Gå til innhold

HW.no medlemmer er ikke som andre forum medlemmer


Anbefalte innlegg

Vil si en ting til angående dette temaet: Moderatorene er helt klart i sin fulle rett når de stenger useriøse tråder og utestenger brukere som trakasserer andre. Det jeg stiller meg mer skeptisk til, er den klare holdningen om at data og kun data er det som kan diskuteres. Flere moderatorer har for eksempel uttalt at diskusjoner angående politikk ikke hører hjemme her på forumet.

 

Dette er etter min mening en lite fleksibel holdning, da temaer som teknologi og politikk ofte har en sammenheng med hverandre. Det publiseres for eksempel ofte artikler på hw.no som omhandler fildeling og RIAA, OpenSource og SCO, sensur vs frihet på Internett, osv. Dette er noen av de mest interessante artiklene på hw.no, og er ofte de som er mest engasjerende å debattere i etterkant. Men en stor del av disse temaene omhandler i bunn og grunn politikk, og ofte står ulike politiske grupperinger mot hverandre i disse sakene. Storkapitalen argumenterer sterkest mot fildeling. Softwareprodusenter forsøker å skape problemer for OpenSource. Sterkt religiøse grupperinger ønsker ofte å sensurere Internett (ikke at det er noe galt med religion i seg selv, snakker her om ekstremister). Selskaper skaffer seg copyright på så abstrakte fenomener som "handlekurv" og "ett-klikks-bestilling", copyrighter som ofte håndheves i USA (det pågår for tiden en politisk diskusjon her i Europa om man også her i større grad skal begynne å håndheve slike absurde copyrighter). I tillegg har vi et større antall regimer i verden som av åpenbart politiske årsaker sensurerer og forbyr internettbruk, som for eksempel Saudi Arabia, Kina og Myanmar.

 

Med andre ord har teknologidiskusjoner ofte mye med politikk å gjøre, og derfor kan man ikke si at data er det eneste som skal diskuteres, og at alt annet er off-topic. Åpne for frie diskusjoner, men la det foregå i saklige former.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er naturlig å moderere store forum som dette - tør ikke tenke på hvor mye dritt vi ville hatt her hvis man ikke er strenge.

 

Holder du deg til topic og ikke har altfor mange barnslige gener skal alt gå bra.

Tror faktisk ikke jeg har fått en eneste negativ kommentar eller kjeft fra en moderator. Når jeg klarer det kan alle klare det... :p

 

:yes:

 

PS - skal man diskutere ikke-data ting så tas dette i off-topic forumet.. Ekke verre.

Endret av djorgen
Lenke til kommentar

Helt enig med det trådstarter kommer med, og jeg prøver så godt jeg kan å holde meg snill og skrive gode poster/tråder når jeg gjør det.

(kansje med unntak av første tråden min :blush: )

Iforhold til tjeneste er det faktisk utrolig få useriøse brukere på dette forumet, selv om det stilles spørsmål ved alt og at noen slenger litt mer med leppa enn andre.

 

har vært på så mange dårlige forumer og som Alastor sier på første siden, "Et forum er nødt til å være et diktatur, ikke et demokrati, det vil aldri fungere." helt enig.

syntes styreformen her er kjempegrei, og jeg syntes ikke moderatorer/admins skulle ha noen grunn for ting de gjør for å holde orden her.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

QUOTE (yummy @ 03/02/2004 : 02:04)
Jeg er av den bestemte oppfatning at off-topic (i den utstrekning det er i dag), politikk og religion samt andre temaer som ikke omhandler den hovedkategorien / underkategorien som er i samsvar med de respektive sitene i nettverket, ikke har noe på forumet å gjøre.

Er helt enig med deg, oftopic delen av dette forumet skulle vært kastet på dør for lenge siden, for det første så trekker det en mengde folk som IKKE er interesert i data og for det andre så har det INGENTING med data å gjøre, som dette forumet handler om i bunn og grunn

 

QUOTE

Så er da min utfordring til dere: hva skal jeg gjøre med de som syter og klager og er både kvalme og useriøse mot oss? Skal vi gjøre kort prosess og lempe dem på hue og sitteredskapen ut av forumet, eller skal vi finne oss i det? Skal vi moderatorer være dydigheten selv, eller kan vi svare på tiltale? Jeg rev litt kjeft i en tråd jeg nylig stengte. Det fikk jeg klage på, enda det jeg sa var temmelig fortjent. Det er sånt som gjør meg så innmari frustrert!

De som ikke klarer å føye seg etter reglene her på forumet, gang på gang bryter dem har ingenting her å gjøre. De som syter å klager som verst bør faktisk få seg en pause fra forumet, komme seg ut i frisk luft for å se hvordan den virkelige verdenen er.

Dere skal i allefall ikke stå på sidelinjen å se på at de får driver på villt og uhemmet.

Det er min mening.

Støtter deg fullt ut yummy Stå på :w00t:

Endret av Morpheus^
Lenke til kommentar

Uansett hvor uenige alle brukerne kan være har jeg iallefall erfart en ting og det er at på tomanns hånd er alle greie. Til og med jeg ;)

 

Vi er bare en stor familie, der det diskuteres og krangles. Vi ler , gråter og er av og til oppgitte.

 

Men uansett hvor ille det er vender vi alltid tilbake :)

Lenke til kommentar

Joda, de fleste er greie på tomanshånd, men så kommer gjeng funksjonen inn igjen... Er ikke noe nytt, slik var det på skolen, en kar kunne være dødsgrei på tomanshånd, men når han kom i lag med andre venner, så var han en idiot til de grader.. slik fenomen tror jeg er her også på forumet.. ikke nøyaktig samme, men noe lignende

Lenke til kommentar

QUOTE
Så er da min utfordring til dere: hva skal jeg gjøre med de som syter og klager og er både kvalme og useriøse mot oss? Skal vi gjøre kort prosess og lempe dem på hue og sitteredskapen ut av forumet, eller skal vi finne oss i det? Skal vi moderatorer være dydigheten selv, eller kan vi svare på tiltale?

 

JA !! til lempe på hue ut.............. :thumbup:

 

Personlig ser jeg gjerne at Asbest- Yummy returnerer...........og jeg har også sansen for "invictus"....

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Motig kommer med et par gode argumenter når det gjelder politikk (holder religion utenfor), men problemet er vel at det ikke er så mye av dise typene problemstillinger som diskuteres. Joda, har vær med på en del av de og, og det er både interressant og lærerikt. Men jeg vil tørre å påstå at deltakerene i disse trådene ikke tilhører gruppene som typisk bryter retningslinjene eller går til angrep på moderatorer og admin. Disse trådene finnes det og en del av uten for of topic delen, og så lenge de er saklige og har en viss forankring i kategorien de diskuteres så får de være i fred. Jeg ser det derfor ikke som noe godt grunnlag for å beholde politikk - spesielt ikke når du ser all den andre møkka som diskuteres der som absolutt ikke er datarelatert.

 

Det kan de ta andre steder som yummy sier

Lenke til kommentar

Jeg er ikke her så mye mer enn en time om dagen og da holder jeg meg mest til hardware- CPU, HK og RAM og Skjermkort-kategoriene.

Jeg ser jammen meg ikke så mye tull, linker, anyone?

 

HW-forumet er heldigvis over Spillegal og War3-forumene, på de er det bare mas :scared:

 

En ting til:

Politikk og relgion, vekk!

 

Edit:

 

OK!

Tok et par minutter til å se gjennom noen tråder på Tilbakemeldings-forumet,

eheh... Skjønner hva dere mener :cry:

 

Må vi holde alle våre personlige synspunkter for oss selv, om det dreier seg om Orlando Bloom og Peter Jackson( :dontgetit: )eller nazister eller terrorangrep eller biblen eller hva f*** dere hisser dere opp etter :roll:

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Jeg synes det er ganske festlig at ca 1-2 ganger i året kommer det en skikkelig diskusjon på hvordan forumet/hw.no sklir ut og ting ikke er som det pleide å være.

 

Så blir det en kjempestor diskusjon om dette emnet der flesteparten sier at de er enig i at seriøsiteten på forumet er tvilsom, gjerne med at endel brukere vurderer å forlate forumet, til alle andres sorg... (Mange ser på seg selv som verdens/forumets navle) ;)

 

Men erfaringsmessig vil det alltid komme slike bølger. Det som skjer er gjerne at moderatorene skjerper seg, og så går det bra i endel måneder.

 

Syntes forresten at det med brukermoderatorer var et godt tiltak, men at de andre moderatorene burde hatt mer tillit til dem og ikke kastet dem ut ved første "feilsteg". En slik rask "change of heart" vil jo bare føre til at andre brukere vil miste respekten for evenuelle fremtidige bruker-moderator kandidater..

 

Skjønner ikke helt prblemstillingen her. Det er jo bare å la være med å bruke forumet dersom man ikke liker seg her. Jeg for min del har blitt en mye mindre aktiv bruker av forumet det siste året, rett og slett fordi det ikke fenger meg så mye som det dengang gjorde. Forumet er tross alt en plass der individer med felles interesser setter seg ned og diskuterer saklig ting og tang innenfor sitt interessefelt.

 

Det som kan være et problem for hw.no er nettop størrelsen. Pga størrelsen blir det en synergi-effekt som gjør at stadig fler registrerer seg for å få svar på ting de lurer på. Et problem da kan være at endel "ikke fullt så modne" personer kommer med mindre saklige innlegg. Dette er ikke til å unngå, men kan modereres til en viss grad. Derfor har vi moderatorer. De gjør en god jobb på frivillig basis, noe alle brukere av forumet burde respektere, og ikke slenge diverse av dem full av drit til tross for at man er uenig i deres avgjørelser. De er tross alt bare mennesker de også, men de må jo tåle mer hets enn idoldeltakerne som ikke kan synge må tåle...

 

Kan forresten avslutte med et kjent ordtak:

To argue on the internet is like running in the special olympics: If you win, you're still retarded! :thumbup:

Endret av Kenny000
Lenke til kommentar

QUOTE (Kenny000 @ 03/02/2004 : 13:06)
To argue on the internet is like running in the special olympics: If you win, you're still retarded! :thumbup:

Mm. Så absolutt.

 

Når det gjelder den videre retning av forumet, samt hva som fører frem for å høyne kvaliteten, så er det fritt frem å eksperimentere.

 

Selv synes jeg at det er en noe rar påstand å si at ON-topic delen vil få bedre innlegg ved at OFF-topic delen legges ned.

 

Men for all del, det er som sagt fritt frem å gjøre det man har lyst til.

 

Dog skulle jeg gjerne sett hvilke argumenter som ble fremsatt for "spill" og "bil og motor", for ikke å snakke om "makk".

 

Men vi vet alle at det beste er å drepe folk som ikke har nøyaktig de samme overlappende interesser som oss, for de er jo undermennesker.

 

Ellers må jeg si at i hele denne utpressingssaken, er det beklagelig å registrerere at det for det første kun har blitt tapere ut av det: folk med ansvar har mistet ansikt og anseelse ved sine handlinger og feilaktige uttalelser, og folk som har tatt initiativet til selve utpressingen for etterpå å benekte det, står heller ikke igjen med pokalen.

 

Samt at nå får vi en stor oppvask, hvor folk blir bedt om sine meninger (av moderatorene), og dem da sier sine meninger, dessverre ikke til konstruktiv debatt.

 

Beklager hvis jeg har bidratt til å senke sakligheten her nå, jeg begynner bare å bli møkk lei av fordreininger.

Lenke til kommentar

QUOTE (Kenny000 @ 03/02/2004 : 13:06)
Skjønner ikke helt prblemstillingen her. Det er jo bare å la være med å bruke forumet dersom man ikke liker seg her.

Det var sikkert et holdbart argument for noen år siden men er det ikke nå lengre. Dette har jeg skrevet i flere tråder nå men det er tydeligvis nødvendig å repetere:

 

Hw.no er ikke en gjeng med snille gutter som bruker all sin tid på å være snille mot alle som er interessert i data selv om Yummy har prøvd å fremstille det slik. Det var nok det før men i dag er hw.no en butikk, en stor butikk, og vi er deres kunder. Hw.no tjener penger, lønner ansatte etc basert på at vi er tilstede her og leser deres sider. Jo flere lesere, jo mer kan de ta seg betalt for annonser. Hvis alle leserene blir borte har de ingen inntekter. De har dermed et stort ansvar for sine kunder, oss og annonsørene, ved at de må opptre troverdig og ryddig. Uansett hvor mye moderatorer prøver å latterliggjøre disse argumentene er de fortsatt gyldige. Det er vel for å slippe å opptre troverdig og ryddig.

 

Gjentar også gjerne eksemplet mitt: Om jeg går på en restaurant og får dårlig mat har jeg valget mellom å gå min vei eller å forlange noe bedre. Jeg forlanger da faktisk noe bedre. Kokken har all mulig rett til å kaste meg ut om han vil men det ville være særdeles uklokt sett ut fra hva som er til beste for restauranten. Det vil alltid være urimelige kunder men det er butikken som taper på å ikke behandle kundene skikkelig. Selvfølgelig har det rett til å gjøre som de vil men det er ikke særlig klokt!

 

Som eksempel: Yummy har all mulig rett til å dumme seg ut så mye han bare vil her og i andre forum, overfor kunder og leverandører. Han har all mulig rett til å ta all verdens dårlige beslutninger om hva han skal foreta seg. Men hadde jeg vært sjefen hans hadde jeg i så tilfelle gitt ham et par kraftige spark bak om han behandlet sine kunder på en dårlig måte. Å si til en kunde at du har så dårlig navn at jeg ikke tar deg seriøst er på grensen til kriminelt dårlig kundebehandling.

Lenke til kommentar

QUOTE (Stuttleif @ 03/02/2004 : 13:56)
Det var nok det før men i dag er hw.no en butikk, en stor butikk, og vi er deres kunder. Hw.no tjener penger, lønner ansatte etc basert på at vi er tilstede her og leser deres sider.

De får vel ikke direkte lønn gjør de vell?

QUOTE

Jo flere lesere, jo mer kan de ta seg betalt for annonser.

Sant.. sånn er det overalt, radiokanalen Kanal24 sliter nå, for ingen vil høre, og da er annonsørene engstelig.

Endret av Morpheus^
Lenke til kommentar

Ser igjen argumenter her jeg har sett flere andre steder:

 

Sensur, ytringsfrihet, blablabalba, moderatorer er nazister, saddam, blablablabla.

 

Veldig bra referanse, du som trakk frem artiklene om glassurgenerasjonen som er oppdratt med ekstremt mye ros og aldri kritikk av noe slag.

 

Dagens ungdom er utrolig egosentrerte, og sliter med å innordne seg under regler satt av andre.

 

 

Sakens kjerne er dette:

De som har laget og driver hw.no har ganske sikkert en temmelig klar visjon av hva slags nettsted de vil drive, og om de gir klar beskjed til noen primadonnaer at "sånn er det, og sånn blir det", så er det bare rett og rimelig.

 

Selvfølgelig bør hw.no anstrenge seg for å begrunne hva slags valg de har gjort og hvorfor, men det er ikke deres problem om folk ikke vil innrette seg. Hvis man ikke er tilfreds med hvordan hw.no crew driver, ikke noe problem, lag deres eget nettsted da vel?

 

Må være en ****** jobb å være admin på et så stort forum, og det synes jeg noen folk skal ta innover seg. Vi er veldig mange som skjønner at det ikke er lett, problemet er at en drittunge gjør mer av seg enn VELDIG mange fra den tause majoriteten.

Lenke til kommentar

Her er det vel ikke snakk om å kaste noen ut som er SAKLIG uenig , det det er snakk om er å kaste ut dem som er usaklig uenig da alle skall følge retningslinjene. Om man ikke følger spillereglene på en arbedsplass får man som regel en advarsel nytter ikke det får du sparken og er uten jobb , så da løser problemet seg for "kokken" også da du ikke har noe å gå på resturant for.

Synest heller ikke Yummy har dummet seg ut , at enkelte ting kunne vert formulert på en annen måte er så , men det gjelder vitterlig alle her på forumet . Er du umulig på jobb må du tåle sleivspark der og .

Lenke til kommentar

QUOTE (Stuttleif @ 03/02/2004 : 12:56)
Gjentar også gjerne eksemplet mitt: Om jeg går på en restaurant og får dårlig mat har jeg valget mellom å gå min vei eller å forlange noe bedre. Jeg forlanger da faktisk noe bedre. Kokken har all mulig rett til å kaste meg ut om han vil men det ville være særdeles uklokt sett ut fra hva som er til beste for restauranten. Det vil alltid være urimelige kunder men det er butikken som taper på å ikke behandle kundene skikkelig. Selvfølgelig har det rett til å gjøre som de vil men det er ikke særlig klokt!

Her vil jeg vri på det.

 

Hvis en restaurant har et par gjester som et flertall av de andre gjestene synes er så kjipe at de skyr stedet, så vil kokken kunne tjene masse penger på å kaste ut pakket.

 

Kvantitet over kvalitet er som å pisse i buksa for å holde seg varm, det holder ikke så lenge.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...