Gå til innhold

Terrorangrep i Sydney

Anbefalte innlegg

Skrevet
Boing_80 skrev (1 minutt siden):

Jeg kritisierer Meland for å bruke ordet antisemitt ukritisk. 

"Terror er uansett ikke rett, men blir vi overrasket over at det skjer?"

Hvorfor er det greit å generalisere ovenfor jøder, men ikke muslimer? Hva hadde disse australske jødene med Israel å gjøre? Hvorfor skal alle jøder holdes kollektivt ansvarlig ovenfor Gaza, samtidig som ikke alle muslimer er ekstremister? 🙂

DU sier det ikke ordrett, men det virker som en fellesnevner i hele debatten. 🤷

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Duriello skrev (12 minutter siden):

"Terror er uansett ikke rett, men blir vi overrasket over at det skjer?"

Hvorfor er det greit å generalisere ovenfor jøder, men ikke muslimer? Hva hadde disse australske jødene med Israel å gjøre? Hvorfor skal alle jøder holdes kollektivt ansvarlig ovenfor Gaza, samtidig som ikke alle muslimer er ekstremister? 🙂

DU sier det ikke ordrett, men det virker som en fellesnevner i hele debatten. 🤷

Akkurat nå, akkurat nå min venn så er det palestinerne som blir utsatt for etnisk rensning. Tror man virkelig at dette blir glemt? Derfor er det så viktig at terroristen Netanyahu går med på tostatsløsningen.

Og jeg er kanskje hyklersk og det kommer tydelig frem. Ja, jeg støtter palestinernes kamp mot Israel. Men ikke for enhver pris. Dvs. at jeg støtter ikke terror og en sann muslim vil ta avstand fra terror (selv om flere på dette forumet virker å ha massive kunnskaper om islam). Men forhandlinger fører jo heller ikke frem.

Shoot me! Jeg har i alle fall baller til å innrømme det.

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (7 minutter siden):

At massakren var legitim israelkritikk?

at det var resultat av politikk/langvarig konflikt.

antisemittisme er visst man ikke har noe motiv eller grunnlag bortsett fra biologi/avstamning.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mr.M skrev (1 minutt siden):

at det var resultat av politikk/langvarig konflikt.

antisemittisme er visst man ikke har noe motiv eller grunnlag bortsett fra biologi/avstamning.

Å drepe jøder i Australia er ikke antisemittisme,men en del av MØ-konflilten. Ok... da vet vi det 

• Liker 5
Skrevet
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

Akkurat nå, akkurat nå min venn så er det palestinerne som har blitt utsatt for etnisk rensning. Tror man virkelig at dette blir glemt? Derfor er det så viktig at terroristen Netanyahu går med på tostatsløsningen.

Og jeg er kanskje hyklersk og det kommer tydelig frem. Ja, jeg støtter palestinernen kamp mot Israel. Shoot me!

2 wrongs dont make 1 right. Helt greit å støtte palestina, for all del, men drap på uskyldige er aldri ok i min bok. 

Fuck Netanyahu, det mener jeg virkelig. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Duriello skrev (21 minutter siden):

2 wrongs dont make 1 right. Helt greit å støtte palestina, for all del, men drap på uskyldige er aldri ok i min bok. 

Fuck Netanyahu, det mener jeg virkelig. 

Du glemte å ta med resten av sitatet mitt:

Men ikke for enhver pris. Dvs. at jeg støtter ikke terror. Men forhandlinger fører jo heller ikke frem.

For jeg støtter ikke terror.

Samtidig har ikke palestinerne så mye makt at de kan be YouTube om å velge vekk og tilpasse nyhetene slik de ønsker. Israel har den og som er sakralisert gjennom Trumps USA.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Å drepe jøder i Australia er ikke antisemittisme,men en del av MØ-konflilten. Ok... da vet vi det 

ja det er en høyst plausibelt forklaring.

• Liker 1
Skrevet
Boing_80 skrev (1 minutt siden):

Du glemte å ta med resten av sitatet mitt:

Men ikke for enhver pris. Dvs. at jeg støtter ikke terror. Men forhandlinger fører jo heller ikke frem.

For jeg støtter ikke terror. 

Du la til edit mens jeg skreiv, fanget ikke opp det. Beklager. 👍🙂

Skrevet (endret)
Mr.M skrev (4 minutter siden):

ja det er en høyst plausibelt forklaring.

Det er ufattelig skremmende at noen kan mene det, du er desverre ikke alene

Endret av Tussi
  • Liker 6
Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Du la til edit mens jeg skreiv, fanget ikke opp det. Beklager. 👍🙂

No problem 👍 (jeg glemte å legge til edit selv)

Skrevet

Er det noen her som kan fortelle jøder hvor de skal dra for at de ikke skal bli rammet av MØ-konflkkten? Og hva som skal til for at drap på sivile jøder skal kalles antisemittisme? Jeg tror mange jøder lurer på hva som skal til for at ikke drapene på dem skal bortforklares og hvordan de skal få sympati når de drepes

• Liker 5
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (1 time siden):

Vietnam, Filippinene, etc. var kortvarige (i sammenligning) med Midt-Østen.

som mer eller mindre fortsatt er pågående, og det inkluderer forsåvidt Israel-problematikken også.

I tillegg til @VifteKoppsitt gode poeng så vil jeg også nevne at det er mange minoriteter som blir undertrykket f.eks i Midtøsten (og har blitt det i LANG tid) uten at de går inn på en buss og sprenger seg selv og kvinner/barn/sivile av den grunn.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
Skrevet

Hadith-litteraturen inneholder eksplisitte tekster som disse, som kobler endetiden direkte til drap på jøder.

1. Sahih Muslim (Bok 54, Hadith 103 / nr. 2922)

“The last hour would not come unless the Muslims will fight against the Jews and the Muslims would kill them until the Jews would hide themselves behind a stone or a tree and a stone or a tree would say: Muslim, or the servant of Allah, there is a Jew behind me; come and kill him; but the tree Gharqad would not say, for it is the tree of the Jews.”

(Fortalt av Abu Huraira)

2. Sahih al-Bukhari (Bok 56, Hadith 138 / nr. 2925)

“You (i.e. Muslims) will fight with the Jews until some of them will hide behind stones. The stones will (betray them) saying, 'O 'Abdullah (i.e. slave of Allah)! There is a Jew hiding behind me; so kill him.'”

(Fortalt av Abdullah bin Umar)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (6 minutter siden):

Er det noen her som kan fortelle jøder hvor de skal dra for at de ikke skal bli rammet av MØ-konflkkten? Og hva som skal til for at drap på sivile jøder skal kalles antisemittisme? Jeg tror mange jøder lurer på hva som skal til for at ikke drapene på dem skal bortforklares og hvordan de skal få sympati når de drepes

er jøder/Israel (og forsåvidt Donald Trump) eneste som har lov til "å love hevn"?

Du virker å ikke godta at hvis jeg sier at massakren var grusom og hjerteløs, (men ikke antisemistisk) så er det mindre verdt.

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (Akkurat nå):

er jøder/Israel (og forsåvidt Donald Trump) eneste som har lov til "å love hevn"?

Du virker å ikke godta at hvis jeg sier at massakren var grusom og hjerteløs, (men ikke antisemistisk) så er det mindre verdt.

Hvis du mener at drapet på jøder fordi de er jøder ikke er antisemittisk, og at ordet ikke bør brukes fordi det krever sympati, så stiller jeg meg spørrende til din Sympati for ofrene ja

Synes du det er rart? Jeg sikter til dine egne ord her

• Liker 4
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (1 time siden):

det blir ukorrekt å sette merkelappen "antisemittisme" på alt mulig som skjer. Man kan likså godt definere ting som politisk motivert, feks. det som skjedde i Australia. Men med "antisemittisme" regner man vel å få mer sympati så derfor brukes det hyppig.

Endret av Tussi
  • Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Hvis du mener at drapet på jøder fordi de er jøder ikke er antisemittisk, og at ordet ikke bør brukes fordi det krever sympati, så stiller jeg meg spørrende til din Sympati for ofrene ja

det kan være drap på jøder som hevn for de 50 000 uskyldige drept på Gaza siste tiden.

Da er det ikke "antisemitisme" men en konsekvens av politikk/reelle forhold på bakken.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (1 minutt siden):

det kan være drap på jøder som hevn for de 50 000 uskyldige drept på Gaza siste tiden.

Da er det ikke "antisemitisme" men en konsekvens av politikk/reelle forhold på bakken.

Jeg må si at når du ikke klarer å kalle drapene på sivile  jøder i Australia for antisemittisme fordi da vil du måtte vise mer sympati, så ser jeg virkelig, virkelig behovet for en stat der jødene kan forsvare seg selv. For det er faen ingen andre som gjør det!

Endret av Tussi
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Kanskje Hamas burde slutte å starte kriger og sende sin egen sivilbefolkning i skuddlinjen på fronten så Israel skal få skylda...

En jøde i Australia har i hvert fall ingenting med dette å gjøre. Folk som er sint pga. dødsfall i Gaza burde hevne seg på  Hamas så terroren kan slutte.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...