Vokteren Skrevet 7. desember Skrevet 7. desember Autosync får som fortjent og kundene flykter: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kundeboom-etter-prisokning-vi-vil-ikke-melke-kundene/18327244/ Bomselskapene opptrer på vegne av staten. En dobling av prisen for leie av brikken uten politisk behandling og med mangelfull informasjon til kundene er derfor bare frekt. Dette står ikke i stil med «fordelene» de reklamerer med. 3
toralfb Skrevet 7. desember Skrevet 7. desember Autosync skriver selv: Sitat AutoSync er Norges største AutoPASS-utsteder med mer enn 1,4 millioner norske bilister som kunder. Vi krever inn over åtte milliarder kroner hvert år, fra mer enn 1,9 millioner aktive kjøretøy. Med 12000 kunder pr måned tar det 10 år før alle har byttet selskap. 😇 Så snart media slutter å skrive om dette vil få bytte.
Salvesen. Skrevet 8. desember Skrevet 8. desember Hvorfor har vi egentlig disse brikkene? Bommene er utstyrt med kamera og skiltlesning. Er 100% smør på flesk for å dra ut kroner og øre. Lurer på hvem de smører i systemet for å fortsette... 3
Nimrad Skrevet 8. desember Skrevet 8. desember Vokteren skrev (11 timer siden): Autosync får som fortjent og kundene flykter: Som fortjent? Kanskje hvis du biter på og videreformidler clickbait-artikler. 12k kunder er jo ikke nok til å være en avrundingsfeil en gang. De kan miste en halv million kunder og fortsatt være verdt prisøkningen.
Nedward Skrevet 8. desember Skrevet 8. desember Salvesen. skrev (7 minutter siden): Hvorfor har vi egentlig disse brikkene? Bommene er utstyrt med kamera og skiltlesning. Er 100% smør på flesk for å dra ut kroner og øre. Lurer på hvem de smører i systemet for å fortsette... Disse brikkene er like meningsløst som Autopass ferje, 100% kamerabassert. Brikken leses ikke engang, men du får 50% rabatt HVIS du har satt inn penger på Autopass ferje-kontoen. Helt hinsides. 4
Mr.M Skrevet 8. desember Skrevet 8. desember det øker altså fra 5 kr. måneden til hele 10 kr... i dagens virkelighet med matvarepriser og annet, som spretter opp flere ti-kroner/hundrelapper i slengen gjennom året, kommer i allefall ikke bombrikke-leien å holde meg våken om natta. så kan man diskutere "prinsipper" og slikt selvsagt, men
Salvesen. Skrevet 8. desember Skrevet 8. desember Mr.M skrev (3 minutter siden): det øker altså fra 5 kr. måneden til hele 10 kr... i dagens virkelighet med matvarepriser og annet, som spretter opp flere ti-kroner/hundrelapper i slengen gjennom året, kommer i allefall ikke bombrikke-leien å holde meg våken om natta. så kan man diskutere "prinsipper" og slikt selvsagt, men med 30% økning i mat/drikke budsjettet på 5 år kan jeg ikke si det holder meg våken heller 😛
Simen1 Skrevet 8. desember Skrevet 8. desember Først var det 0, så første økning til 5 kr/mnd 60 kr/år var "uendelig prosent økning". Så 10 kr/mnd 120 kr/år. Dette kommer i tillegg til den andelen av selve bompengene som går til bompengeselskapene og ikke til prosjektene de skal finansiere. Vi bør også huske at bompenger er en svært ineffektiv måte å kreve inn penger på. Jeg så en tabell på det en gang og så vidt jeg husker forsvant mer enn 50% av pengene på de verste bompengesystemene i landet, mens mer normalt for byer var i størrelseorden 10%. To mer effektive metoder: - Tromsø avskaffet for noen år siden en kommunal ekstra bensinavgift på 1 kr til fordel for bombrikke-systemer. Driftskostnaden var under 1% av det innkrevede beløpet. Men grådigheten ble for stor så dette effektive systemet ble byttet ut med bompenger som ellers i landet. Men baksiden av medaljen er at svinnet / driftskostnadene har skutt i været til fordel for brikke-selskaper, de som bygger bommer, etc. Jeg tipper drifts-svinnet ligger i størrelseorden 10-25% nå. - Finansiering via statsbudsjettet. Dette finansieres som kjent av en drøss forskjellige metoder, som mva, inntektskatt, selskapsskatt etc. Dette kreves allerede inn så det er 0% ekstra innkrevings-kostnader. Denne metoden ville også vært mer rettferdig ettersom alle som busser nå slipper unna, alle som bruker gang og sykkelveier slipper unna og alle som er personlig immobile, men likevel bruker veinettet i form av varetransport, hjemmehjelp, nødetater, renovasjon etc. Veier er offentlig infrasturktur og burde vært finansiert av stat og kommuner, altså ALLE innbyggere. 2 1
Vokteren Skrevet fredag kl 14:50 Forfatter Skrevet fredag kl 14:50 Nimrad skrev (På 8.12.2025 den 9.02): Som fortjent? Kanskje hvis du biter på og videreformidler clickbait-artikler. 12k kunder er jo ikke nok til å være en avrundingsfeil en gang. De kan miste en halv million kunder og fortsatt være verdt prisøkningen. Ikke når de må betale bøter i tillegg: https://www.vg.no/forbruker/i/QJlBJ8/forbrukertilsynet-autosync-har-brutt-markedsfoeringsloven
toralfb Skrevet fredag kl 23:37 Skrevet fredag kl 23:37 Vokteren skrev (8 timer siden): Ikke når de må betale bøter i tillegg: https://www.vg.no/forbruker/i/QJlBJ8/forbrukertilsynet-autosync-har-brutt-markedsfoeringsloven Ingen økonomiske reaksjoner i følge artikkelen: Sitat Videre skriver Forbrukertilsynet at Autosync innretter seg etter og setter i verk tiltakene, og dermed ikke vil få noen økonomiske reaksjoner.
Føniks Skrevet lørdag kl 00:52 Skrevet lørdag kl 00:52 Så "problemet" løses med nye regler som får virkning fra 1.mars neste år?
toralfb Skrevet lørdag kl 17:51 Skrevet lørdag kl 17:51 (endret) Føniks skrev (16 timer siden): Så "problemet" løses med nye regler som får virkning fra 1.mars neste år? Planen til Autosync var å flytte alle kunder over til avtale som kostet 10 kr pr måned. Informasjonen la opp til kunde måtte aktivt ta et valg for å velge avtalen uten abonnement. De må de gjøre om nå, og sende ut ny informasjon. Antall kunder som vil velge AutoSync Standard-abonnement i stedet for AutoSync Minimum blir neppe høyt. Autosync kan ikke fortelle hvilke tjenester standard abonnement inkluderer. Om en kjøper billett til konsert blir en skuffet om artisten ikke har skrevet ferdig sangene som skal fremføres selv om billettene er rimelig. Endret lørdag kl 17:52 av toralfb 1
RJohannesen Skrevet lørdag kl 18:03 Skrevet lørdag kl 18:03 Alle disse selskapene som skal videreformidle tjenester fra autopass gir ikke mening lenger. Tidligere var det et selskap for hver innkevingsring eller strekning, da kunne man til en viss grad forsvare det. Nå har selskaper fusjonert og kjøpt hverandre så nå er det noen som driver store områder, men man kan vel få brikke fra hvem som helst? Burde bare vært et sted å forholde seg til, autopass, og den innkrevingen, så kan heller hver veistrekning koble seg på der. Og så kunne man brukt autopass på parkeringshus også istedet for all verdens forskjellige apper med forskjellige vilkår, og der mange parkeringshus har avtale med flere apper som registrerer bilen automatisk. 1
toralfb Skrevet lørdag kl 18:52 Skrevet lørdag kl 18:52 (endret) Bompengereformen reduserte antall bomselskaper fra 60 til 5. Oslo: Fjellinjen Østlandet: Vegfinans Sør- og vestlandet: Ferde Midt-Norge: Vegamot Nord-Norge: Bompengeselskap Nord Det ble også laget ny utstederforskrift, der bompengeselskapene ikke skal håndtere brikkene og betalingen, dette skal utføres av usteder selskaper. Det er 6 slike selskaper, der 3 av dem mest benyttet. Autosync (Tidligere Fremtind Service og Fjellinjen) Flyt SkyttelPASS Tolltickets ØresundPAY Ayvens (tidligere LeasePlan) AutoPASS-utstederne får en utstedergodtkjørelse på 1,75 prosent av de innbetalte bompengene for jobben med å kreve inn bompengene. Det var noen parkeringshus som benyttet Autopass for betaling, men det har blitt løst med kamera i stedet for. Trolig har selskapene klart å få ned kostnaden, slik det er rimeligere med kamera enn Autopass. De største selskapene på området er EasyPark, AimoPark, Onepark Autopay, ParkLink og Apcoa Flow. Endret lørdag kl 18:52 av toralfb 1
kremt Skrevet lørdag kl 20:42 Skrevet lørdag kl 20:42 Det ironiske her er at nordmenn skal flås, mens utlendinger slipper helt unna bompenger. Totalt utgjør utlendingers bomsniking 117 millioner i året. Tyskere med svære bobiler fulle av tysk diesel og mat legger ikke igjen en krone. Men søppel, eksos, køer og avføring legger de igjen masse av. 2 1
toralfb Skrevet lørdag kl 21:19 Skrevet lørdag kl 21:19 Det skal bli enklere å inndrive bompenger for utenlandske biler. Trolig ikke implementert for alle land pr nå. https://www.nrk.no/stor-oslo/utenlandske-bilister-skylder-norge-millioner-i-bompenger-_-na-blir-det-endringer-1.17477328 2
Salvesen. Skrevet søndag kl 11:58 Skrevet søndag kl 11:58 toralfb skrev (14 timer siden): Det skal bli enklere å inndrive bompenger for utenlandske biler. Trolig ikke implementert for alle land pr nå. https://www.nrk.no/stor-oslo/utenlandske-bilister-skylder-norge-millioner-i-bompenger-_-na-blir-det-endringer-1.17477328 Har ikke lest nøye men håper de krever inn de manglende betalingene i fra de som ikke har betalt i årevis på ferie her. Evt besøker de på campingen neste gang med håndjern og betalingsterminal. Så får de velge. Opplevde faktisk dette med en kollega en gang, tror det var sveits og det var for en fartsbot. Han betalte på stedet og slapp kasjotten. Dette var med flere års mellomrom. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå