Gå til innhold

Dette er den nye oljen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fibonacci skrev (35 minutter siden):

Det er et kjempeproblem at alle andre reiser langt på ferie, men du er unntatt?

Hvorfor er jeg unntatt? Skjønner ikke helt hvor du vil, turisme er et av de største kilmaproblemene vi har uansett om jeg lever et jet-set liv eller ikke. Jeg bryr meg ikke nevneverdig om miljøet, det betyr ikke at jeg ikke forstår noen av problemene vi står ovenfor. 

Gjør flyturisme ulovlig, jeg blir med jeg. Gidder ikke alene da, det skjer ikke.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Det er mye negativt med dagens turismem, men siden det er mye å tjene  her så tipper jeg at pengene vil råde. Et spørsmål er hvem som skal tjene på at du og dine omgivelser blir en "turist-attraksjon" som noen andre selger og stikker av med pengene🙂

Kapitalistene ville ikke vært kapitalister uten at de har et rett-samfunn/institusjoner og natur å fungere innenfor. Og dette er vi jo alle eiere av.

Men kunne turisme optimaliseres mot de rike? Mer penger fra hver turist og som "vi" alle kan tjene på?

Endret av lada1
Skrevet (endret)
8 hours ago, Fibonacci said:

Det er bare å slå seg opp på turisme, siden det er så enkelt og lønnsomt.

Ikke nødvendigvis enkelt og det krever gjerne investeringer. Noen ganger er det enkelt: man har en tomt ved sjøen der det er godt fiske. Og en kjenner folk innen kommunen og får byggetilatelse for å bygge hytte der. Så er det bare å melde seg på opplegg innen "fiske-turisme" der leietakere fra det relativt nære utlandet driver nærings-fiske basert på smugling🙂   Dette går ofte på bekostning av lokale fritids-fiskere som tradisjonelt har hentet middager fra den lokale torskestammen i fjorden.

I Tromsø er det tendenser til bonansa innen hotell-næringen da turister strømmerr dit fra fjerne land. Dette er ikke på grunn av at hotellene der er så spesielt interessante i intenasjonal sammenheng. Det oppstår en pengestrøm til hotellkonger sørpå basert på "salg" av nordnorsk natur og infrastrultur. Han "Oluf" ser neppe mye til disse pengene🙂

Endret av lada1
Skrevet
56 minutes ago, Karltorbj said:

Med den oppvarmingen av kloden, som skjer naa, kommer turismen til aa oeke enormt fremover.

Jordens befolkning, trenger avkjoeling.

Det trengs regulering for å optimalisere fortjenesten fra dette. Tyskere i bobiler og syklister fra Tsjekkia gir lite profitt.

Skrevet
lada1 skrev (39 minutter siden):

Det trengs regulering for å optimalisere fortjenesten fra dette. Tyskere i bobiler og syklister fra Tsjekkia gir lite profitt.

Ja, med de prisene vi har her, bruker de jo vettet og fyller opp bobilen med mat og godt oel, hjemme.

Skrevet
6 minutes ago, Fibonacci said:

Akkurat som nordmenn som svenskehandler for 10 milliarder årlig.

Så du som verkar vara väldigt för turism ser ikke problemet med bobilturister som nästan inte betalar noe alls i Norge på ferien? 

Skrevet (endret)

Jo, bobilturister som tar med alt fra utlandet og parkerer gratis er ikke akkurat de turistene vi ønsker. Om de ikke legger igjen en krone, er det ikke mye poeng med turisme. Det mest gunstige er naturligvis å få de innlosjert på campingplasser, hytter og hoteller.

Utfordringen er at vi har en allemannsrett som gir folk lov å parkere og slå opp telt nærmest over alt. Enten må vi innskrenke allemannsretten (kanskje bare for utlendinger), eller så må vi akseptere at slik er det bare. Kanskje innføre en bobil-avgift med oblat når de kommer over grensa. Bobilturisme er noe som ikke eksisterte da allemannsretten ble oppfunnet.

Det ironiske er at turistskatten som ble innført av den korttenkte regjeringen spesifikt ville utelate villcampingturister og cruiseturister fra avgiften, mens de som kommer for å legge igjen penger og bo på tilrettelagte plasser må betale ekstra.

Parkerer man på en rasteplass er det gratis, men om man overnatter på campingplass må man betale turistskatt. Man belønner altså de som snylter og straffer de som allerede betaler for seg.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Fibonacci said:

Jo, bobilturister som tar med alt fra utlandet og parkerer gratis er ikke akkurat de turistene vi ønsker. Om de ikke legger igjen en krone, er det ikke mye poeng med turisme. Det mest gunstige er naturligvis å få de innlosjert på campingplasser, hytter og hoteller.

Utfordringen er at vi har en allemannsrett som gir folk lov å parkere og slå opp telt nærmest over alt. Enten må vi innskrenke allemannsretten (kanskje bare for utlendinger), eller så må vi akseptere at slik er det bare. Kanskje innføre en bobil-avgift med oblat når de kommer over grensa. Bobilturisme er noe som ikke eksisterte da allemannsretten ble oppfunnet.

Parkeringarna som bobilarna oftast campar på ingår inte i allemansrätten och det finns väldigt många med camping forbudsskilter. Så just det kan man göra noe med. 

Skrevet (endret)

Kjenner noen som driver med såkalt vanlife. De har en egen app som viser plasser man kan stå gratis i hele Europa. Det er overraskende mange plasser som ligger inne i systemet. Alt fra rasteplasser til bortgjemte snuer og parkeringsplasser. Skal man få bukt med noe slikt, må det innføres et nasjonalt forbud mot å parkere utenfor campingplasser.

Endret av Fibonacci
Skrevet
fredrik2 skrev (På 9.1.2026 den 13.38):

Parkeringarna som bobilarna oftast campar på ingår inte i allemansrätten och det finns väldigt många med camping forbudsskilter. Så just det kan man göra noe med. 

Her snakker du i alle fall om ting du ikke har peiling på. Jeg har bobil som jeg bruker sporadisk båre til rekreasjon og i jobbsammenheng. Om vinteren kan jeg velge en campingplass for å få landstrøm, sommerstid unngår jeg campingplasser så godt jeg kan. Er jeg i kjente trakter står jeg nesten aldri på campingplasser. Med bobil kan du stå nesten hvor som helst, det er forskjell på å stå parkert og sove i bilen, og "camping" der man setter ut stoler og bord og grill osv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...