Gå til innhold

Sissener om ulikheten i Norge: – Har ikke noe problem med at de rike blir rikere

Anbefalte innlegg

Skrevet
agvg skrev (3 minutter siden):

Når staten innfører nasjonale krav som kommer til og kansje doble eller tredobbel kommunale avgifter over store deler av landet så er det vel ikke urimelig at vi hadde hatt ett nasjonalt løft hvor staten var en del av finansieringen. Når en liten kommune i Nord Norge får samme krav som tettbebyggelse i mellom Europa er det noe feil, Norge turte ikke og si nei.

For all del, jeg skjønner at nye krav kan komme overraskende på dårlig styrte kommuner som har lite penger på bok. 

Jeg lurte bare på hvorvidt du var enig i prinsippet om at man i hovedsak betaler for å rense sin egen møkk. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Zepticon skrev (4 timer siden):

Om de rike skal bli rikere må nødvendigvis noen andre bli fattigere. Viser vell bare hvor like intelligente disse folka er.

sverreb skrev (3 timer siden):

Det er feil. Økonomien er ikke et nullsumspill. Alle kan bli (og blir i all hovedsak) rikere over tid. 

Her blir det viktig å ha samme definisjonane. Kva som er fattigdom er veldig relativt, sjølv dei fattigaste i Norge er objektivt sett rike samanlikna med land der fattigdomen er langt meir ekstrem. 

Etter norske forhold så handlar fattigdom meir om forskjellar mellom folk, og i så måte kan det være eit problem at dei rike blir rikare sjølv om dei fattige klarer å opprettholde noverande økonomi.

Skrevet
2 hours ago, Kajac said:

Men nå forventer jeg aldri at noe intelligent kommer ut av kjeften på Sissener....

Han sa også i samme artikkel:

Han mener at noe av løsningen er å fjerne skatt på inntekt under 400.000 kroner og kutte statens utgifter.

Er du uenig i dette også? Såfall utdyp og gjerne hvorfor ingen sosialister som hevder å kjempe mot fattigdom foreslår dette.

Skrevet
Zepticon skrev (3 minutter siden):

Til alle som sier vi har blitt rikere.

Hvor mange årslønner kostet det hhv farfar, far og deg å skaffe seg bolig?
Når ble det umulig for nordmenn å leve på en forsørger?

Dere sammenligner dagens rikdom med rikdom for 50 år siden, det blir helt feil.
Ja, for 50 år siden var ikke bestemor særlig rik. Men det fantes heller heller ikke multimiliardærer.
Om vi ser på rikdomsendringen til hhv fattige, middelklasse og overklassen, og sammenligner de for 50 år siden og nå, så ser vi en enorm rikdomsøkning hos de rike, i forhold til middelklassen.

Det betyr at når økonomien går fremover, så får vi vanlige folk stadig mindre del av denne økningen. 

Ja, vi som "art" har blitt rikere om man ser på hva man får kjøpt. Men, vi ser også at jeg er fattigere i dag dersom vi sammenligner min bestfar med Fred Olsen, og meg selv med Witzøe.

Hva med et par andre sammenligninger foruten bolig da?

• Man kan med 4 dagers (median)lønn betale mat for en voksen person i en mnd (5.250kr)
  • Man får kjøpt fritidsutstyr (sykkel/ski/etc) til nesten gi bort priser
  • Man kan reise til store deler av verden ufattelig billig (jeg drar selv t/r til Spania og tilbake neste uke for under 1000kr INKLUDERT tog t/r flyplassen)
  • Man kan kjøpe seg ok++ bil for en billig penge
  • Man kan kjøpe elektronikk UTROLIG billig (tv/hvitevarer/etc)
  • og så videre

INGEN av disse tingene var mulig for 50 år siden. Og her kan vi faktisk "skylde på" multi-milliardærene !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...