Gå til innhold

Rimelig laptop til å teste Linux / installere Windows 11

Boing_80

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er ikke så bevandret i markedet for bærbar pc, men har både stasjonær og bærbar fra før av. Den bærbare er noen år gammel, såpass gammel at det ikke er mulig å installere Windows 11 på den. Jeg kunne installert Linux, men må først finne en distro som er lett å bruke + at jeg kan nada om Linux fra før av. Dessuten er prosessoren i den bærbare treg.

Er det noen som kan anbefale en brukt laptop som kan passe til mine behov? Disse er: enkel nettsurfing og filmtitting. For alt annet har jeg den stasjonære maskinen. Jeg ønsker minst 14 tommer skjerm. Minne minst 8 GB, antar at det er standarden nå. Harddisk kapasitet er ikke så nøye da jeg ikke har tenkt å lagre noe særlig på maskinen.

Spesifikasjoner nåværende laptop:
CPU: i3-4030U @1,90 GHz
8GB DDR-3

Endret av Boing_80
Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (6 minutter siden):

Hva er specs på den bærbare? Linux kan fungere selv med ganske dårlig eller gammel maskinvare. 

Skal komme med de litt senere.

Skrevet
TheKims skrev (1 time siden):

Du kan kjøre linux rett fra en minnepinne. Vil ta litt tid å loade inn, men da kan du teste det ut før du avgjør om det er noe for deg eller ikke.

Men hviken distro bør jeg velge? Jeg har brukt ulike versjoner av Windows hele livet. Har Windows 11 på den stasjonære. Dessuten kan jeg ingenting om Linux.

Skrevet (endret)

Kubuntu eller Linux Mint er de jeg vil anbefale en som er ny til Linux og kommer fra Windows.

8GB RAM er anbefalt, mens 4GB RAM er vel det som er oppgitt som minimum.

(Kubuntu er en variant av Ubuntu som har KDE Plasma desktop)

Maskiner fra 2008-2010 kan være kraftige nok om de har nok RAM minne.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet

Henger meg på her. Anbefaler virkelig Linux Mint dersom du kommer fra Windows, eventuelt Ubuntu dersom du kommer fra MacOS. Du kommer nok til å stortrives med Linux. :) Det er ikke lengre behov for å bruke terminal om du ikke ønsker det. Anbefaler å sjekke ut både Linux Mint og Ubuntu på youtube for å se hva du tror passer deg best. Lykke til!

Skrevet

Det er mange som kan funke. Mint eller Ubuntu er vel de mest vanlige å starte med.

Du må ikke føle deg overveldet eller amatør om du ikke har prøvd noe slikt før, det er helt vanlig. Men regn med at du må google litt underveis for å finne ut hvordan du gjør ting, det er fortsatt en viss lærekurve til ting og tang. Etter litt bruk vil du ofte finne at navigering etc er vel så enkelt eller enklere enn windows. 

Beginner-friendly Linux distributions include Ubuntu, Linux Mint, and Zorin OS, which offer user-friendly interfaces and strong community support. These options are great for newcomers transitioning from other operating systems.

9 best distros for beginners

3 minutes ago, Svein M said:

4GB RAM er vel det som er oppgitt som minimum.

Sist installerte jeg fedora og det har fungert veldig bra. Oppdatering er litt tungvint og manuelt men ellers kjører det stabilt. Denne har 4 gb ram og 1.1 ghz Pentium cpu. Litt treg men funker. 

Skrevet
Boing_80 skrev (17 minutter siden):

Men hviken distro bør jeg velge? Jeg har brukt ulike versjoner av Windows hele livet. Har Windows 11 på den stasjonære. Dessuten kan jeg ingenting om Linux.

Jeg personlig liker Zorin best da det er den distroen jeg føler er mest lik Windows. Er ikke noe fan av å måtte rote rundt i terminal og Google hver minste ting. Med Zorin er det ganske rett frem og man installerer programmer/apper på samme måte som Windows. Utseendemessig er det også veldig likt Windows. 

Zorin-18-Desktop_Installed.thumb.jpg.5e43b9ed2b8cbc00d848f2c40b177571.jpg

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ubuntu har laget en liste over certified laptops:

https://ubuntu.com/certified/laptops

(det er som oftest maskiner for bedriftsmarkedet, altså de med Windows Pro utgave)

Alternativ: Det er vel gode sjanser for at en maskin med intel eller AMD CPU vil virke. En kan prøve å søke på nett om andre har brukt den med Linux. Maskiner med ekstra grafikkprosessor kan være problemer med.

Ellers ville jeg valgt:

CPU: Intel eller AMD

Minne: 8GB RAM eller mer

Skjerm: Minst 14 tommer. Minst 1920x1080 oppløsning

Helst ikke for mange år gammel

Endret av Svein M
Skrevet

Spesifikasjonene på din gamle laptop er greie nok til å kunne kjøre de fleste Linux distribusjoner greit til enkle gjøremål, surfing, epost, youtube etc. Smekk inn en SSD hvis maskinen ikke har dette så vil det fungere fint.

Linux Mint kan være et greit utgangspunkt.

Skrevet
Boing_80 skrev (20 timer siden):

Kan noen anbefale en rimelig laptop som jeg etterlyser i hovedinnlegget?

Du kan bokstavelig talt kjøpe hva som helst av det de selger i vanlige butikker og det vil fungere med Linux.

Finn deg en pc med minst 14" skjerm og 8gb minne som du selv skriver i åpningsinnlegget og det vil fungere. 

Jeg kjører selv Linux på en thinkpad laptop fra 2015, og den føles like rask som dagens PCer 

Skrevet

Prosessoren du har (Intel i3-4030U) er grei nok.

De distroene som jeg har prøvd og kan anbefale er Kubuntu og Linux Mint. Zorin har jeg ikke prøvd, men vil trolig virke omtrent like bra. Alle disse er basert på Ubuntu.

Om en lager til en USB-minnepinne så kan en boote på den og prøve Linux uten å installere.

Skrevet

Det virker ganske bortkastet å kjøpe en egen maskin kun for å teste linux. Det er bare å legge en distro på usb pinne og prøve uten å installere det. 

Skrevet
Cyrio skrev (På 6.1.2026 den 17.08):

Du kan bokstavelig talt kjøpe hva som helst av det de selger i vanlige butikker og det vil fungere med Linux.

Finn deg en pc med minst 14" skjerm og 8gb minne som du selv skriver i åpningsinnlegget og det vil fungere. 

Jeg kjører selv Linux på en thinkpad laptop fra 2015, og den føles like rask som dagens PCer 

Ja, og det er derfor jeg søker forslag til en bærbar pc. Jeg kan ingenting om prosessor for denne type pc. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...