Cascada81 Skrevet søndag kl 23:50 Skrevet søndag kl 23:50 opensky skrev (2 timer siden): Hei Bor i en leilighet med en veldig gammel og dårlig varmtvannsbereder som trekker noe inn i H mye strøm 🙂 Dette betaler jeg ikke lenger, nok er nok. Betaler ikke for utleiers latskap, jeg dusjer på treningssenteret holder lenge. Men saken er at varmtvannsbereder har ikke stikkontakt, den er koblet til på en annen måte gjennom en hvit boks på badet. Eneste måten jeg får slått den av på er og slå av automatsikringen spesifikt merket varmtvannsbereder, slik jeg har gjort nå. Så mitt spørsmål er, kan automatsikringer stå i av-posisjon (bryter ned) over en lengre periode tid, f.eks måneder? Har du sjekket for vannlekkasjer mellom varmtvannsbereder og uttak (dusj og kraner i leiligheten)? Står det og drypper/renner en eller annen plass mellom varmtvannsbereder og uttak (kan være for eksempel i skjøten på rør, og i noen tilfeller være fra rør i kjeller eller nedgravet) fylles varmtvannsberederen med nytt vann gjennom hele døgnet som trekker strøm ved oppvarming. Ellers behøver ikke ny varmtvannsbereder koste skjorta, men klart, har man kjip utleier, blir det vel ikke kjøpt inn noe før det som er der, bokstavelig talt har gått i stykker. Strømforbruk av varmtvannstank skal være neglisjerbart. 1
Zeph Skrevet mandag kl 07:47 Skrevet mandag kl 07:47 Om ein relativt ny VVB brukar mykje straum så er det kanskje lekkasje ein stad som fører til forbruk. Står den i leilegheita så vil ev. varmetap frå berederen bidra til oppvarming, men som Simen har forklart er det neppe snakk om mange kronene. Er TS 100% sikker på at det er VVB som brukar mykje straum? Straumforbruket av ein VVB til ei leilegheit med 1-2 personar er normalt ganske lite. Romoppvarming er det som normalt brukar mest straum. Gulvvarme, veggmonterte ovner osv. Eg ville ikkje stengt den av. Då mister du jo varmvatn til håndvask, oppvask osv., sjølv om du dusjer andre stader. Først bør du finne ut om VVB faktisk brukar meir straum enn den burde, deretter sjå om du finn stader som kan ha lekkasje. Er du 100% sikker på at VVB brukar meir enn den burde, men ikkje finn noko årsak, så tar du kontakt med utleiger og ber dei sjekke opp.
Simen1 Skrevet mandag kl 11:57 Skrevet mandag kl 11:57 Kanskje utleier er en luring som bor i etasjen over og har lagt et rør fra leietakers varmtvannstank og inn til seg selv? Da kan jo sikringa nede en periode kunne avsløre det. Hvis beboerne konsekvent dusjer på treningssenter så utgjør romoppvarminga fort 10 ganger så mye strømforbruk. Bare det å trekke for gardinene før du drar på jobb/etc kan sikkert spare mer enn de 2 kronene per dag. Gardiner isolerer faktisk litt mot strålevarme og kulderas. Vinduer står ofte for 20-40% av varmetapet fra en bolig. Selv yttervegger med bare 15 cm isolasjon (typisk fra 80-tallet) er mye bedre isolerte enn selv splitter nye gode 3-lags vinduer.
freedomseeker Skrevet mandag kl 12:13 Skrevet mandag kl 12:13 Jeg har en gammel bereder fra 70 tallet, og den er så godt isolert at det ikke forsvarer seg økonomisk å bytte den ut. Er du sikker på at den er så dårlig isolert at det faktisk gir en vesentlig høyere strømregning? I vinterhalvåret vil dessuten varmetapet bidra til oppvarming av boligen.
kremt Skrevet mandag kl 12:17 Skrevet mandag kl 12:17 Har hørt om tilfeller der utleier selv bor i boligen og har koblet egen bereder til leiers måler eller lagt rør fra leietakers bereder til egen bolig. Med andre ord gratis varmtvann for han. Men det blir sikkert mindre og mindre vanlig. Det er egentlig ganske enkelt å finne ut hvor mye du kan spare på dette. Noter målerstand daglig i èn uke, samme klokkeslett hver dag. Så slår du av varmtvannet og leser av målerstand daglig, samme klokkeslett. Da finner du ut forbruket og hvor mye du kan spare. Det er ingenting å risikere på å prøve dette. Kanskje blir utleier sint pga han har fusket med varmtvann eller strøm. Da finner du hvertfall ut det.
OMyre Skrevet mandag kl 15:11 Skrevet mandag kl 15:11 Er ikke bare Vvs tanken trådstarter har slått av. Startet en tråd, så stille. 1
YHaugvik Skrevet mandag kl 18:18 Skrevet mandag kl 18:18 opensky skrev (21 timer siden): Hei Bor i en leilighet med en veldig gammel og dårlig varmtvannsbereder som trekker noe inn i H mye strøm 🙂 Dette betaler jeg ikke lenger, nok er nok. Betaler ikke for utleiers latskap, jeg dusjer på treningssenteret holder lenge. Men saken er at varmtvannsbereder har ikke stikkontakt, den er koblet til på en annen måte gjennom en hvit boks på badet. Eneste måten jeg får slått den av på er og slå av automatsikringen spesifikt merket varmtvannsbereder, slik jeg har gjort nå. Så mitt spørsmål er, kan automatsikringer stå i av-posisjon (bryter ned) over en lengre periode tid, f.eks måneder? Ja!! Det er helt uproblematisk å ha sikringen av lenge - både for berederen, kursen og sikringen.
opensky Skrevet tirsdag kl 09:26 Forfatter Skrevet tirsdag kl 09:26 Takk alle sammen for svar. Setter stor pris på det.
The Avatar Skrevet tirsdag kl 11:04 Skrevet tirsdag kl 11:04 opensky skrev (1 time siden): Takk alle sammen for svar. Setter stor pris på det. Som andre har sagt så skal det være lite å spare på å slå av varmtvannsberederen om det ikkje er lekkasjer eller liknande. Du kan fint slå av sikringa og la den stå av, men mitt råd er at du gjer dette i ei periode og deretter vurderer nytten. Som nemt så fungerer VV som ein termostatstyrt panelovn, så særleg på vinterstid så burde ikkje ein VV medføre høgare straumrekning (utanom oppvarming av vatn etter bruk). Om du velger å slå av varmtvannsberederen så vil eg anbefale at du også slår av stengekrana og tappet ned vatnet slik at du minimerer faren for bakterieoppvekst når temperaturen går ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå