Gå til innhold

Sånn går det når man ikke putter i nok minne


Lord_Linus

Anbefalte innlegg

Mange amatører som uttaler seg i dette forum. Kan vel ikke forlange at amatører forstår at miljøet mars Rovers akkurat nå befinner seg i krever litt spesielle løsninger.

Og så litt skikkelig info:

Spirit og Opportunity benytter RAD6000 fra BAE Systems. Prosessoren kjører på 20MHz. de har 128kB RAM og 256kB flash og litt ROM for OS.

Operativsystem er antagelig det beste som noensinne er laget (kræsjer aldri), nemlig VXWorks 5 fra Wind River Systems.

 

Om dere gidder å sette dere inn i problematikken rundt 20 minutters "round trip", stråling og oppvarming så vil dere kanskje forstå at dette ikke er den simple drittmaskinen som står på gutterommene deres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lo litt da jeg så dette jeg også.. Gøy å ha noen å mobbe litt i blandt.. særlig når det er snakk om dumme amerikanere.

 

Men når det er sagt så har de neppe hverken windows eller noe vanlig ram i fartøyet. Normalt kan de ikke bruke ram som er laget med moderne prosesser (0,18 mikron da fartøyet ble sendt ut) siden det fører til høy feilrate i dataene pga kosmisk stråling. De sa at det far flash-minne og da tipper jeg de pakket med noen Gigabyte med 0,5 mikron flash-brikker. De har jo tross alt lagret en god del høyoppløselige bilder og måledata der siden ferden startet så det må utvilsomt ha vært en del giga. Og når dette er laget med 0,5 mikron så er det snakk om sikkert 64 stk eller flere "compactflash-størrelse" brikker.

 

Problemet er vel heller at de ikke har lagt til en rutine i softwaren som sjekker gjenværende ledig plass og evt sender en advarsel dersom minnet begynner å bli fullt.

 

Men jeg skal være enig i at jeg synes sandkasse-testene kunne vært litt mer omfattende...

Lenke til kommentar

 

Om dere gidder å sette dere inn i problematikken rundt 20 minutters "round trip", stråling og oppvarming så vil dere kanskje forstå at dette ikke er den simple drittmaskinen som står på gutterommene deres.

Trenger ikke ta alt sa jæv** seriøst vet du! :roll:

 

Seff er det få av oss som ar peiling på dette, men det er da lov å fjase litt...

 

Skulle alt her på forumet vært så ultra seriøs og faglig rett, så hadde det blitt kjedligt og bla. jeg hadde ikke giddet å lese/skrive i et slikt forum. ;)

Lenke til kommentar

De amerikanerne er genigale....

 

Apekatten som går for å være deres leder annonserte nettopp at de skulle lage en romstasjon på månen for å komme til mars med bemannede ferder. Gleder meg til å følge utvilkinga og alle feiltrinna når de ikke greier sette inn nok ram i en maskin før de sender den ut på tur.

 

Feilen med disse forskerene deres er nok det at de er så lure at de er dumme, det er veldig vanlig vil nå jeg si.

Det er derfor jeg unngår å bli lur.. :thumbup:

Endret av XtraPlay
Lenke til kommentar
aaah! :wallbash:

At de ikke tok seg tur innom forumet her på hardware.no før de satte alt sammen...! ;)

Hehe, ser d for meg:

 

"Hei, er ny på forumet!

Hadde tenkt å bygge meg en ny pc og lurte på om dere kunne hjelpe meg å sette opp noe? Burde jeg gå for AMD eller Intel????? Luftkjøling er vel utelukket? :p

 

Kriterier:

 

1) Den må kunne lande på mars og samle informasjon fra hele planeten de neste ørten årene.

 

2) Den skal HELST ikke koste over 400mill.

 

(3) Den burde kunne kjøre doom3 smooth) :cool:

 

Har allerede fyllt budsjettet, så tenkte å gå for noe NO-NAME RAM, er dette greit eller?? :w00t:

 

Håper på raskt svar, er litt krise skjønner dere, jeg og gutta og jeg har bare brukt ombygde compaq-pc'er til prosjektene våres før, men de leverer ikke lenger med innebygde jetmotorer og varmeskjold.

 

PS: Er dette bra tidspunkt å kjøpe pc på eller???? :ermm:"

 

Mvh,

Haakon, hehe :laugh:

Lenke til kommentar
aaah! :wallbash:

At de ikke tok seg tur innom forumet her på hardware.no før de satte alt sammen...! ;)

for å si det sånt..

 

Hadde roboten blir bygd av rådene fra HW.no... :cry:

 

Hadde den ikke engang nådd utskytnings rampen.. ikke engang utenfor døren til fabrikken. :thumbup:

 

 

og har aldri landet i mars :laugh:

 

men har alltid rikelig med ram :thumbs::thumbs::thumbs::green:

Lenke til kommentar
aaah!  :wallbash:

At de ikke tok seg tur innom forumet her på hardware.no før de satte alt sammen...! ;)

for å si det sånt..

 

Hadde roboten blir bygd av rådene fra HW.no... :cry:

 

Hadde den ikke engang nådd utskytnings rampen.. ikke engang utenfor døren til fabrikken. :thumbup:

 

 

og har aldri landet i mars :laugh:

 

men har alltid rikelig med ram :thumbs::thumbs::thumbs::green:

Glem det, det vil heller ikke har rikelig med ram, fordi de fleste mener sikkert at 1gb er overkill for en robot. MEN ramene har vært klokket! :thumbs:

Lenke til kommentar
aaah!  :wallbash:

At de ikke tok seg tur innom forumet her på hardware.no før de satte alt sammen...! ;)

Hehe, ser d for meg:

 

"Hei, er ny på forumet!

Hadde tenkt å bygge meg en ny pc og lurte på om dere kunne hjelpe meg å sette opp noe? Burde jeg gå for AMD eller Intel????? Luftkjøling er vel utelukket? :p

 

Kriterier:

 

1) Den må kunne lande på mars og samle informasjon fra hele planeten de neste ørten årene.

 

2) Den skal HELST ikke koste over 400mill.

 

(3) Den burde kunne kjøre doom3 smooth) :cool:

 

Har allerede fyllt budsjettet, så tenkte å gå for noe NO-NAME RAM, er dette greit eller?? :w00t:

 

Håper på raskt svar, er litt krise skjønner dere, jeg og gutta og jeg har bare brukt ombygde compaq-pc'er til prosjektene våres før, men de leverer ikke lenger med innebygde jetmotorer og varmeskjold.

 

PS: Er dette bra tidspunkt å kjøpe pc på eller???? :ermm:"

 

Mvh,

Haakon, hehe :laugh:

HAHAHAHA :lol: ler meg skakk i hjel :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...