Gjest Slettet-xKlqBI Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Minstenker Trump-administrasjonen svikter demonstrantene/opprørerne. Store ord på forhånd som kanskje ga håp og villje til å gå hardt ut. Trump kan ha gitt et falskt håp som tar livet av tusener. Dette kan bli en av de styggeste hendelsene siden revolusjonen som "bare" drepte så mange som opptil 3000 mennesker. Får vi se prestestyret nok en gang ta fullstendig kontroll? Hvor interessert er egentlig vesten i et demokratisk Iran? Ikke umulig at flere ser det som en fordel at det er svakt og forutsigbart.
fredrik2 Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar 3 minutes ago, Imaginacíon said: På ingen måte. Mine fakta var for å rette opp i et skjevt bilde som ble skapt. Om man skal være for eller mot regimet er opp til enhver å bestemme selv. Som Boing nevner så kan det være geopolitiske grunner til å være for. Eller man kan være mot kaoset og borgerkrigen som kan oppstå. All sunn debatt har argumenter for og mot, men det kan virke som dere ikke vil ha det. Rette up bilden: Genom at visa att noen också demonstrerar för regimen. Filmer på folk i Teheran som bryter på det som faktiskt er loven. En hel del rena spekulationer om hur du tror det kommer bli eller er. Tycker inte noen av det du har postat direkt retter up noen felaktig bild eller ändrar på något andra har skrivet. Du er vel också den enda tror jag som skrev i tråden de första ukene. Vad boing vill fram till klarar jag inte ens av att förstå. Tycker inte heller noen er imot debatt eller information men det som många har reagerat på er hur solidariteten til undertryckta i det närmast försvinner når regimenen er imot Israel. 2 1
Mannen med ljåen Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Iran forårsaker ikke stabilitet i det hele tatt i sin nåværende form. I flere år har de støttet terrororganisasjoner som dreper mennesker og stopper verdenshandelen. 6
fredrik2 Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar 7 minutes ago, Slettet-xKlqBI said: Minstenker Trump-administrasjonen svikter demonstrantene/opprørerne. Store ord på forhånd som kanskje ga håp og villje til å gå hardt ut. Trump kan ha gitt et falskt håp som tar livet av tusener. Dette kan bli en av de styggeste hendelsene siden revolusjonen som "bare" drepte så mange som opptil 3000 mennesker. Får vi se prestestyret nok en gang ta fullstendig kontroll? Hvor interessert er egentlig vesten i et demokratisk Iran? Ikke umulig at flere ser det som en fordel at det er svakt og forutsigbart. Tvivlar på at demonstrationerna startade eller fortsatta på grund av att man trodde man skulle få hjälp av Trump. Iran verkar ha rätt många inbyggare som inte alls passar in i en islamist stat till forskjell fra en del andra länder der man er mer ekstremt troende. 2
Imaginacíon Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) 52 minutes ago, fredrik2 said: Rette up bilden: Genom at visa att noen också demonstrerar för regimen. Filmer på folk i Teheran som bryter på det som faktiskt er loven. En hel del rena spekulationer om hur du tror det kommer bli eller er. Tycker inte noen av det du har postat direkt retter up noen felaktig bild eller ändrar på något andra har skrivet. Du er vel också den enda tror jag som skrev i tråden de första ukene. Vad boing vill fram till klarar jag inte ens av att förstå. Tycker inte heller noen er imot debatt eller information men det som många har reagerat på er hur solidariteten til undertryckta i det närmast försvinner når regimenen er imot Israel. Nå er jeg skeptisk til at regimet faller pga kaoset som kan oppstå. Boing har som du har observert ikke deltatt i tråden. Så hvem du sikter til kan en lure på. Motdemonstrasjoner har foregått og ut fra hva som ble postet tidlig i denne tråden kunne en få inntrykk av ikke. Så hvorfor det ikke skulle være relevant er et mysterium. De har etter hva Chatgpt anslår vært langt mindre i omfang enn antiregime-demonstrasjoner, men at myndighetene har et visst nivå av støtte, selv i den utrolig vanskelige økonomiske situasjonen landet står i, er rimelig å tro. Endret 15. januar av Imaginacíon 2
Boing 4EVER Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) Imaginacíon skrev (15 timer siden): Nå er jeg skeptisk til at regimet faller pga kaoset som kan oppstå. Boing har som du har observert ikke deltatt i tråden. Så hvem du sikter til kan en lure på. Motdemonstrasjoner har foregått og ut fra hva som ble postet tidlig i denne tråden kunne en få inntrykk av ikke. Så hvorfor det ikke skulle være relevant er et mysterium. De har etter hva Chatgpt anslår vært langt mindre i omfang enn antiregime-demonstrasjoner, men at myndighetene har et visst nivå av støtte, selv i den utrolig vanskelige økonomiske situasjonen landet står i, er rimelig å tro. For det første er det ikke et krav her på Diskusjon.no at en må delta i en debatt fra første side. For det andre er disse trådene som oftest startet/kuppet av personer som kun lirer av seg det riksmediene forteller som om det er sannheten. Det er en agenda bak (akkurat som tråden "Jeg hater den norske innvandringspolitikken". En aggressiv og polariserende tråd som tiltrekker seg flere av de som også kritiserer de som støtter de undetrykte i denne tråden. Hadde den blitt opprettet på Document.no eller Resett så hadde jeg skjønt det, men at dette forumet tillater en så aggressiv og polariserende tråd hadde jeg ikke ventet meg. Det går fint an å bruke ord som skuffet, frustrert fortvilet eller bekymret. Neida, det måtte bli "hater"). Det er heller ikke krav om at alle må ubetinget støtte Israel. Og de som bruker dette som en måte å debattere på er dessverre folk uten meninger (slik jeg ser det). "Siden du ikke støttet Israel så skal jeg ikke skrive noen støttende ord om palestinerne". Herregud sier jeg bare. Her har du en nasjon som kan utlsette den andre 100 ganger og likevel ikke være truet. Det er nivået på debatten hos en god del. Så hvorfor skulle man gidde å diskutere med slike personer som helt åpenbart er forutinntatte og vaksinerte mot å ta til seg ny informasjon, og gud bedre, til og med kan risikere å endre meningene sine? Men samtidig forventer de at andre følger de reglene de selv ikke vil høre av. Men summa summarum er heldigvis vi i en tid der det eksisterer uavhengige medier som viser helt andre perspektiver enn de maktpersonene ønsker å vise oss. Om disse ikke passer med eget verdensbilde så er det ingen andres problem. Å påpeke det åpenbare er ikke avsporing av debatten eller påfyll av propaganda som enkelte har lett for å hevde. Verden har sett hvordan for eks. Irak-krigen var basert på en løgn og det kaoset som oppstod i ettertid. Men fremdeles er man kåte etter å bombe sønder og sammen andre land. Istedenfor å lære å ikke tro på de samme løgnhalsene så velger de fleste å bare kjøpe alt som kommer. Hvis man kritiserer USA så er man plutselig USA hater. Kritiserer man England (ikke UK som mange skriver) så er man plutselig en som hater briter og etter hvert en som haster Vesten i følge ekspertene på dette forumet. No more! Og hvis det plager noen, not my problem. Som Ana Kasparian sier: Eat rock Om du ikke vil lese kommentarene mine, scroll forbi. Så lenge jeg ikke bryter forumets regler så er det tåpelig å komme med slike barnslige kommentarerer. Det er en grunn til at jeg ikke svarer enkelte brukere her på forumet og jeg trenger ikke si hvorfor. Men det innlysende er at jeg ikke er forpliktet til det. Det er kanskje uhøflig å ikke gjøre det, men det er ingen regel på forumet om at man må svare på kommentarer. Jeg sier igjen; jo mer motstand jeg får av enkelte her på forumet, jo mer skjønner jeg hvilke krefter som er i sving for å stoppe ny informasjon fra å komme frem. Kall meg gjerne naiv, tåpelig, klovn, forvirret osv. Det er faktisk hedersbetegnelser for min del som våger å tenke og dele mine egne tanker. Endret 16. januar av Boing_80 Lagt til mer tekst/korrigeringer 2
Imaginacíon Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar 1 minute ago, Boing_80 said: For det første er det ikke et krav her på Diskusjon.no at en må delta i en debatt fra første side. For det andre er disse trådene som oftest kuppet av personer som kun lirer av seg det riksmediene forteller som om det er sannheten. Det er heller ikke krav om at alle må støtte Israel. Og de som bruker som en måte å debattere på er dessverre folk uten meninger. "Siden du ikke støttet Israel så skal jeg ikke skrive noen støttende ord om palestinerne". Herregud sier jeg bare. Men summa summarum er heldigvis vi i en tid der det eksisterer uavhengige medier som viser helt andre perspektiver enn de maktpersonene ønsker å vise oss. Om disse ikke passer med eeget verdensbilde så er det ingen andres problem. Å påepeke det åpenbare er ikke avsporin av debatten eller påfyll av propaganda. Verden har sett hvordan for eks. Irak-krigen var basert på en løgn, men fremdeles er man kåte etter å bombe sønder og sammen andre land. Istedenfor å lære å ikke tro på de sammen løgnhalsene så velger de fleste å bare kjøpe alt som kommer. No more! Og hvis det plager noen, not my problem. Som Ana Kasparian sier: Eat rock Enig 1
Imaginacíon Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar 1 hour ago, Slettet-xKlqBI said: Minstenker Trump-administrasjonen svikter demonstrantene/opprørerne. Store ord på forhånd som kanskje ga håp og villje til å gå hardt ut. Trump kan ha gitt et falskt håp som tar livet av tusener. Dette kan bli en av de styggeste hendelsene siden revolusjonen som "bare" drepte så mange som opptil 3000 mennesker. Får vi se prestestyret nok en gang ta fullstendig kontroll? Hvor interessert er egentlig vesten i et demokratisk Iran? Ikke umulig at flere ser det som en fordel at det er svakt og forutsigbart. En skal ikke se bort fra at Vesten foretrekker et svakt Iran under sanksjoner uten mulighet til å reise seg. De har tross alt vart helt siden 1979. 1 1
Mannen med ljåen Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) Hvem er det vi ikke får kritisere i Norge? Som mediene dekker over, eller omtaler som Nordfjordinger? Iran støtter terrororganisasjoner, og hele verden blir et bedre sted om de slutter med det. Et sivilisert demokrati kunne vært en kjempefordel for hele verden, dagens terrorvelde er bare negativt. Endret 15. januar av Mannen med ljåen 7 2
Fatninja Skrevet 15. januar Forfatter Skrevet 15. januar (endret) Både den nåværende og de som eventuelt tar over i Iran har et enormt problem. Dette problemet vil ikke bli løst ved en regime endring. Det er en pågående økologisk katastrofe: De har bare 10% av vannreservene til rådighet. Sett at et nytt regime tar over og får fullt fokus på å løse dette problemet, hva kan de egentlig gjøre med det? Vil ikke dette være en garanti for ustabilitet i Iran i uoverskuelig framtid? Endret 15. januar av Fatninja 4 1
Mannen med ljåen Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Israel har ekspertise på fagfeltet, hvis Iran slutter med terror kan de samarbeide til nytte for begge parter. 7
Tussi Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden): Israel har ekspertise på fagfeltet, hvis Iran slutter med terror kan de samarbeide til nytte for begge parter. Ja. Faktisk. Det beste som kan skje iran er israelsk teknologi. Men da går vel BDS-erne i lufta 4
Mannen med ljåen Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar ChatGPT sier at landbruket bruker rundt 85–90 % av alt ferskvann i Iran. Om de valgte å drikke vannet, og importerte vannkrevende avlinger som ris, er mye av problemet løst. Men de har en selvforsyningspolitikk pga. sanksjonene. Var det ikke lettere å slutte med terrorisme, så de kunne kjøpe ris og bruke vannet til tannpuss? Iran trengte ikke å være i denne knipen. 6
Populært innlegg fredrik2 Skrevet 15. januar Populært innlegg Skrevet 15. januar 57 minutes ago, Boing_80 said: For det første er det ikke et krav her på Diskusjon.no at en må delta i en debatt fra første side. For det andre er disse trådene som oftest startet/kuppet av personer som kun lirer av seg det riksmediene forteller som om det er sannheten. Det er en agenda bak (akkurat som tråden "Jeg hater den norske innvandringspolitikken". En aggressiv og polariserende tråd som tiltrekker seg flere av de som også kritiserer de som støtter de undetrykte i denne tråden. Hadde den blitt opprettet på Document.no eller Resett så hadde jeg skjønt det, men at dette forumet tillater en så aggressiv og polariserende tråd hadde jeg ikke ventet meg. Det går fint an å bruke ord som skuffet, frustrert fortvilet eller bekymret. Neida, det måtte bli "hater"). Det er heller ikke krav om at alle må ubetinget støtte Israel. Og de som bruker dette som en måte å debattere på er dessverre folk uten meninger (slik jeg ser det). "Siden du ikke støttet Israel så skal jeg ikke skrive noen støttende ord om palestinerne". Herregud sier jeg bare. Her har du en nasjon som kan utlsette den andre 100 ganger og likevel ikke være truet. Det er nivået på debatten hos en god del. Så hvorfor skulle man gidde å diskutere med slike personer som helt åpenbart er forutinntatte og vaksinerte mot å ta til seg ny informasjon, og gud bedre, til og med kan risikere å endre meningene sine? Men samtidig forventer de at andre følger de reglene de selv ikke vil høre av. Men summa summarum er heldigvis vi i en tid der det eksisterer uavhengige medier som viser helt andre perspektiver enn de maktpersonene ønsker å vise oss. Om disse ikke passer med eget verdensbilde så er det ingen andres problem. Å påpeke det åpenbare er ikke avsporing av debatten eller påfyll av propaganda som enkelte har lett for å hevde. Verden har sett hvordan for eks. Irak-krigen var basert på en løgn og det kaoset som oppstod i ettertid. Men fremdeles er man kåte etter å bombe sønder og sammen andre land. Istedenfor å lære å ikke tro på de samme løgnhalsene så velger de fleste å bare kjøpe alt som kommer. Hvis man kritiserer USA så er man plutselig USA hater. Kritiserer man England (ikke UK som mange skriver) så er man plutselig en som hater briter og etter hvert en som haster vesten i følge ekspertene på dette forumet. No more! Og hvis det plager noen, not my problem. Som Ana Kasparian sier: Eat rock Om du ikke vil lese kommentarene mine, scroll forbi. Så lenge jeg ikke bryter forumets regler så er det tåpelig å komme med slike barnslige kommentarerer. Det er en grunn til at jeg ikke svarer enkelte brukere her på forumet og jeg trenger ikke si hvorfor. Men det innlysende er at jeg ikke er forpliktet til det. Det er kanskje uhøflig å ikke gjøre det, men det er ingen regel på forumet om at man må svare på kommentarer. Jeg sier igjen; jo mer motstand jeg får av enkelte her på forumet, jo mer skjønner jeg hvilke krefter som er i sving for å stoppe ny informasjon fra å komme frem. Kall meg gjerne naiv, tåpelig, klovn, forvirret osv. Det er faktisk hedersbetegnelser for min del som våger å tenke og dele mine egne tanker. Läste ikke så nøye men de svarar alltså mest angående Israel som vanligt? Sen må jag si att det er lite intressant hur en som påstår sig älska Iran ikke skriver noe i en tråd som handlar om ett försök på en revolution i Iran på grund av att person ikke orkar svara folk heller tiden samtidigt som personen kanske har 100 inlägg i andra trådar i samma tidsperiod. Som vanligt blir jag förvånad över diverse mems etc om hur hjerntvättade vi er når diskuterar det som media skriver om en revolution i en Islamistiskt regime utan att du eller noen annan ens klarar av att visa vad som er fel eller vad som er fel med åsikten om att Islamisterna blir avsatta. Ok, har egentligen för länge sen slutat at bli förvånad över vad just Boing_80 skriver. 10
fredrik2 Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Stussade på den här: "Det er heller ikke krav om at alle må ubetinget støtte Israel. Og de som bruker dette som en måte å debattere på er dessverre folk uten meninger (slik jeg ser det). "Siden du ikke støttet Israel så skal jeg ikke skrive noen støttende ord om palestinerne". Herregud sier jeg bare. Her har du en nasjon som kan utlsette den andre 100 ganger og likevel ikke være truet. Det er nivået på debatten hos en god del. Så hvorfor skulle man gidde å diskutere med slike personer som helt åpenbart er forutinntatte og vaksinerte mot å ta til seg ny informasjon, og gud bedre, til og med kan risikere å endre meningene sine? Men samtidig forventer de at andre følger de reglene de selv ikke vil høre av." Vad är det der för babling? Har ingen aning om vilka inlägg eller personer det där avser. Tror det er en helt verklighetsfjern förståelse av vad folk skriver på forumet. 4
Mr.M Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Slettet-xKlqBI skrev (2 timer siden): Minstenker Trump-administrasjonen svikter demonstrantene/opprørerne. Store ord på forhånd som kanskje ga håp og villje til å gå hardt ut. Trump kan ha gitt et falskt håp som tar livet av tusener. Dette kan bli en av de styggeste hendelsene siden revolusjonen som "bare" drepte så mange som opptil 3000 mennesker. Får vi se prestestyret nok en gang ta fullstendig kontroll? Hvor interessert er egentlig vesten i et demokratisk Iran? Ikke umulig at flere ser det som en fordel at det er svakt og forutsigbart. Ja, virker som han bakker ut. dvs. han utelukker ikke militær aktivitet senere, men da blir det nok på mål som ikke er relatert til opprøret. btw, dette er vel tredje (?) store mobilisering av demonstranter på 2000-tallet til nå, med mange døde osv. Som regimet overlever. Hvis ikke Trump ved roret "greide" å snu på flisa, er vel kanskje toget gått for hjelp utenfra i slike sammenhenger. 1
Boing 4EVER Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar (endret) Mr.M skrev (På 15.1.2026 den 23.11): Ja, virker som han bakker ut. dvs. han utelukker ikke militær aktivitet senere, men da blir det nok på mål som ikke er relatert til opprøret. btw, dette er vel tredje (?) store mobilisering av demonstranter på 2000-tallet til nå, med mange døde osv. Som regimet overlever. Hvis ikke Trump ved roret "greide" å snu på flisa, er vel kanskje toget gått for hjelp utenfra i slike sammenhenger. Hvorfor er det ingen som sier dette: Trump tok ikke affære fordi Kina og Russland kom til unnsetning. Dessuten er det sterke mistanker om at opprøret var ledet av CIA og Mossad. Om Iran faller risikerer landet å bli delt i fire deler og hele regionen blir destabilisert. Nettopp derfor nektet Saudi-Arabia å la USA bruke flyplassene. De frykter at en destabilisering i regionen også kan føre til at deres egne posisjoner kommer i fare ved at folket vil ønske demokrati og gå bort fra monarki. En destabilisering kan utløse tredje verdenskrig og ingen vil klare seg i en slik krise. Jeg anbefaler folk å ikke bare følge vestlige medier, men også asiatiske og afrikanske for å få en bredere forståelse av konfliktene. Endret 17. januar av Boing_80 Endret teksten 2
Smule8o Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar 6 minutes ago, Boing_80 said: Dessuten ble det oppdaget at opprøret var ledet av CIA og Mossad. Kilde?
Boing 4EVER Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar (endret) Smule8o skrev (23 minutter siden): Kilde? https://www.aljazeera.com/news/2026/1/14/iran-accuse-foreign-intelligence-behind-protest-movement Israel’s covert operations in Iran spark allegations of destabilising protests as tensions escalate. Nå skulle jeg ha skrevet at Iran har sterke mistanker om og anklager utenlandsk etterretning for å oppildne opprøret enda mer. Men tendensene ser mer og mer ut til å peke på de jeg nevnte. “What is happening in Iran is straight out of the US-Israeli regime change playbook”. Five-minute masterclass by John Mearsheimer on the attempted — and so far failed — US-Israeli overthrow of the Iranian regime. pic.twitter.com/HeHb5iPgZQ — Thomas Fazi (@battleforeurope) January 15, 2026 Col. Lawrence Wilkerson: “What they've been doing, Mossad principally, CIA and MI6, all backed by Donald Trump, what they've been doing in Iran is acting as if they were Iranian citizens and killing Iranians..” pic.twitter.com/ihsfzLrnCV — The Resonance (@Partisan_12) January 15, 2026 Endret 17. januar av Boing_80 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå