hobbymannen Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Hei, jeg har fått installert fiberkabel mellom noen hus og skal koble dem sammen med eksisterende ethernet nettverk på hver sin side. Jeg har allerede: 2× TP-Link MC220L media-konvertere (RJ45 ↔ SFP) 2× TP-Link TL-SM311LS SFP (singlemode, dobbel-fiber, LC, 1310nm, 10km) 85m OS2 singlemode kabel (12 fiber, 9/125), terminert med SC/APC simplex i begge ender Det jeg ikke vet er om jeg har riktig sfp og, hvilke patch-kabler jeg trenger for å koble dette sammen. fireworks.no foreslår heller et BiDi-par (SFP-1000B-BX10D-34 + -43) som kjører på én fiber. Spørsmål: Jeg har jo flere ledige fibre, så slik jeg forstår det holder det å bruke TL-SM311LS-modulene jeg allerede har, koblet til to av fibrene, med 4 stk simplex SC/APC→LC/UPC patchkabler (2 per ende). Er det noe som taler for BiDi her, eller er dobbel-fiber-løsningen jeg har helt grei? Noe jeg overser?
Jalla21 Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni TL-SM311LS SFP - her må du ha en fiber med LC-kontakt. Så hvis du har en patch-kabel med LC i ene enden, og med SC i andre så bør du vel klare deg.
barfoo Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Du har singelmode fiber og singelmode optikk. Det du trenger er er skøytehylse SC-SC med APC (grønn!) og patchesnor med SC APC til LC UPC (blå). 2 stk https://www.fs.com/eu-en/products/62926.html?now_cid=897 1 pk https://www.fs.com/eu-en/products/76107.html?attribute=26072&id=2461148 Da kan du bruke optikken du har. Du må aldri koble sammen blå og grønne kontakter, og du må aldri stikke blå kontakter inn i vanlig optikk.
hobbymannen Skrevet 9. juni Forfatter Skrevet 9. juni hadde i utgangspunktet tenkte å kjøpe fire av disse: https://www.fiberworks.no/fiberworks-as/p-sm9-s2y-sca-lcu-01/snor-sm-spx-sc-apc-lc-upc-1-m-9-os2-g657a2-ø2mm-gul men da trenger jeg en overgang i tillegg altså?
Sjørøver Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni barfoo skrev (13 minutter siden): Du må aldri koble sammen blå og grønne kontakter, og du må aldri stikke blå kontakter inn i vanlig optikk. Hvorfor?
barfoo Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni 4 minutes ago, hobbymannen said: hadde i utgangspunktet tenkte å kjøpe fire av disse: https://www.fiberworks.no/fiberworks-as/p-sm9-s2y-sca-lcu-01/snor-sm-spx-sc-apc-lc-upc-1-m-9-os2-g657a2-ø2mm-gul men da trenger jeg en overgang i tillegg altså? Du må ha skøytestykke for SC APC og snor som er SC APC og LC UPC... Lenken din funker ikkje, men antar den er grei ut fra URL-tekst...
barfoo Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni 4 minutes ago, Sjørøver said: Hvorfor? Ulik polering. APC er skråpolert, UPC har flat polering. Du knuser endestykket om du forsøker å koble dei sammen. 1
hobbymannen Skrevet 9. juni Forfatter Skrevet 9. juni Takk for info! Oppsummert: Her er bildet av boksen jeg har og kabelen jeg hadde tenkt å kjøpe. Og jeg kan da bruke sfp jeg allerede har kjøpt virker det som.
barfoo Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni 14 minutes ago, hobbymannen said: Takk for info! Oppsummert: Her er bildet av boksen jeg har og kabelen jeg hadde tenkt å kjøpe. Og jeg kan da bruke sfp jeg allerede har kjøpt virker det som. Jepp. Var ikkje klar over at ifberen din var terminert i boks; da trenger du ikkje skøytestykker.
toralfb Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni BiDi SFP moduler benyttes gjerne pga. en ikke har ledige fiberpar. Modulene koster gjerne litt mer, og en må ha riktig bølgelengde (farge) i hver ende. For gigabit moduler opptil 10 km er prisforskjellen liten, for større hastigheter eller avstand blir det noe større forskjell. Moduler som sender og mottar på hvert sitt par bruker ofte 1310 nm, da kan en benytte samme type modul både på sender og mottaker siden. Med BiDi må en benytte tilpassende bølgelengder der RX og TX er byttet om i hver ende. I eksemplet over er 34 og 43 TX/RX=1310/1490nm, der modul i hver ende er byttet om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå