bzzlink Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 25 minutes ago, Tussi said: Hadde vært fint å kunne diskutert dette uten masse rasistiske innlegg. Jeg synesntallene er problematiske, veldig problematiske. Særlig fordi så mange står uten jobb, utfordringene med unge som blir kriminelle og religiøse konflikter Men vi trenger innvandring. Men kanskje vi skulle sette på bremsen til vi har lykkes med integreringen. Og stille strengere krav til integrering og deltakelse for varig opphold Vi trenger muligens innvandring. Men ikke innvandring som ikke tilfører samfunnet noe. Vi trenger i hvertfall ikke innvandring som gjør mangelen på mennesker og ressurser enda verre. - og det er den innvandringen vi har hatt/har. Det må stoppes. 3 1
herzeleid Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Det har vært en populær taktikk å kalle de som advarer mot utviklingen rasister eller anklage for konspirasjonsteorier. Jeg vil derfor advare mot å bruke samme retorikk/terminologi, eller selv falle i "konspirasjonsteori"-hullet. Det er tematikken for viktig for og overskriften på tråden er uheldig. Så er det klart dette er dramatiske tall, som vil ha enorme konsekvenser i overskuelig fremtid. Det må vi håndtere uten å miste oss selv på veien, og unngå å gå fra en hodeløs politikk blottet for konsekvenstenkning til en annen blottet for menneskelighet. Det virker som stadig flere endelig innser at enorm ikkevestlig innvandring over tid ikke er bærekraftig, og at "vi trenger innvandring" er et falsum når det brukes som argument for ekstremt kostbar innvandring med store negative sosiale og økonomiske konsekvenser. Vi vil alltid ha noe arbeidsinnvandring, men de fleste forstår nok i dag at dette er noe helt annet enn å innvandring av store folkegrupper som har mye større behov enn de selv klarer å bidra med, fra kulturer og land som mye vanskeligere lar seg integrere. Jeg tror også flere etter hvert ser at vi ikke trenger at etnisk norske og norsk kultur blir minoritet i deler av landet, eller at kulturer og skikker vi ellers ville ansett som undertrykkende og bakstreverske får for stor utbredelse. Vi har likevel valgt det. Så mener jeg samtidig vi nå står i en unik posisjon. Med krig i Europa må vi faktisk ta imot flyktninger fra våre egne nærområder, slik de av oss som har advart mot for høy innvandring over tid tidligere også har tatt til orde for. Sannsynligvis blir integreringen av disse enklere, selv om jeg er litt redd for at vi for lenge siden brukte for mye av "absorpsjonskapasiteten" vår, og dermed har mye dårligere forutsetninger for å integrere nyankomne. Vi må likevel gjøre vårt beste. 1
Hamglock Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden VifteKopp skrev (2 timer siden): Så rundt 100 millioner mennesker? Trenger denne debatten enda mer polemikk? Per i dag innvilger vi asyl til de som har krav på det, jeg har enda til gode å se 100 mill asylsøkere ved norskegrensen så hva er poenget ditt bo1e skrev (2 timer siden): Mye av utfordringen i utviklingen så langt er vel at for mange "trenger mer enn de tilbyr"? Hvis jeg har forstått riktig. Altså det nytter ikke å ta i mot masse folk fordi vi trenger hender, når de som kommer bruker flere hender enn de gir tilbake. Det er ikke å pisse i buksen for å holde seg varm en gang. Det er å helle isvann i buksen for å holde seg varm. AP sier en del ting om dagen som peker på dette misforholdet. Et steg i riktig retning, får man håpe. Ja, tuttifrutti-budsjettet vil vise om det er bare snakk, som det jo ofte er, eller om det er handling også. Akkurat det er et godt poeng, og det var derfor jeg trakk frem behovet for å slippe inn færre navere og flere høyt utdannede. Krig og fred skrev (3 timer siden): Hvis folk hadde hatt tilgang på rimelige boliger så tviler jeg ikke et sekund på at folk ville ha fått barn tidligere, og kanskje flere barn. Ikke nødvendigvis 10 barn, men i alle fall 2,5. Man kan sikkert trekke frem kulturendringer og lignende for å forklare hvorfor vi får færre barn. Personlig mener jeg det er enkle grunner. Flere tar høyere utdanning og det er økende sentralisering. Det er ikke det at boligene er blitt så dyr, det er det at boligene i byene er blitt så dyr, fordi så mange vil bo her. Og flere i 20 årene lever på et simpelt stipend/lån fremfor å holde en fulltidsjobb som kan forsørge en familie. Samt at man trenger ikke barn til å ta vare på oss i alderdommen takket være velferdsstaten, ikke kan barn jobbe på gården og bidra til familien fordi den vanlige nordmann bor i en by. Underholdningsbehovet er allerede dekket av strømmetjenester og sosiale medier. Hvis noe er barn blitt en byrde. De krever oppmerksomhet vekk fra sosiale medier, det er vanskeligere å gå ut på byen og drikke med venner og selvfølgelig er de en stor økonomisk kostnad og den kostnaden har ikke samme avkastning om noen år som den hadde før i tiden. Og så har du smitteeffekten. Hvis mange i din omgangskrets ikke har barn er det lettere akseptert å selv ikke få barn og vice versa. Også andre- og tredjegenerasjons innvandrere tilpasser seg raskt til denne realiteten i den vestlige verden og det er grunnen til at deres fødselsrater synker sammenliknet med deres innvandrerforeldre. Dette var uansett en uunngåelighet. Ingenting kan vokse inn i himmelen. Det kalles renters rente effekt og hadde befolkningsveksten i verden fortsatt i samme tempo som den har gjort de siste 150 årene så hadde det vært flere mennesker enn kvm overflate på jorden etter x antall år. Utfordringen ligger i at befolkningsreduksjonen skjer i i-land ikke i sub-Sahara og det skaper friksjoner i samfunnet våres.
bzzlink Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 7 minutes ago, Hamglock said: Man kan sikkert trekke frem kulturendringer og lignende for å forklare hvorfor vi får færre barn. Personlig mener jeg det er enkle grunner. Flere tar høyere utdanning og det er økende sentralisering. Det er ikke det at boligene er blitt så dyr, det er det at boligene i byene er blitt så dyr, fordi så mange vil bo her. Og flere i 20 årene lever på et simpelt stipend/lån fremfor å holde en fulltidsjobb som kan forsørge en familie. Jeg tror den største grunnen er effektiv prevensjon. Det er ikke mer enn 60år isj siden. Men den pillen er ikke så lett å svelge. (Pun intended) og ikke sikkert man bør gjøre noe med heller. Sånn samfunnsmessig.
Neptun1 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Hamglock skrev (5 minutter siden): Trenger denne debatten enda mer polemikk? Per i dag innvilger vi asyl til de som har krav på det, jeg har enda til gode å se 100 mill asylsøkere ved norskegrensen så hva er poenget ditt Feil på feil allerede i starten. Ingen har krav på asyl i Norge. Det er heller ikke midlertidig beskyttelse som er målet, men en ny start med norsk velferd. Og de kommer for å bli. Resten kommer etter når statsborgerskap (for asyl??) er i boks. Flesteparten av migrantene kommer som følge av familiegjenforening i Norge. Ingen krav stilles i praksis, selv om regjeringen later som dette er tilfellet. F.eks. forsørgelseevner og norskkunnskaper. 2 1
DukeRichelieu Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Og da ser jeg rasismekortet alt er dratt - uten at jeg har sett et eneste rasistisk innlegg. Ikke rart det går som det går. Savner det gamle Norge, jeg.
freedomseeker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden bzzlink skrev (1 time siden): Vi trenger muligens innvandring. Men ikke innvandring som ikke tilfører samfunnet noe. Vi trenger i hvertfall ikke innvandring som gjør mangelen på mennesker og ressurser enda verre. - og det er den innvandringen vi har hatt/har. Det må stoppes. Nei, vi trenger ikke innvandring. Det er en venstreradikal løgn som storkapitalen og industrien har sett seg tjent med å støtte opp under. (Dette bidrar til å holde lønningene nede). Det er ingenting i Norge som tilsier at vi trenger "arbeids"innvandring. Arbeidsinnvandrere jobber mindre og mottar i større grad sosiale tjenester fra staten enn nordmenn. Det er netto utgift. På arbeidsmarkedet, hvor voksne folk nå sykler rundt for å levere hamburgere, er det ingenting som tyder på at det er mangel på arbeidskraft. Snarere tvert imot. Arbeidsledigheten er faktisk høy i Norge. Myndighetene betrakter en times jobb i uka som tilstrekkelig for å ikke havne i arbeidsledighetsstatistikken, og det samme gjelder dem som er på diverse tiltak. Ser man på norske lønninger sammenlignet med de fleste andre land, har de stupt. Dette hadde heller ikke vært mulig om det faktisk var mangel på arbeidskraft. Og vedrørende eldrebølgen. Vi har en langt yngre befolkning enn de fleste andre vestlige land. Byrden de eldre har på samfunnet er sterkt overvurdert. Faktisk er mange eldre en ressurs. Innvandringen til Norge har nå gått så fullstendig av skaftet at den må stoppes umiddelbart, og man må innføre ordninger for remigrasjon. Dersom det skal være innvandring, må den skje på bakgrunn av kvalifikasjoner og landets behov, slik man gjør i andre siviliserte land. 1 1
Sovna Skrevet 40 minutter siden Skrevet 40 minutter siden Sosialutgifter i været "En fersk utredning i Sarpsborg viser at 79 prosent av all sosialhjelp går til flyktninger."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå