leticia Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden AtterEnBruker skrev (10 minutter siden): Som mange ganger i historiens løp har resultert i statsmakter som håndhever maskulinitet og feminitet utifra disse kriteriene. Hvorvidt de fleste menn og kvinner automatisk vil leve ut disse tradisjonelle kjønnsrollene, kan man diskutere i både lengdegrader og breddegrader. Og det er helt greit for de kvinner og menn som ønsker det. Problemet er når det oppstår en kognitiv holdning for å straffe de individene som trer utenfor de tradisjonelle kjønnsnormer. Enten via sosial utestenging eller statssanksjonert rettsforfølgelse. Sistenevnte har blitt promotert altfor mye rundt i verden de siste årene. Gjerne blandet med god, gammeldags forfølgelseskompleks om at den tradisjonelle maskuline mannens posisjon er truet. På godt og vondt, så identifiserer mange menn seg med sitt kjønn, snarere sin maskulinitet. Og klarer man å appellere til deres følelse av å være truet, vil den maskuliniteten etter hvert basere seg mer på dominans og å "beseire sine fiender" med alle midler. Hvor mye enn reaksjonære konstant klager over å være imot "identitetspolitikk", så er de veldig opptatte av at man skal identifisere seg med de gitte kjønnsroller tildelt av visse historiske kulturer. Så mye av denne betingelsen av kjønnsroller, bunner ut i en historielang overhengende trussel og frykt om en eller annen for for straff for å bryte de kjønnsnormene. Setter pris på innsikten din 👏💌 1
VifteKopp Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden leticia skrev (13 minutter siden): Mulig. Men man trenger heller ikke tilhøre disse gruppene for å ha slike holdninger. Sørlandet, Vestlandet og deler av Sørøstlandet skårer dårligere på kjønnslikestilling. (Dette er i bibelbeltet ja, men det er nok ikke bare de sterkt konservative hvor dette blir gjeldende, det blir en trend for landsdelen som helhet, altså at holdningen får en mer generell fotfeste. Påstanden var at det var en utbredt holdning blant konservative om at kvinnen hører hjemme. Det tror jeg ikke det finnes noe belegg for å hevde. Det ville sjokkere meg om det var noe mer enn noen få prosent på landsbasis. Så kjønnsskjevheten blant ingeniører har nok en helt annen forklaring. 5
leticia Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden VifteKopp skrev (27 minutter siden): Påstanden var at det var en utbredt holdning blant konservative om at kvinnen hører hjemme. Det tror jeg ikke det finnes noe belegg for å hevde. Det ville sjokkere meg om det var noe mer enn noen få prosent på landsbasis. Så kjønnsskjevheten blant ingeniører har nok en helt annen forklaring. Det kan være flere grader av å "høre til i hjemmet". F.eks at hun skal gjøre mer av husarbeidet hjemme, at hun skal ta mer / all fødselspermisjon, at hun skal jobbe deltid, at hun kan jobbe fulltid hvis hun i tillegg tar seg av alt som har med husarbeid og barn å gjøre, det trenger ikke nødvendigvis å være "får ikke lov å jobbe". Denne artikkelen, (ja jeg vet den er 15 år) setter søkelys på problemet visse deler av landet sliter med. Hindrer likestilling på Sørlandet Flertallet av de spurte i holdningsundersøkelsen er for likestilling; i Agder gjelder dette omkring 70 prosent av mennene og nesten 85 prosent av kvinnene slik forskerne måler det. − Likevel er det holdningene til de konservative som får dominere og som også dominerer likestillingsadferden i landsdelen, sier Lilleaas, og legger til: − Det er overraskende at en tilsynelatende liten gruppe konservative menn kan påberope seg å forfekte en hel landsdels verdier. Selv om artikkelen er gammel, som nevnt, så er dette noe de enda sliter med. Se linken under. Likestillingsmonitoren Agder - Universitetet i Agder Kjønnsskjevheten blant ingeniører er nok et sammensatt problem, jeg tror ikke det kun er snakk om en årsak. 1
VifteKopp Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) leticia skrev (21 minutter siden): Det kan være flere grader av å "høre til i hjemmet". F.eks at hun skal gjøre mer av husarbeidet hjemme, at hun skal ta mer / all fødselspermisjon, at hun skal jobbe deltid, at hun kan jobbe fulltid hvis hun i tillegg tar seg av alt som har med husarbeid og barn å gjøre, det trenger ikke nødvendigvis å være "får ikke lov å jobbe". Hvis dette var en medvirkende årsak, ville det vel slått ut på alle utdannelser, ikke bare ingeniør. Dessuten tar de aller fleste utdannelse før de gifter seg. Hovedårsaken er mest sannsynlig at jenter rett og slett har mindre interesse for ingeniørfaget enn gutter. Endret 15 timer siden av VifteKopp 2 1
leticia Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden VifteKopp skrev (57 minutter siden): Hvis dette var en medvirkende årsak, ville det vel slått ut på alle utdannelser, ikke bare ingeniør. Dessuten tar de aller fleste utdannelse før de gifter seg. Hovedårsaken er mest sannsynlig at jenter rett og slett har mindre interesse for ingeniørfaget enn gutter. Ja. Spørsmålet er hvorfor. Og det er måten vi snakker om og til jenter og gutter fra de er små, og de kjønnsrollene vi mener de skal ha, som jeg mener kan være en medvirkende årsak til at disse utdanningene ikke er så interessante for kvinner. Ingeniør er en ting, men man ser samme kjønnede tendensen på lavere nivåer også. 1
herzeleid Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden VifteKopp skrev (2 timer siden): Påstanden var at det var en utbredt holdning blant konservative om at kvinnen hører hjemme. Det tror jeg ikke det finnes noe belegg for å hevde. Det ville sjokkere meg om det var noe mer enn noen få prosent på landsbasis. Med fare for å bli for "meta" så hender det jeg spør meg selv i hvilken grad nettopp reprodusering av myter som den du påpeker og det vi ser i åpningsposten bidrar til å "skremme" kvinner fra å velge enkelte retninger. Jeg tror aldri jeg har opplevd en mann i arbeidslivet eller ellers som jeg oppfatter å mene at "kvinnen hører til i hjemmet", men når enkelte stadig forteller andre kvinner at det er masse konservative menn i arbeidslivet som mener dette skal en ikke se bortifra at det faktisk påvirker kvinners valg. 1
VifteKopp Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) leticia skrev (1 time siden): Ja. Spørsmålet er hvorfor. Og det er måten vi snakker om og til jenter og gutter fra de er små, og de kjønnsrollene vi mener de skal ha, som jeg mener kan være en medvirkende årsak til at disse utdanningene ikke er så interessante for kvinner. Ingeniør er en ting, men man ser samme kjønnede tendensen på lavere nivåer også. Mest sannsynlig har det med biologien å gjøre. Omsorg er viktigere å gi og få for kvinnen enn mannen, og dermed er det naturlig at de over tid har utviklet en større interesse for det. Menn har tradisjonelt sett hatt hovedansvaret for det større praktiske arbeidet, og dermed er det like naturlig at de over tid har utviklet en større interesse for det. Vi snakker tross alt om hjerner og biologiske strukturer som har blitt utviklet over en periode på hundretusener av år. Jeg synes ikke det er veldig overraskende at når vi så spoler fremover til nåtid hvor vi har tilnærmet full frihet så velger kjønn ulikt. Endret 12 timer siden av VifteKopp 2 1
DukeNukem3d Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) leticia skrev (1 time siden): Ja. Spørsmålet er hvorfor. Og det er måten vi snakker om og til jenter og gutter fra de er små, og de kjønnsrollene vi mener de skal ha, som jeg mener kan være en medvirkende årsak til at disse utdanningene ikke er så interessante for kvinner. Ingeniør er en ting, men man ser samme kjønnede tendensen på lavere nivåer også. Det virker for meg som at barnas interesser er mer genuine og de bryr seg lite om hva de voksne sier Eksempel: jeg kjenner et ungt ektepar som stemmer MDG og de forsøkte motsatt påvirkning / nøytralt. Altså unngå jenteleker til jenta og gutteleker til gutten. Men neida, som mange andre gutter var det de typiske guttelekene som var mest spennende for gutten. Og for jenta typiske jenteleker. Gjerne laget av plast. Så som med katten som liker leker som trigger jaktinstinktet så sitter det nok dypt i DNA'et hva slags interesser / hobbyer / jobbroller vi ender opp i. Til stor frustrasjon Endret 12 timer siden av DukeNukem3d 1
Sjørøver Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden VifteKopp skrev (3 timer siden): Så kjønnsskjevheten blant ingeniører har nok en helt annen forklaring. En ting jeg observerer blant kvinnelige ingeniører, det er få som virkelig brenner for faget. Det er somregel pengene som lokker de. Jeg har bare døtre. Jeg har forsøkt i herdig å påvirke de til å like det samme som pappa, typiske gutteting. Det nytter ikke. Interessen er kortvarig og ikke ekte. Jeg får satse på en gutt neste gang. 1
leticia Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Sjørøver skrev (11 minutter siden): Jeg har bare døtre. Jeg har forsøkt i herdig å påvirke de til å like det samme som pappa, typiske gutteting. Det nytter ikke. Interessen er kortvarig og ikke ekte. Jeg får satse på en gutt neste gang. Barnebarnet mitt (jente) liker bare de tingene som hennes pappa. Der går det både i gaming, lego og røff lek / superhelter. Slik jeg forstår det har han ikke prøvd med påvirkning i det hele tatt... Så jo, det er fullt mulig. 1
leticia Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden DukeNukem3d skrev (44 minutter siden): Altså unngå jenteleker til jenta og gutteleker til gutten. Men neida, som mange andre gutter var det de typiske guttelekene som var mest spennende for gutten. Kan være fordi de ser hva andre barn av eget kjønn leker med? 1
DukeNukem3d Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) leticia skrev (19 minutter siden): Kan være fordi de ser hva andre barn av eget kjønn leker med? For det første så tror jeg de lekte med barn med ganske så likesinnede foreldre en del.. Men det er sånn klassisk sosionom-teori som de ikke klarer bevise. Jeg tror ikke f.eks at jeg synes fotball var fryktelig gøy å spille "bare fordi de andre guttene spilte det" Det var noe som kom innenfra. Jeg fikk høre denne retorikken en del da jeg var ung skjønner du. Og jeg merker den fortsatt provoserer meg Endret 11 timer siden av DukeNukem3d 2
leticia Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden https://ndla.no/nb/r/sosiologi-og-sosialantropologi/kjonnsdelt-arbeidsliv-begynner-i-ungdommen/b8a2e03a99 Denne artikkelen setter fokus på at man velger slik som vennene gjør, i en alder hvor man er ganske sårbar er det vanskelig å skille seg ut. Det forsterker sosialiseringsargumentet. Men det er såklart en kombinasjon av medfødt og tillært. 1
leticia Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden DukeNukem3d skrev (Akkurat nå): Det er sånn klassisk sosionom-teori som de ikke klarer bevise. Jeg tror ikke f.eks at jeg synes fotball var fryktelig gøy å spille "bare fordi de andre guttene spilte det" Det var noe som kom innenfra. Ja, det kom innenfra hos meg også, jeg tror ikke jeg syntes det var fryktelig gøy å spille det fordi de andre guttene spilte det. Men fordi jeg ville det selv. Heldigvis så hadde jeg familie som lot meg være meg selv, og jeg begynte på fotball selv om jeg var eneste jenta i klassen som spilte det. Jeg var også den første jenta guttene pleide ville ha med på lag når det skulle deles inn i lag i diverse idretter... Skjønner du viktigheten av å få være seg selv, og ikke hva samfunnet mener du passer best til, bare fordi hvilket kjønn du er født til? Å få spille fotball med gutta i friminuttene i stedet for typiske tradisjonelle rolige "jenteaktiviteter" ? 2
Fatninja Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Kvinner har den unike egenskapen at de kan produsere barn. Dette kommer på bekostning av blant annet fysisk styrke og risikovillighet. PS. Menn dominerer den nedre delen av samfunnet også mye på grunn av risikovillighet. Jeg har familie som er relativt fattige nå, men som har startet opp jeg tror det er 4 kanskje 5 firma. Den siste gangen gikk det til helvete. Hvorfor det gikk til helvete er ikke så viktig, men han har skapt mange arbeidsplasser og skapt muligheter for andre. Risikovilje er ingen garanti for suksess. Det ligger i ordet. Risiko. Jeg kjenner også flere menn som har startet opp en rekke firma, noen går det bra med. Andre går det dårlig med, eller de ligger i en grav. Jeg kjenner absolutt ingen kvinner som har gjort noe lignende. Nå har kvinner i Norge hatt like muligheter i ihvertfall 50 år. "De største idiotene er menn og de største geniene er menn". Kvinner er i all hovedsak middelmådige. 2
VifteKopp Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Heldigvis er det nokså irrelevant hva som er kjønnet til de som bygger broene og tunnelene våre. Det viktigste er at de ikke raser sammen. Det er verre for omsorgsyrker hvor kjønnet kan ha litt å si. 75-80% kvinner på psykologistudiet. Det kan få noen negative konsekvenser over tid. 2
leticia Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden VifteKopp skrev (3 minutter siden): Det er verre for omsorgsyrker hvor kjønnet kan ha litt å si. 75-80% kvinner på psykologistudiet. Det kan få noen negative konsekvenser over tid. Tenker du at kvinnelige psykologer ikke greier å sette seg inn i menns situasjon på samme måte som en mannlig psykolog ville gjort? Generelt i omsorgsyrker så har det nok med lønn å gjøre at menn ikke vil dit, pluss at de ikke har lyst å bli sett på som feminine (selv om psykolog lønn kanskje ikke er det beste eksempelet). Folk må få velge sin egen vei, men jeg syns det er interessant hvor stor del av valgene man tar som er medfødte, og hvor stor del som er tillærte. Vi har også endel yrker som er såkalt kjønnsnøytrale (hvor det er minimum 40 % av et kjønn i yrket), men det er bare 15 % som jobber i slike yrker. Da jeg var ferdig utdannet så var mitt yrke fremdeles mannsdominert, så har det vel blitt kjønnsnøytralt, og er kanskje i ferd med å ta en utvikling å gå helt motsatt vei, altså til å på sikt bli kvinnedominert. Så det skjer endringer selv om det ikke går like kjapt innen alle retninger. Det man kanskje merker best, er hvor mange kvinner som tar høyere utdanning nå i forhold til menn. Men kanskje det er lettere for menn å tjene godt som fagarbeidere enn det som det er for kvinnelige fagarbeidere, og derfor så velger kvinner å gå ett hakk eller 2 opp i studier for å sikre seg litt høyere lønn og litt mer interessante jobber. 1
VifteKopp Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden leticia skrev (12 minutter siden): Tenker du at kvinnelige psykologer ikke greier å sette seg inn i menns situasjon på samme måte som en mannlig psykolog ville gjort? Flinke psykologer klarer helt fint å behandle mennesker av et annet kjønn, men jeg tror dessverre en del menn vegrer seg for å gå til psykolog hvis det er en kvinne. 3
leticia Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden VifteKopp skrev (12 minutter siden): Flinke psykologer klarer helt fint å behandle mennesker av et annet kjønn, men jeg tror dessverre en del menn vegrer seg for å gå til psykolog hvis det er en kvinne. Det kan hende. Vet jo at endel kvinner ikke ønsker å gå til mannlig gynekolog f.eks. 1
leticia Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden Fatninja skrev (51 minutter siden): Jeg kjenner absolutt ingen kvinner som har gjort noe lignende. Jeg gjør, men det har noe for seg med det du sier om risiko. Kvinner vurderer nok risikoen nøyere, slik at de ikke går i gang med noe bare for å "feile". 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå