Gå til innhold

Donut Lab bekrefter superrask batterilading

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
knipsolini skrev (7 timer siden):

Spennende saker. Enten det stemmer eller er en gigantisk bløff.

Vi vet jo at dette er potensialet til faststoffbatterier, og noen må være først ut til å klare det. Men det som gjør meg skeptisk er at de ikke sier noenting om hva ulempen er. Her er det liksom baaaare fryd og gammen. Det er billigere, ingen kontroversielle materialer brukt, lader 3-10 ganger så raskt, lettere. Gode gamle "hvis noe er for godt til å være sant, så er det ofte nettopp det" melder seg. Er det en heftig degradering over tid f.eks.? Jeg skjønte ikke helt denne:

Sitat

Ved den høyeste ladehastigheten på 11C klarte batteriet å lade fra 0 til 80 prosent på 4,5 minutter. Full lading tok litt over syv minutter. Etter utlading var mellom 98,4 og 99,6 prosent av batterikapasiteten tilgjengelig.

Betyr det at etter én opp- og utlading(ved 11C) så var det allerede degradert med 1%? Noen med bedre peiling som vet?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Synes Elbil24 sin gjennomgang var bedre: https://www.elbil24.no/nyheter/det-utrolige-batteriet-er-na-testet/84279698 Den sier en del om usikkerhetsmomentene, som kan oppsummeres som:

- Hvor langt er de kommet mtp masseproduksjon? Testene er av en enkel battericelle som etter alle solemerker er produsert i en lab. Ganske lang vei fra noe slikt til å produsere på samlebånd.

- Levetidstestene er lovende (typ 800.000km før kapasiteten faller under 80%), men igjen er tallene veldig usikre fordi dette skjer under kunstige forhold.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (3 minutter siden):

Synes Elbil24 sin gjennomgang var bedre: https://www.elbil24.no/nyheter/det-utrolige-batteriet-er-na-testet/84279698 Den sier en del om usikkerhetsmomentene, som kan oppsummeres som:

- Hvor langt er de kommet mtp masseproduksjon? Testene er av en enkel battericelle som etter alle solemerker er produsert i en lab. Ganske lang vei fra noe slikt til å produsere på samlebånd.

- Levetidstestene er lovende (typ 800.000km før kapasiteten faller under 80%), men igjen er tallene veldig usikre fordi dette skjer under kunstige forhold.

Takk for linken. Man kan jo ikke si annet enn at det ser veldig lovende ut. Samtidig vet jeg det er lett å grovt undervurdere hvor lang tid det tar å industrialisere en oppfinnelse.

"Technology Readiness" skalaen under er utviklet av NASA, men brukes også av olje / gass næringen og andre.

https://www.technologycatalogue.com/technology-readiness-level

Strengt tatt er dette batteriet på TRL4 av 9. De har testet en prototype i en lab.

Siden dette er et industriprodukt som skal masseproduseres kan man egentlig slenge på et par ekstra trinn på stigen. før man har en rasjonell serieproduksjon av batterier som er pålitelige under reell bruk. De skal være integrert i bilmodeller med styresystem og hele hopprennet.

Det er ikke gjort på noen uker. 

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (43 minutter siden):

Ja, det var jo mye mer informerende. Tek skrev jo bare "...første masseproduserte batteri...". 

Hugo_Hardnuts skrev (45 minutter siden):

800 000 km er et litt dårlig mål. Hva slags batteristørrelse var det snakk om? Man bør heller bruke batterisykluser til en slik måling. Teoretisk sett kan 800 000 km være en utlading hvis du har et batteri på 150-ish MWt 😛

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Nimrad skrev (19 minutter siden):

800 000 km er et litt dårlig mål. Hva slags batteristørrelse var det snakk om? Man bør heller bruke batterisykluser til en slik måling. Teoretisk sett kan 800 000 km være en utlading hvis du har et batteri på 150-ish MWt 😛

Syntes 800 000 km er en grei måte å oppgi det på, da det er enklere for vanlige folk å skjønne levetid, da de ikke vil skjønne ladesykluser osv, samt det høres nok finere ut enn si 1230 ladesykluer. De vil da tro at det er 1230 ganger de kan lade batteriet, og ikke at det er 1230 ganger fra 0 til 100. Lader man 2 ganger fra 30-80% så er det 1 syklus. (Hvis en Tesla Model S kan kjøre 650km på 1 stk 100kWt batteri, så utgjør det 1230 ladinger fra 0-100 for å kjøre 800 tusen km).

1230 ladinger vil folk tro det kun er 3,2 års levetid hvis de lader daglig.

Samt det passer også med hvordan de oppgir batterigarantier, som på min er 8 år eller 150 tusen km, og km er også det folk ofte ser på når de kjøper bruktbil.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hei.

Ser dette er til Biler, men lurte da på, er det noe lignenes til TLF ladere?
Når min 5g telefon bruker over 2 timer på og lade over 80% da er det Laaaaaang tid syns jeg da, kunne tenkt meg noen ladere som kan lad på under 1 time hvertfall.

Skrevet (endret)
Nimrad skrev (3 timer siden):

Vi vet jo at dette er potensialet til faststoffbatterier, og noen må være først ut til å klare det. Men det som gjør meg skeptisk er at de ikke sier noenting om hva ulempen er. Her er det liksom baaaare fryd og gammen.

Det må ikke være en ulempe. Det er vel kjent at fasstoffbatterier kan ha langt bedre ytelser enn dagens konvensjonelle litiumionebatterier med flytende elektrolytt. Her er en fersk "review article" - en vitenskapelig publikasjon som oppsummerer teknikkens stand. Her finner du omtalt en rekke forskjellige fasstoffbatterier som er lagd og testet på laboratorienivå. Se spesielt kapittel 4, der finner du fordeles og ulemper med de forskjellige faststoffbatteritypene som er lagd og testet. 

At det har drøyd med å få disse batteriene ut av laboratoriene og inn på samlebåndet er normalt. Dette er ikke spesielt for faststoffbatterier, det er snarere normalen for all ny teknologi. Å gå fra laboratoriet til samlebåndet betyr at nå er det ikke lengre bare et spørsmål om å finne rett kjemi og fysikk som teller, da vil også slikt som politikk, økonomi, ressurstilgang, forretningsmodeller, markedsadgang, konkurransesituasjon m.m. ofte bli avgjørende.

Jeg er imidlertid optimistisk på at de kommer i kommersielt salg. Disse batteriene har så store fordeler over dagens batterier og det at det fins så mange fungerende batterier på laboratoriestadiet taler for at det er bare snakk om tid før en batteriprodusent/bilfabrikant finner  ut hvordan få satt de i masseproduksjon på en forretningsmessig forsvarlig måte. 

Endret av Tronhjem
Skrevet
Nimrad skrev (1 time siden):

Ja, det var jo mye mer informerende. Tek skrev jo bare "...første masseproduserte batteri...". 

Jeg kan nesten ikke annet enn å henvise til det som står i artikkelen da dette er laaaaaaangt utenfor mitt kompetansefelt 🙈

Jeg klarer ikke se at det er opplyst noe om størrelsen på batteriene, utover at det er snakk om enkeltceller:

Sitat

VTT har testet enkeltceller produsert i et lab-miljø. Det store spørsmålet er derfor om Donut Lab klarer å opprettholde denne kvaliteten når de skal produsere millioner av celler på en fabrikklinje.

800.000km er et estimat for hvor lang levetid batteriet vil ha i praksis. Det som står, er at dette er basert på noen preliminære holdbarhetstester, men at det fortsatt er en del usikkerhet knyttet til at det ikke foreligger en faktisk test av holdbarhet over tid:

Sitat

Tidlige data fra de første 500 syklusene hos VTT viser en kapasitetsbevaring på over 98 %. Dette er svært lovende for et faststoffbatteri, ettersom dette temaet har vært faststoffbatterienes utfordring over tid.

For å få svar raskere, bruker VTT metoder for akselerert aldring, ikke uvanlig i slike prosesser, hvor de utsetter batteriene for ekstreme temperaturer og høy belastning samtidig, for på denne måten å påføre det samme over kort tid, som normalt skjer over en lengre periode.

Donut Lab har kommunisert at disse testene indikerer en levetid som tilsvarer over 800 000 kilometer i en vanlig elbil før batteriet når 80 % av sin opprinnelige kapasitet. Dette er imidlertid en estimert verdi basert på VTTs stresstester, ikke en ferdigstilt langtidstest.

Skrevet
AndersT2 skrev (1 time siden):

Syntes 800 000 km er en grei måte å oppgi det på, da det er enklere for vanlige folk å skjønne levetid, da de ikke vil skjønne ladesykluser osv, samt det høres nok finere ut enn si 1230 ladesykluer. De vil da tro at det er 1230 ganger de kan lade batteriet, og ikke at det er 1230 ganger fra 0 til 100. Lader man 2 ganger fra 30-80% så er det 1 syklus. (Hvis en Tesla Model S kan kjøre 650km på 1 stk 100kWt batteri, så utgjør det 1230 ladinger fra 0-100 for å kjøre 800 tusen km).

Poenget mitt er at det må oppgis i sammenheng med størrelse på batteri, da er ladesyklustallet likt uavhengig av batteristørrelse. Jeg er enig i at det er enklere å forstå i praksis når du skal kjøpe en bil. Men faststoffbatterier er ikke bare for elbiler. Når vi er i den fasen at vi skal vurdere holdbarhet opp mot dagens teknologi må den si noe om ladesykluser for at det skal være mulig å sammenligne. Det er også det målet man bruker på mobiler, så det er ganske vanlig å ha et forhold til når man selger/kjøper elektronikk på FINN eksempelvis.

Skrevet
Tronhjem skrev (57 minutter siden):

Det er vel kjent at fasstoffbatterier kan ha langt bedre ytelser enn dagens konvensjonelle litiumionebatterier med flytende elektrolytt.

På generell basis, ja, men jeg mente akkurat Donut Lab sin. Som du selv skriver har jo ingen klart å masseprodusere faststoffbatterier enda, så det er jo en gigantisk ulempe.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...