Gå til innhold

HW.no medlemmer er ikke som andre forum medlemmer


Anbefalte innlegg

Til invictus var det godt å få det ut. Dette har du tydligvis brent inne med lenge !!!

Dette er jo helt topp at en tråd også kan inneholde meninger og synspunkter fra mod'ene. Vi brukere har helt klart veldig lenge bare hørt om klaging fra brukerne på hva mod'ene bedriver.

 

Nå var det godt å se at også mod'ene bare er mennesker med følelser som alle oss andre.

 

Stå på invictus du gjør en kjempe bra jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnet var kanskje litt overdrevet, så det har jeg endret (Før: HW.no medlemmer er jo helt latterlige.)

 

QUOTE (el-asso)
QUOTE (GeeZuZz @ 02/02/2004 : 01:28)
Dere er vel her for å diskutere/lese om data?

Ut fra de "561" innleggene som har kommet i stengte og ustengte tråder de siste dagene må konklusjonen være:

 

Diskutere: :yes: , data: :no:

Det er nok her problemet er ja. Litt for mange er interessert i å diskutere andre ting også. Kanskje hw.no skulle startet et nytt forum (separat installasjon/database) hvor diskusjon rundt alt annet enn data kan diskuteres? Som en slags avlastning for de som har lyst diskutere litt anre ting, men som ikke gidder å besøke vg.no sitt elendige (teknisk) forum.

 

 

:D Endelig en som er uenig:

QUOTE (Insomnis)
QUOTE (GeeZuZz)

Hvorfor blir det bråk om stenging av en tråd kanskje ikke var riktig?

Forde hvis man gjør feil, og ikke er oppmerksom på dette, og ikke blir gjordt oppmerksom på dette så vil man sansynligvis gjøre feilen flere ganger.

Trenger jo ikke lage bråk om det. Er bare å sende en e-post PM til moderatoren, så fikser nok han/hun det.

 

QUOTE (Insomnis)
QUOTE (GeeZuZz)

Hvorfor må disse tingene begrunnes av de ansvarlige?

Hvis en moderator ikke begrunner sine handlinger, så lærer man ikke av feilene man har gjordt, og man vil sansynligvis fortsette å gjøre de samme feilene.

Selvsagt må grunnen til at tråden stenges oppgis. Jeg tenkte på litt andre handlinger moderatorer utfører.

 

QUOTE (Insomnis)
QUOTE (GeeZuZz)

Situasjonen her er jo helt ute av kontroll. Det er moderatorene som styrer, og de burde kunne gjøre hva som helst uten å måtte begrunne noe som helst. Og uten at det senere blir diskusjon ut av det.

:no: Tragisk holdning, og enda mer tragisk at det virker som dette er holdningen til moderatorer flest. Jeg annser det som et mye større problem med småkonger og uproffe handlinger hos moderatorer enn at dette er et problem blandt brukerne.

Det er forskjell på konger/presidenter og moderatører. Moderatorene "eier" forumet, og lager reglene. Hvis ikke jeg hadde likt hvordan de styrte ting på, ville jeg ikke vært her. I et diskusjonsforum burde diktatur fungere utmerket, det de gjør er jo stort sett å stenge emner. Det er liksom ingen som sier "nei, du har ikke peiling, så vi banner deg".

 

QUOTE (Insomnis)
QUOTE (GeeZuZz)

Jeg er moderator på et forum med over 60000 medlemmer.

Jeg er presidenten av Norge ;) url ?

Var visst 67 000 medlemmer. NFREE (Nokia Flash Reverse Electronic Engineering)

Her er listen over moderatorer, hvis du tvilte: NFREE Moderatører

 

QUOTE (Insomnis)
QUOTE (GeeZuZz)

Jeg har stengt temmelig mange emner, men har ALDRI fått tilbakemelding fra noen som er uenig, og synes det var dårlig. Jeg føler jeg kan stenge hva som helst, til og med uten begrunnelse, og allikevel ikke skape noe diskusjon.

Og Saddam hadde alltid 100% valg støtte!

Poenget med å si det, var jo å dra frem kontrasten. Her på forumet har jeg inntrykk av at moderatørene ofte dritt (mener de har sagt det direkte også).

 

QUOTE (Insomnis)
QUOTE (GeeZuZz)

Poenget med dette innlegget var kanskje å oppfordre moderatorene til å drite i hva folk medlemmer mener om den og den avgjørelsen, og ikke grunngi hvorfor ting gjøres. Det fører kanskje til at noen blir irritert og forlater forumet, men det er positivt. For de som bryr seg er de som ikke har noe her å gjøre.

Moderatorer må gjerne drite i hva folk mener, men da hindrer de utviklingen og muligens forbedringen av forumet, og som nevnt tidligere hvis de ikke skal grunngi sine handlinger så hindrer de utviklingen og forbedringen hos brukerne.

 

Tror alle er enige i at moderatorene ønsker konstruktive tilbakemeldinger, lagt frem på en skikkelig måte. (dvs "Det hadde vært flott om...", ikke "Hva pokker er det som har skjedd nå da? Hva var poenget med det? Er alle enige med dette da?"

 

Poenget (masse poeng her... :p) er at moderatørenes handlinger her bør ha svært lite å si for selve bruken av forumet (posting/diskutering). Selvfølgelig har det litt å si om det ikke ryddes, men det har lite å si hvem som rydder.

 

Forresten, jeg mener på ingen måte at jeg er et prakteksemplar av et medlem. Har postet i off-topic kategorier før, og poster av og til innlegg som ikke er så veldig nødvendig. Men jeg vil tro at ca 90% av innleggene mine er av seriøs karakter.

 

 

QUOTE (HamiltonII @ 02/02/2004 : 23:19)
Som en motvekt til de siste dagers debatt,burde vi kanskje opprettet en tråd der vi la ut om ting vi faktisk er fornøyd med på forumet. :)

Det morsomme er at det faktisk allerede er opprettet en slik tråd, og der var det bare 1 svar sist jeg så! :laugh::cry:

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

GeeZuZz , nok en gang må jeg si meg enig og det er sørgelig å se hvor mange som sutrer over moderatorens jobb bare ford de selv ikke får det som de vill. Desverre er denne tendensen også gjeldende mellom brukerne , du skall ikke gjøre noe som du får mange lovord om før mobben er der med grei beskjed om hvor stor drittsekk du er , dette både på forumet i form av forfølgelse for å klippe deg ned om du sier en feil eller i form av PMèr med trusler eller sjikane.

Det er desverre sørgelig men sant.

Lenke til kommentar

vel, er ikke det man kaller janteloven eller no? du skal ikke være bedre enn meg ?

Det er ikke bare her det er slike tilstander, hele verden er det slik.

Jeg synes moderatorene gjør en kjempejobb her på forumet, de får trossalt ikke lønn for dette...

 

Rayline TWB: ja, for de fleste, men slettest ikke for alle..

Endret av Morpheus^
Lenke til kommentar

QUOTE (Morpheus^ @ 02/02/2004 : 23:46)
enig, men tror også det er mye sjalusi ute å går, at den ene klarer noe som du ikke klarer osv..

Ja helt klart det er mye sjalusi og det klarer jeg ikke å fatte, da jeg synest det er morro å se at noen klarer noe og gleder meg heller på deres vegne, når jeg så nevner dette med sjalusi er det ikke bare meg jeg tenker på men har jevnlig kontakt via MSN med flere dyktige personer her på forumet som sier det samme men de vill ikke ta dette på forumet, de har heller valgt å trkke seg litt tilbake å leve et mer "nøytralt" liv og heller ha fred.

Dette provoserer meg kraftig da dette kunn beviser at mobben får overtaket.

Lenke til kommentar

QUOTE (GeeZuZz)
QUOTE (Insomnis)
QUOTE (GeeZuZz)

Hvorfor blir det bråk om stenging av en tråd kanskje ikke var riktig?

Forde hvis man gjør feil, og ikke er oppmerksom på dette, og ikke blir gjordt oppmerksom på dette så vil man sansynligvis gjøre feilen flere ganger.

Trenger jo ikke lage bråk om det. Er bare å sende en e-post PM til moderatoren, så fikser nok han/hun det.

 

Hvis moderator har ett syn på en sak og stenger en tråd, så hjelper det fint lite å sende en pm til han. Har selv opplevd at moderatorer deltar i en diskusjon hvorpå, avslutter det hele med å stenge tråden. Min mening er at moderator burde ikke basere sine handlinger på egne meninger, men på et regelverk, og da burde det være ekstremt enkelt å begrunne sine handlinger. Hvis handlingen begrunnes ordentlig så er det også mindre muligheter for at den bestrides!

 

QUOTE (GeeZuZz)
QUOTE (Insomnis)
QUOTE (GeeZuZz)

Hvorfor må disse tingene begrunnes av de ansvarlige?

Hvis en moderator ikke begrunner sine handlinger, så lærer man ikke av feilene man har gjordt, og man vil sansynligvis fortsette å gjøre de samme feilene.

Selvsagt må grunnen til at tråden stenges oppgis. Jeg tenkte på litt andre handlinger moderatorer utfører.

 

hvilke handlinger ? Hva er det egentlig en moderator gjør her? Hvilke handlinger mener du det er greit at en mod gjør uten å begrunne det?

 

QUOTE

Moderatorene "eier" forumet, og lager reglene. Hvis ikke jeg hadde likt hvordan de styrte ting på, ville jeg ikke vært her.

Ettersom du skriver "eier" så regner jeg med at du ikke mener det bokstavlig, og da skjønner jeg ikke helt hva du mener. Min mening er at brukerne "eier" forumet, i form av at det er de som gjør forumet til det det er. En moderator derimot er "politiet" som håndhever "loven" i "samfunnet".

QUOTE

I et diskusjonsforum burde diktatur fungere utmerket, det de gjør er jo stort sett å stenge emner. Det er liksom ingen som sier "nei, du har ikke peiling, så vi banner deg".

Hvis dette er svaret på mine spørsmål om hva en mod gjør, så mener jeg at du motstrider deg selv! du sier, "mod'er skal ikke begrunne sine handlinger", "mod'er skal selvfølgelig begrunne stenging av tråder", "det mod'er gjør er stort sett å stenge tråder". Motstridene ?

 

Når det gjelder Nokiafree forumet så må man registrere seg for å se linken din, noe jeg ikke har tenkt å gjøre. Men jeg tar ditt ord for det, poenget var aldri at jeg betvilte deg, men når man prøver å forsterke sine påstander ved å hevde at man har høy kompetanse på et område så burde man dokumentere dette.

 

QUOTE

Poenget (masse poeng her... :p) er at moderatørenes handlinger her bør ha svært lite å si for selve bruken av forumet (posting/diskutering). Selvfølgelig har det litt å si om det ikke ryddes, men det har lite å si hvem som rydder.

Jeg bryr meg ikke om hvem som rydder, jeg bryr meg om "kvaliteten" på jobben de gjør. Hvis kvaliteten hadde vært optimal så hadde vi nok ikke sett alle disse diskusjonene.

 

Nå tar jeg kvelden...

Lenke til kommentar

Ikke bare er HW.no-medlemmer unike, det er de som styrer skuta også. En ting er åpenhet om ting, men de siste trådene om brukermods har jo for fulle vist at her er det en del av "adminstratorer" og "moderatorer" som er villig til å diskutere interne forhold i fullt dagslys.

 

Som "humble user" trenger jeg ikke vite hva som foregår bak kulissene.

 

swanky

Lenke til kommentar

QUOTE (swanky @ 03/02/2004 : 00:32)
Ikke bare er HW.no-medlemmer unike, det er de som styrer skuta også. En ting er åpenhet om ting, men de siste trådene om brukermods har jo for fulle vist at her er det en del av "adminstratorer" og "moderatorer" som er villig til å diskutere interne forhold i fullt dagslys.

Som "humble user" trenger jeg ikke vite hva som foregår bak kulissene.

swanky

Problemet er jo at en del av brukermassen her regelrett krever at de skall ha full innsikt, og gjerne et ord med i laget. Og får de ikke det ender vi opp med 8-9 sider bitching om at admin ikke gjør nok for brukerene, og at dette er brukernes forum...

 

Men jeg er helt enig med deg i det siste du sier, selv om jeg av nyskjerrighet pleier å spørre om sånne ting :) Forskjellen er bare at jeg godtar et "nei, det har nok du ikke noe med"

Lenke til kommentar

QUOTE (enden @ 03/02/2004 : 00:37)
Problemet er jo at en del av brukermassen her regelrett krever at de skall ha full innsikt, og gjerne et ord med i laget. Og får de ikke det ender vi opp med 8-9 sider bitching om at admin ikke gjør nok for brukerene, og at dette er brukernes forum...

Jeg tror vel det kommer av flere ting. For å nevne i fleng:

 

* Her har vi i det siste sett at uheldige, lite gjennomtenkte valg blir foretatt uten samråd / informering av brukerne. Man føler da at det "trengs litt hjelp" for å få tatt fornuftige valg.

* Det har blitt gjort ting og tang av forskjellige folk, som dem med litt fartstid her på bruket har fått med seg.

* Man har av og til følelsen av at det er tregt og vanskelig å "få noe gjort." Da kan det bli masing.

 

Men det er helt klart at dette ikke er brukernes forum. Uten at det skal behøve å ha noen negative undertoner.

Lenke til kommentar

Jeg har vært moderator i over 2 år nå. I denne tiden har jeg med gremmelse observert at det blir stadig vanskeligere å drive forumet ut fra det det egentlig er ment som. Jeg er av den bestemte oppfatning at off-topic (i den utstrekning det er i dag), politikk og religion samt andre temaer som ikke omhandler den hovedkategorien / underkategorien som er i samsvar med de respektive sitene i nettverket, ikke har noe på forumet å gjøre. Det finnes en haug med andre forum der de forskjellige temaene blir diskutert - og vi skal heller ikke glemme Usenet.

 

Jeg er kjent som en hard negl, da jeg fører en streng - men rettferdig - justis. Jeg har mange brukerkontoer på samvittigheten, og et ukjent antall advarsler. Men jeg har et enda større antall tilfeller der jeg har føyet meg etter brukerne, hjulpet til der jeg kan og mottatt konstruktiv kritikk, bak meg. Jeg forsøker så godt jeg kan å tilrettelegge forumet slik at de brukere som ønsker å ha et sted å dyrke hobbyen sin har et godt og velfungerende forum for nettopp det.

 

Mange gamle forumbrukere husker sikkert da jeg brukte å avslutte med "-moderator yummy-". Denne signaturen var som oftest på slutten av innlegg der jeg gav klar beskjed om hvor landet ligger.

Et eksempel:

QUOTE
kennedyairport: skjerp tonen din øyeblikkelig! Les forumets regler, særlig punkt 1. Om du ikke øyeblikkelig modererer tonen din, vil du bli utestengt. Denne typen drittprat vil vi ikke ha noe av!

-moderator yummy-

 

Av en eller annen merkelig grunn ble det aldri diskusjoner av sånt. Jeg er temmelig brennsikker på at om jeg gjør noe liknende i dag, får vi 2-3 tråder hvor et par brukere går totalt i fistel, mens noen får seg en billig latter. Problemet er at de som agerer nordens siste kastratsangere overdøver resten, og de drar som regel med seg en god håndfull andre. Men vi får se - det frister å ta asbest-siden av yummy'n fram igjen.

 

Når det gjelder dette med at brukere skal ha noe å si: Jeg mener at vi som styrer dette forumet skal høre på de ønskene og tilbakemeldingene som kommer. Samtidig mener jeg at vi kan tre ræva godt ned over usaklige og whine-betonte oppgulp og returnere dem med brune renter - eller sagt på en "seriøs" måte: ignorere dem. Det jeg ikke klarer å fatte, er hva noen mener å oppnå ved å ta'n helt ut - det virker bare mot sin hensikt. Men i 90% av tilfellene har livet lært meg at det helst er snakk om personer som er midt i den 2. trassalderen, hvor en hver form for forsøk på å hindre dem i å gjøre hva søren de vil medfører 4 kilotonns testosteron-bombe. Resultatet er som regel en masse bråk, både på forumet og på diverse andre kanaler (les: IRC. Har en "interessant" logg fra IRC i går...). Og dersom vi stenger slike tråder, blir vi beskyldt for å hindre ytringsfriheten, at vi er nazier, at vi ikke tåler kritikk og så videre i samme refrenget. Er jeg lei? JA!

 

Men så skjer det jo at jeg får en hyggelig PM i innboksen med masse skryt og ros. En bruker sendte meg en liten hyllest for det jeg gjorde i går. Jeg synes det var så utrolig at jeg måtte spørre stakkaren om han mente det eller om det var sarkastisk! Jeg har skikkelig dårlig samvittighet for det. Her skriver karen en PM med ros for å støtte meg i det jeg gjør, og så blir han mistenkt for å skulle trakkasere meg! Huff...

 

Som vi har sagt så mange gang: ingen moderatorer får lønn for å gjøre denne jobben her. Jeg får en viss godtgjørelse for å drive Overklokking.no, men den godtgjørelsen skal ikke omfatte forumet. Men vi kan godt si at jeg får litt for å være moderator også. I såfall kan jeg bare opplyse om at timelønnen er så inn i den grønne urskog elendig at det antagelig er ulovlig. Et grovt overslag tilsier at jeg tjener rundt 25 kroner per time for jobben jeg gjør. Og jeg har brukt MANGE nattetimer - så betalingen står absolutt ikke i forhold til innsatsen. Men som sagt: jeg får ikke et rødt øre for den jobben jeg gjør i forumet.

Årsaken til at jeg gjør en såpass omfattende jobb i forumet uten vederlag, er fordi jeg synes det er veldig moro å være med på teamet som driver et av verdens største IPB-forum. Og ettersom data er min store lidenskap og hobby, går jeg ikke av veien for å legge ned noen tusen arbeidstimer pr. år i frivillig innsats. Alt for at jeg og alle mine med-geeker skal ha et sted å dyrke den akk så dyre hobbyen vår. Utakk er verdens lønn, heter det - og det er noe vi moderatorer får oppleve i fullt monn.

 

Det at vi ikke har den policyen at vi hiver ut alle som ikke har de meningene vi ønsker og sier det vi vil, er jeg mektig stolt av. Jeg anser alle forum der brukere blir utestengt fordi de ikke føyer seg 100% etter de ansvarlige som direkte mindreverdige. Det skinner så lett igjennom når du ser 3.grads rævslikking, og en stund etterpå har brukeren fått en tittel, en spesiell avatar eller andre fordeler. Det er en policy som ikke vil bli innført på dette forumet så lenge jeg får åpne kjeften i ledelsen.

 

Så er da min utfordring til dere: hva skal jeg gjøre med de som syter og klager og er både kvalme og useriøse mot oss? Skal vi gjøre kort prosess og lempe dem på hue og sitteredskapen ut av forumet, eller skal vi finne oss i det? Skal vi moderatorer være dydigheten selv, eller kan vi svare på tiltale? Jeg rev litt kjeft i en tråd jeg nylig stengte. Det fikk jeg klage på, enda det jeg sa var temmelig fortjent. Det er sånt som gjør meg så innmari frustrert!

 

 

Dette ble en lang post, og den er sikkert ikke så veldig sammenhengende. Men det er godt å få sagt det. Mitt håp er bare at en god del brukere kan lese dette og tenke seg litt om - forsøk å sette dere inn i moderatorenes sted, så kanskje pipen får en annen lyd.

Som sagt, så har jeg lyst å hente fram asbest-siden av yummy'n. Det blir i såfall ikke pent...

Lenke til kommentar

Det er ikke tvil i min sjel, vill ikke brukerne rette seg etter retningslinjene så gi en advarsel, nytter ikke det så tre en støvel nr 45 i ræva på dem og gi dem en mnd på skauen. Skulle de da mot formodning vere like frekke når dem kommer hjem fra bærturen så er det bare å sparke dem ut for godt for da vill de ikke lære eller rette seg etter andre og er her kun for å lage bråk.

Tror slike tilltak ganske så kvikt får ned tempraturen betraktelig, er det da andre som begynner med drittkasting på forumet pga deres avgjørelse så la dem få samme medisin.

Lenke til kommentar

Dette er da ikke bare negativt. At brukerne kan si sine meninger er positivt, og bidrar til at forumet blir mer demokratisk. Moderatorene er jo heller ikke allvitende personer, som alltid foretar korrekte vurderinger. Er sunt med diskusjon, men det er likevel unødvendig å diskutere der det er åpenbart hvorfor en tråd stenges.

 

Klaging og kjefting er med andre ord unødvendig, men det er positivt hvis man kan be en moderator redegjøre for hvorfor en tråd stenges, og faktisk få et godt begrunnet svar. Det gjør forumet demokratisk, og bidrar til positiv dialog.

Lenke til kommentar

Jepp det jeg prøver å si, det hadde vert greit med et forum der moderatorne kunne orientere om nye ting og at brukerne hadde feks 48 timer til å legge inn SAKLIGE argumenter for eller imot, så ble tråden stengt moderatorne så gjennom dette og kom med den endelige avgjørelsen, dermed var saken ikke mer å diskutere.

Når det så gjelder forumet bør det fortsatt vere rom for en fleip i ny og ne men trakkaseringen må bort.

Slik det er idag er det jo kaos med en gang en moderator sier noe , da er jo bermen der og hyler verre enn verst, og det er dette som ikke kann aksepteres.

Hvor lenge hadde disse karene stått i en jobb , om de hadde oppført seg slik mot arbeidsledern??

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...