Gå til innhold

SATA Guide


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har ASUS A7N8X-E Deluxe, AMD Athlon 2500+ og 2 stk. Seagate Barracuda i min nye ferdigbygde pc . Jeg har lastet ned driverne fra seagate på diskett og kjørt den på pcen. Etterpå da jeg prøvde å installere xp stod det at den ikke fant noen disker.

Husk at drivere til SATA ikke har noe med disk produsenten og gjøre.

Hovedkort produsenten har installert en SATA (Seriell ATA) kontroller

på hovedkortet . Så drivere er hos hk-produsenten .

For Nforce2 som ditt er er det kontroller SIL3112 fra silicon image .

Driver diskett kan også lastes ned fra silicon image sin web .

Lenke til kommentar
Jeg har ASUS A7N8X-E Deluxe, AMD Athlon 2500+ og 2 stk. Seagate Barracuda i min nye ferdigbygde pc . Jeg har lastet ned driverne fra seagate på diskett og kjørt den på pcen. Etterpå da jeg prøvde å installere xp stod det at den ikke fant noen disker.

Husk at drivere til SATA ikke har noe med disk produsenten og gjøre.

Hovedkort produsenten har installert en SATA (Seriell ATA) kontroller

på hovedkortet . Så drivere er hos hk-produsenten .

For Nforce2 som ditt er er det kontroller SIL3112 fra silicon image .

Driver diskett kan også lastes ned fra silicon image sin web .

Dette er første gangen jeg bygger pc. Jeg har derfor ikke så mye peiling og jeg skjønte ikke helt hva du mente jeg burde gjøre. Kan du forklare hva jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Kan du forklare hva jeg må gjøre?

Du må laste ned driverne hos Asus. Du finner dem her

Gå til Drivers og du finner noe som heter: Silicon Image Serial ATA driver version V1.0.0.33 and Utility V1.0.0.11.

Ja, det har jeg gjort. Problemet er hvordan jeg skal legge dette på diskettene. Etter å ha fjernet readmene tar alt 4.4 mb.

Lenke til kommentar

Er bare en liten ting å huske på!!

Har du Nforce2 chipset med omboard s-ata så kan du ikke sette inn raid kort da dette vil skape en konflikt

 

Chip sett har ikke støtte for dette på mitt msi k7n2d ilsr.

Måtte derfoe flytte raidkontrolleren over i ftp'en min.

der er det forresten 2 raid kontrollere nå!!

i tillegg til onboard ide 2 stk

 

dvs støtte for 10 ide(p-ATA) disker, men du må da boote på på omboard kanalen.

Lenke til kommentar

Hvis s-ata driveren du har lastet ned fra hk produsents / controller produsents nettside er større enn at du kan få lagt den på en diskett. Pakk ut filen du lastet ned.

For winxp trenger du ikke drivere for win95, 98, me osv. ikke legg inn disse på disketten.

 

Du trenger egentlig bare .sys, .oem, .inf filene når du skal installere windows xp på en s-ata disk. Noen drivere har i tillegg en .cat fil, men har du ikke den er det ingen fare.

Lenke til kommentar

Jeg fikk problem da jeg kjøpte 2 stk. raptor s-ata disker. Skulle ha disse som os disker i raid 0. Problem oppstod fordi jeg også har 2 stk p-ata disker i raid 0 på et Highpoint rocketraid 100 kort. Maskinen vil da KUN boote fra rocketraid, og IKKE fra s-ata oppsettet.

(kan kun velge scsi som boot enhet i bios)

 

Noen som har en løsning på dette bortsett fra å diasble irq til pci kortet (rocketraid)?

 

Har Asus a7n8x-e

Lenke til kommentar
Det er mye spørsmål rundt dette med Serial ATA disker og installasjon av disse. Det er dessverre slik at ikke alle hovedkort/brikkesett takler S-ATA like godt, det som skulle bli en forenkling i installasjonen, blir i enkelte tilfeller mer komplisert en det var med installasjon av P-ATA* disker.

 

Det er også lurt å være sikker på at disken er formatert, he, he. Jeg trøbla no veldig, dumme stuten, snakka med support på mpx og gode greier, ingen kunne begripe hva som var problemet. Fant til slutt ut at disken ikke var formatert, flaut eller...... Ikke alt behover å være så vanskelig...... :green:

Endret av oddflo
Lenke til kommentar
Jeg har lastet ned driverne fra seagate på diskett og kjørt den på pcen. Etterpå da jeg prøvde å installere xp stod det at den ikke fant noen disker.

Seagate disk wizard ? hva gjorde du da du kjørte denne. ?

Jeg bootet fra diskettene og så kom det opp en wizard hvor jeg valgte windows xp og fulgte instruksjonene ... Jeg vet ikke hvilken versjon av BIOS jeg har Men jeg har nettopp kjøpt alt sammen fra komplett hovedkortet er Asus A7N8X-E Deluxe...

 

(jeg er newbie)

Lenke til kommentar

Når du starter maskina og trykker delete så kommer du inn i BIOS.

 

Her vil det stå ett eller annet om s-ata kontroller el. sjekk at denne står som enabled.

BIOSENE er forskjellige fulgte det ikke med en manual som sier noe om S-ATA instillinger i BIOS ?

 

Edit: se her:

1074222430iuCCpG7kFz_2_1_l.jpg

 

Hvordan ser dette ut hos deg ?

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...