Gå til innhold

Skjermkortguide - Info og tips.


Dux ducis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bra guide!

Det jeg lurer på er hvor fett skjermkort jeg trenger for en aldrende pc? Mistenker at noen rare striper på skjermen min skyldes skjermkortet og har tenkt å bytte det ut. Har en 4 år gammel PIII, 800 mhz med 512 mb ram. Bruker den endel til spilling (f.eks Max Payne2 og Return to Castle Wolfenstein) og videored.

 

Har ikke tenkt å tyne maskinen med veldig grafikk-krevende spill, men vil jo ha bra ytelse. Har egentlig ikke noe øvre prisgrense, men det er vel ingen vits å kline til for en såpass gammel pc?

 

Hvilke(t) av kortene burde jeg se nærmere på?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
256, 128, 64, 32 eller 16 mb?

GeForce FX 5200,5600 og Radeon 9200 er kort som det ikke er vits med 256 mb på, men på Radeon 9800XT og lignende kort er det greit med 256mb.

Grunnen til dette er at kortene ikke trenger 256mb,når det trengs er kortene gamle og skrøplige, de støtter ikke nyeste Direct X versjon osv.

Skal du kjøpe et av de førstnevnte kortene så holder de i lange baner med 128 eller 64 mb.

mb = millibit. MB (megabyte) eller aller helst MiB (mebibyte) blir rett benevning. Du har heller ikke skrevet at det er minne/ram det er snakk om.

 

Ellers en meget fin guide, bra initativ :w00t:

 

Edit: Rot med quoten

Endret av Snorre123
Lenke til kommentar

Jeg har en eldre PC med 1 Ghz Celleron prosessor og 384 MB SD-Ram (en på 128 og en på 256). Har et skrøpelig GeForce2 MX400 kort festet inn i PCen, og vil da bytte ut skjermkort.

 

Problemet er da at hovedkortet bare støtter AGP 4X, og de fleste skjermkort som selges nå, kjører AGP 8X.

 

Lurer derfor om jeg f.eks. kan prelle et GeForce FX 5200 kort inn i PCen, selv om skjermkortet kjøres på AGP 8X?

Lenke til kommentar
Lurer derfor om jeg f.eks. kan prelle et GeForce FX 5200 kort inn i PCen, selv om skjermkortet kjøres på AGP 8X?

Personlig ser jeg ingen vits i å skifte til et så elendig kort, men det er ikke noe problem å bruke et 8x agp kort selv om hovedkortet ditt "kun" støtter 4x agp

Lenke til kommentar

Dette er så langt OT som du kommer (moderatorer, be gental), men klarte bare ikke å holde meg!

 

Til alle nerder: sjekk på antall visninger, lol

nerd.jpg

 

Sorry klarte ikke å holde meg..

 

Bra oversikt Zythius! :thumbup:

 

Kjekk å referere til når folk skal kjøpe nytt skjermkort, men ikke er sikker på hvilket...

Lenke til kommentar

Har ett par Spm angående kjøp av nytt skjermkort!!

 

Har nå Ett GeForceFX-5200, men tviler på att d vil dra Half-Life2, isåfall med lite detaljer å dårlig oppløsning..

 

SÅ da lurer jeg på.. Har lest att ATi vant bra over nVidia i test på HL2

Men d er så mange produsenter att jeg blir helt svimmel!! fant ett ATi Radeon 9800Pro kort til drøye 2000kr, men har sett samme kort til dobbel pris, bare av annen produsent! er d noe forskjell? å hvem produsent er isåfall den beste? gidder ikke bruke mer enn ca 3000kr på nytt kort.. Noen anbafalinger? Helst ATi..

 

Takk for Svar:) :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...