dette spørsmålet hver gang jeg starter maskinen.

Lenke til kommentar
Lurer dog på hvordan jeg får disablet raid funksjonen. Er utrolig irriterende at maskinen stopper opp i oppstarten pga raid spørsmål. Finner ingen sted i bios hvor jeg kan disable raid, heller ikke noen jumpere på hovedkortet som lar meg disable raid funksjonen. .

 

Er det noen der ute som kan svar på dette spørsmålet til svortevik?

 

Start - kontrollpanel - system - enhetsbehandling - RAID kontrollere - høyreklikk - deaktiver.

Lenke til kommentar

Start - kontrollpanel - system - enhetsbehandling - RAID kontrollere - høyreklikk - deaktiver.

Det virket ikke. Gikk vel ikke ann å deaktivere den, bare avinstallere. Men ved neste oppstart kom det samme spørsmålet.

 

SATAraid controlleren ble forresten installert automatisk igjen når jeg kom inn i WinXP.

Endret av oth
Lenke til kommentar
SATA standardene og overførings hastighet:

SATA 1.0 150 MB/s

SATA 2.0 300 MB/s

SATA 3.0 600 MB/s

 

Veien videre:

3 GB/s overføringshastighet, senere 6 GB/s

Nå skal det sies at jeg ikke har lest hele tråden, men kun første innlegget. Men hvor er det det skurrer? Når ble 300MB 3GB?

Lenke til kommentar

Flott guide! :thumbs:

 

Jeg skal ha meg ettpar S-ATA disker tror jeg (sikkert 120-160GB) pga at de fordømte WD 120GB IDE (PATA) diskene jeg har nå bråker så mye at jeg må kaste dem ut.

 

Jeg er på utkikk etter 1-2 stk som er BILLIG, STILLE og PÅLITELIG - sorry, måtte bare fremheve dette. Hvilke disker anbefaler dere?

 

Er S-ATA disker generelt sett dyrere enn ATA disker? Synes prisene er ujevne...

Endret av Hoax
Lenke til kommentar
SATA standardene og overførings hastighet:

SATA 1.0 150 MB/s

SATA 2.0 300 MB/s

SATA 3.0 600 MB/s

 

Veien videre:

3 GB/s overføringshastighet, senere 6 GB/s

Nå skal det sies at jeg ikke har lest hele tråden, men kun første innlegget. Men hvor er det det skurrer? Når ble 300MB 3GB?

Kilo, Mega, Giga, Terra, ja du har selvsagt rett, 300 MB=0,3 GB. Fixed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...