Tussi Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (20 minutter siden): Det er ikke noe forbud mot dette, du kan spørre pastoren din om nesten alt innbiller jeg meg, inkludert dette, det som ikke er lovlig er å tilby denne behandlingen eller forsøk på å undertrykke en person sin seksualitet, psykologisk medisinsk fysisk eller på religiøst vis, og det er vel greit? Men du kan spørre om hva du vil, du kan be om hva du vil det er ikke under noen lov. Jeg håper du har rett Men dette er bekymringsfull Sitat Også en-til-en-forbønn vil etter omstendighetene kunne anses som en religiøs behandlingsform. https://skeivtkristentnettverk.no/artikkel-detalj/lov-om-konverteringsterapi-i-norge Endret 2 timer siden av Tussi 1 1
Atib Azzad Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Forbbudet mot såkalt konverteringsterapi er vel også et punkt hvor statens beskyttelse av sine borgere veier tyngere enn religiøs utøvelse, da det ikke finnes belegg for å beskrive såkalt konverteringsterapi som noe annet enn tortur. Masse lidelse uten stor annen effekt enn at offere hater seg selv og sin legning. Religioner står fremdeles fri til å pakke inn anti-skeive budskap på delikate måter, og fortelle sine medlemmer at gud ikke liker skeive, eller samlivsformen til skeive, eller hvordan de har lyst til å fremføre det, de har bare ikke lov å presentere såkalt konverteringsterapi som noe som funker. 1
Tussi Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Atib Azzad skrev (1 minutt siden): Forbbudet mot såkalt konverteringsterapi er vel også et punkt hvor statens beskyttelse av sine borgere veier tyngere enn religiøs utøvelse, da det ikke finnes belegg for å beskrive såkalt konverteringsterapi som noe annet enn tortur. Masse lidelse uten stor annen effekt enn at offere hater seg selv og sin legning. Religioner står fremdeles fri til å pakke inn anti-skeive budskap på delikate måter, og fortelle sine medlemmer at gud ikke liker skeive, eller samlivsformen til skeive, eller hvordan de har lyst til å fremføre det, de har bare ikke lov å presentere såkalt konverteringsterapi som noe som funker. Jeg er enig I at konverteringsterapi ikke på noen måte skal tilbys, spørsmålet er hva som kan reguleres når personen selv henvender seg til en religiøs leder og ber om hjelp og forbønn. 1
Atib Azzad Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 2 minutes ago, Tussi said: Jeg er enig I at konverteringsterapi ikke på noen måte skal tilbys, spørsmålet er hva som kan reguleres når personen selv henvender seg til en religiøs leder og ber om hjelp og forbønn. Det smerter meg å tenke på skeive folk som befinner seg i en religiøs institusjon som mener det er grunnleggende galt å være skeiv, og ønsker seg at menigheten skal hjelpe dem å minimere seg selv så en passer inn i disse arbitrære rammene, det er selvskading men ikke på egenhånd. Hvis en anorektiker oppsøker kilden til sitt dårlige selvbilde, og ber om hjelp til å miste seg selv enda mer, så synes jeg ikke det er mye mer komplisert problemstilling bare fordi vedkommende oppsøkte de som pushet narrativene som ledet til selvhatet på egenhånd. (Jeg forsøker forøvrig ikke å sammenligne legning med en diagnose, sammeligningen ligger i forstyrrelsen som oppstår i møte med en kraft som forteller deg at du må endre deg radikalt for å være elsket eller tilfredstillende) Så er det helt sikkert en gråsone og glidende overgang fra når slik hjelp går fra å være ikke så skadelig, til livstruende, og det er sikkert noe man må ha eksempler for å godt kunne granske. 1
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Atib Azzad skrev (5 minutter siden): Det smerter meg å tenke på skeive folk som befinner seg i en religiøs institusjon som mener det er grunnleggende galt å være skeiv, og ønsker seg at menigheten skal hjelpe dem å minimere seg selv så en passer inn i disse arbitrære rammene, det er selvskading men ikke på egenhånd. Hvis en anorektiker oppsøker kilden til sitt dårlige selvbilde, og ber om hjelp til å miste seg selv enda mer, så synes jeg ikke det er mye mer komplisert problemstilling bare fordi vedkommende oppsøkte de som pushet narrativene som ledet til selvhatet på egenhånd. (Jeg forsøker forøvrig ikke å sammenligne legning med en diagnose, sammeligningen ligger i forstyrrelsen som oppstår i møte med en kraft som forteller deg at du må endre deg radikalt for å være elsket eller tilfredstillende) Så er det helt sikkert en gråsone og glidende overgang fra når slik hjelp går fra å være ikke så skadelig, til livstruende, og det er sikkert noe man må ha eksempler for å godt kunne granske. For meg er det helt ok å være skeiv, men det handler nok om at jeg er aseksuell, som skriften ikke sier så mye om... ellers så ser jeg absolutt problemet, men at det er folk som sliter med både tro og seksualitet er sikkert. Jeg synes da at disse skal få lov å gjøre det er riktig for dem selv. Men jeg sier som sagt før. Kirkens største synd er at man har hatt fokus på f eks andres seksuelle synderlig ikke så mye på "oss innenfor" og våre synder 1
Rune_says Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Gis tilskudd til mange kulturelle og kirkelige organisasjoner som er endel høyere enn dette. Jehovas vitner, Afghanske foreninger, Ukrainske foreninger, Moskéer (Bergen Moské 4MNOK f.eks.) etc etc Ideelle og sosiale klubber kan også få tilskudd, men da mest via grasrotandelen. https://tilskudd.lottstift.no/mottakere 1
Atib Azzad Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, Tussi said: For meg er det helt ok å være skeiv, men det handler nok om at jeg er aseksuell, som skriften ikke sier så mye om... ellers så ser jeg absolutt problemet, men at det er folk som sliter med både tro og seksualitet er sikkert. Jeg synes da at disse skal få lov å gjøre det er riktig for dem selv. Men jeg sier som sagt før. Kirkens største synd er at man har hatt fokus på f eks andres seksuelle synderlig ikke så mye på "oss innenfor" og våre synder Skriften sier vel nok til at man kunne marginalisert aseksuelle slik man marginaliserer skeive, formaner ikke bibelen til å være fruktbare og forplante seg, slik at menneskene skal dominere jorden? Merk at jeg ikke dermed argumenterer for at trossamfunnet ditt skal se på aseksuelle slik kirken tradisjonelt har sett på skeive, bare at man kan grave frem lignende tekstpassasjer som kan brukes for å forsvare slik intoleranse. Folk sliter naturlig nok med tro og seksualitet, særlig innen religiøse miljøer hvor visse seksualiteter er tolket å være i konflikt med troen, jeg synes det er bra at staten er villig til å gå inn og nekte religioner å helbrede noe som ikke er en sykdom, selv om det kanskje tråkker litt på bildet av guden deres som allmektig. Hvis man lever med en tro som forteller deg at du har syndig legning, så blir grensene for hva som er riktig for en selv potensielt skadelige. 1
Drunkenvalley Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 1 hour ago, Atib Azzad said: Forbbudet mot såkalt konverteringsterapi er vel også et punkt hvor statens beskyttelse av sine borgere veier tyngere enn religiøs utøvelse, da det ikke finnes belegg for å beskrive såkalt konverteringsterapi som noe annet enn tortur. Masse lidelse uten stor annen effekt enn at offere hater seg selv og sin legning. Religioner står fremdeles fri til å pakke inn anti-skeive budskap på delikate måter, og fortelle sine medlemmer at gud ikke liker skeive, eller samlivsformen til skeive, eller hvordan de har lyst til å fremføre det, de har bare ikke lov å presentere såkalt konverteringsterapi som noe som funker. Ja, problemet er at "konverteringsterapi" er rett ut tortur. Du slutter ikkje vera skeiv. Dei berre innfører traumer som gjør deg ukomfortabel med å erkjenne at du er skeiv, ukomfortabel med å ha tanker om å vera skeiv, osv. Dette utføres med tortur og misbruk for å etablere traumatiske responser. Altså, det eksisterer ikkje effektiv konverteringsterapi. Ein slutter ikkje vera skeiv. Ein blir berre dytta djupt inn i skapet og fortalt at det ikkje er greit å forlate det. Ei er det hverken konvertering eller terapi. Det er ikkje særlig annleis frå institusjoner som skulle "fjerne barnas barbariske kultur" med indianere, samer eller andre etniske grupper verden om. Svaret på korleis løse det var nesten konstant i form av vold, misbruk og trakassering. 1
Karltorbj Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Drunkenvalley skrev (2 minutter siden): Ja, problemet er at "konverteringsterapi" er rett ut tortur. Du slutter ikkje vera skeiv. Dei berre innfører traumer som gjør deg ukomfortabel med å erkjenne at du er skeiv, ukomfortabel med å ha tanker om å vera skeiv, osv. Dette utføres med tortur og misbruk for å etablere traumatiske responser. Altså, det eksisterer ikkje effektiv konverteringsterapi. Ein slutter ikkje vera skeiv. Ein blir berre dytta djupt inn i skapet og fortalt at det ikkje er greit å forlate det. Ei er det hverken konvertering eller terapi. Det er ikkje særlig annleis frå institusjoner som skulle "fjerne barnas barbariske kultur" med indianere, samer eller andre etniske grupper verden om. Svaret på korleis løse det var nesten konstant i form av vold, misbruk og trakassering. Kan ogsaa resultere i avvik, paa de seksuelle lystene.
DukeNukem3d Skrevet 30 minutter siden Skrevet 30 minutter siden Drunkenvalley skrev (3 timer siden): Du gjør det vanskelig for deg sjølv når du berre skal ha lette svar på kompliserte problemstillinger, og kanskje du burde bekymre deg med å prøve å finna sannleiken heller enn å runke over dine egne gotcha forsøk. Svadasvar. Kom med argument 1 1
DukeNukem3d Skrevet 27 minutter siden Skrevet 27 minutter siden Drunkenvalley skrev (17 timer siden): Også her i Norge var hodeplagg ganske vanlig - spesielt i kirke. Var vel skaut me kalla det her. Men me grodde ut av den vanen akkurat i tide for at me skulle starte Iranske revolusjonen og anna destabilisering av muslimske land. Dette må være noe av det dummeste jeg har lest på et forum noen gang. Men det var en kronikk om dette "kvinnefiendtlige skautet" i 2015 en gang også. Som ikke ble påtvunget alle norske damer og jenter på noe som helst måte, men som de følte det var naturlig å bruke i en del sammehenger, som da de jobbet, lagde mat osv. Det var altså ikke brukt på samme måte som hijab, for å undertrykke kvinnen og utvise en kvinnefiendtlig holdning om at alle muslimske kvinner/jenter må dekke seg til for å bevege seg utendørs. Det andre tøvet om at norske damer kuttet ut skaut fordi vi skulle "destabilisere muslimske land" må være noe av det rareste jeg noen gang har hørt 😂Men takk for en god latter 2
fredrik2 Skrevet 22 minutter siden Skrevet 22 minutter siden Hur langt går detta med hijab? Ser dere noe som kvinnefientligt av det nedan? Hijab? Burkini? Niqab? Burka? 1 1
DukeNukem3d Skrevet 16 minutter siden Skrevet 16 minutter siden (endret) SV støtter gjerne konservativ religion, men kun islam Endret 16 minutter siden av DukeNukem3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå