Gå til innhold

SATA Guide


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann..

 

Har en Shuttle SN85G4, Med en AMD Athlon 64 3200 prossesor..

Hovedkortet (FN85) sies å ha en SATA/RAID av typen SIL 3512.

Disken er av typen WD Raptor 75GB

Plextor DVDbrenner på IDE 2 (Prøvd med/uten jumper)

USB type Floppydiskdrive

 

Her er problemet:

 

Ved installering av Windows XP, så sliter jeg med å finne disken under installeringsprossesen.. Visst Jeg enabler Raid kontrolleren i BIOS og booter fra cd så går dette bra et stykke.. Trykker F6 i oppstart og legger inn driver SIL SATA 3x12 driver for WXP. Driver lastes uten problemer og win setup fortsetter til formatering/partisjonerings menyen. Partisjonering går greit, likeledes formatering, når setup så fortsetter til filkopiering så stopper den opp og ber om driverdisken for SATA/RAID driveren igjen.. problemet er at nå funker ikke diskettstasjonen, og følgelig kommer jeg ikke videre.

 

Visst jeg disabler RAID kontrolleren i BIOS så kommer jeg videre på samme måte som over helt til menyen for formatering/partisjonering, når jeg da velger partisjon windows skal installeres på, så får jeg bare beskejd om at det er en ukjent disk og kommer ikke videre (har prøvd både med å uten driver i begge tilfeller)

 

Noen som har vært borti lignende??

 

Disken gjennkjennes av bios

 

Tommy

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etternøler.... :D

 

Har nå installert e del ny HW inkl. SATA Raptor som jeg ville brukt til os. Har suset rundt i forumet og kikket men kommer altså ikke videre. Har to "gamle" IDE og den nye raptor SATA. Bios finner disken sata disken. Ser den bl.a. i boot sequence.

 

Prøver og starte opp med install. av XP kun med sata disken påkoplet. etter at XP har lastet inn en del filer så får jeg bekjed om at det ikke finnes noen HD å installere på......

 

Trenger litt hjelp nå......... :blush:

Lenke til kommentar

Hadde selv en del trøbbel med mine S-ATA disker (Raptor 74,7 GB/Seagate 160 GB), men det hele viste seg å være at i min levert-ferdigmontert PC var harddiskene koblet feil: WD Raptor på RAID Primary, og Seagate på SATA 1.

 

Dette førte til at BIOS riktignok fant begge, men windows fant kun seagate disken, regner med dette var fordi WD Raptor var koblet i et "uferdig RAID array". Jeg byttet dette til WD Raptor - S-ATA 1 og Seagate - S-ATA 2, dermed dukket begge opp også under installering av Win XP.

 

Uansett, guiden var uunværlig siden jeg ikke visste at man trengte floppy disk for å installere S-ATA disker, hva skulle jeg gjort hvis jeg ikke var litt "gammeldags" og slang med en floppy-disk på bestillingen? :ermm:

 

Royter: Til hovedkortet ditt skal det følge med SATA-drivere, da Windows begynner å laste inn filer får du en mulighet med å trykke F6 (for å installere third party drivere), som etter min erfaring er eneste mulighet til å få Win-install til å gjenkjenne diskene, selv om de skulle dukke opp i boot sequence. (Hadde dette problemet selv, prøvde ca 20 forskjellige BIOS-kombinasjoner før jeg skjønte dette, hehe.)

Lenke til kommentar

ok Jeg satte opp min pc i går med HK dfi Lanparty 875 pro med 2 SATA disker og 1 ATA første install av xp sløva jeg og så ikke det med f6 :blush:

så merka jo raskt at den ikke så SATA diskene.

Tok en ny install av xp der jeg fulgte med og fikk kjørt inn disketten, da fikk jeg inn drivere men xp så enda ikke mine SATA disker da de var disabla i BIOS.

 

Jeg leste at SATA diskene på mitt HK bruker den ene ATA "kanalen" så når man enabler SATA vil man ikke se ATA ting som er koblet til den kanalen,

løsningen på det var å flytte ATA disken til den ene RAID porten på HK.

alt vel sålangt men når jeg skal kjøre SATA diskene i RAID da ville ikke cd`n som fulgte med HK med utility programmet for RAID legge seg inn ,det sier at chipsetten ikke støtter dette ? noen som kan hjelpe der?

Lenke til kommentar
Jeg leste at SATA diskene på mitt HK bruker den ene ATA "kanalen" så når man enabler SATA vil man ikke se ATA ting som er koblet til den kanalen,

løsningen på det var å flytte ATA disken til den ene RAID porten på HK.

alt vel sålangt men når jeg skal kjøre SATA diskene i RAID da ville ikke cd`n som fulgte med HK med utility programmet for RAID legge seg inn ,det sier at chipsetten ikke støtter dette ? noen som kan hjelpe der?

Jeg mener det bare er 2 SATA tilkoblinger på det HK'et. I og med at det er et 875 brikkesett med ICH5R southbridge skal du følgelig kunne kjøre SATA diskene i RAID fra de kontaktene. Du trenger heller ikke noen ekstra drivere da de nødvendige driverne installeres i XP installasjone. Det eneste du kan trenge er Intel® Application Accelerator RAID Edition

 

PATA/IDE/ATA disken (kjært barn mange navn) skal du ikke blande inn i RAID konfigurasjonen.

 

(Forutsetter at du skal ha XP på RAID oppsettet)

Lenke til kommentar

jeg sliter med å installere winXP på SATA disken min. jeg har enablet SATA i bios, koblet til SATA-disken og frakoblet IDE-disken. når jeg skal trykke F6 skjer det ingenting (ja, jeg har F-lock på), instalasjonen går videre og jeg kommer til det punktet jeg må trykke på A. jeg finner driveren på disketten, men det er visst noe feil med den.

 

det virker som om pcen ikke finner harddisken...

 

jeg har MSI 655 MAX og pentium 4

 

noen som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
på abit nf7 følger det med en omgjører fra p-ata og til s-ata, jeg har en gammel 20gb med p-ata 66 trur jeg( husker ikke helt ). hvis jeg setter i den omgjøreren blir den like kjapp som s-ata diskene da?

Nei, desverre (og hadde det bare vært så enkelt). Er litt usikker på hva du mener med omgjører. Jeg har selv ett NF7 kort i en maskin her i huset men kan ikke huske det var noe slikt. NF7-S har vanlige SATA tilkoblinger er det dette kortet du mener ?

 

Det finnes adapterkort som settes i et PCI spor hvor du kan koble til SATA disker på hovedkort som ikke har SATA kontakter.

Lenke til kommentar
jeg sliter med å installere winXP på SATA disken min. jeg har enablet SATA i bios, koblet til SATA-disken og frakoblet IDE-disken. når jeg skal trykke F6 skjer det ingenting (ja, jeg har F-lock på), instalasjonen går videre og jeg kommer til det punktet jeg må trykke på A. jeg finner driveren på disketten, men det er visst noe feil med den.

 

det virker som om pcen ikke finner harddisken...

 

jeg har MSI 655 MAX og pentium 4

 

noen som vet hva jeg kan gjøre?

Enten prøv å last ned driveren hos MSI (dette er å foretrekke da det kan være gjort endringer tilpasset HK) eller du kan jo se om du finner en driver hos http://download.sis.com/.

Lenke til kommentar
på abit nf7 følger det med en omgjører fra p-ata og til s-ata, jeg har en gammel 20gb med p-ata 66 trur jeg( husker ikke helt ). hvis jeg setter i den omgjøreren blir den like kjapp som s-ata diskene da?

Nei, desverre (og hadde det bare vært så enkelt). Er litt usikker på hva du mener med omgjører. Jeg har selv ett NF7 kort i en maskin her i huset men kan ikke huske det var noe slikt. NF7-S har vanlige SATA tilkoblinger er det dette kortet du mener ?

 

Det finnes adapterkort som settes i et PCI spor hvor du kan koble til SATA disker på hovedkort som ikke har SATA kontakter.

sorry! mente nf7-s 2.0. det er en liten svart klump en kan sette inn i en vanlig ide disk.

Lenke til kommentar
på abit nf7 følger det med en omgjører fra p-ata og til s-ata, jeg har en gammel 20gb med p-ata 66 trur jeg( husker ikke helt ). hvis jeg setter i den omgjøreren blir den like kjapp som s-ata diskene da?

det er 5x00 rmp elns

 

MvH Fa^Xe

Harddisken din blir ikke raskere ved å sette på Serillel adapteret. Er harddisken i seg selv treg hjelper det ikke å bytte tilkoblingstype. Adapteret er greit å ha om du har brukt opp alle IDE tilkoblingene.

Lenke til kommentar
Jeg leste at SATA diskene på mitt HK bruker den ene ATA "kanalen" så når man enabler SATA vil man ikke se ATA ting som er koblet til den kanalen,

løsningen på det var å flytte ATA disken til den ene RAID porten på HK.

alt vel sålangt men når jeg skal kjøre SATA diskene i RAID da ville ikke cd`n som fulgte med HK med utility programmet for RAID legge seg inn ,det sier at chipsetten ikke støtter dette ? noen som kan hjelpe der?

Jeg mener det bare er 2 SATA tilkoblinger på det HK'et. I og med at det er et 875 brikkesett med ICH5R southbridge skal du følgelig kunne kjøre SATA diskene i RAID fra de kontaktene. Du trenger heller ikke noen ekstra drivere da de nødvendige driverne installeres i XP installasjone. Det eneste du kan trenge er Intel® Application Accelerator RAID Edition

 

PATA/IDE/ATA disken (kjært barn mange navn) skal du ikke blande inn i RAID konfigurasjonen.

 

(Forutsetter at du skal ha XP på RAID oppsettet)

 

 

Jepp det programmet er det som følger med CD som kom med hovedkortet men det feiler når jeg prøver å legge det inn.

Prøvde også å downloade fra den linken du viste til men samme feilen så programmet er nok iorden. Men nå har jeg blitt lei av å prøve og kjører SATA diskene uten RAID.

XP kjører jeg ikke på RAID oppsettet.

 

hentet dette fra DFI sin egen FAQ :Please refer to page 19 in user's manual or page 41 in CD manual. SATA occupies the master channel of primary IDE. If a serial ATA drive is already connected to the serial ATA connector, please connect IDE drives to secondary master or secondary slave channel. If there are more than 2 IDE HDDs to use, please refer to the FAQ "How to utilize RAID port as ordinary IDE port for IDE HDD under Windows XP or Windows 2000(SP4)? ".

 

Please also be reminded to enable the Serial ATA function in the Genie BIOS Setting if you intend to connect SATA HDD.

 

Så det jeg gjorde var å kjøre dvd spillern på Secondary IDE og lot Primary stå blank, så gjorde jeg det de sa om å gjøre den ene av de to IDE RAID connectorene til "ordinary IDE port" som sagt den finner jo alle disker men nekter å legge inn Intel® Application Accelerator RAID Edition den henviser til read me fila som sier:* 2. SYSTEM REQUIREMENTS

************************************************************

 

1. The system must contain the following Intel products:

 

* Intel® Pentium® 4 Processor

* Intel® 82801ER I/O Controller Hub

 

2. The kit software should be installed on systems with at

least the minimum system memory required by the

operating system.

 

3. Microsoft* Windows* XP Professional or Home Edition or

Microsoft* Windows* 2000 operating system.

 

4. Installation of the Intel® Chipset Software

Installation Utility prior to loading the Intel®

Application Accelerator RAID Edition.

 

og det Chipset software har jeg lagt inn så nå er jeg litt blank på hva jeg skal gjøre. :hmm:

og ja kortet har 2 SATA kontakter

Lenke til kommentar

Mulig det bare er jeg som er trøtt, men med IDE drives menes vel at PATA disker skal stå på secondary master/slave og ikke optiske enheter:

 

 

 

SATA occupies the master channel of primary IDE. If a serial ATA drive is already connected to the serial ATA connector,  please connect IDE drives to secondary master or secondary slave channel.

 

Så det jeg gjorde var å kjøre dvd spillern på Secondary IDE og lot Primary stå blank

Lenke til kommentar

Har et problem med sata hardisk på pc med asus a78nx deluxe hovedkort...

 

dette er en pc eg bygger som det bare skal være en hardisk på og det er s/ata..

 

får ikkje installert windows xp på den heller får ein eller annan feilmelding... når eg trykke f6 for å installere drivere fra diskett står det at man ikkje kan finne drivere å installere..... hmmmss ka e problemet??

 

da følgte ikkje med sata driver med hovedkortet,, skal ikkje det være med?? eg fekk da jaffal med mitt abit ic7 hovedkort.....

 

vær grei å hjelp...

 

Bygger pcen til ei jenta... ho begynner å bli ganske utålmodig :roll::roll:

 

ja jento er :thumbup::thumbup: !!

Lenke til kommentar
får ikkje installert windows xp på den heller får ein eller annan feilmelding... når eg trykke f6 for å installere drivere fra diskett står det at man ikkje kan finne drivere å installere..... hmmmss ka e problemet??

Last ned ned s-ata driver her.

 

Pakk ut alle filene på rota av disketten. Installer ved å bruke F6 valget i windows xp.

 

Disketten du fikk med IC7 kortet ditt kan du ikke bruke på a7n8x deluxe kortet, kontrollerene på kortet bruker ikke samme driver.

Abit IC7 bruker sil3114 s-ata driver, Asus a7n8x deluxe bruker sil3112 s-ata driver.

Lenke til kommentar

Kjeme flott guide dette :thumbs:

 

Har nettopp kjøpt to S-ata disker, en WD 200gb og en Raptor 36,7gb.

 

Lurte litt på om jeg skulle sette de i RAID, er det mulig i det hele tatt, og vil jeg egentlig få noe særlig ut av det..?

 

 

 

(Føler meg lur nå :blush: , men sånn blir det med noe en ikke har prøvd før, tenker på RAID)

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
Har nettopp kjøpt to S-ata disker, en WD 200gb og en Raptor 36,7gb.

 

Lurte litt på om jeg skulle sette de i RAID, er det mulig i det hele tatt, og vil jeg egentlig få noe særlig ut av det..?

Ja det er mulig, men vil være en svært dårlig utnyttelse av diskene dine. Dette fordi du på 200 GB disken ikke vil utnytte mer enn størrelsen tilsvarende den minste disken. Sagt på en annen måte så kaster du bort 160+ GB.

 

Bruk heller Raptoren til OS og programmer og den andre til lagring.

 

Hvis du absolutt vil ha RAID så kjøper du en ny Raptor 36,7 GB og setter denne i RAID med den du har fra før.

Driver du med videoredigering kjøper du en 200 GB til å setter i RAID.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...