Gå til innhold

Sånn går det når man ikke putter i nok minne


Lord_Linus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har posten "hjem på døren" i den postsonen der? Kan jeg sjekke det på posten.no? Hmmm..... posten krever postnummer for å sjekke dette på nett, har noen postnummeret der spirit er nå? Kansje komplett.no vet det? Kansje en ide å starte opp komplett.mars? :devil:

Lenke til kommentar

hoho, det var da en latterlig ting å spare penger på :D Kostet den ikke 400 millioner eller noe i den duren? :D Kunne sikkert kosta på seg litt mer minne. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har simulert denne turen i en sandkasse eller noe slikt..? Det må de jo nesten ha gjort eller?! Leste noe om at den hadde opparbeidet seg så mye data på reisen... Hva pokker har den lagret mens den var på tur til mars? :)

Lenke til kommentar
For at Spirit skal kunne sende tilbake flere bilder fra Mars, må forskerne manuelt slette unødvendige filer på fartøyets datamaskin. Oppgaven regnes som så komplisert at forskerne er usikre på om Spirit får tilbake full kapasitet igjen.

NASA: Dra en format C:

 

Det fungerer alltid når jeg har problemer med amerikansk software (les: microsoft) :tease:

 

"640 kb of memory should be enough for anybody"

Ikke bruk Bill Gates som rådgiver neste gang!

Lenke til kommentar

Det er jo typisk at det gjøres feil i forbindelse med it løsningene. ESA dreit seg jo ut når de bare overførte gammel software fra en eldre og mindre rakkett Ariane rakett til en som var mye større. Var jo nødt til å gå dårlig. En halv milliard opp i røyk. Tror problemet er at ledelsen ikke ser betydningen av it løsningene, de henger fremdeles igjen i predata verdenen.

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det så bruker de ikke RAM, men Flash ROM slik at dataen blir lagret også når den ikke har mer strøm igjen og at problemet ikke er at det er forlite plass, men at en av brikkene sluttet å fungere.

Endret av inzyr
Lenke til kommentar
Det er jo typisk at det gjøres feil i forbindelse med it løsningene. ESA dreit seg jo ut når de bare overførte gammel software fra en eldre og mindre rakkett Ariane rakett til en som var mye større. Var jo nødt til å gå dårlig. En halv milliard opp i røyk. Tror problemet er at ledelsen ikke ser betydningen av it løsningene, de henger fremdeles igjen i predata verdenen.

Jeg tror ikke det helt er det som er problemmet. Det er nok ofte mer dårlig/manglende dokumentasjon i tilegg tilforandring av bruksmetodene til programvaren og mangelfull testing av deler av programvaren etter omskiftningen. Det er ikke rart at Ariane 5 gikk galt.

 

Jeg mener å huske at Mars Lander fartøyet kræsjet fordi programvaren ikke kunne bestemme høyden over Mars.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...