Gå til innhold

Ikke signal med Displayport med mindre jeg skrur av og på skjermen.

Windoge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en OLED ultra wide fra MSI som fungerer bra med HDMI, men den inngangen bruker jeg til TV, så må bruke den medfølgende DP kabelen. Men så snart jeg starter PCen får jeg "ingen signal" på skjermen. Av og til får jeg signal når jeg kommer inn i Windows. Andre ganger må jeg slå av og på skjermen for å få signal. 

Finnes det løsninger på dette før jeg sender skjermen i retur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 hours ago, toralfb said:

Fungerer det om HDMI kabelen ikke er koblet til ?

Sjekk om automatisk valg av inngang er aktivert?

Merkelig, men skjermen begynte å fungere som normalt etter at jeg byttet "Power button fra OFF til Standby" i innstillingene til skjermen. Vet ikke hvilken effekt dette har på hvordan den våkner, men det fungert i hvert fall.

• 2 uker senere...
Skrevet

Velkommen i klubben. DP kan være noe evinnelig knot med visse skjermkort og skjermer. Selv får jeg ikke bilde med DP hvis jeg skrur skjermen på etter PC. I det minste ikke før Windows er lastet inn.

Med et annet skjermkort får jeg ikke bilde i det hele tatt med DP og må ta kabelen ut og inn igjen for å få bilde. Eller jeg kan starte med HDMI og så bytte til DP.

Problemet er vært med AMD-skjermkort etter min erfaring, men har ikke testet nyere AMD-kort. Nvidia pleier å være noe mer medgjørlige. Og som sagt kommer det veldig an på skjermen.

Skrevet
On 12/12/2025 at 9:31 AM, sedsberg said:

Velkommen i klubben. DP kan være noe evinnelig knot med visse skjermkort og skjermer. Selv får jeg ikke bilde med DP hvis jeg skrur skjermen på etter PC. I det minste ikke før Windows er lastet inn.

Med et annet skjermkort får jeg ikke bilde i det hele tatt med DP og må ta kabelen ut og inn igjen for å få bilde. Eller jeg kan starte med HDMI og så bytte til DP.

Problemet er vært med AMD-skjermkort etter min erfaring, men har ikke testet nyere AMD-kort. Nvidia pleier å være noe mer medgjørlige. Og som sagt kommer det veldig an på skjermen.

Problemet er med Nvidia. Hadde samme problemet med Samsung G8 sin OLED. Her gikk problemene over med HDMI. 

Skrevet
3 hours ago, Windoge said:

Problemet er med Nvidia. Hadde samme problemet med Samsung G8 sin OLED. Her gikk problemene over med HDMI. 

Hvordan kan problemet være Nvidia når det samme skjer med AMD og Intel-skjermkort?

For meg virker det som skjermkorta automatisk går til HDMI hvis det ikke registrerer at skjerm er tilkoblet DP. Noe som kan skje hvis skjermen er av eller i stand-by. Avhengig av type skjerm.

Skrevet

DisplayPort og HDMI håndterer skjermdeteksjon ulikt.

HDMI holder som regel tilkoblingssignalet aktivt selv når skjermen er i standby. PC‑en tror derfor at skjermen alltid er der, selv om den egentlig sover.

DisplayPort slipper dette signalet når skjermen slås helt av. Da oppfatter Windows at skjermen er frakoblet, og du må ofte slå den av og på igjen for at den skal oppdages.

Setter man skjermen i dvalemodus i stedet for å slå den helt av, beholdes signalet. Skjermkortet ser da skjermen som tilkoblet hele tiden, og oppsettet blir mer stabilt.

Noen skjermer var ekstra “tricky” og mistet signalet helt. Der ble problemet løst med spesielle DP‑kabler som hadde en liten motstand på hotplug‑linjen. Den sørget da for at skjermkortet alltid anså skjermen som tilkoblet, selv om den egentlig var i dvale.

Skrevet

Min faglige erfaring tilsier at du bruker feil nummer av DP-utgangene. Sjekk ut hva som er DP1 på skjermkortet. At det virker hvis du kommer inn i Windows, forsterker mistanken.

Det høres ut som en brukerfeil.

Skjermkort har i dag tre DP som standard. Det er ikke tilfeldig hvilken du skal bruke hvis du vil ha signal ved boot. Bruk den DP som har lavest nummerering hvis du vil ha signal før OS er lastet.

Det pleier også å være innstillinger i BIOS for hva som er standard/foretrukne signalkilde til skjemen. Ta en titt.

Hvis det står innstilt at maskina skal prioritere integrert grafikk, blir det ikke signal på skjermen for OS er lastet hvis denne er koblet til et skjermkort. 

Det kan selvsagt være noe annet, men du har ikke beskrevet hva du har av utstyr eller koblinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...