Yessmann Skrevet i går, 07:55 Skrevet i går, 07:55 Jeg kjøpte et Certina arbåndsur for litt over tre år siden. Den kostet 5500 kroner. Nå har den stoppet. Leverte den inn der jeg kjøpte den og fikk beskjed om at det koster kr. 3800 å fikse den. Ja, garantien varer kun to år, men må ikke femårsfristen i forbrukerkjøpsloven gjelde her? Et kriterium her er at varen er ment å vare "vesentlig lengre enn fem år" - det må da vel gjelde et armbåndsur?
Salvesen. Skrevet i går, 07:59 Skrevet i går, 07:59 Yessmann skrev (3 minutter siden): Jeg kjøpte et Certina arbåndsur for litt over tre år siden. Den kostet 5500 kroner. Nå har den stoppet. Leverte den inn der jeg kjøpte den og fikk beskjed om at det koster kr. 3800 å fikse den. Ja, garantien varer kun to år, men må ikke femårsfristen i forbrukerkjøpsloven gjelde her? Et kriterium her er at varen er ment å vare "vesentlig lengre enn fem år" - det må da vel gjelde et armbåndsur? Det kommer jo veldig an på hva problemet er. Har du knust den med en hammer så vill det ikke gjelde... Høres ikke ut som ett batteri heller, da det er for kostbart.
Patek Skrevet i går, 08:02 Skrevet i går, 08:02 Ja, en klokke er definitivt ment i å vare mer enn 2 år, så her har du 5 års reklamasjonsrett. Ikke bruk ordet garanti, bare si at du vil reklamere.
Zepticon Skrevet i går, 08:09 Skrevet i går, 08:09 Yessmann skrev (12 minutter siden): men må ikke femårsfristen i forbrukerkjøpsloven gjelde her? Et kriterium her er at varen er ment å vare "vesentlig lengre enn fem år" - det må da vel gjelde et armbåndsur? Vesentlig lengere enn 2 år. Sitat Reklamasjon må senest skje to år etter at tingen ble levert. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem år. En klokke til 5500kr er ment å vare vesentlig lengere enn 2 år, og du har dermed 5 år reklamasjon, uavhengig av garanti.
Yessmann Skrevet i går, 09:36 Forfatter Skrevet i går, 09:36 Ja, jeg skrev feil. Vesentlig lengre enn to år, selvsagt. Et lite problem er at jeg ikke finner kvitteringen, men jeg har bankoverføringen av beløpet ved kjøp. Det holder vel kanskje hvis jeg vil reklamere?
Trulss Skrevet i går, 09:53 Skrevet i går, 09:53 Du må fysisk hevde ordet reklamasjonsrett, om ikke blir man avvist.
Zepticon Skrevet i går, 10:01 Skrevet i går, 10:01 Yessmann skrev (23 minutter siden): Ja, jeg skrev feil. Vesentlig lengre enn to år, selvsagt. Et lite problem er at jeg ikke finner kvitteringen, men jeg har bankoverføringen av beløpet ved kjøp. Det holder vel kanskje hvis jeg vil reklamere? Ja, du må sansynligjgøre kjøpet. En bankutskrift fra butikken skal være tilstrekeklig i følge forbrukerrådet. 1
AndersT2 Skrevet i går, 10:10 Skrevet i går, 10:10 Zepticon skrev (5 minutter siden): Ja, du må sansynligjgøre kjøpet. En bankutskrift fra butikken skal være tilstrekeklig i følge forbrukerrådet. Det er ikke sikkert det, da mange av de dyrere klokkene har Serienummer, som oftest også står på kvitteringen. At man bare har hatt en kostnad mot butikken, kan være andre ting også. Så det kan hende man ikke kommer noen vei den veien. Enkelte butikker registerer kjøp på person, så mulig de har gjort det. Men som de andre nevner, det er reklamasjon. Problemet er at det er da butikken som må ta kostnaden, noe som gjør at enkelte butikker setter seg skikkelig på bakbein, og man ofte må til forburkerrådet osv. for å komme igjennom. Garanti så er det kostnadsfritt for butikken også, da det er fabrikk garantien det gjelder. Normalt 1 eller 2 år. 5 år reklamasjon er noe som gjør at ting ofte er dyrere i Norge, da butikkene må legge kostnadene de har for dette på prisene også.
Yessmann Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden Æsj. Jeg har lett huset rundt etter den kvitteringen og garantibeviset. Dumt hvis jeg skal krangle med butikken og så har jeg ikke det. På den annen side fant butikken kjøpet i sine systemer da jeg leverte klokken - så de vet den er kjøpt der. Føler likevel jeg står svakere i en reklamasjonssak når jeg ikke har disse papirene, men får prøve....
Rune_says Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Garanti er uforbeholden garanti der evt produsent må bevise at klokken er behandlet feil. Butikk får gjerne dekket garantireparasjoner av produsent. Ved reklamasjon skifter bevisbyrden til deg og det er ikke lenger produsenten, men butikken du kjøpte den hos som må ta regningen. Dvs du må bevise/sannsynliggjøre at den er behandlet riktig og at det dreier seg om en produkt-feil / svakhet. Kan være vanskelig å bevise. (Støt, vann/fukt, evt vanlig slitasje om det er mekanisk urverk) 1
Yessmann Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Faktisk så skjedde dette etter at en annen butikk skiftet batteri. Batteriet var svakt (vises ved at klokken hopper tre sekunder om gangen) og jeg gikk for å skifte. Mener hun i butikken nevnte ett eller annet om at hun måtte teite til lokket ganske hardt og at hun var usikker på om den var helt tett fordi hun ikke hadde trykktester. Nå ble ikke klokken utsatt for fuktighet i ettertid - jeg dusjer ikke med den. Men virker som noe skjedde under batteribytte, men det kan jeg jo selvsagt ikke bevise.
Salvesen. Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Yessmann skrev (16 minutter siden): Faktisk så skjedde dette etter at en annen butikk skiftet batteri. Batteriet var svakt (vises ved at klokken hopper tre sekunder om gangen) og jeg gikk for å skifte. Mener hun i butikken nevnte ett eller annet om at hun måtte teite til lokket ganske hardt og at hun var usikker på om den var helt tett fordi hun ikke hadde trykktester. Nå ble ikke klokken utsatt for fuktighet i ettertid - jeg dusjer ikke med den. Men virker som noe skjedde under batteribytte, men det kan jeg jo selvsagt ikke bevise. Men hva sier butikken er galt?
Yessmann Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Ringte butikken nå. Nei, fem års reklamasjonsrett vrei han seg veldig på. Hadde vært borti lignende saker før og "det pleide å være vanskelig". Da kan man jo spørre seg hva den forbrukskjøpsloven er verdt. Nå har jeg riktignok ikke så veldig lyst å krangle siden mye kan tyde på at dette skjedde da en annen urmaker skiftet batteri. Jeg tar reparasjonen på egen kappe. Så får jeg se om jeg skal ta kontakt med de som skiftet batteri. Kommer sikkert ingen vei der heller....
sedsberg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 3 minutes ago, Yessmann said: Da kan man jo spørre seg hva den forbrukskjøpsloven er verdt. Forbrukerkjøpsloven er loven. Den må de følge enten de vil eller ikke. Dog er det mange som ikke gir seg uten en kamp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå