Gå til innhold

SATA Guide


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JanSo:

 

Fant du en løsning på problemet, eventuelt noen andre som har en løsning. Skal legge inn xp på en sata disk selv, og har samme hovedkort.

 

Edit:

 

Da har jeg lagt inn windows på en sata disk på asus A7N8X-E deluxe uten problemer, så om den som hadde samme oppsett fortsatt har problemer med dette hovedkortet og sata så kan jeg sikkert hjelpe.

 

Lurer dog på hvordan jeg får disablet raid funksjonen. Er utrolig irriterende at maskinen stopper opp i oppstarten pga raid spørsmål. Finner ingen sted i bios hvor jeg kan disable raid, heller ikke noen jumpere på hovedkortet som lar meg disable raid funksjonen. Tåplig dersom dette ikke er mulig.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Hvilke fabrikanter er det som krever overgang for strømkontakten?

Og hvem har S-ATA disker med den gamle typen?

Seagate sine disker krever overgang.

Samsung krever også overgang

Jeg har et power med en s-ata strøm kontakt. Den har 12V, 5V og 3.3V (og jord selvsagt). Overgangene har jo bare 12V og 5V. Er det noen disker som krever 3.3V og dermed ikke virker med overgang?

Lenke til kommentar
Finnes det flere valg en auto og combined i bios ?

Først så kan du prøve å øke delay IDE initial verdien i bios.

(Om booting fra SATA disk når det også er tilkoblet en PATA disk på Abit IS7-V hovedkort.)

 

Har også muligheten for å skru SATA helt av, og å velge Enhanced mode. I Enhanced blir SATA1 satt som IDE3 eller 4 (kan velges). I combined kan SATA velges som IDE 1 eller 2.

 

I alle tilfellene kan jeg sette sata disken som primær bootdisk, likevel prøver maskina å boote fra pata disken og deretter klage over at den ikke finner OS.

Ved å koble fra pata disken booter maskina helt fint.

 

Er dette et vanlig problem eller er det noe feil på hk slik at det bør byttes?

(Det er et par andre ting som også oppfører seg snodig på hk, så jeg tror kanskje det er feil på det. Vil bare vite om jeg er den eneste som har opplevd dette problemet eller ikke.)

Lenke til kommentar
Du må sette jumperen på P-ATA disken slik at den ikke står som master.

Du har Intel 848P med ICH5 southbridge altså ett "native" brikkesett. Da skal du ha enhanced mode, og S-ATA disken vises som 3. eller 4. master.

Det betyr at man ikke kan ha to pata disker på samme kabel da? (Ikke at jeg har bruk for det nå, men kjekt å vite.)

Lenke til kommentar
Det betyr at man ikke kan ha to pata disker på samme kabel da? (Ikke at jeg har bruk for det nå, men kjekt å vite.)

Ikke hvis det er dette som skal til for å få det til å virke :scared: Skal selvsagt ikke være slik, men det ser ut til å være mye jalla med brikkesettene og SATA.

Kan jo også tenkes at det blir annerledes hvis du får 2 P-ATA disker i stedet for en ?

 

Med SATA MODE stående i Auto ble PATA disken satt som IDE1 Master, DVD rom og brenner på IDE2 og SATA på IDE3 Master. I bootorder settingen satt jeg manuelt første boot device til å være SATA disken. PATA disken satt jeg som siste.

Dette funka ikke

som du selv sier.

 

Det burde kanskje vært laget en oversikt over bruker erfaringer med ulike hovedkort/brikkesett og SATA. Det er ihvertfall mye upløyd mark på dette området.

Lenke til kommentar

Det er også mulig å disable ide disker i bios, under ide hdd detection eller lignende, sett til "none" istedet for "auto",for windows install detekterer diskene uansett. Gjorde dette selv da jeg skulle ha s-ata disk som os disk, og det var da lettere å installere winxp, enn om de var påskrudd i bios.

Lenke til kommentar

Sitter selv med et Gigabyte K8NNXP på dette er det umulig å kjøre med kun en sata disk, for det første så var det ikke med driverdiskett så det måtte jeg lage for det andre så registrerer ikke windows noen disk tilkoblet og ja jeg har prøvd alle de innstillingene du nevner og vel så det.

Så innstalerte jeg os på en ata disk og da ble sata disken reg og jeg kan legge inn alt annet på den men ikke os, har prøvd med xp, 2000, 98 og me samme suppa den nekter konsekvent å ta disse . Setter jeg derimot opp et raid så er saken grei.

Jeg har tidligere brukt sata disk på flere andre systemer uten problemer men her går det ikke.

 

PS: Fin guide dette .

Lenke til kommentar

PS: Fin guide dette .

Hyggelig å høre !

 

Sitter selv med et  Gigabyte K8NNXP på dette er det umulig å kjøre med kun en sata disk, for det første så var det ikke med driverdiskett så det måtte jeg lage for det andre så registrerer ikke windows noen disk tilkoblet og ja jeg har prøvd alle de innstillingene du nevner og vel så det..

 

Det kortet der bruker Sil3512 SATA kontroller. Nå skal ikke jeg si noe sikkert i dette tilfellet, men det er enkelte hovedkort som har SATA kontrollere som krever RAID drivere selv om en ikke skal bruke RAID.

Sil3512 SATA RAID drivere.

 

I tillegg kan det være ett problem med SATA kontrollere som ikke er "native". Overfor maskina emulerer (etterligner) disse P-ATA men til høyere hastighet. Dette gjøres ved å bruke en kanal hvis det er en disk (device0/master-only) eller 2 kanaler ved to disker (device 0+1). Det kan tenkes at det ligger noe i denne emulerings biten som nåværende BIOS versjon ikke takler.

 

I og med at samme chippen har både P-ATA og S-ATA kan det også tenkes at dårlige drivere gjør at Windows ikke klarer å oppfatte det som 2 forskjellige kontrollere.

 

nForce3 er jo heller ikke akkurat det mest utprøvde "brikkesettet" på markedet ;)

Lenke til kommentar

Vil besvare mitt eget spørsmål. (Liker å diskutere høyt med meg selv.)

Problemet med at maskina nektet å boote fra SATA disken når det var tilkoblet en PATA disk skyltes feil på HK. Bytta HK og problemet forsvant.

Instillingene var:

PATA disk som primary master

DVD rom/brenner som secondary master/slave

SATA mode: Enhanced. SATA disk som IDE3 master.

Både pri og 2nd IDE kontroller er enabled

Diskene blir autodetektert av bios.

Sata disken står øverst i boot order.

 

Nå gjelder det bare å få igjen pengene av Datakjeden. De nektet for at det var noe feil med hk, så jeg måtte kjøpe nytt for å bevise det. (Den såkaldte teknikkeren påstod faktisk at boot problemene (også det at maskina tok power off før man rakk å gå inn i bios) skyltes software!)

Lenke til kommentar
Instillingene var:

PATA disk som primary master

DVD rom/brenner som secondary master/slave

SATA mode: Enhanced. SATA disk som IDE3 master.

Både pri og 2nd IDE kontroller er enabled

Diskene blir autodetektert av bios.

Sata disken står øverst i boot order.

Da lærte vi noe i dag også. Og Hk'et er Abit IS7-V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...