Abigor Skrevet 14. desember 2025 Skrevet 14. desember 2025 I stor grad? Jeg tror det er motsatt. Kjønnsroller er i mer eller mindre grad noe de fleste av oss har naturlig i oss. Også finnes det alltid noen unntak. Og derfor er de alle fleste fornøyd med mer eller mindre tradisjonelle kjønnsroller for det passer sånn passe. Så om det tar 100 år å få full frihet til de få som ønsker det? Ja, perfeksjon er ikke enkelt. 4
Maabren Skrevet 14. desember 2025 Skrevet 14. desember 2025 Biologien er gjerne sterk å overvinne, sjølv ikkje dagens ungdom med nesa begravd i mobilen velger utradisjonellt så det monner. 1
leticia Skrevet 14. desember 2025 Forfatter Skrevet 14. desember 2025 Ja, de tillærte rollene er vanskelige å bryte ut av. https://lille.snl.no/kjønnsroller#:~:text=Kjønnsroller er forventninger til hvordan man skal,til kulturen og samfunnet der man bor. 1 1
Fatninja Skrevet 14. desember 2025 Skrevet 14. desember 2025 2 hours ago, leticia said: Jeg gjør, men det har noe for seg med det du sier om risiko. Kvinner vurderer nok risikoen nøyere, slik at de ikke går i gang med noe bare for å "feile". Så med andre ord akkurat det jeg sa da. Kvinner er i hovedsak middelmådige, fordi de ikke tør ta den samme risikoen som menn tar. Og det er mange middelmådige menn også, bare for å ha det sagt. Det er ikke noe iboende galt i å være middelmådig. 3
leticia Skrevet 14. desember 2025 Forfatter Skrevet 14. desember 2025 Abigor skrev (8 timer siden): I stor grad? Jeg tror det er motsatt. Kjønnsroller er i mer eller mindre grad noe de fleste av oss har naturlig i oss. Også finnes det alltid noen unntak. Og derfor er de alle fleste fornøyd med mer eller mindre tradisjonelle kjønnsroller for det passer sånn passe. Så om det tar 100 år å få full frihet til de få som ønsker det? Ja, perfeksjon er ikke enkelt. Vi må skille mellom hva som er kjønn, og som dermed handler om biologi, og hva som er kjønnsroller. Som i større grad handler om normer og forventninger samfunnet direkte og indirekte setter opp for hvert biologiske kjønn. Kjønnsroller er også i endring og er ikke like i alle kulturer. Fordi forventningene kan være forskjellige, og at flere våger å tre ut av det som er akseptert oppførsel for sitt kjønn, selv om det følger sosiale sanksjoner med oppførselen som avviker fra det som regnes som "normalt". Menn, kvinner og alt imellom | Kaveh Rashidi Forskjellene mellom biologisk kjønn og kjønnsidentitet - Utforsk Sinnet Normer for kjønn og seksualitet - Samfunnskunnskap - NDLA 4
Abigor Skrevet 14. desember 2025 Skrevet 14. desember 2025 19 hours ago, leticia said: Ja, de tillærte rollene er vanskelige å bryte ut av. https://lille.snl.no/kjønnsroller#:~:text=Kjønnsroller er forventninger til hvordan man skal,til kulturen og samfunnet der man bor. Ifølge denne definisjonen er ikke kjønnsroller "i stor grad sosialt betinget", den er utelukkende sosialt betinget. Så da er diskusjonen død? Ordet "kjønnsrolle" er med andre ord kapret for rent kulturelt bruk. Hva kaller man da den iboende biologiske forskjellen i mennesker og mange andre arter som påvirker livsstil, adferd, risiko, aggresjon og så videre? 1 1
Hugo_Hardnuts Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 En "rolle" er jo pr. def. noe man spiller ut basert på forventningene til situasjonen man er i, så det er sånn sett kapret for kulturelt bruk i utgangspunktet. Personlig opptrer jeg i hvert fall ganske annerledes på jobb og i rollen min der, enn jeg gjør sammen med venner eksempelvis. Biologien min er den samme på tvers av disse settingene. De iboende biologiske forskjellene mellom kjønnene kan man jo kalle nettopp dét. Så er spørsmålet hvor mye disse forskjellene dikterer personlighetstrekk og atferd. Her har man nå en del store studier på tvers av ulike kulturer som gir noen indikasjoner for forskjeller som med høy sannsynlighet i det minste er påvirket av en biologisk komponent; Kvinner scorer høyere på nevrotisisme og medmenneskelighet/empati, mens menn scorer litt høyere på selvhevdelse og dominans. Menn er generelt mer fysisk voldelige, mens kvinners vold er mer psykologisk. Menn er mer risikovillige og er mer interessert i ting og mekanikk, mens kvinner er mer orientert mot andre mennesker. Studiene viser allikevel at dette er forskjeller som kun synes på gruppenivå og at overlappene mellom individer uavhengig av kjønn er svært stor. 2 2
leticia Skrevet 16. desember 2025 Forfatter Skrevet 16. desember 2025 Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden): Studiene viser allikevel at dette er forskjeller som kun synes på gruppenivå og at overlappene mellom individer uavhengig av kjønn er svært stor. Nettopp, og derfor så bør alle mennesker behandles som individer, ikke som kjønn, eller de kjønnsroller vi mener de bør ha. 5
1814_ Skrevet 17. desember 2025 Skrevet 17. desember 2025 (endret) Denne artikkelen legger opp til at det ene er bedre enn det andre. Alle roller har sine fordeler og ulemper, de som endrer sin rolle taper noe annet. Staten og eliten ønsker i stor grad å tvinge folk inn i bås av økonomiske interesser, pengene er nå i teknologi og de vil ha flest mulig talenter ditt, og vinklingen i den offentlige debatten er deretter. Endret 17. desember 2025 av 1814_ 1
leticia Skrevet 18. desember 2025 Forfatter Skrevet 18. desember 2025 1814_ skrev (På 17.12.2025 den 14.10): Denne artikkelen legger opp til at det ene er bedre enn det andre. Alle roller har sine fordeler og ulemper, de som endrer sin rolle taper noe annet. Staten og eliten ønsker i stor grad å tvinge folk inn i bås av økonomiske interesser, pengene er nå i teknologi og de vil ha flest mulig talenter ditt, og vinklingen i den offentlige debatten er deretter. Poenget er at man i større grad bør få være seg selv, bli sett på som et individ i stedet for et kjønn. Uavhengig av hva dette måtte være. Man skal altså ikke bli presset inn i noen roller som er "strukturelt kulturelt samfunnsbestemt" pga kjønnet man fødes med. Man bør få velge fritt. Det skal mye til å tørre å bryte "vedtatte mønstere". Det er iallefall det som er mitt utgangspunkt. 2 2
Abigor Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 On 12/16/2025 at 10:30 AM, Hugo_Hardnuts said: En "rolle" er jo pr. def. noe man spiller ut basert på forventningene til situasjonen man er i, så det er sånn sett kapret for kulturelt bruk i utgangspunktet. Personlig opptrer jeg i hvert fall ganske annerledes på jobb og i rollen min der, enn jeg gjør sammen med venner eksempelvis. Biologien min er den samme på tvers av disse settingene. De iboende biologiske forskjellene mellom kjønnene kan man jo kalle nettopp dét. Så er spørsmålet hvor mye disse forskjellene dikterer personlighetstrekk og atferd. Her har man nå en del store studier på tvers av ulike kulturer som gir noen indikasjoner for forskjeller som med høy sannsynlighet i det minste er påvirket av en biologisk komponent; Kvinner scorer høyere på nevrotisisme og medmenneskelighet/empati, mens menn scorer litt høyere på selvhevdelse og dominans. Menn er generelt mer fysisk voldelige, mens kvinners vold er mer psykologisk. Menn er mer risikovillige og er mer interessert i ting og mekanikk, mens kvinner er mer orientert mot andre mennesker. Studiene viser allikevel at dette er forskjeller som kun synes på gruppenivå og at overlappene mellom individer uavhengig av kjønn er svært stor. Det er godt skrevet. Tittelen på diskusjonen peker likevel på uklarhet rundt begrepene. Slik jeg har forstått det nå, så er det ikke noe spørsmål rundt om kjønnsroller i stor grad er sosialt betinget. Likevel har trådstarter valgt å sette spørsmålstegn ved det. Muligens burde spørsmålet vært formulert annerledes. 1
leticia Skrevet 19. desember 2025 Forfatter Skrevet 19. desember 2025 Abigor skrev (6 timer siden): Det er godt skrevet. Tittelen på diskusjonen peker likevel på uklarhet rundt begrepene. Slik jeg har forstått det nå, så er det ikke noe spørsmål rundt om kjønnsroller i stor grad er sosialt betinget. Likevel har trådstarter valgt å sette spørsmålstegn ved det. Muligens burde spørsmålet vært formulert annerledes. Da jeg laget tråden var jeg faktisk ikke klar over at kjønnsroller kun er sosialt betinget. Jeg lærte det langs veien. Det var uklarhet rundt begrepet for meg også, tydeligvis. Poenget var rett og slett å få frem at vi putter folk i bås ut fra hvilket kjønn de er født med, at dette er samfunnsstrukturer, som vi har blitt opplært til, og ofte forveksler med biologi. Likevel så ser jeg at endel av atferden vår har med kjønnet / altså biologien, hormoner osv å gjøre. Jeg syns det er vanskelig å skille om hva som er pga kjønn, / biologi og hvilken atferd som er på grunnlag av de kjønnsrollene vi har blitt vant med. Jeg bare tenker at mange litt for ofte bruker biologi - argumentet for å plassere folk, og det kan bli feil for de personene som ikke hellt kjenner seg igjen i, eller føler seg helt hjemme i den plasseringen. Hvis vi unngår å tenke at den og den bør gjøre sånn og sånn fordi den er født som (gutt / jente), så har vi kommet langt. Vi er jo tross alt mennesker alle sammen 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå