Karltorbj Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Grunnet en garantimulighet, så måtte jeg bruke Møller Bil. Men selv om problemet, var det samme, som sist gang, så var det ikke samme delen, som måtte skiftes. Da jeg spurte om prisen på feilsøkingen, sa de, at hvis, de ikke måtte søke så lenge, så ble det ikke full pris. Nei du, 2850kr, Madla bil tar 800kr, Henger dette på greip? Dere som har andre merker, forhandlere, er det like ville tilstander der?
Karltorbj Skrevet 14. mai Forfatter Skrevet 14. mai Når jeg tenker meg om, dumt spørsmål kanskje, Mercedes, Volvo, BMW, osv. Er det noen som utmerker seg andre veien, er billigere?
mobile999 Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Karltorbj skrev (8 timer siden): Er det noen som utmerker seg andre veien, er billigere? Tvilsomt. Har du nå lært at det er grisedyrt å ta med bilen til merkeverksted?
sedsberg Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Tror ikke Møller har noe særlig samkjøring mellom verkstedene sine. Jeg har vært kjempefornøyd med Møller her i distriktet. Samme har flere andre jeg kjenner. Hadde bilen til service og de klarte å lage et lite, nesten usynlig, hakk nederst på støtfangeren. Som forøvrig var full av riper fra før. Da fikk jeg ny fanger pluss gratis lånebil mens min var på verksted. Måtte bytte en kommunikasjonsmodul. (Dyr!). De var behjelpelige med å finne korrekt delenummer for å finne en brukt, og tok bare halve prisen for monteringen siden jeg gjorde halve jobben selv. Måtte bytte AC-kondenser (korrosjon) og delen ble forsinket mens bilen stod klar på verksted. Fikk gratis lånebil i flere dager inntil delen kom og de fikk bytta.
Karltorbj Skrevet 14. mai Forfatter Skrevet 14. mai mobile999 skrev (1 minutt siden): Tvilsomt. Har du nå lært at det er grisedyrt å ta med bilen til merkeverksted? Har alltid visst det da, men ble lurt inn sist gang, på at de faktisk var billigere enn det lokale verkstedet, som hadde tre ukers ventetid. Var låst til merkeverkstedet, denne gangen, da jeg trodde det var en garantisak. Sånn kan de være litt rare, en billig ogsa skreller de deg et par tre ganger, er mitt inntrykk. Derfor sjekker jeg pris
Jobs Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Det er så hinsidig priser oss merkeverksted at jeg kommer ikke til og kjøpe ny bil. Har en Mercedes E modell 2009 som de skulle feilsøke på,de fant ut at mulig starter var gåen og da fikk jeg en pris på mellom 60-70 tusen for og fikse det,og da viste de ikke om det var noe mer i tillegg ???? Jeg sa bare at jeg henter bilen og heldigvis fikk jeg et tips om et lokalt verksted som var flinke,der fikk jeg en pris på 16 tusen og nå har de fått start på bilen.Det kostet meg 6000 på Mercedes og da hadde de ikke skrudd bilen sammen igjen. Bare starteren kostet 18000 .For og si det pent de har mistet en potensiell kunde,det hadde vert mye bedre om de sa at de ikke ville ha så gamle biler.
Karltorbj Skrevet 14. mai Forfatter Skrevet 14. mai (endret) Jobs skrev (34 minutter siden): Det er så hinsidig priser oss merkeverksted at jeg kommer ikke til og kjøpe ny bil. Har en Mercedes E modell 2009 som de skulle feilsøke på,de fant ut at mulig starter var gåen og da fikk jeg en pris på mellom 60-70 tusen for og fikse det,og da viste de ikke om det var noe mer i tillegg ???? Jeg sa bare at jeg henter bilen og heldigvis fikk jeg et tips om et lokalt verksted som var flinke,der fikk jeg en pris på 16 tusen og nå har de fått start på bilen.Det kostet meg 6000 på Mercedes og da hadde de ikke skrudd bilen sammen igjen. Bare starteren kostet 18000 .For og si det pent de har mistet en potensiell kunde,det hadde vert mye bedre om de sa at de ikke ville ha så gamle biler. Tennene som holder på ladekontakten fungerte ikke sist gang. de ville ikke slippe kontakten. Sist gang kostet det 10 000 og denne gang, det samme problemet, 32 000. Bilen kostet 200 000 ny. Sitter med en vemmelig følelse av at det er noe de finner på, for å vri seg unna garantien, på den forrige reparasjonen. Grunnen til at de var billigere sist gang, var jo at det lokale verkstedet, måtte kjøpe delen i fra dem. Endret 14. mai av Karltorbj
mobile999 Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Karltorbj skrev (6 minutter siden): Sitter med en vemmelig følelse av at det er noe de finner på, for å vri seg unna garantien, på den forrige reparasjonen. Ja, det må du regne med.
Dubious Skrevet søndag kl 00:50 Skrevet søndag kl 00:50 Familien hadde mange Mercedes, men brukte aldri merkeforhandler da de var mye dyrere enn andre. Unntatt når det var på garanti, så helt gratis. Vi har Mercedes lastebiler, men bruker ikke merkeforhandler.
Nedward Skrevet søndag kl 02:23 Skrevet søndag kl 02:23 (endret) Inntrykket mitt er at det er deleprisene som gjør merkeverksteder dyre. Fikk pris på nytt startbatteri til en Toyota Proace, merkeverksted skulle ha 11 000(!) for originalt batteri. Jeg skaffet et kompatibelt batteri hos Biltema til under 2000. Skifte av bremseklosser foran og bak kostet 6000 i deler. Du kan kjøpe Bosch eller Brembo bremseklosser for 1200 kr andre steder - og slik fortsetter det. Det er ikke mye å hente på timesprisen utfra det jeg erfarer. Men så lenge dem skal selge deler som koster 5x mer enn du selv kan skaffe dem for, så blir det absurde priser og ikke noe mysterium hvorfor bilforsikringer raser opp i pris. Endret søndag kl 02:24 av Nedward
Salvesen. Skrevet søndag kl 05:31 Skrevet søndag kl 05:31 Nedward skrev (3 timer siden): Inntrykket mitt er at det er deleprisene som gjør merkeverksteder dyre. Fikk pris på nytt startbatteri til en Toyota Proace, merkeverksted skulle ha 11 000(!) for originalt batteri. Jeg skaffet et kompatibelt batteri hos Biltema til under 2000. Skifte av bremseklosser foran og bak kostet 6000 i deler. Du kan kjøpe Bosch eller Brembo bremseklosser for 1200 kr andre steder - og slik fortsetter det. Det er ikke mye å hente på timesprisen utfra det jeg erfarer. Men så lenge dem skal selge deler som koster 5x mer enn du selv kan skaffe dem for, så blir det absurde priser og ikke noe mysterium hvorfor bilforsikringer raser opp i pris. Det er slik de har valgt å posisjonere seg, null margin på salg av bilen og heftige marginer på service. Det er veldig gammeldags men ikke unormalt.
kremt Skrevet søndag kl 05:45 Skrevet søndag kl 05:45 On 5/14/2026 at 2:38 PM, Jobs said: ,der fikk jeg en pris på 16 tusen og nå har de fått start på bilen.Det kostet meg 6000 på Mercedes og da hadde de ikke skrudd bilen sammen igjen. Bare starteren kostet 1800 Hvilken motor var dette? Sjekket litt priser raskt nå, MB w212 cdi200 09 modell, ny starter 3000 for Denso, 2500 for Bosch. Arbeidet vet jeg ikke hvor mye blir, hvis det er vanlig rwd tipper jeg det er ganske greit, 4matic kan være mer tidkrevende pga plass. Som man ser kan man spare (eller tjene) fort et par tusen kroner per time man gjør litt hobbymekking. Mindre ting er som regel ikke vanskelig å gjøre selv. Fins enormt med guider og video på nettet, kan fikse nærmest hva som helst for tiden.
Nedward Skrevet søndag kl 21:25 Skrevet søndag kl 21:25 (endret) Salvesen. skrev (15 timer siden): Det er slik de har valgt å posisjonere seg, null margin på salg av bilen og heftige marginer på service. Det er veldig gammeldags men ikke unormalt. Sikkert derfor Toyota har innført forlenget garanti mot "originalservice" etter at nybilgarantien er utløpt. Fy fader det var en dyr bil å vedlikeholde, men jeg vurderte det som "lønnsomt" å gjøre det på verksted nettopp på grunn av utvidet garanti. Jeg er nok neppe den eneste. Endret søndag kl 21:26 av Nedward
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå