Uderzo Skrevet torsdag kl 08:57 Skrevet torsdag kl 08:57 Aetius skrev (23 minutter siden): Jeg har aldri hatt så mye PC-problemer som etter at jeg nedgraderte fra Win10 til Win11. PCen tryner jevnlig pga Win11 forsøker å skrive til read-only minne, og lar jeg den stå på over natten kan du ta deg faen på at den har rebootet i løpet av natten, enten pga oppdateringer eller pga den rett og slett har gått på trynet. Igjen. I tillegg fikk Win11 i en oppdatering et nytt system for å identifisere ekstrautstyr, noe som fører til at f.eks. Discord konstant velger feil mikrofon men påstår at den er "windows default" - noe den ikke er. Mulig jeg burde reinstallert, men da mister jeg Office. Jeg har gyldig lisens på Office 2013 som duger for mitt bruk, men reinstallerer jeg det må det aktiveres via telefon - noe Microsoft nå har stengt og erstattet med en AI-basert løsning som krever MS-konto. Og MS-konto vil jeg ikke ha, til tross for at MS maser og presser etter beste evne for at det skal bliu effektiv obligatorisk. MS kan ta seg en bolle. Min neste PC blir Linux-basert. Hvis du oppgraderte så er det trolig kilden til dine problemer. Jeg gjorde det for noen år siden, ikke et sjakktrekk. Installer windows på nytt og du vil se at det vil fungere bedre.
Aetius Skrevet torsdag kl 09:05 Skrevet torsdag kl 09:05 8 minutes ago, Uderzo said: Hvis du oppgraderte så er det trolig kilden til dine problemer. Jeg gjorde det for noen år siden, ikke et sjakktrekk. Installer windows på nytt og du vil se at det vil fungere bedre. Leste du resten?
ilpostino Skrevet torsdag kl 09:09 Skrevet torsdag kl 09:09 Aetius skrev (5 minutter siden): Leste du resten? Jeg er enig med @Uderzo. Når man oppgraderer er det sikkert som amen i kirken på at det følger med diverse former for "grums". Ta alltid clean install av Windows. Complexity skrev (35 minutter siden): Obligatorisk med debloat script så man får avinstallert all windows bloatwaren som bare tar resurser. Mye av min frustrasjon på windows 11 ligger der. Jeg er absolutt enig i at det følger med diverse shit i Windows 11 som jeg heller ikke vil ha der.
Svein M Skrevet torsdag kl 09:55 Skrevet torsdag kl 09:55 ilpostino skrev (2 timer siden): Mennesker hater å vende seg til nye ting. Windows 11 er ikke dårlig bare fordi det kan trenge litt tilvenning. Windows 11 er brukbar og har den fordelen at det kan kjøre omtrent alt som finnes av PC-software. Men mange er mindre fornøyd med Windows 11 enn Windows 10: Spoiler
Uderzo Skrevet torsdag kl 10:02 Skrevet torsdag kl 10:02 Aetius skrev (56 minutter siden): Leste du resten? Jepp.
Aetius Skrevet torsdag kl 11:54 Skrevet torsdag kl 11:54 1 hour ago, Uderzo said: Jepp. Da ser du hvorfor jeg ikke kan gjøre en clean install.
Uderzo Skrevet torsdag kl 14:47 Skrevet torsdag kl 14:47 Aetius skrev (2 timer siden): Da ser du hvorfor jeg ikke kan gjøre en clean install. Klart du kan, det er flust av gode Office alternativer.
Trulss Skrevet torsdag kl 15:27 Skrevet torsdag kl 15:27 Om vedkommende skal ha til Word og surfing kan man bruke hva som helst, men man trenger ikke en pc for å søke jobb i dag. Man kan fint klare seg ved å bruke mobilen eller et nettbrett. For en slik person blir det å bruke Linux kanskje litt vanskelig, og det å bruke chromebook litt uvant. Jeg anbefaler derfor en Windows maskin i stedet.
arne22 Skrevet torsdag kl 17:45 Skrevet torsdag kl 17:45 (endret) 10 hours ago, ilpostino said: Mennesker hater å vende seg til nye ting. Windows 11 er ikke dårlig bare fordi det kan trenge litt tilvenning. I tilfellet Windows 11 så er det kanskje litt viktig å ha en tilstrekkelig grad av innsikt til å forstå hva man ikke bør venne seg til. En del brukere rundt omkring i verden oppdager jo dette, slik at den andelen brukere som bruker Windows 11 nå går ned, i forhold til de som bruker windows 10. https://gs.statcounter.com/os-version-market-share/windows/desktop/worldwide Hvis man har en del erfaring med IT så kan man få en Windows 11 maskin til å kjøre "noenlunde fornuftig" etter noen timers arbeid med rekonfigurering. "Helt fornuftig" blir det nok likevel ikke. On 1/7/2026 at 6:14 AM, kremt said: Chromebook er jo i praksis Linux, eller en variant av. Det er uansett ikke vanskelig å bruke ulike typer linux distroer i dag. Windows blir jo bare mer og mer rotete og tregt også. Etter å ha vært Linux bruker i ca 25 år så vil jeg nok fortsatt ikke anbefale Linux til "helt nybegynner". Det skyldes at tid om annen så dukker det nok opp problemstillinger som krever litt teknisk innsikt. Crombook vil jeg der i mot anbefale. Denne er veldig godt egnet for nybegynner. Hvis man velger Cromebook eller en billig PC, så vil jeg enbefale at man tester ut hvordan tingene fungerer i praksis. Noen billige maskiner har heller dårlige og blasse skjermer og dårlig tastatur, etc. Jeg kjøpte en Lenovo Cromebook for noen år siden,og den synes jeg fungerer kjempebra, forholdvis likt med mine Lenovo Thinkpad PC'er. Når man bruker Chromebook, så ligger jo data for det meste i nettskyen, og hos Google slik at man må være komfortabel med at ingenting er "helt privat". Google har innsyn i alt, men for en effetiv arbeidsutførelse, til "vanlige arbeidsoppghaver" så synes jeg at Chromebook fungerer veldig bra, og kanskje bedre enn Windows. (Men man bør vel helst være på nett hele tiden.) Chromebook er nok ikke Linux i forhold til brukeropplevelse. I forhold til teknisk virkemåte så er det nok rett nok. Testet to forholdsvis like maskiner med henholdvis Ubutu Linux og Cromebook på hver sin maskin. Configurerte Ubuntu Linux til å kjøre forholdvis likt med Chromebook. Da merket jeg knapt nok noen forskjell om jeg jobbet på den ene eller den andre maskinen. (Men Ubuntu kunne også kjøre en del store programmer som jeg ikke fikk Chrombook til å kjøre.) Windows 11 kjører forholdvis tregt på en forholdvis svak hardware på grunn av en lang rekke nye tillgsfunsjoner som brukerne for en stor del ikke ønsker. Dette innlegget er postet i fra en Windows 11 maskin som er konfigurert til å kjøre nokså likt med Windows 10, men det tok noen timer å få til det. Endret torsdag kl 18:07 av arne22 2
ilpostino Skrevet i går, 07:39 Skrevet i går, 07:39 arne22 skrev (13 timer siden): Hvis man har en del erfaring med IT så kan man få en Windows 11 maskin til å kjøre "noenlunde fornuftig" etter noen timers arbeid med rekonfigurering. "Helt fornuftig" blir det nok likevel ikke. Etter å ha brukt Linux i 25 år skjønner jeg godt at du er en ekspert på Windows 11. 1
arne22 Skrevet i går, 09:04 Skrevet i går, 09:04 (endret) 1 hour ago, ilpostino said: Etter å ha brukt Linux i 25 år skjønner jeg godt at du er en ekspert på Windows 11. Ekspert er jeg vel ikke, men det behøver man vel heller ikke være. Linux på server og Windows 3.x/95/NT/XP/7/10/11 på desktop. Brukte i sin tid litt innsats på å forklare at Windows Vista og Windows 8 ikke helt var mine favoritter. Det samme gjelder for Windows 11. Heller ikke min favoritt og noe jeg mener at man bør styre unna, hvis man kan. (Eller i hvert fall rekonfigurere til brukbar funksjon.) Endret i går, 09:07 av arne22 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå