Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva bruker dere AI til?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Dovreekspressen skrev (4 timer siden):

Med kalkulator mener jeg det egentlig i litt større forstand enn hva jeg ville taste inn av tall. Det innebærer gjerne konverteringer mellom ulike enheter, noen konstanter etc. F.eks. brukte jeg Gemini nå nettopp for å finne ut hvor mange MJ som en generator på 350 kW lader i løpet av 12 s. Jeg kan matematikken og fysikken, så jeg kan fint skrible det ned på en post-it-lapp og regne mer eller mindre manuelt. Men Gemini er kjappere. 

Takk for at du tok deg tid til å gi et ordentlig svar! Eksemplene du nevner er gode eksempler på når KI kan gi større verdi enn den gamle måten å gjøre det på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bruker AI til:

Transkribere lyd til teksting og manus

Innspill til idé og vinklinger

Manusarbeid basert på opptak (og tar det over til tekstbasert klipping)

Enkelte typer søk som ofte treffer bedre, feks finne ulike komponenter/deler

Koding av enkle automatiseringer/script

Oppsummering og utregning man ellers kunne brukt regneark til

Har brukt:

Jeg har brukt AI til bilde/videogenerering, men det er ikke noe jeg ønsker at verden skal ha mer av.
Jeg tenker folk vil se folk, og verden trenger mindre drit. Jobber som innholdsprodusent, og har heller ikke så behov for å eliminere min egen jobb. 
Bruker det heller ikke til å generere «ferdig» tekst/e-poster, vi trenger ikke en verden hvor noen plotter inn til AI, og en annen AI dekoder.

Endret av L/\R~
  • Liker 1
Skrevet
Zepticon skrev (16 timer siden):

AI vil gi en kortsiktig produktivitetsboost men så føre til stagnasjon fordi den overtar oppgaver som før ble løst av folkC og når folk ikke lengere løser dem blir alt gjennbruk av gamle tanker, og ingen nye. 

Feks i koding er kunnskapen skrapet fra Stack, men når folk slutter å spørre på stack og heller spørr claude, så har vi effektivt møtt enden på «innovasjonen». Og ingenting nytt blir produsert.

Jeg vet ikke om jeg kjøper den helt, men tiden får vise.

AI er ikke begrenset til å kopiere mennesker. Så lenge den kan teste kode kan den også prøve og feile.

Generativ AI starter med random noise og itererer seg frem til et gjenkjennelig mønster. F.eks noe den gjenkjenner som noe Munch kunne ha malt. Den kommer opp med ting selv.

AI'en AlphaZero lærte sjakk av å spille mot seg selv og hadde strategier som ingen mennesker har kommet på.

Så lenge det finnes en objektiv fasit (vinne sjakkpartiet eller at koden gjør det den skal uten å krasje) så mener jeg AI kan komme opp med egne ting.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Hvis jeg har spesifikke søkestrenger så er AI søk ganske bra, men har ikke brukt det utenom det. Jeg hopper litt mellom brave sin og google sin, men har aldri vært så hypp på andre AI søke modeller. 

Skrevet
8 hours ago, Zeph said:

Kva leverandør av AI bruker de?

I desse dagar er det mange som kvitter seg med ChatGPT pga. avtalen OpenAI har gjort med Pentagon.

Jeg bruker mest Google's gratisversjon av gemini. Det er stort sett spørsmål om ulike ting jeg lurer på som jeg ikke orker å lete gjennom søkeresultater for å finne.

Skrevet
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Jeg bruker mest Google's gratisversjon av gemini. Det er stort sett spørsmål om ulike ting jeg lurer på som jeg ikke orker å lete gjennom søkeresultater for å finne.

Gemini er vel strengt tatt ikke noe man velger å bruke..den kommer som standard første svar etter hver googling fra mobil...i alle fall her.

Det er faktisk ganske irriterende og jeg har forsøkt å skru det av..men det var ikke så lett..

Poenget med å ønske å ta det bort var mitt ønske om å være mer bevisst egen bruk av AI. Ai brenner bort energi i større omfang enn ren googling og det føles bare feil å brenne bort energi på noe man ikke har bedt om. Nå tvinger jo google oss å forbruke mer energi og således bidrar vi alle til avskoging,høyere kraftpriser og mer CO2 i atmosfæren. Google spurte ikke meg om jeg synes det var greit..de bare gjorde det.  Den formen for misbruk er forkastelig. Og det er dessverre mye med AI som er helt forkastelig sett i ett miljø og klima perspektiv. Men tidligere så miljø og klima opptatt SV politiker jubler:

https://energiwatch.no/nyheter/nett_teknologi/article18700774.ece

Jeg ser at AI også kan være nyttig..men gud bedre hvor mye energi vi brenner bort helt unødvendig også. Men den debatten tør ingen politikere ta.  Noen av AI tilbyderene som høyre radikale Musk bruker Metangass for å holde liv i Grok:

https://www.theguardian.com/technology/2026/jan/15/elon-musk-xai-datacenter-memphis

Trump har jo nylig sagt at det er helt ok å brenne slikt...han bruker dem jo selv til å lage AI genererte videoer og bilder av seg selv for å løfte eget ego.. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
52 minutes ago, obygda said:

Gemini er vel strengt tatt ikke noe man velger å bruke..den kommer som standard første svar etter hver googling fra mobil...i alle fall her.

Det er faktisk ganske irriterende og jeg har forsøkt å skru det av..men det var ikke så lett..

Poenget med å ønske å ta det bort var mitt ønske om å være mer bevisst egen bruk av AI. Ai brenner bort energi i større omfang enn ren googling og det føles bare feil å brenne bort energi på noe man ikke har bedt om. Nå tvinger jo google oss å forbruke mer energi og således bidrar vi alle til avskoging,høyere kraftpriser og mer CO2 i atmosfæren. Google spurte ikke meg om jeg synes det var greit..de bare gjorde det.  Den formen for misbruk er forkastelig. Og det er dessverre mye med AI som er helt forkastelig sett i ett miljø og klima perspektiv. Men tidligere så miljø og klima opptatt SV politiker jubler:

https://energiwatch.no/nyheter/nett_teknologi/article18700774.ece

Jeg ser at AI også kan være nyttig..men gud bedre hvor mye energi vi brenner bort helt unødvendig også. Men den debatten tør ingen politikere ta.  Noen av AI tilbyderene som høyre radikale Musk bruker Metangass for å holde liv i Grok:

https://www.theguardian.com/technology/2026/jan/15/elon-musk-xai-datacenter-memphis

Trump har jo nylig sagt at det er helt ok å brenne slikt...han bruker dem jo selv til å lage AI genererte videoer og bilder av seg selv for å løfte eget ego.. 

Bing er et godt alternativ.

Skrevet
Imaginacíon skrev (13 minutter siden):

Bing er et godt alternativ.

Bruker duckduckgo istedenfor google da google automatisk trigger gemini

Skrevet

Jeg bruker AI primært for å visualisere karakterer, områder og tidvis til en kreativ kickstart eller som et hjelpemiddel når jeg står fast på historie, verden og annet relevant til TTRPG.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...