Gå til innhold

TEST: Intel Pentium 4 "Prescott"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser også frem til den kommer på ny socket, ellers synes jeg det ser ut som en lovende CPU, den henger bra med... tatt i betraktning at den har en nye instruksjoner som denne testen ikke tar hensyn til ser det bra ut. Videre skal det vel også komme egne chipsett/HK som muligens er mer optimalisert for denne CPUen, det betyr vel kanskje også noe.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Siden den prescott prosessoren klokker som en gal oppover på standard volt, vil den ikke da klare å kjøre med litt lavere volt?... Da vil den bli kjøligere kanskje ikke klokke så mye, men siden man ikke når max for prosessoren på grunn av at strømforsyningen ikke er bra nok, så kanskje man til og med kommer lengre med lavere volt :p

Lenke til kommentar

Gratulerer med en bra gjennomført test igjen! Jeg digger som vanlig oppsummeringen på slutten (de på side 8)

 

To ønsker:

* Jeg ønsker gjerne grundigere tester av varmeutviklingen. F.eks med samme kjøler på P4C, P4E, A64, AXP satt opp med romtemperatur som "baseline". Det vil i så fall gi et visuelt riktigere bilde av varmeutviklingen mellom de forskjellige CPU'ene. Kjøleren bør helst ha et kjent W/'C tall slik at man kan regne om til omentrentlige Watt-verdier.

 

* Jeg ønsker også at grafene kunne vært presantert på en annen måte. Dvs. i form av et linjediagram med MHz/PR langs X-aksen og ytelse langs Y-aksen. På den måten kan man bedre ekstrapolere ytelsen på fremtidige modeller. I slike diagrammer bør det være med minst 2 prosessorhastigheter av hver type kjerne. (f.eks P4C 2,8-3,4, P4E 2,8-3,4, A64 3200+-3400+) Grafene kan sikkert ekstrapoleres (forlenges) slik at man ser slike ting som estimerte kryssningspunkt mellom P4C og P4E ytelsen i de forskjellige testene.

Lenke til kommentar

Meget god artikkel. Spesielt grafene i oppsummeringen var meget bra og oversiktlig, og gir totalt et ganske helhetlig bilde av prosessorens ytelse.

 

Det eneste jeg har å pirke på er at jeg gjerne skulle sett mer fokus på ordentlige applikasjoner, ikke så mange applikasjonsbaserte tester, som SiSoft Sandra o.l.

 

Det blir spennende å se hvordan Prescott oppfører seg når applikasjoner begynner å ta i bruk de nye instruksjonene. Slik den nå er den ikke noe annet enn en stor skuffelse. Men alle de ekstra transistorene må da være godt for noe. :-)

Endret av Zapchud
Lenke til kommentar

Takket for nok en fin test! :yes:

 

For øyeblikket peker Athlon 64 seg ut som det mest attraktive tilbudet for de som har planer om å investere i en ny plattform. For de som allerede måtte sitte på et Socket 478-kort er dommen klar. Styr unna Prescott, da Prescott legger seg et klart steg bak Northwood" i ytelse. Samtidig sørger den for mer varme i kabinettet, og usikkerheten rundt hovedkort-kompabilitet er stor.

Ja, fremtiden til Prescott avhenger nå først og fremst av sokkel T. Jeg gleder meg til at AMD kommer med prosessorer produsert på 90nm prosess også, og det ryktes at disse vil være klar omtrent samtidig med Athlon 64 FX for sokkel 939.

Lenke til kommentar

Kjempefin test... som vanlig! :thumbs: Enig med Simen i det han sier om linjediagram, samt grundigere gjennomgang av det som angår varmeutvikling på disse prosessorene.

 

Selv er både jeg og kontoen min endelig modne for en utskiftning av PC. Har faktisk vurdert P4 2.8E, da jeg vil ha en prosessor jeg kan klokke en del sammen med vannkjøling. Varmeutviklingen vil vel da være noenlunde under kontroll, eller?

 

Prisforskjellen er jo ikke avskremmende stor mellom Northwood og Prescott (+- 300 kr.) Og potensiale for overklokking er vel vesentlig større med en 2.8E enn 2.8C?

 

Vet ikke om jeg orker å vente til Socket 775 kommer i løpet av 2. kvartal. ;)

 

EDIT: synes forresten at overklokkingspotensiale bør regnes som en "+" nederst i konklusjonen selv om man ikke får utnyttet hele potensialet med dagens hovedkort.

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar
Socket T HK kommer de med 16A automatikkring onboard også da kanskje :D:D

 

Etter som de skal takkle Ampen som prescott krever :D

La oss se for oss det litt her...

 

- En Prescott skal kunne dra opptil 91 amp (inkludert alle marginer) som ved 1.3v er nesten 120watt.

- Så skal en x16 PCI Express slot levere opptil 75 watt.

- Så kan 4 brikker DDR trekke mellom 50 og 60 watt

- Så kommer alle tilleggskortene og viftene som er tilkoblet.

 

En litt velutstyrt maskin fint kan sluke over 300 watt.

 

En autosikring på 192watt (som 12v @ 16 amp tilsvarer) vil passe for (stusselige) VIA C3 maskiner ikke (kraftige) A64/P4 maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...